Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin essee



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
B2B-markkinoinnin ja myynnin pelikirja
Mikko Seppä
Jarkko Kurvinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Markkinointi on erittäin laaja käsite itsessään. Nykypäivänä markkinointiin törmää vääjäämättä joka puolella ja jatkuvasti. Markkinointia voi melkeinpä tehdä niin monella eri tavalla kuin markkinoijiakin on ja melkeinpä kuka vaan voi markkinoida. Markkinointi on käytännössä pyrkimystä edistää tuotteiden tai palveluiden myyntiä.

 

 

yrityksellä on hyvä olla omanlainen markkinointi strategia. Hyvä johtaja ymmärtää, millä markkinoilla – sekä miten ja milloin – yrityksen tulisi kilpailla ja minkälaisella kilpailuedulla. Ei polkuautollakaan voi tai ainakaan kannata lähteä formula radalle. Kuitenkaan hyvä markkinointi johtajakaan ei riitä täydelliseen loppu tulemaan. On tärkeää, että Kaikki työntekijät ylimmästä johdosta ruohonjuuritasolle markkinoivat yritystä omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään. Esimerkkinä kun kävelet kauppakeskuksessa ja siellä on vierekkäin kahden eri operaattorin pisteet. Toisella pisteellä on työntekijä puhelin kädessä väsyneen näköisenä, kun taas toisen operaattorin työntekijä moikkaa sinua iloisesti niin millaisen kuva nämä työntekijät antavat yrityksestä? Jokainen työntekijä on siis tärkeä osa yrityksen brändiä ja markkinointia.

 

Tänä päivänä ja aikakaudella yrityksen pitäisi oppia ympäristöstään ja parantaa toimintansa tasoa jatkuvasti. nykyään ei riitä, että markkinointia miettii kerran pari vuodessa tai tyytyisi muutamaan lehti ilmoitukseen. Yrityksen pitää elää niin sanotusti muodin eli trendien huipulla ja sitä kautta vaikuttaa kohdennettuun asiakaskuntaan. Tällä nykyisellä digitaalisella aikakaudella luottamuksen rakentaminen ei ole ikinä ollut näin edullista, mutta toisaalta ei myöskään näin vaikeaa samaan aikaan. Kun jatkuvasti luodaan vaikkapa erilaisia some päivityksiä niin on helppo mennä metsään, kun kiirehditään ennen pahinta kilpailijaa.

 

On erittäin oleellista myös mitä markkinoidaan. Hyvälle tuotteelle markkinointi tarkoittaa bensan heittämistä liekkeihin, kun taas kehnolle tuotteelle markkinointi on vain kärsimyksen pitkittämistä. Pelkkä tuote ei kuitenkaan riitä. Nykypäivänä asiakkaat ovat yhä enemmän ja enemmän valmiita maksamaan palvelusta. Moderni markkinointi on muuttunut yrityskeskeisestä asiakaskeskeiseksi. On yhä tärkeämpää tuntea asiakkaat ja heidän tarpeensa läpikotaisin. On turha lähteä tarjoamaan koiranulkoilutus palveluita kotitalouksille, joilla on kissa ja oikeasti he olisivat halunneet vain edullisen ja helpon tavan vuokrata kissan kantokoppa viikon reissun ajaksi.

 

Kuinka siis lähteä markkinoinnissa eteenpäin? Niin kuin edellisessä kappaleessa käytiin läpi, on tärkeää tunnistaa oma asiakas tai kohde ryhmänsä ja sitäkin kannattaa pilkkoa pienemmiksi palasiksi. Tätä kutsutaan segmentoimiseksi. Segmentointi tarkoittaa käytännössä siis sitä, että ryhmittelet asiakkaasi liiketoimintatavoitteidesi mukaan erilaisiksi ryhmiksi, joille luot arvoa. Näin ollen sinun on helpompi keskittyä oleelliseen ja palvella oikeita asiakkaita paremmin eikä tarvitse tuhlata paukkuja ns. haja-ammuntaan.

 

 

Kuinka sitten pärjätä yrittämisessä ja markkinoinnissa? kun löydät oikean asiakas segmentin niin on turha keskittyä enää vain suomalaisiin tai vaikkapa kaupunkilaisiin asiakkaisiin. Kilpailu on joka tapauksessa globaalia ja piirisarjamestaruuksia ei enää jaeta.  ylipäätään Kukaan ei muista kakkosia eikä keskivertoja, vaan ensimmäiset ja parhaat jäävät mieleen. Tosin ainut poikkeus on jääkiekon MM-kisat 1995.  Tänään kirjoittaessa tätä esseetä törmäsin itsekin seuraavaan ongelmaan eli, et voi olla laajalti tunnettu useasta asiasta yhtä aikaa, eikä varsinkaan kannata olla vähän sitä vähän tätä. Minullakin on paljon haaveita tehdä kaikenlaista, mutta on parempi menestyä jollain sektorilla hyvin ennen kuin laajentaa. Ohjeena siis, rakenna yrityksesi määrätietoisesti mieluiten parhaaksi yhdessä asiassa kuin keskinkertaiseksi monessa. Tiivistettynä vielä keskity markkinoinnissa oleelliseen ja tee se paremmin kuin muut.

 

 

mistä sitten tunnistaa onnisteen markkinoinnin? Luonnollisesti menestyvä yritys on hyvä mittari. Kuinka sitten yritys menestyy, niin vastaus löytyy hinnoittelusta ja kysynnästä. Hinnoittelu on tärkeä osa markkinointia niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Tuote tai palvelu voidaan hinnoitella joko kustannuspohjaisesti, markkinahintaan tai arvopohjaisesti. Kun olet saanut vaikutettua asiakkaittesi tunteisiin ja luotua menestyvän brändin niin voit hinnoitella tuotteet myös arvopohjaisesti ja tienata paljon rahaa.

 

 

Lähteet: B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja: yritysjohdon opas myyntiin ja merkkinointiin. Mikko seppä, Jarkko kurvinen.  Luettu 3.3

 

https://andor.tuni.fi/view/action/uresolver.do?operation=resolveService&package_service_id=6802463210005973&institutionId=5973&customerId=5965

Kommentoi