Tampere
17 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Lisää kuuntelijoita muita seuraamalla



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Get More Fans
Jesse Cannon
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Musiikki on varmasti osa lähes kaikkien kuulevien ihmisten jokapäiväistä elämää. Musiikki inspiroi, rauhoittaa, innostaa ja saa mielen ja kehon liikkumaan. Se herättää tunteita aina surusta vihaan ja ilosta vahvoihin vastareaktioihin. Jokainen meistä pystyy varmasti nimeämään ainakin yhden kappaleen tai bändin, jota rakastaa ja jaksaa kuunnella hetkenä kuin hetkenä. Soittolistoja löytyy itse tehtyinä tai kuratoituina lukuisista palveluista. Tavat, joilla kuuntelemme musiikkia ovat kuitenkin muuttuneet vuosien saatossa. Video saattoi tappaa radion tähden, mutta suoratoistopalvelut ovat sylkemässä radion haudalle.

Nykyaika tarjoaa meille laajan kattauksen eri alustoja kuunnella musiikkia. Perinteiset LP, CD:t ja c-kasetit ovat vielä tosi kovien fanien käytössä ja kokoelmissa, mutta mp3 korvasi ne. Sekään musiikin säilytys muoto ei kuitenkaan jaksanut pitkään. Jo ennen Spotifyn marssimista aluksi tietokoneisiimme ja lopulta puhelimiimme vuonna 2008, ilmassa oli puhetta musiikin suoratoistopalveluista. Spotify kuitenkin otti suuren harppauksen kaikkien näiden appien puolesta ja on nyt maailman suosituin tapa kuunnella musiikkia. Apple Music, Bandcamp ja Tidal ovat kaikki suoratoiston ja musiikin julkaisun palveluita, jotka menestyvät vaihtelevin tuloksin.

Kaikki nämä eri palvelut tarjoavat artisteille, bändeille ja levy-yhtiöille suoran tien kuuntelijoiden korviin ja lähes aina läsnä olevaksi osaksi elämäämme. Tätä esseetä kirjoittaessanikin kuuntelen musiikkia Spotifysta. Spotify on varsin hyvä myös kuuntelijalle uuden musiikin löytämiseen. Sen kuratoidut soittolistat ja juuri käyttäjälle suunnitellut soittolistat ja palvelut kuten joka viikko julkaistavat Viikon Suositukset ovat suora väylä, jolla Spotify syöttää uutta musiikkia käyttäjilleen.

Mutta kuinka uudet artistit tai bändit voivat menestyä tai saada minkäänlaista huomiota tässä maailmassa, jossa potentiaalisten kuuntelijoiden huomiota kerjäävät paitsi sadat, ellei tuhannet uudet artistit, niin myös lukemattomat podcastit, tv-ohjelma ja mikä pahinta, muiden ihmisten kanssa käytävät keskustelut. Uusien artistien täytyy todella kamppailla muiden artistien kanssa kuuntelijoiden korvien välisestä (ja korvien) tilasta. Mitä siis tehdä?

Tietyllä tapaa bändin musiikin markkinointi ei eroa minkään muunkaan tuotteen markkinoinnista. Ensimmäinen asia, joka uusia korvia etsivän bändin tulee tehdä, on tunnistaa heidän potentiaaliset kuuntelijansa. Millaiset ihmiset kuuntelevat juuri tällaista musiikkia? Ovatko he esiteinejä nuoria? Keski-ikäisiä viininjuonia, jotka käyvät oopperassa? Vajaa kaksikymppisiä e-urheilufaneja? Kohdeasiakkaat ovat minkä tahansa markkinointisuunnitelman keskiössä, eikä bändin markkinointi poikkea tässä tapauksessa vakiosta.

Yksi keino, jota mitä ensimmäisiä fanejaan keräävät bändit voivat käyttää kerätäkseen lisää korvia omalle musiikilleen on … hyväksi käyttää muita bändejä. Ei välttämättä edes muita isompia, menestyneempiä bändejä. Musiikki on erilainen tässä tapauksessa muihin markkinoihin ja busineksiin verrattuna, sillä yksikään bändi ei voi kerätä edes teoreettista monopolia kaikista musiikin kuuntelijoista, tai edes tietyn tyylisen musiikin kuuntelijoista. Kahden saman tyylisen bändin fanit tuskin panevat pahakseen, jos saavat suosituksia muista saman kuuloisista bändeistä.

Jesse Cannon, pitkän uran tehnyt musiikin tuottaja ja Get More Fans kirjan kirjoittaja kehottaa kaikkia aloittelevia bändejä kerämään lyhyen, 10-20 artistin listan, joiden soundi on samanlainen kuin aloittelevan bändin ja jotka ovat jo keränneet jonkun verran huomiota kuuntelijoiden, median ja levy-yhtiöiden keskuudessa. Nämä bändit siis tekevät jotain oikein omassa markkinoinnissaan ja jos heidän kuuntelijansa kuuntelisivat samankaltaista musiikkia, olisivat he hyvä esimerkki myös aloittelevalle bändille.

Kun tämä lista on valmis, on aika alkaa stalkkeriksi ja alkaa seuraamaan näitä 10-20 bändiä kaikkialla. Sosiaalinen media on hyvä paikka aloittaa. Bändien aktiivinen seuraaminen ja niiden posteihin reagoiminen ovat keinoja, joilla voitte osoittaa huomiota, mutta myös keino tuoda oma nimenne tutuksi listan bändien kaikista vannoutuneimmille kuuntelijoille. Näin saattaa herätä mielenkiinto uutta bändiä kohtaan.

Samanlaisen soundin lisäksi on hyvä ottaa huomioon myös listan bändien koko. Suurimman osan listan bändeistä tulisi olla suunnilleen samankokoisia, kuin aloittelevan bändin. Näiden bändien seuraajamäärät ovat realistisia tavoiteltavia. Lisäksi listalla voi olla muutama isompi bändi, sekä pari pienempää bändiä. Suuremmat bändit tarjoavat suuren määrän potentiaalisia kuuntelijoita ja jos pienemmät bändit on huomioitu mediassa, tekevät he todennäköisesti jotain oikein. Kopioi heidän kikkojaan ja väännä ne oman bändisi muottiin.

Myös näiden esikuvabändien muun median seuraaminen on hyödyllistä. Internetistä löytyy useita työkaluja, joilla voi asettaa kustomoidun mediahälytyksen, joka ilmoittaa aina kun jotain itse valitsemaasi hakutermiä, tässä tapauksessa jotain näistä 10-20 bändistä, käytetään internetissä missään mediassa. Ota ylös kaikki mediat, joissa esikuvabändit mainitaan. Jos media (aloittelevilla ja pääasiassa genrebändeillä pääasiassa blogit) ovat kiinnostuneita bändinne tyylisestä musiikista, kannattaa se lisätä omaankin postituslistaan seuraavaa julkaisua varten, oli kyseessä sitten musiikkivideo, sinkku tai täysipitkä albumi. Joitain näistä työkaluista ovat mm. Google Alerts ja Talkwalker.

Kopiointi voi kuulostaa pahalta, mutta muiden bändien markkinointia seuraamalla ja siitä oppimalla kukaan ei häviä. Päinvastoin! Hyvällä tuurilla kaikkien bändien kuuntelijoille aukeaa uusia ulottuvuuksia ja äänimailmoja.

Kommentoi