Tampere
17 May, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Liiketoimintasuunnitelma



Kirjoittanut: Johannes Mansikka-aho - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Liiketoimintasuunnitelma ei ole pakollinen dokumentti yritystä, projektia tai ylipäätänsä liiketoimea perustettaessa. Liiketoiminta suunnitelma voi olla kuitenkin pakollinen, jos yritykselle haetaan rahoitusta tai yrittäjä hakee itselleen starttirahaa. Miksi liiketoimintasuunnitelma sitten kannattaa tehdä, miksi jotkut sitä vaativat ja mitä eroa esimerkiksi BMC.llä ja LTS.llä? 

Mikä ihmeen liiketoimintasuunnittelma?

Uusyrityskeskus kiteyttää aiheen seuraavanlaisesti:

“Kirjallinen liiketoimintasuunnitelma eli LTS auttaa sinua jäsentelemään liikeideaasi ja kertoo, miten liikeidean käytännössä toteutat. Suunnitelman laatiminen ja liiketoiminnan huolellinen arviointi ovat hyödyllisiä ennen kaikkea itsellesi, mutta tarvitset liiketoimintasuunnitelmaa myös rahoittajia ja liiketoimintakumppaneita sekä starttirahan hakemista varten.

Hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma laskelmineen antaa ulkopuoliselle sujuvasti käsityksen yrityksen kannattavuudesta ja tulevaisuuden näkymistä. Sen avulla voit aloittavana yrittäjänä näyttää ennen yritystoiminnan aloittamista, että yritykselläsi on menestymisen mahdollisuudet, vaikka tilinpäätöstiedot vielä puuttuvat.

Liiketoimintasuunnitelmassa olennaista eivät ole tekstin määrä ja pitkät vastaukset, vaan se, että kerrot yritystä ja yritystoimintaa koskevat keskeiset tiedot, oman osaamisesi sekä tulevaisuuden suunnitelmat.”

-https://uusyrityskeskus.fi/yrityksen-suunnittelu/liiketoimintasuunnitelma/

 

Itselleni liiketoimintasuunnitelma tarkoittaa liiketoiminnan punaista lankaa. Ravintolaa perustettaessa innovoimme paljon aluksi ja annoimme ajatusten lennellä. Pian tilanteena oli, että meillä oli hirveästi hyviä suunnitelmia ja paljon eri asiakkaita. Mutta kuten Ruger Hauerin kappaleessa JOKAISELLE JOTAKIN todetaan äärimmäisen hyvin: “jokaiselle jotakin, on ei mitään kenellekkään” Meidän piti pystyä tiivistämään, jotta projektin edistäminen tapahtuisi systemaattisesti ja linjassa aiemmin sovitun kanssa. Liiketoiminnan ydin piti saada jotenkin linjattua.

Aloitimme ajatusten tiivistämisen ottamalla käyttöön Business Model Canvasin. Duunitori muotoilee verkkosivuillaan, että BMC on visuaalinen ja yksinkertainen työvälinen liiketoimintasuunnitelman tiivistämiseen. Vapaasti käytettävissä olevia tyhjiä BMC.tä löytyy helposti verkosta. Itse otimme käyttöön ensimmäisen Googlesta löytyneen pohjan. BMC.n erinomainen puoli on, että siinä on valmiita sarakkeita, mihin voi ajatuksen juoksua lähteä jakamaan. Mikä suunnitelma kuuluu mihinkin liiketoiminnan osa-alueeseen ja saat visuaalisen ilmeen siitä, onko esimerkiksi asiakassegmenttejä aivan liikaa asiakas osiossa. Saat paremman ymmärryksen liiketoimintasi ydin pilareista ja saat uuden näkökulman suunnitelmiisi, kun ne on sijoiteltu canvaalle. (https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/liiketoimintasuunnitelma-bmc)

Olemme huomanneet tiimiyrityksessämme, että projekteja lähdetään helposti tekemään kovalla vauhdilla ja suunnitelmallisuus unohtuu helposti. Tästä syystä kehitimme tiimiyrityksessämme myös oman KipinäCanvaksen. Kyseessä On tiimiyrityksemme itse kehittämä versio BMC.stä, mikä projektiin lähtiessä täytetään aina ensimmäisenä, jotta projektin punaisesta langasta saadaan kiinni heti projektin aloituksesta kiinni.

 

Eli BMC on visuaalinen tiivistys liiketoimintasuunnitelmasta. Mutta mitä sitten siinä “kunnon” liiketoimintasuunnitelmassa on. Kuten aiemmin mainitsin valmiita pohjia BMC.n lisäksi löytyy myös liiketoimintasuunnitelmaan. Itse olen käyttänyt mm. YritysEspoon tekemää valmista pohjaa. Hyvästä liiketoiminta suunnitelmasta löytyy ainakin seuraavat asiat:

 

-Yrityksen perustiedot (nimi, osoite, omistajat jne.)

-Liikeidean lyhyt kuvaus. (Kirjallinen versio yrityksesi hissipuheesta, mitä yrityksesi tiivistettynä on?)

-Osaaminen (Mikä osaamisesi on merkittävää liiketoiminnan kannalta?)

-Tuotteet ja palvelut (Lista yrityksesi tuotteista tai palveluista ja tiivistys ja hinnoittelu näistä)

-Asiakkaat (Unelma-asiakas ja tärkein asiakkaasi)

-Markkina ja kilpailijat (Listaus esimerkiksi kolmesta merkittävimmästä kilpailijasta, mahdollinen analyysi näistä ja pohdinta nykyisestä markkina tilanteesta.)

-Myynti ja markkinointi (miten myyntiä ja markkinointia tehdään? Tähän on erinomainen työkalu SWOT-analyysi)

-Liiketoiminnalle asetettu tavoite (Tähän esimerkiksi hyvä pohtia valmiiksi, että mitä yritys on vuoden päästä)

-Laskelmat (tähän kohtaan tiivistettynä, mihin rahaa kuluu ja mistä rahaa tulee. Laskelmia toki liiketoiminnan aloittamiseen kannattaa tehdä, mutta esimerkiksi excel on jo huomattavasti parempi työkalu tähän.)

 

Toki oman liiketoiminnan ymmärtäminen ja sen sisäistäminen on hyvin tärkeää, mutta sen ymmärtäminen on myös todella tärkeää, kun haetaan rahoitusta tai yhteistyökumppaneita. Vaikka pitchauksesi olisikin timanttinen, ulkopuolinen tarvitsee usein hetken aikaa jäsennellä ajatuksiaan liiketoimintasuunnitelmastasi ja siksi visuaalinen versio on tärkeä. Itseltäni liiketoiminta suunnitelmaa pyydettiin pankin toimesta

Liiketoimintasuunnitelma tai tiivistetty BMC tulee tehdä aina, kun aloitat projektia tai liiketoimintaa. Se ei ole pakollista, mutta se antaa sinulle ja tiimillesi ymmärryksen siitä, mihin olette lähteneet. Onko toiminta järkevää ja kestävää.

 

Printattua kirjallisuutta en aiheesta juuri löytyänyt, mutta tässä hyödylliset lähteet:

 

Uusyrityskeskus (uusyrityskeskus.fi)

Duunitori (https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/liiketoimintasuunnitelma-bmc)

YritysEspoo (https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/liiketoimintasuunnitelma-bmc)

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi