Leikki-ikäisen lapsen vaatteen suunnittelukriteerit

Kirjoittanut: Jasmiina Servo - tiimistä Eventa.

Sirpa Ryynänen

Leikki-ikäisen lapsen vaatteen suunnittelukriteerit

Olemme äitini kanssa pitkään haaveilleet yhteisestä leikki-ikäisten poikien vaatemallistosta. Tänä vuonna olemme lähteneet toteuttamaan tätä unelmaa yhdessä. Kävin kesällä eChild Alle 5-vuotiaiden funktionaalisten tuotteiden ja vaatteiden suunnittelu -verkkokurssin, jotta saisin vaatealaan liittyvää ammattiosaamista. Poimin kurssilta FransAmandan vaatemalliston suunnitteluun merkittävästi vaikuttavia asioita tähän esseeseen.

Tärkeätä vaatteiden suunnittelussa on miettiä kohderyhmää, heidän ikäänsä liittyviä seikkoja ja ostokäyttäytymiseen liittyviä seikkoja. FransAmandan vaatteita suunnitellessa meidän kärkiajatuksiksemme suunnittelussa nousivat

– lapsen kehitysvaiheen huomiointi

– istuvuus ja turvallisuus

– ympäristöystävällisyys, kestävyys ja eettisyys

– käyttäjäkeskeinen suunnittelu

– antropometriset mitat.

Lapsen kehitysvaiheen huomiointi

2-5v kuuluvat esioperationaaliseen kauteen. Silloin lapset aloittavat symbolien ja mielikuvien käytön (Ryynänen 2019). Tuolloin lapset oppivat intuitiivisella tasolla kielen ja ympäröivän maailman välisen symbolisen representaation (Ryynänen 2019). Lapsilla on merkittävä rooli kulutusyhteiskunnassa, sillä lapset ovat usein päättämässä mitä tuotteita ja palveluita kodeissa käytettään. Vaikka vanhemmat ovat tuotteiden ostajia, tuotteiden todellisia kuluttajia ovat lapset. Vanhempien ostopäätöksessä oleellinen rooli on lapsilla. Lapsien voikin sanoa olevan vanhempiensa parhaita neuvonantajia. Lapset johdattelevat lähes aina vanhempien ostopäätökset omien tarpeidensa ja toiveidensa mukaisiksi. (Ryynänen 2019.)

Leikkisyys, symbolit ja mielikuvituksen käyttö on otettu huomioon valituissa kankaissa. Ne ovat värikkäitä ja hauskoja, täynnä pienille pojille mieleisiä aiheita. Vaatteiden kuoseissa on pitkälti otettu huomioon se, mitä tiedetään pienten poikien toivovan enemmän vaatteiltaan. Kuinka vanhempi voisikaan vastustaa lapsensa innostunutta pyyntöä hankkia juuri tämä vaate?

Istuvuus ja turvallisuus

Istuvuudessa kiinnitetään huomiota, etteivät vaatteet ole liian tiukkoja tai liian löysiä. Paitaa käytettäessä on tärkeää, että kädentiet ovat tilavat. Vaatteiden kokoa voi säätää resorien avulla: ne voi joko pitää sellaisenaan tai taittaa siistin näköisesti, mikäli hihat ovat liian pitkät. Näin ollen toisaalta myös vaatteen käyttöikä on pidempi, kun hihojen mittaa pystyy säätelemään. Käytettävyydessä kiinnitetään huomiota, että vaatteet on helppo pukea ylle; resori on sekä pään- että hihansuissa joustavaa. Mukavuus huomioidaan valitsemalla kankaat, joissa on puuvillan lisäksi hieman elastaania. Näin ollen liikkeen mukautuvuus on otettu huomioon. Puuvillan valitseminen materiaaliksi on toisaalta hyvä siitäkin syystä, että se on materiaalina luonnollinen ja se tuntuu mukavalta.

Lämpöviihtyvyydessä on otettu huomioon mahdollisuus siihen, että pitkähihaisen alle mahtuu aluspaita.  Kestävyydessä on huomioitu, että paitaan ei tehdä koristekuvioita tai painokuvia, sillä ne eivät kestä kulutusta.  Turvallisuus on huomioitu niin, ettei paidassa ole yhtään irtoavia osia, kuten neppareita tai nappeja, joihin lapsi voisi tukehtua. Puuvilla on myös luonnonmateriaali, joten se ei allergisoi niin herkästi. (Ryynänen 2019.)

Ympäristöystävällisyys, kestävyys ja eettisyys

Vaatteiden tuotannossa on huomioitu erityisesti kestävyys ja eettisyys. Ekologinen trendi vanhempien keskuudessa: Kestävästä kehityksestä on tulossa enemmän periaate kuin vaihtoehto. Tuotantoprosesseja mietitään uudestaan ekologisten näkemysten mukaisesti ja kulutus on muuttumassa vastuullisemmaksi.  Ympäristöystävällisyys tulee olemaan ehdoton edellytys ajan myötä. (Ryynänen 2019.)

Materiaalit valmistetaan GOTS-sertifikoidusta luomupuuvillasta. Kankaat on testattu käytännössä 4-vuotiaalla pojalla ahkerassa käytössä ja näin ollen useasti pestynäkin – paitojen kangas tulee kestämään kultusta. Paidan voi kierrättää käytön jälkeen seuraavalle.  Näin huomioidaan vanhempien nykypäivänä suosima ekologinen trendi ja toisaalta myös maapallon kulutuksen tila.

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Suunnittelussa hyödynnetään käyttäjäkeskeistä suunnittelua, sillä vaatteiden piirtämisen ja kaavojen tekemisen jälkeen ommellaan paidasta koekappaleet. Koekappaleita sovitetaan ja esitetään käyttäjille, jotta voidaan saada ennen varsinaisen paidan lanseerausta parannusehdotuksia. Näin ollen käyttäjäkeskeisen suunnittelun mukaisesti tuotteet suunnitellaan käyttäjille yhdessä heidän kanssaan (Ryynänen 2019.)

Antropometriset mitat

Kaavojen tekijä ottaa suunnittelussa huomioon vaatesuunnittelussa käytetyt antropometriset mitat:

• Pituus (2.2.1)
  • Rintakehän ympärysmitta (2.1.7)
  • Vyötärön ympärysmitta (2.1.11)
  • Lantion ympärysmitta (2.1.12)
  • 7. niskanikaman korkeus lattiasta, seisoma-asennossa
  • Kaulan ympärysmitta (2.1.2)
  • Etuvyötärön korkeus lattiasta (2.2.16)
  • Selän leveys kainalosta toiseen (2.2.9)
  • Käsivarren pituus (7. niskanikamasta ranteeseen) (2.2.23)
  • Alaraajan sivupituus (2.2.25)
  • Istumakorkeus (2.2.5)
  • Selän pituus vyötärölle (2.2.10)
  • Olkavarren ympärysmitta (2.1.13)
  • Pään ympärysmitta (2.1.2)

Koodeilla tarkoitetaan ISO 8559:1989 – vaatteiden rakenne ja antropometrisiä tutkimuksia eli kehon mittasuhteita. (Ryynänen 2019.)

Lähteet

Ryynänen, S.  eChild. Alle 5-vuotiaiden lasten funktionaalisten tuotteiden ja vaatteiden suunnittelun perusteet. Verkkokurssi. 1.6.201912.8.2019. Savonia ammattikorkeakoulu. Kuopio.