Tampere
17 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Lehdistötiedote yrityksen markkinoinnissa



Kirjoittanut: Eemi Mäenpää - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Projektimme Toiveuni.fi on jännien asioiden äärellä, sillä meillä on syyskuussa alkavilla Habitare-messuilla oma messupiste. Messuilla Toiveuni on ollut aiemminkin, mutta Habitare on Suomen suurin vuosittain järjestettävä huonekalualan messu. Kaikki isoimmat kilpailijamme ovat kokoontuneet saman katon alle, ja kävijöitä messuilla tulee olemaan kymmeniätuhansia. Haaste on siis suuri, jotta pärjäämme isoja yrityksiä vastaan näillä suurilla ”myyntipäivillä”.

Valmistautuessamme Habitareen, meillä oli mahdollisuus julkaista messujen oman alustan kautta lehdistötiedotteen. Tähän mahdollisuuteen tietysti tartuttiin. Tehtäviä jaettaessa, otin itse hoidettavakseni lehdistötiedotteen messuja varten. Käydään seuraavaksi läpi hieman lehdistötiedoitteen tarkoitusta, mitä sen tulisi sisältää ja missä muodossa. Esseen lopussa pääset lukemaan vielä tuotoksemme messuja varten.

Lehdistötiedote on siis markkinointimuoto, joka voi olla uutisvinkki tai vapaamuotoisesti tehty kokonainen uutinen. Lehdistötiedotteen tarkoitus on herättää uutislehtien mielenkiinto niin että he tekisivät aiheesta uutisen omalle lehdelleen tai verkkoalustalleen. Tätä kautta yritys saisi näkyvyyttä lehden lukijoiden keskuudessa, ja tottakai, mitä mehevämpi uutisvinkki, sitä isompi lehti voi ottaa sen julkaisuunsa, ja mitä isompi lehti, sitä isompi yleisö. Ja kaikki tämä on mahdollista saavuttaa ilmaiseksi pelkällä hartiapankilla. Kuitenkaan yrityksen ei kannata odottaa, että heti ensimmäinen lehdistötiedote saa isojen medioiden huomion ja tavoittaa suuren yleisön. Todennäköisesti ensikertalainen saattaa saada vain pienen paikallislehden kiinnostumaan asiasta, jos edes sitäkään. Toki samaan hengen vetoon on hyvä mainita, ettei uutiskynnys ole monillakaan lehdillä, erityisesti pienten paikkakuntien paikallislehdillä, kovin korkea. Jo pienikin jutunjuuri, voi saada uutisaiheiden puutteessa hikoilevan päätoimittajan innostumaan aiheesta. (yrityksen-perustaminen.net, n.d.)

Jotta uutisaiheesi päätyy lehteen tai verkkolehteen, on lehdistötiedotteen ensin myytävä itse itsensä toimittajalle. Siksi on hyvä myös miettiä, minkälaiset uutiset yleisesti kiinnostavat. Kannattaa miettiä esimerkiksi, että olisi uutisvinkki henkilöitävissä itse yrittäjään. Usein henkilötarinat kiinnostavat enemmän kuin pelkästä yrityksestä kertovat tarinat. Toinen vaihtoehto voi olla myös se, että yrittäjä voi ottaa kantaa isompaan viitekehykseen, kuten vaikka yhteiskunnalliseen tai paikkakuntakohtaiseen ongelmaan. (yrityksen-perustaminen.net, n.d.)

Lehdistötiedotetta tehdessä kannattaa muistaa, että kyseessä on tosiaan uutisvinkki. Tämä on tärkeä huomioida jo otsikoinnissa ja ensimmäisessä kappaleessa. Kuten hyvässä uutisessa, otsikon tulee kertoa jo jutun juoni. Mitään ei kannata piilottaa tai minkään kertomista ei kannata viivytellä. Jo otsikosta pitää tulla ilmi mistä puhutaan ja viimeistään ensimmäisen kappaleen tulee saada lukija koukkuun. (yrityksen-perustaminen.net, n.d.)

Toinen tärkeä elementti tiedotteessa on kieli. Tekstin tulee olla ymmärrettävää ja helppolukuista. Kryptistä business-kieltä kannattaa välttää koska mikäli uutinen julkaistaan, on tavantallaajienkin ymmärrettävä mistä uutisessa puhutaan. Muuten näkyvyysarvo voi jäädä miinusmerkkiseksi. Tiedotteessa ei myöskään kannata käyttää mainosmaisia adjektiiveja. Lukijat helposti kyllä tunnistavat mainoksen uutisen sisällössä, ja tällöinkin se voi jakaa lukijakunnan mielipiteet kahtia. Sen sijaan sitaatteja kannattaa hyödyntää, mutta maltilla. Hyvä sitaatti oikealta ihmiseltä voi tuoda uutisen lähemmäs lukijana olevaa ihmistä, ja se voi tehdä uutisesta mieleenpainuvan. (yrityksen-perustaminen.net, n.d.)

Hyvään lehdistötiedotteesseen löytyy paljon muitakin hyviä vinkkejä netistä, ja niihin kannattaa perehtyä hyvin ennen kirjoittamisen aloittamista. Viimeisenä vinkkinä sanottakoon kuitenkin, ettei kannata unohtaa omaa persoonaa vaan tuo sen rohkeasti esille. Se voi olla ratkaiseva tekijä, kun media käy uutisvinkkejä läpi.

 Näillä tiedoilla lähdin työstämään lehdistötiedoitetta. Tässä alla onkin tuotoksemme, josta jokainen voi itse arvioida kuinka aiemmin läpi käydyt ohjenuorat tiedotteelle toteutuvat. Tiedote alkaa…

 

Tamperelainen sänky-yritys Toiveuni.fi järjestää huutokaupan Habitare-messuilla

Tämän vuoden Habitare-messujen huonekaluosastolla tullaan näkemään jotain täysin uutta, kun Toiveuni.fi järjestää huutokaupan moottoriparivuoteelle. Yleensä messuilla nähdään paljon messualennuksia ja muita tarjouksia, mutta tamperelaiset yrittäjät lähtevät uudella kulmalla Suomen suurimmille huonekalualan messuille. Huutokaupattavan vuoteen ovh. on 4790 €, mutta nyt asiakkaat pääsevät määrittämään sängyn hinnan. Huutokaupattava moottorisänky on 180 cm leveä, eli se varmasti herättää kiinnostusta erityisesti pariskunnissa.

Toiveuni.fi on kolmen tamperelaisen opiskelijan perustama sänkyjen verkkokauppa. Toiveuni.fi syntyi ajatuksesta tuoda markkinoille todellista asiakaslähtöisyyttä ja läpinäkyvyyttä. Toiveunen asiantuntijat haluavat olla asiakkaan tukena nukkumisergonomiaan liittyvissä kysymyksissä niin sopivaa sänkyä valittaessa, kuin myös sängyn ostamisen jälkeenkin. Oikean sängyn valinta ei tänä päivänä onnistu muutaman minuutin kokeilulla vaan asiakas voi varmistua sängyn sopivuudesta vasta useamman yön jälkeen. Tästä syystä Toiveuni tarjoaa kattavan tyytyväisyystakuun, jolloin sängyn kovuutta voidaan vaihtaa vielä sängyn ostamisenkin jälkeen. Tavoitteena on tehdä sängyn valitsemisesta helpompaa ja turvallisempaa.

Toiveunen löytää Habitare 2023 -messuilta osastolta 7k141 sekä osoitteesta www.toiveuni.fi.

…tiedote päättyy.

Lähde:

Yrityksen-perustaminen.net. n.d. Lehdistötiedote. https://yrityksen-perustaminen.net/lehdistotiedote/

Kommentoi