Tampere
02 May, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Kulttuurin vaikutus myyntiin



Kirjoittanut: Emma Lehto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntikolmio - amatööristä huippumyyjäksi
Jyrki Jokitalo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mitä tarvitaan huippumyyjäksi pääsemiseen? Synnytäänkö siihen valmiina, vai voiko huippumyyjäksi oppia? Kirja Myyntikolmio – Amatööristä huippumyyjäksi, vertaa huippumyymistä ja siihen vaadittavia ominaisuuksia huippu-urheiluun. Lahjoja lajiin voi olla, mutta ne eivät yksin riitä huipuksi tulemiseen. Huippumyyjäksi tuleminen vaatii pitkäjänteistä harjoittelua ja intohimoa asian tiimoilta. Huippumyyjän täytyy osata soveltaa oppimiaan tietojaan laajalle alueelle. Ihmisen ostopäätös on tunteiden ja järjen aiheuttama tapahtumaketju, josta myyjän tulisi olla tietoinen ja kyetä ymmärtämään sitä. Silloin kun myyjä osaa tulkita asiakkaan todellisia tarpeita, kykenee hän palvelemaan asiakasta parhaiten ja näin ollen myymään tehokkaammin.

Kirjassa pohditaan suomalaisten myynninosaamista. Voimme todeta, että suomalaiset eivät yllä maailman huippujen joukkoon myynnin saralla. Miksi sitten suomalaiset eivät loista myynnissä samalla tavalla, kuin perinteisessä hiihdossa? Jos edelleen pohditaan urheilun ja myynnin yhteistekijöitä, molemmat vaativat töitä. Myyntiin kuuluu laaja yleissivistys ja ymmärrys syy- seuraussuhteista, joita voitaisiin verrata teoriaan ja peruskuntoon hiihdossa. Pitkäjänteinen ja pyyteetön työ on suomalaisten sydäntä lähellä ja näin ollen on ehdoton valttikortti kummassakin lajissa. Suomalaiset ovat asenteeltaan nöyrää kansaa ja omien pohdintojeni perusteella voisin todeta liiallisen nöyryyden tulevan huippumyynnin tielle. Myynnissä tarvitaan karismaattisuutta ja jopa hieman röyhkeyttä, jotta asiakas saadaan kuuntelemaan, mitä myyjällä on tarjottavana. Emme osaa ehkä aivan yhtä sujuvasti ottaa omaa tilaa kauppatilanteessa ilman, että se on asiakkaasta tai myyjästä epämiellyttävää. Osaavat ja potentiaaliset myyjät saattavat myös helposti aliarvioida omia kykyjään. Oman osaamisen aliarvioiminen pitkällä aikajänteellä syö kummasti miestä ja tämä taas vähentää ihmisen karismaattisuutta ja itseluottamusta myyntitilanteessa. Myyntikohtaamiset ja myyntiosaaminen luovat helposti kierteen, joka voi joko heikentää myyntiä tai boostata myyntiä yhä paremmalle tasolle.

Toinen mielestäni iso seikka on hissipuheissa. Amerikan Yhdysvalloissa on täysin normaalia keskustella tuntemattomien ihmisten kanssa small talkia ja kysellä kuulumisia, kun taas suomalaisia ei kyseiseen tapaan ole opetettu. Väitän, että osa syy myynti sloganien tuottamisen vaikeudesta tulee kasvatuksesta ja kulttuurista. Jos kulttuurissamme olisi normaalia ja vähemmän vaivaannuttavaa puhutella vieraita ihmisiä ilman syytä, voin kuvitella, että myös asiakkaat vastaanottaisivat kokemattomampiakin myyjiä helpommin. Onnistuneet myyntikokemukset pystyvät kasvattamaan myyjää henkisesti ja näin ollen luomaan yhä parempaa ammattitaitoa. Näin ollen myös asiakkaiden asenteet myyjiä kohtaan vaikuttavat paljon huippumyyjien syntymiseen. Huippumyyjäksi haluavat eivät siis saa lannistua heikommistakaan myyntikokemuksista. Joten miten olisi, kun ensikerralla kohtaat myyjän, voisiko sinun suhtautumisesi myyjää kohtaan olla hivenen positiivisempi?

Oikeilla opeilla kenestä tahansa voi tulla huippumyyjä kulttuurista tai taustasta välittämättä. Vaaditaan vain paljon töitä, riittävä aika oppien omaksumiseen ja kokemusta toteuttamaan opittua teoriaa.  Huippumyyjäksi ei tulla yhdessä yössä, vaan riittävä harjoittelu ja omien taitojen tiedostaminen on tärkeässä osassa huippumyyjäksi tulemisen tiellä.

 

Jokitalo, J. 2019. Myyntikolmio – Amatööristä huippumyyjäksi. Avoimet Ovet Oy.

Kommentoi