Tampere
04 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Kulissien takana: Somen ja todellisuuden välinen kuilu henkilöbrändäyksen takana.



Kirjoittanut: Mikael Kaukinen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Alustus

 

Miksi sosiaalisen median avulla tehty henkilöbrändäys on nykyään niin yleistä ja arkipäivää kaikille, jotka somea käyttävät? Miltä kaikki näyttää somelasien läpi ja millaisen kuvan onnistunut henkilöbrändäys henkilöstä antaa? Mammonaa, hienoja autoja, lomareissuja, asuntoja, ruokaa, puhdas elämäntapa. Ovatko asiat, mitä muista somessa näet, vain pintaviilto jonkun henkilön elämästä vai kertooko se todellista kuvaa henkilön elämästä? Otetaan siitä selvää.

 

Johdanto

 

Joka ikinen päivä, kun avaat jonkun sosiaalisen median kanavan esimerkiksi Instagramin, naamallesi lävähtää jo ensimmäisen minuutin katselun aikana noin 30 ihmisen kuvat ja päivitykset. Usein kuvissa näet ihania lomakuvia, kauniita hetkiä, ruokaa, tai vaikka ostosten esittelyjä henkilön viimeisimmistä vaateostoksista. Monesti nämä päivitykset tuovat sinulle hyvää fiilistä, toisin kuin vaikka uutisten katselu, jotka harvoin ovat positiivissävytteisiä. Joskus saatat kuitenkin somepäivityksien pohjalta ruveta miettimään, miksei sinun elämäsi näytä yhtä ihanalta, kuin jonkun toisen.

 

Esimerkki

 

Otetaan esimerkki. Ella on 22v Helsingissä asuva somevaikuttaja ja tuleva laulaja ja sanoittaja. Hänen ig feedinsä näyttää erittäin suunnitellulta ja kauniilta. Se sisältää paljon kuvia esimerkiksi muodista, kalliista merkkivaatteista, ihanista kahviloista sekä ystävistä ja kuvia kalliiden superautojen kanssa. Miisa 21v Porista katsoo puhelimesta aamulla ennen kiinteistöhuoltajan työvuoroaan Ellan uusimmat postaukset. Miisa rupeaa heti haaveilemaan Ellan elämästä ja ihanasta aamukahvista Kampin hienoimmassa kahvilassa. Hän joutuu kuitenkin tyytymään R-Kahviin, josta saa –15% alennusta töiden kautta.

 

Kun lähtee tarkastelemaan ja vertailemaan Ellan ja Miisan elämiä ja arkea, somekuva saattaa antaa täysin päinvastaisen kuvan heistä. Ella on tosiaan somen perusteella ihanaa ja rentoa elämää elävä persoona, joka oikein kylpee rahassa ja omaa monia ystävyyssuhteita. Miisa taas vaikuttaa hieman huonotuloisemmalta ja epäonniselta ihmiseltä, kun ei omaa somepersoonaa ollenkaan.

 

Totuus saattaa olla hyvin erilainen. Ella on oikeasti äärimmäisissä ulkonäköpaineissa, pienessä kalliolaisessa opiskelija-asunnossa elävä tyttö, jonka vuositulot ovat alle 10 000e, kun taas Miisa tekee töitä kiinteistöalalla hyvällä peruspalkalla, jotka yltää 25-30k vuosituloihin. Miisalla ei ole juuri stressiä, koska elämä on tasaista ja huoletonta, kun taas Ellalla on valtavat paineet olla se, mitä some hänestä ulkopuolelle antaa näkyä.

 

Tämä esimerkki oli todella karkea ja siinä oli suurta vastakkainasettelua, mutta se on hyvinkin mahdollinen ja realistinen. Esimerkissä pointtina oli tuoda ilmi näkökulmaa siitä, miten somekuvalla saa hämättyä ihmisiä. Mutta voiko tästä somessa tapahtuvasta henkilöbrändäyksestä olla hyötyä?

 

Sosiaalisessa mediassa tehty onnistunut henkilöbrändi, miten siinä onnistutaan?

 

Monet meistä varmasti ihailevat tai fanittavat eri alan ihmisiä. Jotkut seuraavat aktiivisesti menestyviä liikemiehiä, toiset saattavat seurata heidän lempiurheilijaansa, ja toiset taas lempiartistejaan. Me seuraamme heidän elämäänsä ja näemme ja usein kadehdimme heidän statustaan. Monilla tiivistyy some menestyksen hetkiin, kisoihin, konsertteihin, yrityskauppoihin tai mihin vaan oman alan menestyshetkiin. Somet sisältävät myös usein paljon materiaa, kuten upeita asuntoja, autoja tai veneitä, sekä kalliita harrastuksia, kuten golfia.

 

Monilla näistä menestyneistä henkilöistä on oikeasti mahdollisuus tuohon elämäntyyliin esimerkiksi saavutetun rahamäärän ansiosta, mutta se, mitä näemme somessa, ei todellakaan kerro totuutta. Usein heidän elämänsä sisältää työtekoa tai treenaamista aivan koko ajan, sekä esimerkiksi valtavia paineita ja stressiä, että saavat pidettyä asemansa. Se sisäinen paine ei näy sillä hetkellä, kun lempiartistisi hymyilee Ibizalla oman huvilan altaalla.

 

Mutta miten ihmeessä tästä kaikesta brändäyksestä on hyötyä ja miten se tehdään onnistuneesti. Takerrun itse omaan alaani, eli musiikkiin ja artistipuolen töihin. Olen oman urani aikana keskittynyt valtavasti oman henkilöbrändin luomiseen dj:nä ja musiikintuottajana. Olen kehittänyt tarttuvan artistinimen, joka kuitenkin juontaa hyvin omasta aidosta nimestäni. Yhtäkkiä olen huomannut, että kaikki ystävänikin kutsuvat minua nimellä Migu, eikä Mikael. Olen panostanut paljon ulkoasuuni somekanavissa ja pyrkinyt pitämään kaikki mielipiteet tms omana tietonani, enkä julkaise mitään, mistä joku voisi edes olla eri mieltä. Julkaisen lähinnä kuvia keikoilta, lomareissuilta, muotokuvia sekä yhteiskuvia erinäisten julkisuuden henkilöiden kanssa. Monessa kuvassa päälläni olevat vaatteet ovat luksusbrändien vaatteita, ja kuvat lomareissuilta ovat upeista kattohuoneistoista tms.

 

Itse pyrin pysymään aina totuudessa, mutta toki pientä lisämaustetta pitää aina laittaa. Monet muutkin, ihan vaikka vaan Suomen sisällä tunnetut dj:t, omaavat hyvin samankaltaiset somet ja tarttuvat dj-nimet. Totuus heidän ja minun elämästäni on kuitenkin usein huonosti nukutut yöt, järkyttävä työmäärä, suuret paineet ja kiire menestyä ja kavuta vielä korkeammalle urallaan.

 

Välillä ura sisältää valtavaa ahdistusta ja niin järkyttäviä paineita, että pieni vaikka päivän mittainen breikki pitää ottaa kaikesta. Nämä hetket eivät todellakaan näy somessa. Suomalainen menestysräppäri Sexmane sanoittaa upeasti viimeisimmässä singlessään “Hulluus saa mut huutamaan(2023)

 

“Ku jengi näkee et mul menee kovaa
Unohtaa et en oo tehty titaanist
Mut en unohda ikinä koskaa
Näit arpii mun selässä ei pystyisi ostaa
A-a-asioita joita ei voi someen postaa
Elämä antaa ja ottaa Mutta miksi ei?”

 

Mikäli postailisin huonoista päivistäni ja valittaisin someen, kuinka ura on todella haastavaa, ketään ei kiinnostaisi. Kukaan ei tulisi keikoilleni katsomaan minua, koska ihmiset haluavat tulla tanssimaan ja pitämään hauskaa. Se fiilis, minkä ihmiset saavat katsoessa someani, on se ennakko-oletus jota odottavat keikoilta. Krista Vuoren (2020) artikkelissa hän lausuu upeasti “Ylläpidä positiivisuuden kehää, sillä hyvän mielen tuottaminen toisille tuottaa hyvää mieltä myös itsellesi. Sosiaalinen media on täynnä negatiivista puhetta, miksi olisit mukana edistämässä negatiivisuutta?”

 

Myös erilaiset yhteiskuvat isojen artistien kanssa bäkkäriltä tai vaikka videot loppuunmyydyiltä keikoilta, luovat myös tuleville bookkaajille ja managereille, jotka haluavat minut soittamaan, kuvan, että osaan hommani ja olen jo näinkin menestynyt alallani.

 

Miten sitten olen itse tässä onnistunut?

 

Mielestäni olen omalla alallani onnistunut somebrändäyksessä hyvin. Someni perusteella henkilöt, jotka eivät minua tunne, saavat kuvan, että olen menestynyt alallani, mutta en ns. flexaa liikaa. Joillakin some ja esimerkiksi biisien sanoitukset menevät aivan överiksi. Yritin nyt etsiä yhtä podcast-jaksoa, jossa suomalainen menestysartisti Spekti, otti kantaa nykysuomiräpin sanoituksiin.

 

Hän hienosti kertoi vankalla kokemuksen äänellä, ettei uusien artistien ensimmäisten biisien sanoitukset “vien sut yksityiskoneella pariisiin” pidä todellakaan paikkansa. Noissa sanoituksissa on kuitenkin vahvaa somebrändäystä, mutta ehkä hieman epäonnistunutta, koska jokainen tietää, ettei nuo sanoitukset voi pitää paikkaansa.

 

Yhteenveto

 

Somebrändäys on äärimmäisen tärkeää etenkin, kun on kyse henkilöbrändäyksestä. Toki brändäys ja somemarkkinointi yrityksille on myös oma alansa, mutta sitä en tässä esseessä käsitellyt. Henkilöbrändäyksen teko ja siinä onnistuminen vaatii tiettyjä elementtejä, kuten mieleen jäävän nimen sekä hyvän kokonaiskuvan omasta urasta ja menestyksen hetkistä, olivat ne sitten pieniä yksityiskohtia tai suuria kokonaisuuksia. Yleinen kokonaisuus hyvästä ja positiivisesta elämästä on tärkein asia. Elementtejä ei saa viedä liian mahdottomiksi, jotta yleiskuva ei kuitenkaan ole ylimielinen.

 

 

Lähteet

https://genius.com/Sexmane-hulluus-saa-mut-huutamaan-lyrics

https://www.jobly.fi/artikkelit/tyonhakijoille/asiantuntija-sosiaalisessa-mediassa-kuinka-luoda-onnistunut-henkilobrandi

 

Kommentoi