Kuinka myydä 15 000€ 48h?

Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Huippumyyjä - Ominaisuudet ja tositarinoita
Tuija Rummukainen

Meille Apajalle ensimmäiset myyntipäivät (2019) mihin osallistuimme, oli menestys. Onnistuimme yhdessä tiiminä myymään ihmisille kahvia ja rumia sukkia 48 tunnin aikana yli 15 000 eurolla. Rikoimme akatemian aikaisemman myyntipäivien ennätyksen, mutta jäimme siitä huolimatta toiseksi Hurmalle, joka korjasi koko potin jäätävällä 20 000 euron myynnillä. Voi kumminkin ylpeästi todeta, että Apajalla on proakatemian historian 2. paras myyntipäivien tulos IKINÄ. Tässä esseessä jaan omasta näkökulmastani asioita, jotka koen vaikuttaneen suuresti myyntitulokseen.

Valmistelut

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Aloitimme valmistelut koko tiimillä noin viikkoa ennen myyntipäiviä. Meillä kävi alumni Antti, myyntipäivät voittaneesta tiimistä pitämässä pajan aiheesta. Pajassa Antti jakoi paljon omia oppeja ja koppeja myyntipäivistä ja yhtenä tärkeimpänä oppina oli keskittyä myynnissä yrityksiin. Ständillä kymmenen kahvipaketin myyminen voi viedä tunteja, mutta yritysmyynnissä voi myydä todistetusti 110 pakettia kahvia ja 100 paria sukkia yhdellä kaupalla.

Toinen tärkeä asia mikä pitää tehdä valmisteluvaiheessa on selkeä työnjako. Valitsimme projektipäällikön, vara projektipäällikön, kirjanpitäjän, B2B tiimien johtajat, ständi tiimien johtajat, B2B tiimit, ständi tiimit ja puhelinmyyjät. Kaikilla oli oma paikkansa selkeä rooli ja tehtävä. Tämä organisaatio rakenne toimi erittäin hyvin ja toiminta oli jokaiselle selkeää. Myyjillä oli hyvin selkeät ohjeet, kuinka tilaukset hoidetaan ja kenelle ilmoitetaan mitäkin, joka mahdollisti myyjien maksimaalisen hyödyn ajallisesti. Itse tykkäsin siitä, että myyjänä sain oikeasti keskittyä myymiseen ja kaupat tehtyäni ilmoitin tarvittavat perustiedot eteenpäin, jolloin vältyin itse aikaa vievältä “paperityöltä” ja pääsin jatkamaan kohti seuraavaa yritystä.

Oma asenne

Myyntipäivillä tuli todistettua, että oma asenne on se kaikista suurin voima. Silloin kun kaikkien oma asenne on kohdillaan, voi saavuttaa pelottavan suuria asioita. Kysymys onkin “miten saada kaikkien asenne kohdilleen ja ylläpidettyä sitä myyntityössä?” Huippumyyjä -kirjassa on seurattu yli 200 myyntityön huipulla työskentelevää huippumyyjää. Rummukainen tuo ilmi kirjassaan, että suurin tekijä mikä erottaa huippumyyjän keskivertomyyjästä on asenne. Huippumyyjät ovat ylpeitä siitä, että he saavat myydä ja ovat ylpeitä ammatistansa. Keskivertomyyjät usein häpeävät ammattiansa tai eivät vain muuten arvosta sitä.

Myytävät tuotteemme olivat vietnamilaista perhetilalla valmistettua kahvia ja Ylöjärvellä valmistetut sukat. Molemmissa tuotteissa oli paljon asioita mistä sai olla ylpeitä: eettisesti oikein valmistettu, kotimainen, opiskelija lähtöinen. Silti kaikista isoin motivaattori ja ylpeyden aihe oli tiimimme tekemä lupaus koko maailmalle. Lupaus kuului seuraavalla tavalla: jos apaja voittaa myyntipäivät, me lahjoitamme koko myyntiprovision lasten ja nuorten mielenterveystyöhön mieli ry:lle. Oma asenne ja halu voittaa ei olisi voinut olla enää korkeammalla. Ajatus siitä, että joku toinen tiimi voittaisi ja korjaisi koko potin omaan taskuunsa ja lahjoitus jäisi tekemättä, kuvotti. Lätinäni kiteytys on se että, meitä motivoi erilaiset asiat ja on tärkeää keksiä mahdollisimman paljon erilaisia motivoivia tekijöitä.

Tukeminen

Kaveria ei jätetä. 48 tunnin aikana uskokaa tai älkää jokaiselle meistä tuli hetkiä, milloin ei tuntunut hyvältä ja oma motivaatio oli maissa. Myynti ei ole helppoa, se voi olla hyvinkin vaikeaa välillä, joskus voit saada kymmenen kauppaa putkeen joka yrityksestä missä pyörähdät ja välillä voit saada kenkää kymmenestä yrityksestä missä pyörähdät. Suoritimme myyntiä pareittain, jolloin oli aina joku tukihenkilö hyvin lähellä, jos ei meinannut jaksaa. Kokemuksesta voin sanoa, että se toimi itselläni ja parillani erittäin hyvin.

Johtaminen

Johtaminen ja muutosketteryys toimivat meillä omasta mielestäni ja tulosta tarkastellen erittäin hyvin. Projektipäällikkö pysyi rauhallisena ja päättäväisenä. Aina kun tuli ongelma tiesi, että voi soittaa projektipäällikölle ja ongelmat ratkaistiin nopeasti. Jos Antti luet tätä, niin ei voi muuta sanoa, kun erittäin hyvin johdettu. Tiimimme oli yllättävän ketterä äkillisille muutoksille. Olimme valmistautuneet siihen, että muuttujia varmasti tulee ja mikään ei ole varmaa kuin epävarmuus.

Jälkipuinti

Kuultuamme uutiset siitä, että Hurma vei voiton ja jäimme toiselle sijalle, tietenkin ärsytti. Olimme painaneet koko tiiminvoimin myyntiä 48 tuntia ja kaikki olivat antaneet kaikkensa. Tärkeintä oli ymmärtää oma voittomme tiiminä ja kuinka uskomattoman tuloksen vedimme ensimmäisillä myyntipäivillämme. Puskimme itseämme ja koko tiimiä eteenpäin 48 tunnissa koko rahan edestä.

Lähteet

Rummukainen, T. 2016. Huippumyyjä – uudistettu painos. 2. painos. Helsinki: Suomen yrityskirjat Oy.

Kommentit
  • Hanna Saraketo

Onnistunut essee myyntipäivistä Apajan osalta. Vielä parempi se olisi, jos a) viimeistelisit pikkujutut kuten yhdysssanat kuntoon ja b) ammentaisit enemmän lähdemateriaalista. Nyt hyvästä opuksesta on esseeseen päässyt vajaat 5 riviä. Tukeudu enemmän lähteeseen ja suolla sieltä tekstiin vakuuttavuutta. Näin sisältöäkin tulee lisää – ja tekstiin pituutta.

4.12.2019