Tampere
21 May, Tuesday
10° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka johtaa toimivaa markkinointia yrityksellesi?



Kirjoittanut: Elias Hämäläinen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Marketing Made Simple
Donald Miller
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Miller sanoo, että jos voisi palata 20 -vuotta ajassa taaksepäin antamaan itselleeni neuvoja yrityksensä markkinointiin, ne olisivat seuraavat:

  1. Selkeytä viestisi
  2. rakenna siitä iskulause
  3. rakenna laskeutumissivu
  4. luo liidimagneetti
  5. luo sähköpostikampanja.

 

Viestin selkeytäminen

Viestisi on oltava selkeästi ilmaistavissa, jotta asiakkaat ymmärtävät nopeasti mistä on kyse. Kun viesti on selkeytetty, on tarpeen tiivistää se yhteen virkkeeseen. Omaa sivustoani rakentaessa käytin esimerkiksi seuraavaa: ”Facebook mainonnan valmennusta yrittäjille.” Välittömästi sivulle saavuttaessa tulee selväksi mistä on kyse. Mikäli sivustolle saapuu joku, jota aihealue ei kosketa, hän osaa poistua. Kohderyhmä sen sijaan saa heti aiheesta kiinni.

Autan myös rakentamaan ja luomaan laskeutumissivuja, joista kerrotaan alempana lisää. Ajattelin ensin rakentaa nämä molemmat palvelut samalle sivulle. Kirjan luettuani päätin kuitenkin rakentaa kaksi erillistä sivua, joita tukemaan rakennan omat mainoskampanjat. Laskeutumissivuja käsitteleviä mainoksia klikkaavat henkilöt tulevat päätyneet heille räätälöidylle sivulle, kun taas mainontaa koskevista mainoksista päätyy mainonnan valmennusta koskevalle sivulle.

Onkin tärkeää, että mainoskampanjat nimenomaan tukevat laskeutumissivua. Mainosten tulisi käsitellä niitä aiheita/tuotteita, joita laskeutumissivulla myydään. Muuten luot asiakkaassasi hämmennystä. Hämmennystä luo myös se, jos myyt epäjohdonmukaisesti useaa tuotetta samalla laskeutumissivulla.

Liidimagneetti

Liidimagneetilla tarkoitetaan jotain arvoa tuottavaa materiaalia, jota vastaan saat liideiltäsi heidän sähköpostiosoitteensa. Se voi esimerkiksi olla PDF-tiedosto, joka sisältää kohderyhmäsi ongelmia ratkaisevia vinkkejä. Voit luoda tämän kaltaisen tiedoston, tai vaikka lyhyen videon, jonka potentiaaliset asiakkaasi saavat käyttöönsä sähköpostiosoitettaan vastaan. Mainostat liidimagneettiasi, mainoksia klikanneet henkilöt päätyvät laskeutumissivulle, jolla keräät sähköpostiosoitteet sitä varten, että pystyt lähettämään lupaamasi materiaalin heille.

Tein esimerkiksi tukemaan jo mainitsemaani mainosvalmennusta varten tiedoston, jolla opastan sen lukijat tekemään muutamia muokkauksia, joiden avulla he pystyvät omatoimisesti parantamaan mainontaansa.

Saatan tulevaisuudessa myös mainostaa tätä ohjelistaa, jonka avulla saan kasvatettua sähköpostilistaani.

Laskeutumissivu

Nykypäivänä vain hyvin harvalla yrityksellä ei ole verkkosivuja. Väitän, että pelkästään se, että on verkkosivut ei ole enää riittävää, jos verkon kautta haluaa saada lisää asiakkaita. Perinteiset verkkosivut toimivat ikään kuin esitteenä, josta asiakas pääsee näkemään kaiken mahdollisen tiedon kyseisestä yrityksestä. Niillä on kuitenkin mahdollista selailla ja surffailla mielin määrin eri paikkoihin, ilman ohjattua päämäärää. Perinteinen nettisivu on edelleen erittäin hyödyllinen. Se toimii esitteenä ja rakentaa luotettavuutta yritykselle.

Oikein toimivaan liiketoimintaa tukevaan sivuun kuitenkin kannattaisi käyttää hieman erilaista lähestymistapaa.

Laskeutumissivu on nettisivu, joka on rakennettu tiettyä, valittua tarkoitusta varten. Enempää toimintoja sillä ei tulisi olla. Tavoitteita voi olla esimerkiksi:

  • sähköpostin kerääminen
  • myynti
  • ilmoittautuminen tai rekisteröityminen.

Kyseessä on siis yksinomaan esimerkiksi yhden tuotteen myymiseen suunniteltu sivu. Alussa esittelet asian rakentamallasi sloganilla. Sen olisi hyvä olla mielenkiintoa herättävä, sillä ilman mielenkiintoa lukemisen into lopahtaa. Jos sivua ei lueta, ei ole väliä kuinka vakuuttavaa tietoa se sisältää.

Sähköpostikampanja

Lopuksi, kun sinulla on laskeutumissivut ja liidimagneetti rakennettuna, pääset rakentamaan sähköpostikampanjoita. Työkaluina tähän toimii erilaiset CRM -ohjelmistot, joissa saat rakennettua eri segmenttejä asiakkaillesi sen mukaan, mitä kautta he listoillesi pääsevät. Aktiivinen sähköpostikampanja ei suinkaan tarkoita sitä, että sinun on joka päivä tai viikko lähetettävä ja kirjoitettava sähköposti. Ohjelmistoja hyödyntämällä voit kirjoittaa sähköpostit etukäteen valmiiksi, ja ohjelma lähettää sähköpostit suunnitellusti sen jälkeen, kun henkilö on liittynyt listallesi.

Voit rakentaa erilaisia kampanjoita, jotka keskittyvät joko myyntiin, tai asiakassuhteen ylläpitoon. Hyvänä lähtökohtana ja nyrkkisääntönä on se, että viestiesi tulisi tuoda arvoa asiakkaillesi. Kukaan ei halua saada spämmipostia laatikon täydeltä.

Kommentoi