Tampere
17 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee: Tarinabrändin vaikutus



Kirjoittanut: Tuomas Saarinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kommenttiessee / Tuomas Saarinen
16.12.2020

Kommenttiessee: Tarinabrändin vaikutus

Tarinat myyvät

Luin esseitä tarinallistamisesta ja tarinabrändeistä. Tässä pari aiheeseen osuvaa ja kiinnostavaa esseetä.

Lotta Lehtikevari: ”Tee asiakkaasta tarinasi sankari”

Lotta Lehtikevari kirjoittaa esseessään, kuinka brändit syntyvät vasta asiakkaiden mielessä. Lotta tiivistää hyvin kirjan ”Buildind a StoryBrand” sanoman. Brändiin yhdistyvässä tarinassa asiakas on tarinan sankari ja päähenkilö, ja yritys toimii päähenkilön ongelmia helpottavana tekijänä.

”Tarina voidaan rakentaa vaikkapa juuri niin, että päähenkilöllä on ongelma, jonka yritys tarinassa ratkaisee. Näin asiakas saa vahvan mielikuvan siitä, että hänen ongelmansa todella ymmärretään. Yritykset kuitenkin tekevät virheen, jos he asettavat itsensä tarinan sankarin asemaan (Miller, 2017).”

”Paras hyöty brändistä saadaan irti, jos löydetään organisaation sisällä tarinan kautta empatiaa asiakasta kohtaan. Empatian avulla yritys luultavasti huomaamattaan parantaa myös asiakassuhteitaan (Miller, 2017). Brändi vahvistuu, kun kommunikointi ja ymmärrys paranevat.”

Lotta painottaa epäsuoraa kerrontaa, joka vaikuttaa negatiivisesti bränditarinaan. Ihmiset haluavat ostaa, mutta samalla eivät halua joutua myynnin kohteeksi. Siispä yrityksen rooli tarinassa on hyvä olla hieman piilotettu.

Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia tuloksia Lotan esseen oivallukset ovat saaneet aikaan hänen projekteissaan ja liiketoiminnoissaan!

Janne Pussinen: ”Bränditarina”

Janne Pussisen essee keskittyy Lottaa enemmän itse brändin ytimeen ja syihin, miksi tuotteestasi ennalta tietämätön asiakas päätyisi laittamaan rahansa juuri sinun aikaansaannokseesi. Mielikuvien herättäminen on tässäkin isossa roolissa.

”Lambi valmistaa paperia, jonka tarkoituksena on poistaa ulosteen jäämät ja siivota peräpää. Ei kovin glamour-rikas tuote. Mutta Lambi tunnetaan pääasiassa valkoisesta lammaslogosta, ja pehmeydestä, jonka me yhdistämme lampaisiin. Lambilla on siis toimiva brändi, joka herättää kuluttajien mielessä muutakin, kuin WC:n ja sinne kuuluvat hajut. Miten sinun tuotteesi voi saada samanlaisen arvon?”

Janne haastaa monilla kysymyksillä ja hänen esseensä herättävät joka kerta todellista aihetta ajatteluun. Hän kirjoittaa ongelmista, jotka ovat vaivanneet myyjiä ja yrittäjiä jo satoja, ellei jopa tuhansia vuosia.

”Jotta saat kuluttajat kiinnostumaan tuotteestasi, sinun täytyy saada kuluttajat kiinnostumaan tuotteestasi tunteellisella tasolla. Ja mikä on nopein reitti ihmisten tunteisiin? Tarinat. Tarinat tuovat elämään juonet ja narratiivit, selkeyden, joka elämästämme puuttuu.”

Tarinoiden merkitystä ei voi liikaa korostaa. Jannen essee sisältää monia iskeviä esimerkkejä aiheen tiimoilta. Kuluttajat haluavat selkeitä juonenkäänteitä elämäänsä, ja tarinan sisältävä brändi voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä.

Mitä opin?

Brändin tarinallistaminen on jo nyt arkipäivää, vaikka se on usein mennyt itseltäni ohi. Aiheeseen liittyvä puhki kulutettu Apple-esimerkki on laajentunut moniin muihinkin yrityksiin, kehittyen vain paremmaksi. Lotan ja Jannen esseet ovat opettaneet paljon brändin rakentamisesta ja tarinoiden yhdistämisestä brändiin, ja aion soveltaa näitä oppeja myös HIGHLEVELiin. Aikana, jolloin livestriimien tarve on korkeampi kuin koskaan, on tärkeää erottua massasta. Tarina on tähän vallan loistava väline!

Lähteet

Lotta Lehtikevari, 16.12.2019: https://esseepankki.proakatemia.fi/tee-asiakkaasta-tarinasi-sankari/

Janne Pussinen, 30.4.2020: https://esseepankki.proakatemia.fi/branditarina/

 

Kommentoi