Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Keikkamyyjäksi



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

AIHE: Erikoistuminen toimialalle (Elämystalous)
Luokitus: 2 esseepistettä, Yksilö essee
Kirjoittaja: Arto Ala-Seppälä (02.10.2023)

 

Johdanto

Opintojen ohessa olen etsinyt tulevaisuuden suuntaa uralleni ja pyrkinyt yhdistämään laajan suoramyyntikokemuksen sekä aktiivisen musiikkiharrastuksen. Olen aikaisemmin todennut, että haluan auttaa yrityksiä menestymään. En vain aikaisempina vuosina osannut ajatella, että nämä yritykset voisivat olla bändejä ja ohjelmatoimistoja.

Nuoruudestani asti minulla on ollut palava kiinnostus bänditoimintaan, bändien markkinointiin, brändi-ilmeen suunnitteluun sekä kehittämiseen. Sain kuukausi takaperin työtarjouksen keikkamyyjäksi ja suullinen sopimus työn aloittamisesta on solmittu. Parhaillani odotan palkkaneuvottelujen etenemistä ja pohdin, että nyt olisi aiheellista tutustua tarkemmin mitä keikkamyyjän työ pitää sisällään.

Huomasin, että keikkamyyjän tehtävästä tai ylipäätään palkkamallista on yllättävän vähän tietoa saatavilla netin eri kanavista. Tämän vuoksi olen kerännyt alle muutamia löytämiäni lähteitä ja tiivistänyt aihetta esseen muotoon.

 

Keikkamyyjäksi

Janne Flinkkilä kirjoittaa Rytmimanuuali sivustolla, että keikkamyyjä eli agentti on artistin tärkein kumppani, sillä kotimaan markkinat ovat sen verran pienet erillisen managerin palkkaamiselle. Agentin rooliin voikin siis myös kuulua artistin konsultointia ja yhteistyökumppaneiden etsimistä. Lisäksi keikat kasvattavat sekä sitouttavat fanikuntaa ja tätä kautta myös medianäkyvyyttä. Tämä vuorostaan lisää levyjen, bändipaitojen sekä muiden oheistuotteiden myyntiä, mitkä tänä päivänä usein käyvät paremmin kaupaksi keikoilla. Kuitenkaan artisti ei voi yksinomaan myyntiä ja markkinointia jättää yksin keikkamyyjän harteille, vaan se on tiivistä yhteistyötä toisiaan auttaen. (Rytmimanuaali 2014)

Lisäksi Music Finland korostaa artikkelissaan, että yhä vähenemissä määrin festivaalit tai keikkapaikat asioivat suoraan itse artistien kanssa, jolloin paikallisverkostossa toimiva agentti on avain asemassa kyseiseen markkinaan (Music Finland 2017). Samaiseen artikkeliin liitetyssä videossa säveltäjä Antti Auvinen toteaa erittäin merkitykselliseksi sen, että joku muu taho hoitaa varsinaista keikkamyyntiä, vaikka sitä on vaikeaa perustella ilmiönä. (Auvinen 2017).

Teoston sivuilla Jarkko Jokelainen on haastatellut artikkelissaan ohjelmatoimistojen keikkamyynnin ammattilaisia. Keikkamyyjä Feniks Willamo (All Day Agency) tiivistää, että keikkamyyjän tehtävä on puhtaimmillaan myydä ja välittää artisti erilaisiin tapahtumiin, kuten esimerkiksi klubeille ja festivaaleille. Tämän lisäksi myyjä hinnoittelee artistin, suunnittelee kiertueet sekä hoitaa esiintymiseen liittyvät järjestelyt. Näiden lisäksi tehtäviin voi kuulua artistin uran kehittäminen yhdessä itse artistin, levy-yhtiön, managerin ja muiden liiketoiminnassa mukana olevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Tämän kaltaisia tehtäviä ovat muun muassa uusien artistien kohdalla miettiä esiintymiskokonaisuutta ja esiintymispaikan kannattavuutta. (Teosto 2022)

Keikkamyyjä Johanna Sauramäki (Saura Booking Agency) kertoo, että keikkamyyjä laatii artistin kanssa sopimuksen, mihin kirjataan yhteiset sopimusehdot. Yleensä artisti määrittelee minimi hinnan keikoilleen ja agentuuri määrittelee komissionsa. Lisäksi sopimuksesta ilmenee käytännön asiat, majoitus ja esimerkiksi matkakulut. Sopimuksessa myös määritetään saako artisti itse päättää, että hyväksyykö tarjotun keikan. (Teosto 2022)

Artikkelissa keikkamyyjä Kari Pössi (Piikkikasvi Agency Oy) lisää, että keikkamyyjän tehtäviin kuuluu myös käydä läpi, varsinkin uuden artistin kanssa, mitä keikkailuun kuuluu. Näitä ovat esimerkiksi tekniset yksityiskohdat, aikataulujen läpikäynti ja tarvittavan henkilökunnan selvittäminen. Lisäksi keikkojen markkinointi voi olla osa keikkamyyjän tehtäviä. Hänen mukaansa artisti päättää ehdot keikkailulle, sillä artisti on ikään kuin agentin työnantaja. Sopivat keikkapäivät löytyvät yhteisten palavereiden kautta. (Teosto 2022)

Yhdessä haastateltavat kertovat, että keikkamyyjän tärkeimpiä kollegoita ovat ohjelmatoimistossa taloudenhoitaja, joka vastaa rahaliikenteestä, tiedustelee yleisölukemat ja keikan yleisfiiliksen. Tuotantohenkilö (tuotantoassistentti) hoitaa keikkojen käytännönjärjestelyt, kuten esimerkiksi aikataulut, majoituksen, artistille tarjoilut keikkapaikalla, matkustamiseen tarvittavat kulkuneuvot, keikan tekniikan sekä henkilökunnan, ylipäätään yhteydenpidot artistin ja keikkapaikan välillä. Pääsääntöisesti kuitenkin tekniikka, roudarit, kuskit ja kiertuemanagerit toimivat suoraa artistin omaan lukuun. Markkinoija on myös tärkeä henkilö, jotta artisti saa tarvittavan avun onnistuneen keikan järjestämiseksi.  (Teosto 2022)

Pössi, Willamo sekä Sauramäki ynnäävät yhdessä, että keikkamyyjille ei ole olemassa omaa koulutusta, vaan yleensä ammattilaiset ovat itseoppineita. Ratkaisevaa on kiinnostus alaan ja sekä aktiivisuus itse tehtävässä. Usein miten myyjillä on aikaisempaa omaa bändikokemusta, sekä tieto musiikista ja sen livekentästä. Kuitenkin myynnillinen koulutus katsotaan eduksi ja keikkamyyjän tehtävissä usein ihmissuhdetaidot korostuvat eri sidosryhmien välillä. Verkostoitumistaidot ovatkin avain asemassa uralla pärjäämiseen. (Teosto 2022)

Rytmimanuaalin videossa keikkamyyjä Hannu Korhonen (Dex Viihde Oy) toteaa, että hyvä keikkamyyjä on myyjä, joka saa keikkoja myydyksi. Lisäksi avoin, verkostoitunut ja sosiaaliset taidot omaava. Keikkamyyntiin pätee samat lainalaisuudet kuten yleisesti myyntiinkin. Tärkeimpinä työkaluina korostuu puhelinmyynti ja sähköpostiviestintä. (Korhonen 2013)

Videodokumentissa manageri Seppo Vesterinen kuvaa, että managerin ja artistin välinen suhde on luottamussuhde ja on erittäin tärkeää, että sopimusehdot käydään läpi seikkaperäisesti, vaikka artisti ei olisi asiasta erityisen kiinnostunut. Samaisella videolla keikkamyyjä/manageri Kari Pössi toteaa, että managerin ja keikkamyynnin työtehtävien yhdistäminen varsinkin kansainvälisillä markkinoilla on erittäin vaikeaa suuren työmäärän vuoksi. (Lyytikäinen & Myllymäki 2002)

TE-live Hämeen kuvaamassa haastattelussa Managing Director Riku Pääkkönen (Ranka Kustannus) huomauttaa Music x Media seminaarissa sitä, että alalla kukaan ei pärjää yksin ja sen vuoksi sosiaaliset taidot ovat erittäin merkityksellisiä. Itsestä on myös tärkeää tehdä ilmiö, eli omaa henkilöbrändiä on hyvä rakentaa siihen tapaan, että ihmiset kiinnostuvat sinusta. Hän korostaakin, että ala on niin kutsutusti kontaktibusiness. (TE-live Häme 2022)

Pohdinta

Tuleva työnantajani on kertonut useissa kohtaamisissa, että uskoo minun kykyihini keikkamyyjänä. Tämän uskomuksen hän perustaa sille, että minulla on aikaisempi pitkä bänditausta, laulan tällä hetkellä bändeissä ja tämän lisäksi olen myynyt sivutoimisesti keikkoja omille bändeille. Laskelmieni mukaan sadas oma keikka häämöttää ihan muutamien keikkojen päässä. Kaiken lisäksi minulla on viidentoista vuoden kokemus suoramyyntityöstä niin myyjänä, myyntitiiminvetäjänä, aluemyyntipäällikkönä, avainasiakasvastaavana sekä olen rekrytoinut, kouluttanut ja valmentanut myyjiä ovelta ovelle myyntiin.

Verkostoituminen, puhelinmyynti ja sähköpostiviestintä on minulle entuudestaan tuttua. Lisäksi pitkän ja monitahoisen myyntialan kokemuksen myötä ihmissuhdetaidot sekä myynnin perusperiaatteet ovat vahvasti hallussa. Opintojen ohessa olen myös opiskellut ja harjoitellut sisällöntuottamisesta, verkkosivujen rakentamista, sekä yleisesti markkinointia. Minulla on myös työelämän sekä opiskelijaosuuskuntamme asiakashakkeiden kautta kokemusta projektijohtamisesta. Uskon tulevan työnantajani näkemykseen ja haluan lähteä tekemään uuden aluevaltauksen urallani.

 

 

Lähteet:

Flinkkilä. J. 2014. Keikkamyyjä artistin yhteistyökumppanina. Luettu 02.10.2023.

https://rytmimanuaali.fi/keikkamyyja-artistin-yhteistyokumppanina/

Music Finland. 2017. Tiimi ja verkostot kuntoon. Luettu 02.10.2023.

https://musicfinland.fi/fi/kv-opas/tiimi-ja-verkostot

Music Finland. 2017. Kansainvälistymisen opas: Antti Auvinen. Katsottu 02.10.2023.
https://vimeo.com/220948536

Jokelainen, J. 2022. Mitä ohjelmatoimisto tekee? Luettu 02.10.2023.

https://www.teosto.fi/teostory/mita-ohjelmatoimisto-tekee/

Korhonen, H. 2013. Ajatuksia keikkamyynnistä, Katsottu 02.10.2023.
https://www.youtube.com/watch?v=mAIJGHgZ4-o&t=23s

Lyytikäinen, T. & Myllymäki, M. 2002. Managerit suomalaisessa rock-bisneksessä, Katsottu 02.10.2023.
https://www.youtube.com/watch?v=23rm4rYNjKk

TE-live Häme. 2022. Music x Media – Riku Pääkkönen, Ranka Kustannus. Katsottu 02.10.2023.
https://www.youtube.com/watch?v=h1-v1jx0zGQ

 

Kommentoi