Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Käytetyn vaatteen kauppa on tulevaisuuden bisnes



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Maapallo hukkuu tavaraan ja varsinkin vaatteisiin. Niitä tuotetaan jatkuvasti lisää entistä nopeammin ja entistä halvemmin. Vuonna 2013 vaatteita tuotettiin maailmanlaajuisesti yli 80 miljardia kappaletta vuodessa, 2017 vuonna yli 150 miljardia ja tahti sen kuin kiihtyy. Samaan aikaan suomalaiset heittävät vaatteita yli 13 kiloa per nenä vuodessa jätteeksi ja vaatteen elinkaari on entistä lyhyempi.

 

Ihmisistä on kuitenkin tulossa entistä ympäristötietoisempia ja yhä useampi on alkanut ostaa vaatteitaan vastuullisilta valmistajilta tai käytettynä. Pelkästään vertaiskaupassa, eli kuluttajalta toiselle tapahtuvan kaupan käynnin osuus on kasvanut viime vuosina hurjasti. Vertaiskaupan arvon arvioitiin olevan viime vuonna jo yli 480 miljoonaa euroa vuodessa ja tästä verkossa tapahtuvan kaupan osuus oli yli 80 %. Suosituimpia kauppapaikkoja ovat tori.fi-sivusto sekä Facebookin myyntiryhmät.

 

Käytetyn tavaran kauppa on tällä hetkellä siis suuressa kasvussa ja myös uusia toimijoita syntyy alalle jatkuvasti. Olen itse seurannut alaa aktiivisesti oman harrastuneisuuteni kautta, ja vielä viisi vuotta sitten erilaiset Suomesta käsin toimivat second handiin ja vintageen keskittyneet verkkokaupat pystyi laskemaan kahden käden sormilla. Tällä hetkellä niiden kokonaismäärästä on hankala ottaa selvää, sillä uusia kauppoja ilmestyy jatkuvasti. Kilpailusta on tullut todella kovaa, sillä kaikki pyrkivät tarjoamaan helpointa, luotettavinta, laadukkainta ja nopeinta kaupankäyntiä.

 

Myös monet yritykset ovat ottaneet erilaiset vintage-palvelut mukaan toimintaansa. Esimerkiksi Iittala ja Arabia ostavat asiakkailtaan vanhoja Iittalan ja Arabian astioita ja myyvät niitä eteenpäin uusille asiakkaille valittujen liikkeiden vintage-osastoilla. Myös monet vaatemerkit ovat aloittaneet vastaavanlaisen palvelun. Marimekko on jo pitkään yhdessä second hand -verkkokauppa Vestiksen (ent. We Started This)  kanssa järjestänyt vanhojen Marimekon vaatteiden keräyspäiviä, joissa asiakkaat ovat voineet tuoda oman vanhan Marimekkonsa keräykseen ja saaneet korvaukseksi tästä alennuksen uudesta tuotteesta tai puolet vanhan tuotteen myynnistä. Vanhat Marimekot ovat löytäneet uudet kodit Vestiksen verkkokaupan pop up -tapahtumien kautta. Ruotsalaisella Filippa K:lla on jo pitkään ollut Tukholman Södermalmilla oma second hand -liikkeensä, jonka kautta asiakkaat voivat kierrättää vanhat Filippa K:n aarteensa uusille omistajille. Samoin Tampereelta lähtöisin oleva neulemerkki Arela on jo pitkään ottanut asiakkailtaan vastaan heidän pitkään käytössä olleita Arelan vaatteita ja nämä on myyty eteenpäin uusiin koteihin. Tämä suunta on mielestäni todella toivottu ja se lisää ainakin omaa arvostusta brändiä ja sen vaatteita kohtaan. Jos yritys luottaa täysin omien tuotteidensa laatuun, uskaltaa se kerätä käytetyt tuotteet takaisin ja myydä ne eteenpäin uusille asiakkaille luvaten, että käytetyillä tuotteilla on edelleen käyttöikää jäljellä. Ele kertoo tuotteiden laadun lisäksi myös yrityksen omista arvoista, heidän tuotteitaan ei ole tehty kertakäyttökulttuuria varten. On aina parempi, mitä pitempään tuote on käytössä ja kierrossa pitkään.

 

Mielestäni tällainen vaatteiden kierrättäminen on ekologista. Tärkeää ympäristön kannalta on se, että luonnon arvokkaista resursseista valmistettu tuote kestää pitkään, jotta luontoa kuluttavaa valmistusprosessia ei tarvitse toistaa jatkuvasti. Vaatteen hiilijalanjälki pienenee, mitä useammin sitä käytetään. On tärkeää, että vaatetta huolletaan oikein ja se käytetään oikeasti loppuun asti. Ekologisinta on, jos pystyy ostamaan vähemmän, mutta kestävämpää. Kirpputorien valikoima on valitettavasti varsin usein huonolaatuista. Moni kuitenkin ostaa näitä huonolaatuisia vaatteita käytettynä, sillä niiden hinnat ovat todella edulliset. Tämä luo ikävän oravanpyörän, jossa ensikäyttäjä ostaa tuotteen edullisesti ketjuliikkeestä, vaikka tietääkin että siinä on joku vika, esimerkiksi heikko laatu tai huono istuvuus. Voihan sen nimittäin aina myydä eteenpäin kirpputorilla, jos ei itse tulekaan sitä käyttäneeksi. Tällöin ekologiseksi ajatellusta käytettynä ostamisesta tuleekin itse asiassa epäekologista. Ostetaan huonolaatuisia tuotteita kirpputorilta halvalla ja käytetään niitä pari kertaa, kunnes ne rikkoutuvat ja joutavat jätteeksi. Roskiin joutaneen tilalle käydään helposti ostamassa taas uusia yhtä huonolaatuisia vaatteita kirpputorilta. Ja joku ostaa ketjuliikkeistä näitä heikkoja vaatteita ja laittaa ne kirpputorille tarjolle, sillä kyllä joku ne aina ostaa pois ja hän saa ehkä puolet rahoistaan takaisin. Luonto ja kukkaro olisivat molemmat päässeet vähemmällä, kun olisi kerralla ostettu joko käytettynä tai uutena laadukkaista materiaaleista valmistettu kestävä vaate, joka olisi pysynyt pitkään käytössä, sekä ensikäyttäjällä että käytettynä ostaneella.

 

Markkinoinnin professori Hannu Saarijärven mukaan käytetyn tavaran kaupasta on tulevaisuudessa tulossa luontainen ja yhä suurempi osa kaupankäyntiä. Tämä on osa vastuullisen kuluttamisen megatrendiä. Ennen saatettiin ihmetellä, että miksi ostit käytettynä, kun uutenakin olisi saanut halvalla, mutta tulevaisuudessa ihmetellään, miksi ostit uutena kun käytettynäkin olisit saanut? Maailmaan on jo tuotettu niin paljon tavaraa ja vaatetta, että ne riittävät hyvin pitkäksikin aikaa. Huonolaatuisimmat eivät toki kestä, mutta tärkeintä olisikin, että huonolaatuisten vaatteiden ja tavaroiden tuottaminen lopetettaisiin ja silloin kun tehtäisiin uutta, tehtäisiin kerralla hyvää.

 

Itse ostan käytettynä vain laadukkaista materiaaleista huolella tehtyjä vaatteita ja uutena samoilla kriteereillä vastuullisesti ja ekologisesti valmistettuja tuotteita. Nämä laadukkaat uudet vaatteet tulevat toivon mukaan kestämään useita kymmeniä vuosia ja niistä tulee jossain vaiheessa tulevaisuuden vintagea. Meidän Miela Designroomissa me pyrimme tarjoamaan juuri tällaisia vaatteita ja asusteita suomalaisilta suunnittelijoilta ja tekijöiltä. Uusia tuotteita meillä on täydentämässä jo rakastettujen aarteiden Miela Preloved, josta asiakkamme voivat tehdä laadukkaita second hand -löytöjä ja laittaa omat käytetyt aarteensa kiertoon etsimään uusia koteja. Laadukkaan vaatteen ja tavaran arvo säilyy hyvänä pitkään, joten se on myös sijoitus. Ja oiva kaupankäynnin väline tulevaisuudessa, kun käytetyn tavaran kauppa tulee olemaan entistä suositumpaa.

Lähteet:

https://yle.fi/uutiset/3-11182382

https://yle.fi/uutiset/3-10950752

https://yle.fi/uutiset/3-10518152

https://yle.fi/uutiset/3-10880357

https://www.iittala.com/fi/fi/vintage

https://yle.fi/uutiset/3-10262509

https://www.marmai.fi/uutiset/marimekko-nakee-muutoksen-kuluttajien-arvomaailmassa-wst-verkkokaupan-kanssa-jarjestetyt-kerayspaivat-houkuttelevat-tuhansia-tuotteita/2a4b43b8-f2ef-3324-824e-8febfb1ea17a

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/12/suomalainen-heittaa-vuodessa-13-kiloa-tekstiileja-roskiin-nain-hankit-hyvan

Kommentoi