Tampere
26 May, Sunday
19° C

Proakatemian esseepankki

K-beauty – korealaista kauneudenhoitoa



Kirjoittanut: Milja Salo - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Täydellinen iho - opas korealaiseen ihonhoitoon
Virve Fredman
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Johdanto

Olen koulutukseltani kosmetologi ja sen myötä olen päässyt jo useamman vuoden ajan tutustumaan monenlaisiin kosmetiikkabrändeihin ja kauneustrendeihin sekä saanut tarjota erilaisia palveluita asiakkaille. Kauneudenhoito on ollut intohimoni jo pitkään, ja useat siihen liittyvät sosiaalisenmedian ilmiöt ovat tulleet hyvinkin tutuiksi. Ihonhoito ja meikkaaminen ovat itselleni luontevaa ja arkipäiväistä, ja se että jatkuvasti tulee uusia trendejä, kiinnostavia brändejä sekä raaka-aineita, tekee siitä entistä mielenkiintoisempaa ja hauskempaa. Vaikka ihonhoitofilosofiani onkin suhteellisen minimalistinen, rakastan silti tutustua uusiin tuotteisiin, kokeilla uusia innovaatioita ja tutkia kosmetiikan maailmaa syvemmin. Olen kiinnostunut siitä miten eri kulttuurit vaikuttavat ihonhoito- ja meikki trendeihin, sekä tarinoista brändien ja tuotteiden takana. Teimme Idan kanssa Bubble podcast jakson K-beautystä eli korealaisesta kauneudenhoidosta, ja saimme jaksoon vieraaksi myös alan ammattilaisen. Olen jo pitkään tiennyt K-beautystä ja siitä kuinka iso ilmiö siitä on tullut, mutta olen vasta viime aikoina alkanut perehtyä siihen tarkemmin. Podcast jakson tekemisen myötä kiinnostukseni sai kuitenkin aivan uudenlaisen innoituksen ja halusin jakson lisäksi kirjoittaa aiheesta vielä esseen, ja tutkia lisää korealaisen kauneudenhoidon tärkeimpiä elementtejä ja vaikutuksia.

 

Mitä on K-beauty?

K-Beauty on korealaista kosmetiikkaa, ja se on saavuttanut viime vuosina valtavan suosion länsimaissa. Suosio perustuu yksinkertaisesti nopeasti tuloksia tuovaan ja elämykselliseen ihonhoitoon laadukkailla mutta silti edullisilla tuotteilla. Se tekee ihonhoidosta hauskaa, palkitsevaa ja koukuttavaa. Etelä-Korean pääkaupunkia Soulia pidetään maailman kauneuspääkaupunkina. Korealaisten koulutuskeskeinen ajattelutapa, ja sen aiheuttama kilpailu, jossa vain ahkerimmat ja lahjakkaimmat menestyvät, aiheuttaa sen, että suurin osa heistä käy yliopiston ja valmistuu erinomaisin arvosanoin. Kun kouluttautuneet edistyksellisen teknologian ympäröimänä kasvaneet opiskelijat vapauttavat osaamisensa ja mielikuvituksensa, ei ole ihme, että korealaiset kosmetiikkayritykset kykenevät jatkuvasti kehittämään toinen toistaan innovatiivisempia tuotteita. Koreassa ulkonäöllä on ratkaiseva rooli niin unelmien työpaikan, kuin parisuhteenkin saavuttamisessa. Ulkonäöstä huolehtimista pidetään erityisen tärkeänä ja siihen ollaankin valmiita käyttämään aikaa ja rahaa. (Fredman, 2019.)

Korealaisen kosmetiikan salaisuus piilee tuloksellisuudessa, innovatiivisuudessa, laadussa ja elämyksellisyydessä. Moni saattaa ajatella kaikkea Aasiasta tulevaa kosmetiikkaa yhtenä kokonaisuutena ja sekoittaa eri Aasian maista tulevan kosmetiikan keskenään. Kun joidenkin Aasian maiden kosmetiikasta on aiheutunut kohuja esimerkiksi ihmiselle vaarallisten raaka-aineiden käytöstä, niin myös korealaiseen kosmetiikkaan liittyy joitakin ennakkoluuloja. Korealainen kosmetiikka on kuitenkin laadultaan huippuluokkaista, turvallista ja luotettavaa, ja sitä säädellään yhtä tarkasti kuin EU:ssa. Laadukkaiden tuotteiden tarjoaminen on korealaisille erityisen tärkeää ja yrityksissä keskitytään lääketieteen, edistyksellisen teknologian ja ainutlaatuisten raaka-aineiden hyödyntämiseen. Korealaisesta ihonhoidosta halutaan tehdä elämyksellistä niin pakkausten kuin käyttökokemustenkin muodossa. Söpöt, leikkisät, värikkäät ja jopa lapsenomaiset pakkaukset ovat korealaisen kosmetiikan tunnusmerkkejä, ja ne houkuttelevat käyttämään tuotteita tehden ihon hoitamisesta mielekästä ja säännöllistä. Korealainen kosmetiikka sisältää runsaasti laadukkaita ja tehokkaita aktiiviaineita, ja tuotteiden koostumuksista ja käyttötavoista on tehty elämyksellisiä. (Fredman, 2019.)

 

Historia ja filosofia

Korealaisen kosmetiikan historia alkaa jo kaukaa 1300-luvulta, jolloin korealaiset käyttivät esimerkiksi aprikoosin- ja persikan öljyä vaalentamaan ihon pigmenttimuutoksia sekä pisamia. Korealaisen kosmetiikan modernisoituminen alkoi 1960-luvulla, jolloin maassa estettiin muiden maiden tuotteiden myyminen. Tämän johdosta Etelä-Korean kosmetiikkateollisuus lähti suureen kasvuun. 2000-luvulla Etelä-Koreasta on muodostunut yksi kosmetiikan edelläkävijöistä ja muut maat ottavatkin paljon inspiraatiota korealaisista innovaatioista. (Bearel, 2022.)

Korealaisen kauneuskäsityksen mukaan täydellinen iho on kosteutettu ja heleä, siinä ei näy juonteita, epäpuhtauksia tai laajentuneita ihohuokosia. Iho on kirkas ja tasaisen sävyinen ilman pigmenttimuutoksia tai muita iho virheitä. (Fredman, 2019.)

Podcast vieraamme korealaisen kosmetiikan verkkokaupan perustaja Elisa kertoi siitä, kuinka Koreassa ihon hoitaminen aloitetaan jo hyvin nuorena jopa 10-15-vuotiaana, ja sukupolvelta toiselle jaetaan ihonhoidon oppeja. Korealaiset tiedostavat hyvin ruokavalion, elämäntapojen ja auringon vaikutukset ihoon, ja osaavatkin ottaa ne huomioon ihonhoidossa.

Korealainen ihonhoitorutiini rakentuu kolmesta tekijästä: huolellinen puhdistus, huolellinen kosteutus sekä ihon suojaaminen auringolta. Tärkein periaate korealaisessa ihonhoidossa on se, että ihon hyvää kuntoa ylläpidetään jatkuvasti. Toisin kuin länsimaissa on totuttu alkaa hoitamaan ihoa vasta sitten kun siinä ilmenee jotakin ongelmia. Koreassa ihon hoitamiseen suhtaudutaan hyvin eri lailla, ja ihoa varjellaan siltä, ettei siihen pääsisi syntymään mitään ongelmia. On myös tavallista, että korealainen käy viikoittain ammattilaisen tekemissä kasvohoidoissa ylläpitämässä ihon kuntoa. (Fredman, 2019.)

 

Raaka-aineet

Yksi syy korealaisen kosmetiikan suosiolle on tuotteiden aktviiviainepitoisuus. Kosmetiikkayritykset panostavat raaka-aineiden tutkimiseen ja pyrkivät jatkuvasti löytämään uusia ja entistä tehokkaampia aktiiviaineita. Yksittäisten tehoaineiden pitoisuudet saatavat olla tuotteessa hyvinkin korkeita. Korealaisessa kosmetiikassa käytetään paljon myös länsimaalaisille tuttuja ainesosia, mutta paljon myös eksoottisempia raaka-aineita, jotka kuulostavat suorastaan oudoilta, mutta niiden on tutkittu auttavan moniin ihon ongelmiin. Meille suomalaisillekin tuttuja raaka-aineita kuten esimerkiksi erilaisia AHA- ja BHA-happoja, C-vitamiinia, E-vitamiinia, hyalyronihappoa, retinolia, aloeveraa ja hunajaa käytetään myös korealaisessa kosmetiikassa. Erikoisempia raaka-aineita ovat esimerkiksi etanaseerumi, hevosöljy, linnunpesäuute, rohtosammakonputki ja mehiläismyrkky. (Fredman, 2019.) Näistä eksoottisemmista raaka-aineista useammat ovat eläinperäisiä, joka ainakin itsessäni herättää kysymyksiä niiden vastuullisuudesta. Ainakin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että suomalaisista korealaista kosmetiikkaa myyvistä verkkokaupoista on hyvin saatavilla myös selkeästi eroteltuna vegaaniset tuotteet.

 

Vastuullisuus

Korealaisessa kosmetiikassa itseäni on mietityttänyt sen turvallisuus ja vastuullisuus. Kun maailma on kehittynyt ja tietoa on tullut enemmän, myös Koreassa on alettu kiinnittää enemmän huomiota tuotteiden vastuullisuuteen. Esimerkiksi eläinkokeet on kielletty kokonaan sekä raaka-aineiden että valmiiden tuotteiden osalta kokonaan viime vuosien aikana. (Pietikäinen, 2019). Korealaiseen kosmetiikkaan liittyy monia ennakkoluuloja, vaikka esimerkiksi Yhdysvalloista tulevaan kosmetiikkaan ei kiinnitetä läheskään yhtä paljon huomiota. EU:n kosmetiikkalainsäädäntö valvoo EU:n alueella myytäviä tuotteita ja niiden turvallisuutta, ja kosmetiikan maahantuojalla on aina vastuu noudattaa kosmetiikkalainsäädäntöä. Eli käytännössä kuluttaja voi luottaa siihen, että EU:n alueelta ostettu kosmetiikka on täysin turvallista käyttää. Suomessa kosmetiikkaa valvoo turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes sekä Tulli.

Mikäli yksittäinen kuluttaja haluaa olla täysin varma tuotteen olevan vastuullinen kaikilla osa-alueilla, voi olla helpompi vaihtoehto käyttää esimerkiksi täysin Suomessa valmistettuja ja suomalaisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita, joiden vastuullisuutta on helpompaa tarkastella. Kuitenkin yhä useammat suomalaiset kosmetiikan maahantuojat haluavat olla varmoja maahantuomiensa tuotteiden vastuullisuudesta, ja läpinäkyvyydestä halutaan pitää kiinni. Esimerkiksi joissakin erityisesti luonnonkosmetiikkaa myyvissä kosmetiikan verkkokaupoissa kerrotaan tuotteiden ja raaka-aineiden alkuperistä, valmistusolosuhteista, pakkauksista ja kuljetuksista. Täysin vastuullisen kosmetiikan kuluttaminen on todella vaikeaa ja aiheuttaakin monelle harmaita hiuksia. Esimerkiksi luonnonkosmetiikkaan liittyy harhaisia käsityksiä siitä, että se olisi automaattisesti vastuullisempi vaihtoehto kuin synteettinen kosmetiikka. Omissa kulutusvalinnoissa on kuitenkin hyvä pohtia sitä, haluaako kannattaa ainoastaan joko suomalaisia tai ulkomaalaisia brändejä, vai sopivassa suhteessa molempia, ja sitä, millä tavoin kosmetiikkaa kuluttaa. Mikäli kosmetiikan vastuullisuus kiinnostaa enemmän, suosittelen lukemaan aiheesta lisää esimerkiksi Virve Fredmanin blogista sekä Sini Pietikäisen opinnäytetyön aiheesta Ympäristö ja kestävä kehitys kosmetiikassa – vastuullista Korean kosmetiikkaa suomeen. (mainittuna lähdeluettelossa)

 

Trendit ja ilmiö

Kun korealaisesta ihonhoidosta on tullut niin suuri ilmiö viime vuosina, se on tehnyt myös ihonhoidosta yleisesti aiempaa trendikkäämpää ja ihmiset ovat alkaneet kiinnittää enemmän huomiota ihonhoitorutiineihinsa. K-beauty on saanut aikaan sen, että myös länsimaalaiset käyttävät ihonhoidossaan aivan uudenlaisia tuotteita ja sisällyttävät hoitorutiineihin uusia vaiheita. (Fredman, 2019.) Esimerkiksi erilaiset kangasnaamiot, hoitonesteet, kuorinnat ja kaksoispuhdistus ovat tulleet yhä useammalle tutuiksi. Jatkuvasti kasvava sosiaalinen media lisää trendien leviämistä nopeasti ympäri maailman, etenkin Tiktokissa, Instagramissa ja Youtubessa jaetaan ihonhoito ja kauneusaiheisia videoita valtavasti, ja uusia tuotteita ja trendejä syntyy niiden myötä.  Korealaista kosmetiikkaa on helposti saatavilla paljon jo Suomessakin verkkokaupoissa sekä kivijalkaliikkeissä ja kuluttajat uskaltavat rohkeasti kokeilla uusia tuotteita.

Etelä-Korean Soulissa kosmetiikka brändien omissa myymälöissä on mahdollista esimerkiksi päästä suunnittelemaan itselle räätälöity huulipuna tai kosteusvoide, tai piipahtaa kauneuskahvilassa, jotka jatkavat tuotemerkin tarinaa kosmetiikasta herkkuihin. ”Yksilöllisyys on trendikästä, ja brändit pyrkivät vastaamaan ilmiöön parhaansa mukaan.” (Fredman, 2019.)

 

Pohdinta ja podcast

Saimme Bubble podcastin jaksoon vieraaksi Yeppo&Soonsoo:n perustajan Elisan. Elisa vei meidät oikealle mielikuvitusten kulttuurimatkalle Etelä-Koreaan, kun hän kertoi meille maan kosmetiikka kulttuurista ja trendeistä. Saimme tietää esimerkiksi sen, että Koreassa on aivan tavallista, että kauneushoitolat ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa ja kauneuspalveluiden käyttämiseen on paljon pienempi kynnys kuin Suomessa niiden edullisuuden vuoksi. Korealaisia artisteja ja näyttelijöitä ihannoidaan paljon, ja ne innoittavat monia kauneudenhoitoon. Elisa kertoi myös, että korealainen kosmetiikkateollisuus on todella automatisoitua, ja käytännössä koneet tekevät kaiken, joka saa aikaan sen, että tuotteet ovat niin edullisia ja myös hyvin hygieenisesti valmistettuja. Jaksossa puhuimme myös siitä, kuinka miesten kauneudenhoito eroaa suomalaisessa ja korealaisessa kulttuurissa ja siitä, mitä eroja meikkitrendeistä löytyy.

Koko podcast jakson pääsee kuuntelemaan Spotifysta tai Suplasta:

https://open.spotify.com/episode/1C8IOzqVPAQO0L7kJpgvmY?si=8066d8de60304ea3

https://www.supla.fi/episode/a16dba60-7455-58e1-9e11-55f77cd7fcb7

Visuaalisuus on selkeästi isossa osassa korealaisessa kosmetiikassa niin pakkausten kuin kaiken markkinoinninkin osalta, ja jäävät siten kuluttajien mieleen. Virve Fredman mainitsee kirjassaan siitä, kuinka Etelä-Korean Soulissa kosmetiikka myymälät on rakennettu elämyksellisiksi kokonaisuuksiksi, jotka ruokkivat kaikkia aisteja ja ovat täynnä tarkkaan mietittyjä yksityiskohtia. (Fredman, 2019). En malta odottaa sitä, että pääsen joskus itsekin matkaamaan Etelä-Koreaan ja kokemaan omin silmin kosmetiikan karkkikaupat ja tutustumaan paikan päällä kauneuspalveluihin ja tuotetarjontaan. On hienoa huomata, kuinka K-beauty on valloittanut maailmaa ja vaikuttanut positiivisella tavalla ihonhoitoon suhtautumiseen ja varmasti monet tuotteet ovat tulleet suomalaistenkin ihonhoitorutiineihin jäädäkseen. Esseen ja podcastin tekeminen oli varsin opettavaista myös ammatillisesta näkökulmasta ja oli mielenkiintoista hieman tutustua vieraaseen kulttuuriin ja syventää sitä kautta omaa tietämystä kosmetiikan maailmasta.

 

 

Lähteet:

  1. Fredman. 2019. Täydellinen iho – opas korealaiseen ihonhoitoon. WSOY, Helsinki.

Bearel. 2022. Korealainen kosmetiikka – tietopaketti. https://bearel.fi/korealainen-kosmetiikka-tietopaketti/ (Luettu 23.4.2022)

  1. Pietikäinen. 2019. Ympäristö ja kestävä kehitys kosmetiikassa – Vastuullista Korean kosmetiikkaa Suomeen. Opinnäytetyö, Turun ammattikorkeakoulu.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172194/Sini_Pietik%c3%a4inen_Opinn%c3%a4ytety%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Fredman. Blogi, virvefredman.com. 10 vinkkiä vastuulliseen kosmetiikan kuluttamiseen. https://www.virvefredman.com/ostolakossa/vastuullinen-kosmetiikka-minimalismi/

Kansikuva ladattu: Canva pro

Kommentoi