Tampere
25 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Jos et ole verkossa, et ole olemassa



Kirjoittanut: Tuomas Santala - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Katleena Kortesuo
Andrei Koivumäki
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Jos et ole verkossa, et ole olemassa

 

Digitalisaatio on muuttanut myynnin maailmaa

Kaikki kaupankäynti siirtyy vähitellen verkkoon. Joko tuote myydään verkossa kokonaan tai siellä myydään vähintään ajatus tuotteesta. (Koivumäki & Kortesuo, 2019, s. 12) Digitalisaation myötä myynnin maailma on muuttunut valtavasti. Digitalisaatio mahdollistaa paljon uutta, mutta samalla syö vanhoja myyntitapoja. Nykyään suurin osa kuluttajamyynnistä tehdään nettikauppojen kautta. Tavalliset kivijalkamyymälät eivät ole enää nykypäivänä välttämättömyys, vaikka niissä omat hyvät puolensa onkin. Netissä tehtyjen kauppojen määrä kasvaa koko ajan ja samalla pienentää muualla tehtyjen kauppojen määrää. Tulevaisuudessa voimme odottaa samanlaisen kehityksen jatkumista.

Koronavirus on kasvattanut nettikauppojen ja nettimyynnin määrää entisestään. Tulevaisuudessa saattaakin olla, että normaaleja kivijalkakauppoja ei ole enää olemassa, vaan nettikaupat ovat vallanneet markkinat ja tavallisten kivijalkamyymälöiden tilalla on ainoastaan tehdasmyymälöitä ja varastoja. Kivijalkakauppojen etu vielä nykypäivänä on se, että ostetun tuotteen tai palvelun saa välittömästi käyttöön, eikä ostotapahtuman jälkeen tuotteen tai palvelun saapumista tarvitse odottaa. Kun nettimyymälät ja tuotejakelu kehittyvät siihen vaiheeseen, että tuote on ostotapahtuman jälkeen lähes välittömästi ostajalla, eivät kivijalkamyymälät enää saa tätä etulyöntiasemaa. Tämä johtuu siitä, että ihmiset haluavat helppoutta. Kukaan ei lähde kauppaan ostamaan jauhelihaa, kun se voi yhdellä hiiren painalluksella olla kotiovella.

Kivijalkakaupat ja nettikaupat eivät kuitenkaan kilpaile keskenään. Ne täydentävät toisiaan. Lähes kaikilla myyntiä harjoittavilla yrityksillä onkin sekä nettikauppa, että kivijalkamyymälöitä. Kivijalkamyymälät paitsi myyvät, niin ne auttavat myös markkinoinnissa ja saattavat esimerkiksi ostoskeskuksissa houkutella asiakkaita, jotka eivät ollut etukäteen suunnitellut tulevansa kyseiseen myymälään. Nettikaupat taas mahdollistavat sen, että globaalin yrityksen ei tarvitse laittaa kivijalkamyymälää pystyyn jokaiseen maailman kaupunkiin, vaan kauppaa voidaan käydä netin välityksellä missä vain. Saman yrityksen nettikauppojen tarjonta on myös yleensä laajempi, kuin sen kivijalkakauppojen. Helppous on kuitenkin avainsana ihmisille, ja on odotettavissa, että joskus tulevaisuudessa nettikauppojen kehittyessä kivijalkakaupat eivät enää ole kannattavia nettikauppoihin verrattuna. Tähän pisteeseen on kuitenkin vielä pitkä matka.

 

Asiakas uskoo asiakasta

 

Jokaiselle on varmasti käynyt niin, että joku läheinen tai tuttu kertoo loistavasta asiakaspalvelusta tai tuotteesta, joka on saanut oman mielenkiinnon heräämään kyseistä palvelua tai tuotetta kohtaan. Ennemmin tai myöhemmin palvelu tai tuote on osa arkielämää. Puskaradio onkin maailman varmin tapa markkinoida ja saada myyntiä tuotteille. Syy miksi puskaradio voittaa muut markkinointitaktiikat on se, että ihmiset ostavat tunteella, eivät järjellä. Jos kuluttaja on ostamassa tietokonetta, ostopäätökseen vaikuttaa ennemmin kaverin hyvä kommentti tietystä tietokoneesta, kuin hienosti tehty tietokonemainos, jossa kuvaillaan tietokoneen teknisiä ominaisuuksia. Tällä tavoin puskaradio voittaa hienot ja kalliit mainokset. Voidaankin sanoa, että vaikein asiakkaasi tulee olemaan se ensimmäinen, jolle ei ole esittää positiivisia asiakaskokemuksia. Positiiviset asiakaspalvelukokemukset ovat kuin polttoainetta myyntikoneeseen. Niiden avulla myynti kasvaa eksponentiaalisetsi ja yksi markkinoinnin osa-alue hoitaa itse itseään. Puskaradio on passiivista tuloa markkinoinnin näkökulmasta.

Ei ole sattumaa, että yksi maailman arvokkaimmista yrityksistä, esimerkiksi Apple, on noussut kaikkien ihmisten tietoon ja tunnetuimmaksi puhelinvalmistajaksi. Applen puhelimet eivät teknisillä ominaisuuksillaan tai hintavertailussa pärjää kilpialijoilleen. Miksi Apple on sitten noussut maailman suurimmaksi puhelimia valmistavaksi yhtiöksi? Koska Applen markkinointi, brändäys ja myyntitaktiikka on maailman huippua. He osaavat luoda kuluttajalle lisäarvoa. Ostamalla Applen puhelimen tai muun laitteen, kuluttaja saa tunteen kuuluvansa Applen ”rikkaaseen perheeseen”. Omenapuhelin taskussa oma elintaso tuntuu nousseen. Apple myy tuotteitaan näkökulmasta ”miksi” eikä ”mitä”.

Ole siellä missä asiakkaasi ovat

 

Oman asiakasryhmän tunnistaminen on todella tärkeää. Myynnin ja markkinoinnin on keskityttävä juuri potentiaaliseen asiakasryhmään, jotta tulos on haluttua. Kaikki eivät ole asiakkaitasi. Ennen tämä on käytännössä tarkoittanut yrityksen tai yrityksen kaupan perustamista sinne missä asiakasryhmä on. Globalisaation ja digitalisaation myötä kuluttajan arki on helpottunut, ja nettikaupat ovat nostaneet suosiotaan. Netti ja some antavat monenlaista kaupankäyntipotentiaalia niin kuluttajalle, kuin yritykselle. Kuluttajat ovat siirtyneet internettiin ja sometileille. Kuluttajien perässä seuraavat yritykset.

Suurin osa kuluttajista on siirtynyt nettikauppojen ja palveluiden käyttäjäksi, koska ne tuovat helppoutta elämään. Kuluttajille internet on mahdollistanut monia eri tuote- ja palveluvaihtoehtoja, mutta samalla yritysten välinen kilpailu internetissä on kasvanut todella kovalla tahdilla. Nettikauppojen on entistä vaikeampaa erottua muista. Tämän vaikeuden takia asiakasryhmän löytäminen ja positiivinen digitaalinen asiakaskokemus on noussut todella tärkeään asemaan. Mitä nopeammin pesukonetta etsivän henkilön saa tavoitettua netissä, sitä suurempi todennäköisyys on saada pesukone myytyä ja mitä parempaa palvelua henkilölle pystytään tarjoamaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä henkilö jakaa positiivisen kokemuksensa muiden kanssa ja on jatkossakin asiakas. Asiakkaan ja yrityksen väliset kosketuspinnat täytyy olla miellyttäviä. Miellyttävät asiakaskokemukset tekevät asiakkaista faneja ja saavat heidät antamaan hyviä suosituksia, jotka lisäävät asiakkaiden määrää.

On otettava huomioon millaisen viestin somessa lähettää asiakkaalle. Millainen viesti ei häiritse asiakasta, vaan auttaa häntä? Kun asiakas saapuu verkkosivullesi, tietääkö hän sekunnissa tulleensa oikeaan paikkaan? Koska sivulta poistuminen onnistuu sekuntiakin nopeammin. Kun asiakas päättää ostaa verkkokaupasta, onko se vaivatonta? Asiakaskokemuksen on oltava miellyttävä, koska kilpailijoita on paljon. Asiakkaalla menisi alle minuutti etsiä toinen verkkosivu, jossa palvelu on miellyttävämpää ja helpompaa.

Asiakkaiden etsimistä varten on alettu keräämään erilaista asiakasdataa. Asiakasdata on yrityksille nykypäivänä kultaakin arvokkaampaa. Netissä tapahtuvaa tarkkailua ei kuluttaja itse huomaa, ennen kuin myynnissä olevien autojen selailun jälkeen omat Facebook-sivut ovat täynnä automainoksia. Tulevaisuudessa asiakasdatan kerääminen ja sen arvo tulevat kasvamaan entisestään.

Henkilöbrändin luominen verkossa

 

Elämme nykyään erilaisessa ympäristössä, kuin 20 vuotta sitten. Ennen ihmiset halusivat asioida isojen ketjujen kanssa, mutta nykyään ihmiset arvostavat yrittäjyyttä, brändejä ja räätälöidympää palvelua. Niitä harvemmin saa isoista tavarataloista. (Koivumäki & Kortesuo, 2019, s. 78-79) Yksi keino erottua verkkokauppojen keskeltä on luoda henkilöbrändi. Henkilöbrändin avulla voit luoda itsellesi potentiaalisen asiakaskunnan ja ns. faniryhmän. Ne koostuvat ihmisistä, jotka samaistuvat henkilöbrändin avulla esiin tuotuihin asioihin ja arvoihin. Fanit ja ihmiset jotka kunnioittavat, ovat uskollisia asiakkaita niin kauan kuin henkilöbrändin rakentaja pystyy seisomaan sen takana.

Henkilöbrändiä luodessa on tärkeää tuntea itsensä. Jos henkilöbrändin rakentaa arvojen ja mielipiteiden ympärille joita ei omaa, on henkilöbrändin ylläpitäminen todella rankkaa, jopa mahdotonta. Henkilöbrändin rakentamista varten on tunnettava itsensä ja viestittävä muille millainen on. Samalla kehittää itseään. Tällöin samanhenkiset ihmiset asettuvat puolellesi.

Asiantuntijarooli mediassa auttaa saamaan huomiota ja uskollisuutta. Keräämällä oman alasi tietoa ja sisäistämällä sitä, asiantuntemuksesi paranee. Etsimällä oman somekanavan median keskeltä ja alkamalla jakamaan siellä näkemyksellisiä mielipiteitä ihmiset huomioivat ne. Olemalla selkeä, ihmiset jaksavat kuunnella ja tulla jatkossakin katsomaan mitä asiaa henkilöllä on.

 

Yhteenveto

 

Myynti siirtyy jatkuvasti kivijalkakaupoista nettiin. Suuri osa kuluttaja- ja yritysmyynneistä tehdään nykypäivänä verkossa. Jos haluaa, että myynti tuottaa tulosta on oltava siellä missä asiakkaat ovat. Positiivinen asiakaskokemus nousee verkossa isoon rooliin. Sen avulla saa asiakaskunnan laajenemaan itsestään positiivisten suositusten avulla ja pidettyä asiakkaat tyytyväisenä. Keräämällä dataa saat tietoon mitä asiakkaat haluavat, sekä sen, mikä verkossa toimii ja mikä ei. Datan avulla muokkaat palveluista asiakkaille mahdollisimman helppoja ja miellyttäviä, joka kasvattaa verkkomyyntiä.

 

Lähteet

 

Koivumäki, A. & Kortesuo, K. (2019). 100 Faktaa Myynnistä, Alma Talent.

 

22-vuotias yrittäjänalku.

Kommentoi