Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Johtamaan oppii johtamalla – Kokemuksia Proakatemian mavi-tiimistä



Kirjoittanut: Salla Nieminen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Arvostus - valmentava kirja esimiehille
Kurttila, M.
Laane, T.
Saukkola, K.
Tranberg, T.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

1 OLENKO MUUMIPAPPA VAI PIKKU MYY? 

Luotettava, avoin, mukava, huumorintajuinen, huomaavainen, tasapuolinen, inspiroiva… Ja samaan aikaan tietysti jämäkkä, uskottava, rohkea, esimerkillinen ja vahva! Tällaisia itse listasin hetken istuskeltuani. Millainen on oma listasi? 

Meillä kaikilla on omat käsityksemme siitä, millainen on hyvä johtaja. Yhdelle se on Muumimamman kaltainen hoivaava perheenäiti, toiselle Muumipapan tyyppinen seikkaileva visionääri. Kolmas seuraisi mieluiten Nuuskamuikkusta muistuttavaa filosofia ja neljäs lähtisi ennemmin kulkemaan Pikku Myyn kartoittamaa leikkisää, yltiörohkeaa polkua. 

Jokainen johtaja on erilainen, ja olit sitten Muumimamma tai Nuuskamuikkunen, sitäkään et voi olla aina, sillä eri tilanteissa tarvitaan erilaisia johtajia. Eilinen Muumipappa voi tänään olla Pikku Myy.  

Mutta on kai nyt jotain, mikä yhdistää kaikkia johtajia? No onhan toki. Ja se liittyy siihen, miten johtajaksi tullaan. Se on se karu fakta, josta ei pääse mihinkään. No, arvaatko jo? Se on se sama juttu, joka pätee moneen muuhunkin oppimiseen. Oletko valmis? No tässä se tulee: 

Johtamaan oppii johtamalla. 

Eikö ole ärsyttävän yksinkertaista? No niinpä! Mutta näin se on. Vaikka lukisit kuinka monta johtajuuskirjaa tai kuuntelisit kuinka monta inspiroivaa johtajuuspodcastia, et voi oppia johtamaan, jos et todella johda ihmisiä.  

Olen tehnyt Proakatemialla opiskellessani 23 kirjapistettä aiheesta johtaminen. Ja tässä silmiesi edessä on juuri syntymässä kaksi lisää. Nämä 25 kirjapistettä tarkoittavat 200 työtuntia ja ainakin 13 luettua kirjaa tai johtamiseen liittyvää tekstiä. Suurimman hyödyn olen kuitenkin saanut aina niistä kirjoista, joita olen lukenut samalla kun olen toiminut jonkinlaisessa johtamistehtävässä.  

 

2 KIRJOJA, KIRJOJA, KIRJOJA… 

Olen toiminut Proakatemian markkinoinnin ja viestinnän vastaavana koko lailla viime kesästä lähtien. Minut valittiin tehtävään viime toukokuun Kevätkarkeloissa ja nyt seuraavan markkinoinnin ja viestinnän vastaavan valintaan on enää alle kolme kuukautta! Huh! Vähiin käy! 

Nappasin talvilomalla käteeni teoksen, jota tiimikaverini Noora joskus kauan sitten suositteli, sillä ajattelin, että nyt jos koskaan, kun markkinoinnin ja viestinnän vastaavan pesti on jo “loppusuoralla”, on hyvä hetki pohdiskella omaa johtamista. Tartuin Kurttilan, Laanen, Saukkolan ja Tranbergin (2010) teokseen Arvostus – valmentava kirja esimiehille ja päästin aivot töihin. 

Päästyäni kirjan toiseen lukuun, teki mieli heittää kirja seinään! Kyllä! Juuri näinhän ne asiat ovat, mutta miksen voinut lukea tätä kirjaa jo aikaisemmin! Tuntui siltä, että lähes tulkoon jokainen lause oli suoraan yhdistettävissä markkinoinnin ja viestinnän tiimin (mavi-tiimin) johtamiseen. Argh! Mitäs hyötyä tästä nyt enää on? 

Noniin… Aikani siinä tuskailtuani muistin: johtamaan oppii johtamalla. Moni kirjassa esitetty asia pomppasi silmille juuri siksi, että olen kokenut vastaavia tilanteita tosielämässä. Olisi aika ylimielistä väittää, että jos olisin lukenut kirjan aiemmin, olisin voinut sitten muistaa kirjan ohjeet haastavissa tilanteissa ja toimia todella nerokkaasti. Hah! Ja pyh! En varmasti olisi!  

Johtaminen on ihmisten kanssa toimimista. Joutumista ja pääsemistä erilaisiin tilanteisiin, jotka haastavat, antavat, opettavat, pelottavat, naurattavat… Tilanteet ovat niin yksilöllisiä, ettei niihin voi lukea kirjasta valmiita toimintaohjeita. Kirjoista voi toki saada valmiita työkaluja, joita voi kokeilla erilaisissa tilanteissa, mutta kirja ei voi kertoa, miten me kaikenkarvaiset Pikku Myyt, Nuuskamuikkuset, Muumimammat ja papat viestimme tai reagoimme sitten, jos työkalu ei toimikaan. Johtajat ovat erilaisia, tilanteet ovat erilaisia ja niin ovat myös johdettavat. 

 

3 MONTA PERSOONAA – YKSI TIIMI 

Myös Proakatemian mavi-tiimissä meitä on viisi varsin erilaista persoonaa. Erilaisuus on ollut ihan ehdottomasti tiimimme vahvuus, vaikka se myös pakottaa johtajan pohtimaan omaa johtamistyyliään. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Siinä missä toinen tarvitsee tilaa toteuttaa itseään, joku toinen hyötyy selkeistä ohjeistuksista ja ajoittaisista muistutuksista.  

“Olemme kaikki erilaisia, omanlaisiamme. Työpaikalla saatamme erota toisistamme esimerkiksi iän, arvomaailman, koulutustaustan ja työ- ja elämänkokemuksen suhteen. Kuitenkin meitä ihmisiä yleensä yhdistää se, että olemme tavoitteellisia eli asetamme päämääriä, haluamme tehdä itsellemme tärkeää työtä yhdessä mukavien ihmisten kanssa […] Meille on tärkeää saada arvostusta.” (Kurttila ym. 2010, 58.) 

On ollut hirvittävän mielenkiintoista tutustua mavi-tiimissä uusiin, erilaisiin ihmisiin! Vuoden alussa saimme tiimiin uuden jäsenen järjestämäni täydennyshaun kautta, ja olenkin paljon pohtinut sitä, miten saamme yhdessä tiiminä uuden jäsenen otettua mukaan toimintaan. On ihan eri asia lähteä heti alussa yhdessä etsimään yhteistä säveltä ja ihan toinen tulla uutena mukaan tiimiin, jonka jäsenet jo jollain tasolla tuntevat toisensa. Nyt alkuvuotta on heijastanut kova kiire, ja siksi välillä pohdinkin, olemmeko käyttäneet tiimiytymiseen tämän vuoden puolella tarpeeksi aikaa.  

Tällainen epävarmuus nousee varmasti juuri siitä, ettemme kaikki vielä ihan täysin tunne toisiamme. Jos johtaja ei tunne tiimiläisiään, on hänen vaikeaa johtaa heitä oikealla tavalla. Minua itseäni huojentaa ajatus siitä, että huomenna tapaamme mavi-tiimin kanssa taas pitkästä aikaa, ja huomisessa kokouksessa on tarkoitus käydä läpi persoonallisuustestin tuloksia, jotka kaikki ovat tehneet ennen kokousta. Uskon että tämä auttaa meitä tutustumaan toisiimme syvemmin ja viemään tiimiytymistä taas eteenpäin. 

Proakatemialla mavi-tiimiin hakeudutaan vuodeksi kerrallaan, ja mielestäni on ehdottoman tärkeää, että ne, jotka saavat paikan tiimistä, pääsevät tuon vuoden aikana myös oppimaan niitä asioita, joiden takia ovat tiimiin hakeutuneet. Olen huomannut, että mitä paremmin tunnen mavi-tiimiläisiä, sen paremmin pystyn tukemaan heitä myös siinä, että tällaiset omat oppimisen tavoitteet toteutuvat. Tämän takia pidän tuota huomista persoonallisuustestien läpikäyntiä todella tärkeänä. Meillä on vielä alle kolme kuukautta aikaa, ja jos minä pystyn johtajana vielä vaikuttamaan siihen, että tiimiläiset pääsevät siinä ajassa vielä saavuttamaan tavoitteitaan, olen onnistunut ainakin yhdessä tehtävässäni. 

Kurttila ym. (2010, 51) muistuttavat, että johtamisessa on ennen kaikkea kyse kuuntelemisesta. Jotta pystyn tukemaan tiimiläisiä näiden henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamisessa, minun täytyy keskittyä kuuntelemaan. Missä kukin heistä haluaa kehittyä? Kuunteleminen voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta Kurttila ym. (2010, 51) tarkentaa, että aktiivisessa ja arvostavassa kuuntelussa johtaja pyrkii ymmärtämään toisen näkökulman mahdollisimman hyvin ja pitämään omat mielipiteensä kurissa.  

 

4 JOHTAJAN TEHTÄVÄ ON JOHTAA 

Mavi-tiimiä johtaessani olen suorastaan hämmästynyt siitä, miten monipuoliseen johtamistehtävään olen päässyt. Mavi-tiimissä olen yksi tiimiläisistä, Proakatemialla olen mavi-tiimin kasvot ja Proakatemian ulkopuolella naamatauluni edustaa koko yhteisöä markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta. On tehtäviä, jotka vaativat vertaisjohtamista ja tehtäviä, joissa on “kiivettävä ylemmäs”.  

“Esimiestyö on välittämistä ja kuuntelua, mutta se on myös päätöksentekoa ja vastuunottoa” (Kurttila ym. 2010, 34). Olen päässyt rekrytoimaan itse jäsenet mavi-tiimiin, ja varsinkin rekrytointiprosessin aikana olen oppinut, että johtaja ei voi aina miellyttää kaikkia. Jos tiimiin hakee useampi ihminen, kuin mitä tiimiin voidaan ottaa, on ihan kylmä fakta, että joku ei tule valituksi ja saattaa joutua pettymään.  

On ylipäätään ihan uskomatonta, että osana amk-opintoja pääsee itse järjestämään ihan oikean rekrytointiprosessin! Laadin itse hakuilmoituksen, päätin hakuajat, markkinoin, järjestin ajankohdat, jolloin keskustelin kaikkien hakijoiden kanssa, tein päätöksen ja tiedotin kaikille hakijoille päätöksistä. Itse haun järjestäminen ei ole vaikeaa. Ei. Johtajan haastavin tehtävä rekrytointiprosessissa tulee päätöksenteon jälkeen. 

Pelkästään valintapäätöksestä tiedottamiseen liittyy paljon huomioitavia asioita. Mitä asioita on oleellista kertoa? Miten kerron näistä asioista? Soitanko? Laitanko sähköpostia? Miten muotoilen asiani? Osaanko perustella päätökseni? Proakatemian mavi-tiimin haussa erityistä on myös se, että johtaja saattaa päivittäin kohdata myös niitä henkilöitä, jotka eivät tulleet valituksi. Tai jopa päätyä tekemään toista projektia näiden ihmisten kanssa! Koska olemme kaikki osa samaa yhteisöä, johtajalta itseltään vaaditaan äärimmäisen hyviä viestintätaitoja, jotta hän pystyy hoitamaan tällaiset tilanteet esimerkillisesti niin, että mitään kaunoja ei jää kummittelemaan. 

Jämäkkyyttä vaaditaan tosin mavi-tiimin vetäjältä myös tiimin sisällä. Kurttila ym. (2010, 34) huomauttavat, että esimiehellä on oikeus ja toisaalta myös velvollisuus valvoa ja johtaa työntekoa. Enkä nyt tarkoita, että jatkuvasti täytyisi olla kyyläämässä, mitä tiimiläiset tekevät ja tekevätkö he asiat oikein. Ei. Tarkoitan sitä, että johtajan täytyy huolehtia siitä, että vaatimustasoa seurataan.  

Olemme mavi-tiimissä laatineet yhdessä tavoitteet sille, mitä tämän toimintavuoden aikana haluamme saavuttaa. Vuoden alussa pysähdyimme tarkastelemaan tavoitteita ja pohdimme ovatko ne yhä ajankohtaisia. Johtajan ei tarvitse olla se, joka asettaa vaatimuksia – tiimi voi tehdä sen myös yhdessä. Toisaalta tiimi voi myös yhdessä seurata ja valvoa, pystytäänkö vaatimukset täyttämään. Johtajan tehtävä on kuitenkin huolehtia siitä, että tämä tapahtuu. 

Toisaalta johtaja toimii muille esimerkkinä siitä, miten tiettyä tasoa pidetään yllä. Jos johtaja ei ole valmis antamaan kehittävää palautetta, ei varmasti ole kukaan muukaan tiimissä. Jos mavi-tiimi yhtenä tavoitteenaan haluaa pyrkiä siihen, että sosiaalisen median sisältö on laadukasta, johtajalla on tärkeä rooli sellaisen ilmapiirin luomisessa, että näistä asioista voidaan avoimesti puhua. Jos halutaan tuottaa laadukasta sisältöä, sisältöä täytyy pystyä myös kriittisesti tarkastelemaan.  

Tässä tiimiläisten erilaiset vahvuudet ovat hyödyksi! Siinä missä vaikkapa omat silmäni bongaavat (välillä liiankin) helposti kirjoitusvirheitä, Lotan silmät kiinnittyvät ensimmäisenä visuaalisiin ristiriitoihin. Jotta näitä vahvuuksia voidaan hyödyntää, on tärkeää, että tiimissä tiedostetaan nämä vahvuudet ja että ne osataan ottaa vastaan nimenomaan vahvuuksina, eivätkä vaikkapa ärsyttävinä pilkunviilauspiirteinä.  

 

5 MAHTAVA MAVI-TIIMI! 

Olen päässyt aivan valtavan mielenkiintoiselle matkalle! Sen lisäksi, että olen oppinut mavi-tiimissä markkinoinnista ja viestinnästä, olen päässyt harjoittelemaan johtamista ja kohdannut ihanan haastavia tilanteita. Eteen on tullut myös pelottavia tilanteita, ja ne ovat olleet kaikkein kasvattavimpia. Tänä vuonna mavi-tiimi on joutunut isoihin saappaisiin, sillä eteen on tullut paljon muutoksia: Proakatemian nettisivut ovat uudistuneet, brändistrategiaa on kehitelty ja uudistettu, ja sisäisessä viestinnässä on siirrytty käymään Teamsia.  

Kunnianhimoinen tiimimme on myös ollut niin aktiivinen, että olemme itse lähteneet tekemään monia sellaisia “ylimääräisiä” asioita, joita joku toinen tiimi ei välttämättä olisi saanut aikaiseksi. Olemme tilanneet myyntiin Proakatemia-vihkoja (jotka rahoitimme itse), tehneet Proakatemian vuosikirjan ja järjestäneet tutustumispäivän toisen asteen opiskelijoille. Kaiken tämän lisäksi olemme tietysti pitäneet yllä Proakatemian sosiaalisen median kanavia ja edustaneet Proakatemiaa mm. Jatkoon-infossa, kuten usein on tapana. Nämä kaksi viimeisintä ovat sellaisia asioita, joita mavi-tiimiltä usein odotetaan, mutta me olemme ehdottomasti onnistuneet ylittämään kaikki odotukset! 

Olen ihan hurjan ylpeä tiimistämme! Kaikki tämä, mitä olemme saaneet aikaan, kertoo siitä, että tiimi on selkeästi motivoitunut tekemään töitä yhteisömme eteen ja näkemään vaivaa Proakatemian tunnettuuden lisäämiseksi! En tavallaan malta odottaa kevään loppua ja edessä siintävää motorolaa. En siksi, että haluaisin tämän jo päättyvän vaan siksi, että en malta odottaa, että pääsemme näkemään, mitä kaikkea vielä tässä vajaan kolmen kuukauden aikana tulemme tiiminä saavuttamaan!  

Wau! 

 

LÄHTEET 

Kurttila, M., Laane, T., Saukkola, K. & Tranberg, T. 2010. Arvostus – valmentava kirja esimiehille. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. 

Kommentoi