Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Instagramin algoritmi



Kirjoittanut: Kaisa Ojaniemi - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Hello World – Kuinka selviytyä algoritmien aikakaudella
Hannah Fry
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Hello World – Kuinka selviytyä algoritmien aikakaudella on ehkä yksi parhaista kirjoista, joita olen lukenut. Kirjassa käsiteltiin erilaisia aiheita, kuten mainontaa, autoteollisuutta, lääketiedettä ja oikeuslaitosta. Kaikkiin näihin algoritmit ja tekoäly on tuonut paljon onnistumisia ja hyviä tuloksia, mutta myös kehityskohteita löytyy. Kirjassa oli paljon samaa kuin kirjassa Thinking fast and slow. Siinä kerrottiin siitä, kuinka ihmisen ajattelu on vajavasta, ja kuinka algoritmien ja tekoälyn avulla tätä vajavaisuutta pystyttäisiin paikkaamaan. Olen huomannut, että mahdottoman hyvistä kirjoista esseen kirjoittaminen on todella vaikeaa. Tekisi mieli vain referoida koko hieno teksti tähän World-tiedostoon. Koska sitä ei saa tehdä, yleensä aihe lähteekin rönsyilemään ihan minne sattuu. Tänään aiheeksi valikoitui se aivan ihana Instagram ja sen algoritmi.

Mielestäni on hienoa, että meille tunteellisille, epärationaalisille ja omien mielipiteidemme vankeina oleville ihmisille on kehitetty tällainen hienous kuin tekoäly. Mutta kuka tekoälyn on rakentanut? Sen on rakentanut tunteellinen, epärationaalinen ja vahvasti jotakin mieltä oleva ihminen. Tästä nousee ongelma, jota moni ei ymmärrä ja jota on hankala käsittää. Algoritmi esittää puolueetonta ja rationaalista, vaikka todellisuudessa se ei sitä ole. Kiehtovinta tässä koko aiheessa on ehkä se, että algoritmien luojilla on aivan järkyttävän paljon valtaa, jota harva edes ymmärtää.

Tarkoitukseni oli kirjoittaa siitä, kuinka sokeasti luotamme erilaisiin algoritmeihin ja sovelluksiin miettimättä yhtään, onko se edes oikeassa. Tai jos on, niin millä perusteilla. Tästä hyvä esimerkki on se, että ajoin 10km turhan lenkin, koska luotin liian sokeasti Google mapsin ohjeisiin. Tällainen maalaisälyn puuttuminen ja algoritmeihin sokeasti luottaminen onkin tyypillistä meille n.2000-luvulla syntyneille milleniaaleille.

Esimerkkejä algoritmien vallasta löytyy ihan jokapäiväisestä arjesta. Kun selaamme Instagramia, algoritmi päättää, mitkä postaukset näemme ja mitä emme. Juuri viime viikonloppuna puhuimme kaverini kanssa siitä, kuinka ”huono” algoritmi tällä hetkellä on. Vaikka seuraamme toisiamme, emme silti näe kaikkia toistemme postauksiamme. Instagram näyttää lähtökohtaisesti ensin ne, jotka ovat saaneet paljon huomiota ja reaktioita. Muut ns. ”peruspostaukset” jäävät näiden varjoon. Tämä edesauttaa sitä, että ne, jotka saavat paljon huomiota Instagramissa, saavat sitä tulevaisuudessa vielä paljon enemmän.

Kiinnostuin Instagramin algoritmista enemmän ja aloin tutkia sitä. Löysinkin aiheesta useita blogipostauksia. Yksi niistä on Emine-nimisen yrityksen blogipostaus ”Miten Instagram-algoritmi toimii? (Instagram algoritmi 2019)” Blogipostauksessa kerrotaan, että Instagramin algoritmin ainoa tavoite on maksimoida Instagramin kassavirtaa. Instagram haluaa, että vietämme siellä mahdollisimman paljon aikaa ja siksi tuo uutisvirtaamme sellaista sisältöä, josta näytämme pitävän. No mistä Instagram sitten tietää, että mistä pidämme? Instagram tietää meidän olevan sen verran lampaita ja laumaeläimiä, että tykkäämme samoista asioita kuin muutkin. Olen huomannut omalla Instagram-tililläni, että jotkut postaukset voivat saada jopa tuplasti enemmän tykkäyksiä ja näyttökertoa kuin useimmat muut. Oletan tämän johtuvan siitä, että jotkut postaukset saavat niin sanotusti ”tuulta alleen” ja leviävät paljon laajemmin kuin muut postaukset.

No miten nämä postaukset sitten saava ”tuulta alleen”? Mitä paremmin hoidan työmme, eli yleisö tykkää-tallentaa-kommentoi-jakaa sisältöämme, sitä enemmän meitä palkitaan. Palkitseminen tarkoittaa sitä, että julkaisumme tavoittavuus kasvaa. Mitä systemaattisemmin tuotamme Instagramille arvoa, sitä todennäköisimmin Instagram ylentää meitä urallamme. Itse postaan Instagramiin sisältöä säännöllisesti. Oma tahtini on tällä hetkellä 1 postaus 6 päivän välein. Instagram palkitsee myös siitä, jos tekee Instagram tarinoita, eli stooreja tai tekee sisältö Instagram TV:hen.

Blogipostauksessa kerrotaan, että joka ikisellä julkaisulla on nykyään väliä. Aikaisemmin ei ollut niinkään, mutta nykyään on. Jokainen laadultaan huono tai tehdystä julkaisusuunnitelmasta poikettu julkaisu on hallaksi kokonaisvaikuttavuudelle. Tämä on omasta mielestäni huono juttu. Oman tilini 2 viimeisintä postausta ei ole menestynyt kamalan hyvin. Tämä on siis sen merkki, että Instagram ”rankaisee” minua jatkossa huonommalla näkyvyydellä, kunnes joku postaus ottaa taas kunnolla ”tuulta alleen” ja silloin näkyvyys taas nousee.

Tässä blogipostauksen 3 sääntöä vaikuttavamman Instagram-profiilin rakentamiseen

  1. Opeta Instagram algoritmia kertomalla sille, mitkä asiat yritysprofiiliinne liittyy
    1. Jos haluat opettaa algoritmia, valitse yritystilinne bioon sellaiset sanat ja tunnisteet, jotka kiteyttävät sen, mitä tilinne edustaa.
  2. Opeta Instagram algoritmi tunnistamaan, minkä tyyppiset käyttäjät ovat yritysprofiilinne potentiaalisia seuraajia
    1. Aktivoidu tykkäämään, kommentoimaan, tallentamaan, seuraamaan ja käyttämään aikaa ideaalin yleisön julkaisuissa ja profiileissa.
  3. Palkitse ja ruoki yritystilinne teille ideaalia yleisöä aktiivisesti, jotta suhteenne kasvaa ja vahvistuu
    1. Palkitkaa kommentoimalla ja tägäämällä aktiivisten käyttäjienne sisältöjä, tutustukaa heihin paremmin yksityisviestimällä ja kiittäkää heitä tällaisella toiminnalla profiilinne laadun parantamisesta.

Noniin. Tästä piti tulla syvällinen pohdinta siitä, kuinka kaikki maailman ongelmat yritetään ratkaista automatisoinnilla, mutta olemme vaihtamassa vain yhtä ongelmaa toiseen. Tästä tulikin sellainen Instagram-opas, jota jokainen itseoppinut sometähti myy ylikalliiseen hintaan seuraajilleen. Ehkäpä tämä olikin vain jekku, jolla te kaikki pinnalliset Instagramiin koukussa olevat somenatiivit saadaan ajattelemaan sitä, kuinka paljon erilaiset kaupalliset algoritmit vaikuttavat elämäämme. Ja tulipahan taas huomattua se, että vaikka olisin voinut kirjoittaa epäoikeudenmukaisesta oikeusjärjestelmästä, mielenkiintoisesta lääketeollisuudesta, tulevaisuuden itseohjautuvista autoista, kirjoitan silti Instagramista. Miksi? Varmasti siksi, että se on läsnä jokapäiväisessä elämässäni monta tuntia päivässä + uskon, että tulevaisuuteni bisnekset saavat paljon sitä kuuluisaa ”tuulta alleen” hyvästä ja hyvin hoidetusta Instagram-tilistä.

 

 

Inspiraatio esseeseen ja ehkä paras kirja ikinä:

Hello World – Kuinka selviytyä algoritmien aikakaudella. Hannah Fry, Bazar Kustannus Oy, 2018.

Miten Instagram-algoritmi toimii? (Instagram algoritmi 2019)

Kommentoi