Tampere
03 May, Friday
11° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändiä etsimässä



Kirjoittanut: Jenni Peräinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tutustuin Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren teokseen nimeltä ”Löydy. Brändää itsesi verkossa”. Tiesin jo entuudestaan, että jokaisella on haluamattaankin valmiina jo jonkinlainen brändi, ja itsensä brändääminen on tärkeää, mutta halusin vielä tarkemmin selventää itselleni, miksi se onkaan niin tärkeää, ja kuinka voisin lähteä itse kehittämään omaa brändiäni. Tässä blogitekstissä käyn lyhyesti läpi, miten lähteä kartoittamaan ja kehittämään omaa henkilöbrändiään.

Aivan ensimmäiseksi olisi hyvä kysyä itseltään, että kuka oikein olen. Itselleni helpointa lähestyä aihetta, on määritellä karkeasti itseni muutamalla sanalla. Tämän jälkeen on hyvä lähteä kartoittamaan tulevaisuutta, missä haluan olla parin tai viiden vuoden päästä? Olenko nyt menossa tavoitteitani kohti nykyisillä toimillani? Jos nykyinen henkilöbrändi ja tulevaisuuden tavoitteet kohtaavat minäkuvan kanssa, on mahdollista jatkaa samaa tietä samoilla toimintamalleilla eteenpäin. Jos puolestaan nykyinen minä ei vastaa tulevaisuuden minäkuvaa juuri ollenkaan, on aika tehdä muutoksia omassa käyttäytymisessään ja toimintatavoissaan. Luon itse jatkuvasti pienempiä välitavoitteita päässäni, jotka sijoittuvat ajallisesti enimmillään noin muutamien kuukausien päähän. Tämän lisäksi olen pikkuhiljaa alkanut luoda päässäni pidemmän ajan tavoitteita, kuten tulevaisuuden henkilöbrändiä, mitä haluaisin tulevaisuudessa olla. Jotta pääsen pidemmän aikavälin tavoitteeseen, tulee minun muuttaa joitakin jopa pinttyneitä toimintatapojani enemmän tavoitettani kohti vieviksi.

Teoksen takakannessa lukee: ”Aktiivisen verkkoidentiteetin luominen on tietotyön edellytys. Verkostoituminen tarkoittaa sen löydettävissä olemista että verkostoja sosiaalisessa mediassa.” Tiedostan, että on tärkeää olla löydettävissä, ja sisältöä tulisi tuottaa aktiivisesti ja säännöllisesti, jottei hukkuisi valtavan mediamassan sekaan. Itse käytän päivittäin sosiaalisen median kanavista Facebookia, Instagramia ja Snapchatia. Näiden lisäksi tuotan viikoittain sisältöä kahteen eri blogiin sekä YouTubeen. Tärkeää kaikenlaisessa sisällöntuotannossa on noudattaa omaa tyyliä ja henkilöbrändiään, ja ihmiset ennen pitkää huomaavat kyllä, onko henkilö aito oma itsensä vai esittääkö hän jonkinlaista roolia. Sisällöntuotannossa ja somessa laadun taso alkaa hipoa nykypäivänä jo melkoisia korkeuksia, ja onkin melkein ennalta olettamus, että sisältö, kuvat ja videot ovat hyvä- ja tarkkalaatuisia. Kun edellämainitut ”laatuvaatimukset” täyttyvät, on sen päälle helppoa lähteä rakentamaan omaa henkilöbrändiään.

Itse uskon onnistuneen minä-brändin syntyvän, kun uskaltaa toteuttaa sitä omaa juttuaan välittämättä liiemmin muiden sanomisista. Toista ei kannata lähteä matkimaan, mutta jos joku toinen on tehnyt ja ratkonut jonkun samankaltaisen ongelman, kannattaa tältä viisaammalta ottaa oppia, ja säästää samalla itseltään lukuisia turhia työtunteja. Kaikki tuntuu olevan nykypäivänä jo keksitty, mutta aina tähän maailmaan mahtuu vielä yksi eri perspektiivistä asioita tarkasteleva sisällöntuottaja omalla uniikilla henkilöbrändillään.

 

(Julkaistu omassa blogissa 1.11.2017, osoitteessa https://elamaaspektrinlapi.blogspot.fi/2017/09/askel-edelle-kiiretta-ja-kaaosta-ole.html)

Kommentoi