Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Haluan olla huippumyyjä



Kirjoittanut: Mikko Anttikoski - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki
Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Haluan olla huippumyyjä

 

  1. Johdanto

Haluan olla myyjä – myyntimies, oman alan superasiantuntija, korkean moraalin palvelija, auttavainen, katsoa silmiin ja kätellä kovaa, palvelevainen ja tehdä kauppaa, isosti. Millä alalla, sen vuodet näyttäkööt.

Jos et ole ylpeä, et voi olla huippumyyjä. Ainakaan minun mielestäni. Tai jos olet, voisit olla vieläkin parempi. Huippumyyjän täytyy olla ylpeä ammatistaan ja pystyä seisomaan tuotteen tai palvelun takana. Huippumyyjällä vain taivas on rajana ja se kiinnostaa myös minua. Ilman myyntiä ei mikään yritys menesty ja hyville myyjille on aina huutava pula. Ihan aina. Kuvailisin myyntiä huippu-urheiluksi. Kaikki unelmoivat ja toivovat suuria myyntejä, mutta vain harva onnistuu ja pääsee huipulle. Ahkerimmat ja lahjakkaimmat menestyvät. Eli ne, jotka tekevät tuhansia toistoja, soittoja, stressaavat, riitelevät ja ennen kaikkea epäonnistuvat, mutta silti nousevat ylös ja jatkavat. Aivan kuten huippu-urheiluissakin. Toki menestyksessä on aina pieni ripaus onnea matkassa.

Valitsin Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuon 100 Faktaa myynnistä siksi, koska olen seurannut Andreita vuosia hänen uran alkutaipaleiltaan asti. Andreilla oli silloin n. 1000 seuraaja Instagramissa.  Nykyisin seuraajia on n. 14 000 ja hän on yksi Suomen menestyneimpiä asuntomyyjiä. Kirjassa on nimensä mukaisesti 100 faktaa. Tässä muutamia poimintoja ja ajatuksiani huippumyyjän ominaisuuksista.

 

  1. Ole siellä missä asiakkaat

Internet on tullut jäädäkseen ja siitä on tullut osa kaupankäyntiä. Lähtökohtaisesti jokaista palvelua tai tuotetta joko myydään verkossa tai siellä myydään ajatusta siitä. Verkosta, tuttavallisemmin somesta, on tullut myös vahva alusta luoda myyjän henkilöbändiä. Somessa esillä oleminen ja henkilöbrändin luominen on tärkeää. Parhaimmillaan saat asiakkaasi tuntemaan sinut, eli luot tuttuuden illuusion asiakkaille, vaikka ette olisi koskaan tavanneet. Kun ihmiset seuraavat sinua, harrastuksiasi ja ystäviäsi, he tutustuvat sinuun kuin itsestään. Näin ennen ensitapaamista asiakas tuntee sinut, kaupanteko on helpompaa ja saat lisää myyntiä, euroja.

Kun mietit missä asiakkaasi ovat ja mistä saisit parhaat hyödyt, mieti missä kanavassa asiakkaasi ovat, mikä sopii tuotteellesi tai palvelullesi, missä osaat ilmaista itseäsi parhaiten ja mihin sinulla on paras valmius? On kanava tai kanavat mitkä tahansa, panosta siihen täysillä. Älä ole siellä täällä puolivaloilla.

 

  1. Tunne asiakas

Mitä paremmin tunnet asiakkaan, sen suuremmalla todennäköisyydellä voitat. Jokainen asiakas on erilainen ja haluaa kuulla asiat eri tavalla. Mene asiakkaan saappaisiin. Toiselle numerot ovat tärkeämpiä kuin toiselle. Erityyppisiä ihmisiä voi opiskella mm. värityypeistä, vihreä, keltainen, sininen tai punainen.

Ostin kesällä sohvan Tori.fi palvelusta. Myyjä oli puhelimitse hyvin asiallinen. Paikan päällä hän oli myös tarkka, hiljainen ja varovainen eikä lähtenyt sen suuremmin miellyttämään meitä. Sanoin kaverilleni Jesselle autossa, että hän oli lääkäri tai jokin muu korkeasti kouluttautunut. Selvitin asian myöhemmin ja hän oli erikoislääkäri. Jesse ihmetteli ja kysyi, mistä tiesin? Vastasin että tiennytkään, mutta se oli vain sellainen vahva tunne. Hän oli tietynhenkinen. Mikäli hän olisi minun asiakas ja puhuisimme hänen kanssaan esim. numeroista, tulisi hänelle antaa tarkat numerot ja tulisi olla hyvin ammattimainen voittaakseen luottamuksen. Nuorelle rennommalle henkilölle voisi taas antaa noin lukuja. Insinöörin tunnistan usein siitä, että hänellä on esim. tarkkaakin tarkempaa dataa omakotitalon sähkönkulutuksesta. Laitteita ja sovelluksia tarkkailuun on myös paljon.

 

  1. Nöyrästi kiitollinen

”Uskalla aina kysyä neuvoa kokeneemmilta. Neuvoja ei kuitenkaan kannata kysyä ihmisiltä, jotka eivät tee mitään, eikä ihmisiltä, jotka eivät usko itseensä. Se on turhaa. Kuuntele ja hakeudu sellaisten ihmisten pariin, jotka ovat saavuttaneet jotakin omalla työllään. He tietävät sinua enemmän, ja muutamalla oikealla kysymyksellä saat viidessä minuutissa irti enemmän ja kuin kokeilemalla itse kantapään kautta. Ja silti – kysy myös neuvoa ihmiseltä, joka ei ole onnistunut. Pointti on siinä, ettet ota häneltä mallia ja kopioi hänen toimintaansa.” (Koivumäki, 2019, 41)

Uskalla kysyä kokeneemmalta neuvoa, varsinkin alussa. Kun saat neuvoja, kuuntele. Ole hiljaa ja pidä turpa kiinni. Ole kiitollinen ja muista kiittää. Yritä ymmärtää miksi hän on onnistunut työssään.

Tiedän, että myynnissä saattaa olla ahneita ihmisiä, jolloin yhdessä tekeminen pitkässä juoksussa saattaa olla vaikeaa. Yhteismyynti oman kokemukseni mukaan on kuitenkin hyvinkin mahdollista, kun kunnioitus toista kohtaan on suuri. Ei myöskään saa katsoa liikaa euroja, koska pitkässä juoksussa tilit menevät kyllä tasan.

Menestys vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Mikään ei tule hetkessä. Eihän lapsikaan opi puhumaan heti. Uskon siihen, että kun on valtava tahtotila, usko ja selkeä tavoite, hyviä asioita tapahtuu. Täytyy pysyä liikkeessä. Ovet kyllä avautuvat ja oikeat asiat sekä ihmiset loksahtelevat paikalleen.

 

  1. Pohdinta

Kirja ei ollut rakettitiedettä ja sen takia hyvinkin kiinnostava. Oikeastaan kaikki faktat ovat selkeitä ja järkeenkäyviä, mutta usein ne unohdetaan tai niihin ei kiinnitetä huomiota. Suosittelen lukemaan tai kuuntelemaan kirjan myös uudestaan myöhemmin, koska se lisää ymmärrystä myynnin perusasioista. Myynnissä usein unohdetaan ne perusasiat mitkä ovat itsellesi selkeitä, mutta eivät asiakkaalle. Näin ollen myynti tökkii koska oikaiset, vaikka kyseessä voi olla aivan pieni ja mitättömältä tuntuva asia. Mielestäni kirja sopii kaikille myynnistä kiinnostuneille.

 

Koivumäki, A. & Kortesuo, K. 100 faktaa myynnistä. 2019. Alma Talent

 

 

 

 

Kommentoi