Tampere
02 May, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Gugguun markkinoinnin salaisuuksia



Kirjoittanut: Irina Klimova - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Missä arvo syntyy
Mika Pajarinen
Petri Rouvinen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Soluessee Svetlana Staaf ja Irina Klimova

 

Muutama vuosi sitten törmäsimme yhteen suomalaiseen lastenvaatebrändiin nimeltään Gugguu. Siitä lähtien olemme innolla seuranneet brändin kasvua, koska mielestämme Gugguun markkinointikeinot ovat todella esimerkillisiä muille yrityksille, ja niistä olisimme halunneet kertoa myös muille.

Kaikki Gugguun vaatteet valmistetaan pelkästään ekologisista materiaaleista. Ne ovat yksinkertaisia, yksivärisiä ja korkeahintaisia. Yhden Gugguun hupparin hinnalla voi ostaan 4 hupparia tavallisesta massmarketista. Mielenkiintoista on se, että vaikka nämä vaatteet maksavat älyttömän paljon, silti niitä löytyy joka toiselta tänä päivänä. Mikä asia tekee niistä vaatteista niin haluttuja ja arvokkaita? Onko se materiaali, design vai imago? Mikä saa asiakkaita heräämään aikaisin ja tulla jonottamaan klo 6 Pop Up myymälään saadakseen Gugguun vaatteita pienellä alennushinnalla? Tästä kaikesta minä kerromme teille.

 

7 salaisuutta, joiden ansiosta tuotteiden kysyntä nousee

 

  1. Porrastettu lanseeraus

Gugguun valikoimaan kuuluvat lasten vaatteita ja asusteita. Mallistoa lanseerataan noin 2-4 kertaa vuodessa ja aina ”Drop”-systeemillä, eli ei laiteta myyntiin koko mallistoa kerralla, vaan lisätään kategorioittain, esimerkiksi ensin tulee myyntiin syysmalliston sisävaatteita, sitten asusteita ja sen jälkeen ulkovaatteita. Tämä on loistava keino saada asiakasta palaamaan ja ostamaan lisää. (https://www.gugguu.com/)

 

  1. Rajoitettu määrä tavaraa

Ennen uuden malliston lanseerausta sitä aina esitellään somessa ja kerrotaan päivämäärän ja kellonajan, kun mallisto tulee myyntiin. Vielä muutama vuosi sitten vatteita valmistettiin aika vähän kappalemääräisesti, jonka syystä lanseerauspäivänä oli todella vaikeaa saada sitä mitä haluat, koska vaatteita myytiin muutamassa minuutissa. Tämä systeemi nostaa yrityksen kannattavuutta ja tuotteiden arvoa. Jotkut asiakkaat ostivat tuotteita vain sen takia, että kokoa oli vielä jäljellä, vaikka tarvetta tuotteeseen ei oikeastaan ole. Tämä asia yleensä selviää myyntipäivän jälkeen, kun ihmiset saavat tuotteita postitse ja laittavat niitä saman tien myyntiin esimerkiksi Facebook-kirppisryhmään, ja jopa kalleimmalla hinnalla.

 

  1. Pitkät jonot verkkokauppaan

Malliston lanseerauspäivänä oli myös todella vaikea päästä verkkokaupan sisään, koska sivulle tullessaan joudut automaattisesti jonoon. Jonotusnumerosi saattaisi olla 8526 ja arvioitu jonotusaika noin tunti. Se johtuu siitä, että verkkokauppaan yrittivät päästä todella monta ihmistä samaan aikaan, eikä nettisivu sellaista kestä ja menee jumiin. Ratkaisuksi oli keksitty tämä jonotussysteemi, joka jostain syystä silti vähän epäilyttää minua, oliko tämä tehty tahallaan kannattavuutta nostamiseksi vai oikean teknisen ongelman ratkaisemiseksi?

Pitkän odotusajan jälkeen useasti käy niin, ettei haluamasi tuotetta enää ole. Useasti asiakas voi ostaa jotain ihan muuta mitä on jäljellä.

Näin Gugguu myy lyhyellä ajalla koko malliston.

 

  1. Pop-Up myymälä

Gugguu järjestää kaksi kertaa vuodessa outlet-päivät, missä myydään paljon kakkoslaatuisia tuotteita puoleen hintaan ja lisäksi uutta mallistoa pienellä alennuksella. Tapahtuma kestää noin kaksi päivää.

Muutama vuosi sitten, kuin Gugguun vaatteita oli paljon vaikeampi saada, ihmiset tulivat jonottamaan pari tuntia ennen tapahtuman alkua päästäkseen ensimmäisenä sisään ja ostaakseen parhaimpia tuotteita. Sisään päästettiin vain pienillä ryhmillä ja muut joutuivat odottamaan ulkona omaa vuoroaan. Jotkut asiakkaat tulivat muista kaupungeista ja olen itsekin käynyt sellaisessa tapahtumassa pari kertaa.

 

  1. Tarina ekologisesta ja vastuullisesta tuotannosta

Ekologinen tuotanto on tätä päivää. Mainitsin jo, että Gugguun tuotteita valmistetaan eettisesti ja laadukkaista materiaaleista. Jos asiakkaalta kysyä ”mikä on Gugguu?”, hän varmasti kertoo, että Gugguu on brändi, joka valmistaa ekologisia lasten vaatteita. Ekologisuus on aina ollut yrityksen ykkösprioriteettina, ja siitä on mainittu kaikissa Gugguun liittyvissä artikkeleissa ja niiden kotisivuilla. Kaiken lisäksi tämä on hyvä nykyaikainen markkinointikeino, joka herättää huomiota ja arvostusta. Se antaa asiakkaalle varmuutta siitä, että hän tekee oikean valinnan, vaikka hinta on korkea muttei ratkaiseva enää. (https://www.gugguu.com/pages/tietoa-meista)

 

  1. ”Made in Finland”

Gugguu on kahden siskoksen yritys, jotka eivät löytäneet tavallisista kaupoista hyviä lastenvaatteita ja päättivät perustaa oman yrityksen. Ensin kaikki tuotteet olivat valmistettu Suomessa, mutta kun yritys oli kasvanut isoksi, tuotanto siirrettiin ulkomaille, mikä mahdollisti liikevaihdon kasvua aika merkittävästä. Suomalaisille tämä brändi silti jää ”kotimaiseksi”, vaikka todellisuudessa vain suunnittelu tapahtuu Suomessa ja kaikki muut vaiheet ulkomailla.

Mielestäni yrityksen, joka valmistaa pieniä määriä laadukkaita tuotteita, kannattaa aina tuottaa täällä Suomessa, koska ”kotimaisuus” toimii tosi hyvin markkinoinnissa.

 

  1. Arvonta

Gugguu järjestää facebookissa arvonnat muutaman kerran vuodessa, joista voi saada noin 150€ – arvoisen lahjakortin vain kommentoimalla kuvan alle, että olet mukana arvonnassa. Siihen tulee kymmeniä tuhansia kommentteja. Tämän avulla yritys saa paljon näkyvyyttä, koska laittamalla kommentin kuvan alle se näkyy kaikille sinun Facebook-kavereille.

Kaikki nämä keinot, joita Gugguu käyttää hiljattain, ovat todella toimivia. Haluaisimme itsekin kokeilla niitä, kun oma tuotteemme tulee joskus myyntiin. Olemme vuosia seuranneet Gugguu-yrityksen toimintaa ja voimme sanoa, että heille voi nostaa hattua!

Gugguu, joka oli perustettu vuona 2012, on rakentanut oman brändinsä vuosia. Se alkoi kahden siskon unelmasta tarjota lapsille tyylikkäitä, laadukkaita mutta yksinkertaisia vaatteita ja naiset osuivat todella hyvin, koska tarjosivat asiakkaille juuri sitä mitä he halusivat.

Olen lukenut mielenkiintoisen artikkelin, jossa sanotaan, että asiakaskokemukset ovat tärkein voimavara ja ihan tavalliset käyttäjät ovat parhaimpia vaikuttajia ja brändinlähettäjiä. Asiakaskokemus vaikuttaa brändin mielikuvaan ja alkaa silloin kun asiakas törmää, esimerkiksi somessa, yrityksen markkinointituotantoon. (Reinikainen, 2018)

 

Oikean segmentin hyödyntäminen

Useimmat markkinat edelleenkin yrittävät kohdata suurimpia ihmisryhmiä eli massaa omissa yrityksissään. Laaja kohderyhmä voi luoda mielikuvan ”kaikille kaikkea”, minkä ansiosta lähes jokainen kauppaan astunut ihminen löytää itselleen jotakin tarvittavaa. Se kuitenkin johtaa siihen, että harvoin kyseisessä kaupassa on jotakin niin osuvaa, että kaikki sisään astuneet kokisivat kovan tarpeen ostaa sieltä jotakin ja maksaa siitä suuria summia. Kyseinen tapa toimii varsin hyvin yrityksissä, joissa on joko tuotteita jokaiselle lompakolle tai sitten tuotteita, joita ihmiset tarvitsevat arkielämässään joka tapauksessa.

Yhä enemmän yritykset kuitenkin siirtyvät siihen malliin, jossa oma segmentti eli kohderyhmä on hyvin tarkkaan rajattu. Aiemmin melko laajasta markkinasta on otettu vain parhaat asiat ja kohdennettu pienelle ryhmälle ihmisiä. Kun kysyntä koostuu pienistä lohkoista, sitä kutsutaan niche-markkinaksi. Tänä päivänä se on merkittävä yritteliäisyystalous, joka on suuri mahdollisuus Suomen kaltaiselle maalle. (Pajarinen & Rouvinen & Ylä-Anttila, 2010)

Gugguu on löytänyt oman niche-markkinan juuri pienten lasten äideistä, joille tyyli, kotimaisuus ja tietynlainen maine ovat tärkeitä. Kun

kohderyhmä on rajattu tarkasti, on myös helppo selvittää sen tärkeimmät sekä yksityiskohtaisemmat tarpeet tai asettaa heidän mieleensä tietynlaisia miellekuvia. Käyttämällä yrityksessään juuri pientä, mutta tosi tarkkaan rajattua segmenttiä, asiakkaiden ostamisprosenttia voi nostaa hyvin suureksi, sillä tuotteet ratkaisevat melko jokaisen tarpeet. Lisäksi osumalla oikeisiin tarpeisiin, asiakas on valmis maksamaan suurempaakin summaa, sillä uskoo todella tarvitsevansa kyseistä tuotetta.

Pelkällä osaamisella, tiedolla ja uusilla ideoilla on vähän taloudellista tietoa ennen kuin niitä käytetään tuotteiden tai palveluiden tarjonnan muodostamisessa. Yritteliäisyys toimii ihan kuin linkkinä innovaatiopanosten sekä niistä koituvan hyvinvoinnin välillä. (Pajarinen & Rouvinen & Ylä-Anttila, 2010)

Kysynnän analyysin sekä oikean tarjonnan takana yleensä seisoo monta psykologista tutkimusta sekä asiakaskyselyä, jotta tuotteet tai palvelut olisivat mahdollisimman osuvia.

 

Tulevaisuus

Mielestämme tulevaisuudessa tämänkaltaisia yrityksiä tulee syntymään paljon enemmän. Tällä hetkellä on olemassa muitakin lasten brändejä, jotka ovat kopioineet kyseistä toimintaa ja ovat myös todella arvostettuja yrityksiä, sillä nämä keinot ovat toimivia. Ihmiset yhä enemmän siirtyvät massamarkkinoista pienempiin brändeihin, joissa panostetaan laatuun sekä asiakkaiden tarpeisiin paljon yksityiskohtaisemmin. Suomalaiset vaatebrändit ovat tänä päivänä todella arvostettuja maailmalla, joten on potentiaalista perustaa juuri sellaiset yritykset ja käyttää kotimaista valmistusta omana vahvuutena.

 

Lähteet:

https://www.gugguu.com/

https://www.gugguu.com/pages/tietoa-meista https://y-studio.fi/yrityksen-kasvu/yrittajyys/paatos-pistaa-paukut-verkkoon-kannatt Luettu 14.12.2020

”Missä arvo syntyy?” Mika Pajarinen, Petri Rouvinen, Pekka Ylä-Anttila

Reinikainen, H. 2018. Brändit ja markkinointi. Luettu 14.12.2020.
https://www.almamedia.fi/uutishuone/uutinen/15-10-2018-brandi-rakentuu-asiakaskokemuksen-kautta

Kommentoi