Tampere
13° C

Proakatemian esseepankki

Final Camp päiväkirja osa 1

Kirjoittanut: Oona Orava - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tästä alkaa yhden saawalaisen matkapäiväkirja Final Campilta, jonka aikana matkustimme Filippiineille kahdeksi viikoksi. Toimeksiantajanamme toimi erään resortin omistaja Surigaon saarella. Ehdimme matkan aikana myös viettää pari päivää Filippiinien pääkaupungissa Manilassa. Tässä ensimmäisessä osassa palataan ensimmäisiin matkustuspäiviin.

Matkustuspäivä 1

Kentälle saavuttu hyvissä ajoin. Joku tokaisi junassa, että ”täähän alkoi hyvin, kaikki junassa”, vaikka alkuperäinen junamme olikin tunnin myöhässä. Saimme vaihettua junaliput toiseen junaan. Tiimissämme edelleen muistetaan tämän lauseen tokaisijaa, sillä saavuttuamme lentokentälle tuli kuulutus, että Turkish Airlines:in järjestelmät ovat kaatuneet kansainvälisesti. Siinä sitten odoteltiin muutama tunti aiempaa odotettua pidempään. Pääsimme kuitenkin lähtemään kohti Istanbulia vielä samana iltana.

Istanbulin lentokentällä

Helsinki-Vantaalla meidät ja matkatavarat kirjattiin lennolle manuaalisesti ja se hoitui varsin sujuvasti. Istanbulin kentällä tilanne oli toinen, varsin kaoottinenkin. Henkilölunta vaikutti olevan hieman hukassa ja meitä ohjattiin tiskiltä toiselle. Hetken aikaa jonotimme aivan väärään jonoon, joka kiemurteli kentällä useita kymmeniä metrejä. Huolimatta tästä kaaoksesta tiimin tunnelma pysyi varsin tyynenä ja positiivisena, mistä olen ylpeä toiminnassamme. Viimein meidät ohjattiin oikealle tiskille ja saimme liput Manilan koneeseen. Sitten alkoi 12 tunnin lentomatka, joista itse nukuin 10 tuntia.

Manilaan saapuminen

Istanbulin kone lähti pari tuntia myöhässä aikataulusta, joten saavuimme Manilaan noin yhdeksän aikaan illalla. Manilan ja Suomen välinen aikaero on 6 tuntia. Tässä vaiheessa olimme siis matkustaneet Tampreelta Manilaan yhteensä 33 tuntia. Aikataulun mukainen matkan kesto olisi ollut noin 24 tuntia. Koneesta ulos astuessamme tunsimme Filippiinien lämpimän ilman ja tunnelma oli kutkuttava. Sitten jännitettiin, että saapuvatko kaikkien laukut perille asti. No eivät saapuneet, sillä Jessen ja Jennin laukut olivat hukkuneet matkalle. Laukut saapuivat lopulta Manilaan vasta kun olimme jo hetken olleet lopullisessa määränpäässämme.

Vietimme Manilassa kaksi yötä suuressa airbnb asunnossa, alueella, jota armeija vartioi. Asunnossa meillä oli oma uima-allas, jossa vietettiin tietenkin suurin osa siitä ajasta, mitä olimme asunnolla.  Manilassa aika vierähti hujauksessa, kun kävimme tutustumassa kaupunkiin ja shoppailemassa etenkin Jennille ja Jesselle vaatteita sekä muita tarvikkeita. Kävimme myös yhteisellä illallisella hienossa ravintolassa, upealla näköalalla. Seuraavana aamuna oli jo aika lähteä Filippiinien sisäiselle lennolle.