Tampere
02 May, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Fiksua Markkinointia



Kirjoittanut: Alejandro Ramirez Salinas - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Donald Miller
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Fiksua Markkinointia

 

Johdanto

 

Tässä esseessä käymme läpi tiettyjä kohtia mitä markkinoinnin toteutuksessa kannattaa ottaa huomioon. Kirja jota olen hyödyntänyt esseessäni on D.Millerin – Marketing Made Simple. Kirja keskittyy pääosin markkinointi polun rakentamiseen, mutta itse keskityin enemmän kirjan alkupäähän, jossa kerrotaan mitä on hyvä huomioida laadukkaassa markkinoinnissa. Lisäksi pilkon aihetta markkinointia siten, että mitä eroa on brändäyksellä ja markkinoinnilla. Kaiken kaikkiaan koen, että markkinointi on niin laaja aihepiiri, että vaikea siitä on kirjoittaa mitään kokonaisvaltaista esseetä. Toivottavasti tämä essee auttaa sinua markkinoinnin toteutuksessa.

 

 

 

Hyvin toteutettu markkinointi

 

Huonosti toteutettu markkinointi tulee aina käymään kalliiksi yrityksille, sillä aina on otettava huomioon aika, mikä kuluu mainoksen tekoon, kuinka paljon rahaa laitat siihen ja sen lisäksi millaisen kuvan annat omasta tuotteesta, palvelusta tai yrityksestäsi. Huonolla markkinoinnilla voit antaa yrityksestäsi vääränlaista kuvaa, jonka seurauksena voit menettää potentiaalisia asiakkaita. Siksi on tärkeää tehdä markkinointia huolellisesti ja suunnitellusti.  Mikä on hyvää markkinointia?

 

Kolme kohtaa mitä markkinointisi pitää sisältää ovat:

 

  1. Uteliaisuutta
  2. Valaistumista
  3. Sitoutumista

 

Kirjassa on hyvin tuotu parisuhde esimerkkinä tähän. Eli usein ensimmäisenä lähestymme jotain uutta asiaa uteliaasti. Miksi tunnemme uteliasuutta, koska haluamme selvittä onko kyseinen ihminen meille sopiva kumppani. Ennakkoluulomme ohjaa meidän nopeita päätöksiämme, mutta kun saamme ihmisen seuraavassa vaiheessa uteliaaksi niin meillä on mahdollisuus tehdä vaikutus.

Miten herätämme uteliaisuutta ihmisissä? Tämä on usein markkinoinnissa se visuaalinen puoli, eli teemme mainoksesta kiinnostavan tai houkutteleva. Tämä on vaihe, jossa pitää osata käyttää luovuttaa ja ehkä hyödyntää trendejä.

 

Tulemme seuraavaan vaiheeseen, joka on valaistuminen. Tällä tarkoitetaan bisnesmaailmassa sitä, että saamme luotua jonkinlaista arvoa ja mielenkiintoa asiakkaillemme.  Millerin sanoja lainaten ”Asiakkaasi eivät ole uteliaita sinusta, vaan siitä miten voit ratkoa heidän ongelmansa.”

Uteliaisuus ei ole siltikään tarpeeksi parisuhteen aloittamiseksi. Meidän on herätettävä mielenkiintoa kumppaniimme, jotta hän todella kiinnostuisi meistä ja joskus vielä haluaisi sitoutua meihin. (seuraavaksi viittaan taas bisnesmailmaan) Eli valaistumisvaiheessa meidän on löydettävä asiakkaiden heikot kohdat ja saatava heidät kiinnostumaan meidän palveluistamme. Toisin sanoen miten palvelumme tuo heille lisäarvoa ja ratkoo heidän ongelmansa. Tässä vaiheessa viestimisellä on suuri vastuu, mitä selkeämmin pystymme viestimään, sitä helpommin asiakkaat ymmärtävät sen. Eli jos parisuhteessa et voi ymmärtää toista, niin silloin parisuhde ei toimi.

 

Viimeisessä vaiheessa meidän pitää saada toinen osapuoli kiinnostumaan meistä niin paljon, että hän on valmis parisuhteeseen. Eli tarkoitan tällä sitä, että toinen osapuoli on valmis sitoutumaan ja luottamaan meihin. Tämä ei saa tapahtua liian aikaisessa vaiheessa, sillä silloin kumppanin on vaikea sitoutua. Eli ajoitus on tärkeää. klousausvaiheessa meidän on varmistettava, että olemme viestineet rehellisesti itsestämme ja asiakkaalla on hyvä vaikutelma meistä. Asiakkaalla on aina lopullinen päästö, joten on aina muistettava antaa asiakkaalle vapauden päättää.

 

Onnistumalla tässä varmistamme asiakkaalle loistavan asiakaskokemuksen, luomme hyvää imagoa ja brändiä. Tämä kaikki on mahdollista toteuttaa hyvällä markkinointi viestinnällä.

 

Mikä ero on markkinoinnilla ja brändäyksellä?

 

Markkinoinnilla on laaja käsite, johonka kuluu monta eri kategoriaa. Kirjassa kerrottiin hieman siitä mitä eroa on markkinoinnilla ja brändäyksellä. Brändi näyttää, tuntuu ja kommunikoi asiakkaillemme sitä mitä me edustamme ja olemme. Tavoitteena meillä olisi näyttäytyä luetettavana ja laadukkaana kumppanina, johonka kaikki haluavat turvautua. Esimerkkinä voimme käyttää brändiä Coca-Cola, joka usein Jenkkiurheilun suurimassa tapahtumassa super bowlsissa käyttää suuria summia vain siihen tarkoitukseen, että he haluavat kasvattaa brändiään ja edustaa värejään. Heillä ei ole tarkoitus mainostaa uutta tuotettaan, vaan heillä on usein tarkoitus saada näkyvyyttä, jotta ihmisen muistaisivat heidän olemassaolonsa. He tekevät sitä, koska Coca-Cola tietää, että asiakkaansa tykkäävät heidän tuotteistaan. Isojen yrityksien etu on se, että he pystyvät myymään brändiään sen sijaan, että joutuisivat myymään yksittäistä tuotetta.

 

Markkinoinnilla taas pyritään saamaan näkyvyyttä meidän palvelullemme, jonka avulla voimme tehostaa myyntiämme. Tärkeää markkinoinnissa on viestintä, tavalla jolla aikaisemmin kävimme läpi. Hyvin tuotetulla markkinoinnilla meillä mahdollisuus kasvattaa toiminamme näkyvyyttä, jonka seurauksena kasvatamme brändiämme ja tehostamme myyntiä.

 

Yrityksille on elintärkeää pärjätä markkinoinnissa, sillä nykyisin markkinointi luo yrityksellemme mahdollisuuden menestykselle. Mitä näkyvämpi olet ja mitä paremmin viestit, niin sitä suurempi mahdollisuus sinulla saada asiakkaita. Kun onnistumme siinä ja palvelumme on laadukas niin silloin kasvatamme brändiä, joka ajan myötä tuo meille passiivista rahantuloa.

 

Slogan tekee markkinoinnista yksinkertaisempaa

 

Kirjassa kerrotaan, että markkinoinnin tarkoitus on saada asiakkaasi muistamaan mitä tarjoat. kirjassa käytetään esimerkkinä vakuutus yhtiön Geicon slogania ” auttaa sinua säästämään jopa 15 % autovakuutuksestasi”. Tällä sloganilla asiakkaan on helppo muistaa, että Geico on kumppani, joka auttaa meitä säästämään vakuutuskuluissamme. Slogan on todella toimiva työkalu tässä aihepiirissä, sillä siitä on helppo tehdä muistettava, ja sillä voimme samalla viestiä asiakkaillemme yrityksestämme. Toinen esimerkki omassa arjessa mikä on mielestäni ollut muistettava ja huomiota herättävä mainos, ovat olleet katupylväissä Tapparan ja Ilveksen pelipaidat. Muistuttavat aina, että meillä on Tampereella 2 lätkäjengiä, jotka pelaavat liigakiekkoa Nokia-areenalla.  Tärkeää on siis viestiä helposti ymmärrettävästi mitä tarjoat ja miten sen luo arvoa asiakkaallesi.

 

Kirjassa kerrotaan, että slogan on kaikista parastyökalu kertomaan siitä mitä tarjoat. Tämä on mielestäni totta, sillä jos mietimme kotimaisia brändejä niin heilläkin sloganilla pyritään viestimään sitä mitä he tarjoavat tai ovat. Tässä muutama esim. Nokia ”connecting people”, Nokian renkaat ” Talvirenkaiden mestarit” Kone” elevators, escalators moving beyond”.  Miller kertoo kirjassaan, että hyvän sloganin pitäisi sisältää ongelman, sen ratkaisun ja lopputuloksen. Se kumminkin harvemmilla brändeillä on. Mielestäni tärkeämpää on se, että se on helpoisti ymmärrettävissä ja muistettavissa.

 

Pohdinta

 

Lopuksi vielä hieman pohdintaa aiheesta. Markkinointi on niin laaja aihe, että siitä on vaikea kiteyttää. Tarkoituksena oli kumminkin tuoda hyviä poimintoja kirjasta. Donald Miller on Yhdysvaltalainen Markkinoinnin asiantuntija, jolla on paljon tietotaitoa markkinoinnista. Siksi kiinnostuin kirjasta, koska tiesin sen sisältävän jotain hyviä oppeja. Kumminkin oman mielipiteeni kautta haluan kiteyttää tämän aiheen. Eli muista aina kun teet markkinointia, että saat asiakkaasi ymmärtämään ja kiinnostumaan mainoksestasi. Pitkällä ja hyvin toteutetulla markkinoinnilla luot brändillesi arvoa. Käytä aikaa markkinointiin, mutta ensiksi varmista, että tuotteesi on todella markkinoinnin arvoinen.

 

 

Lähteet:

 

Miller.D .Marketing made simple. HarperCollins Leadership. 2020. E-Kirja. Viitattu 10.09.2023

Kommentoi