Tampere
17 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Elefantti ja markkinointi



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

On helppoa unohtaa, että markkinointi ei ole vain mainosten luomista ja julkaisua. Markkinointi ei ole mikään yksi asia, vaan suurempi kategoria erilaisille toiminnoille ja teoille. Markkinoinnilla tarkoitetaan laajaa kokoelmaa erilaisia käsitteitä ja termejä. Tässä esseessä elefantti auttaa minua selittämään nämä termit.

Sirkus on tulossa kaupunkiin! Sinut on palkattu markkinoimaan sirkuksen saapumista, joten ripustat julisteita ympäri kaupunkia. Teet siis mainostusta.

Jos lainaat sirkukselta elefantin, ripustat sen selkään sirkuksen logolla varustetun lakanan ja kuljet sen selässä ympäri kaupunkia, olet tehnyt promootiota.

Kun elefantti käskyistäsi huolimatta marssii pormestarin aidan läpi ja ulostaa hänen puutarhaansa ja paikallinen lehti ryntää paikalle tekemään tapahtumasta juttua, olet saanut sirkukselle julkisuutta.

Jos kuitenkin saat pormestarin nauramaan asialle (julkisesti), olet harrastanut PR:ää, public relationsia.

Jos kaupungin asukkaat tulevat sirkukseen, näkevät kaiken sen mitä sirkuksella on tarjottavana, eläimet, viihdykkeet ja pelit pääteltan ulkopuolella. Kun he tämän seurauksena käyttävät rahaa näihin peleihin ja ylimääräisiin herkkuihin tai sirkuksen fanituotteisiin tapahtuu myyntiä.

Ja jos tämä kaikki on suunniteltua, olet tehnyt markkinointia.

Markkinointi on strategista toimintaa, jonka tarkoituksena on saada haluttu henkilö tai päättäjä (eli kohderyhmä) tietämään yrityksestä ja tuotteista. Paras tulos saadaan toki, jos kohderyhmä tykkää tai nauttii tuotteesta. Kaikki mitä ihmiset yleensä ajattelevat markkinointia on sen sijaan taktista toimintaa, joka mahdollistaa markkinoinnin strategisen tavoitteen saavuttamista.

Pitkässä kaavassa strategisten ja taktisten toimien pitäisi puhaltaa yhteen hiileen, lentää kuin yksi nuoli kohti samaa määränpäätä. Varsinkin pienillä yrityksillä selkeän strategian hyödyt ovat selkeät. Kun kaikki myyvä toiminta perustuu yhteen suunnitelmaan, on yksittäisten toimijoiden helpompi suunnitella omaa toimintaansa. Toivottavasti elefantti ja minä autoimme sinua ymmärtämään markkinoinnin perustermejä.

Kommentoi