Tampere
28 May, Tuesday
20° C

Proakatemian esseepankki

Ekosysteemit, Case: Apple



Kirjoittanut: Tuomas Leinonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Tämän esseen on kirjoittanut Joel Lauronen, Atte Takamaa ja Tuomas Leinonen

 

Johdanto

Apple tunnetaan maailman ensimmäisenä yrityksenä, joka on evaluoitu biljoonan arvoiseksi. Apple on asettanut useita virstanpylväitä muille saavutettavaksi ja tehnyt merkittäviä läpimurtoja etenkin puhelin- ja tietokonekehityksessä.

Kiinnostuimme Applen rakentamasta ekosysteemistä, eli heidän tuotteiden ja palveluiden ympärille muodostuneesta verkostosta. Applen rakentama ekosysteemi on tarkkaan harkittujen päätösten lopputulos. Tässä esseessä tutkimmekin, kuinka Apple on saavuttanut nykyisen markkina-asemansa teknologia-alan huipulla, sekä sitä, kuinka heidän rakentama ”vallihauta” pitää kilpailijat loitolla.

 

Applen alkuvuodet

Apple perustettiin kolmen miehen toimesta vuonna 1976, perustajina olivat: Steve Jobs, Steve Wozniak ja Ronald Wayne. Tarkoitus oli myydä Wozniakin käsin rakentamaa tietokonetta nimeltään Apple 1. Toiminta alkoi Steve Jobsin vanhempien autotallista. (The History of Apple, 2023.)

Visiona oli rakentaa helppokäyttöinen ja kompakti tietokone, jonka kuka tahansa voisi ostaa kotiinsa omaan käyttöönsä. Apple teki monia epäonnistumisia matkallaan, mutta kelkka kääntyi merkittävästi, kun vuosien 2003 ja 2006 välillä Applen osakkeet nousivat kuudesta dollarista 80 dollariin. Lippulaivatuotteena tähän mennessä oli toiminut Macintosh tietokoneet, jotka olivat mm. ensimmäisiä tietokoneita, joissa oli värit näytössä.

Vuonna 2007 Macworld Expossa julkaistiin tuote, joka muutti pelikentän lopullisesti. Esityksessään Steve Jobs kertoi, että he julkaisevat kolme vallankumouksellista tuotetta.

  1. Leveänäyttöinen iPod, kosketusnäytöllä
  2. Vallankumouksellinen mobiilipuhelin
  3. Läpimurto internet kommunikoija

Esityksessä kävi kuitenkin pian ilmi, että nämä kolme asiaa ovatkin vain yksi ja sama iPhone. (Jobs 2007)

iPhonea myytiin 270 000 kappaletta ensimmäisen 30 tunnin aikana ja se tunnettiin pelin muuttavana tekijänä alalla (The History of Apple, 2023). Apple on varmasti yksi ekosysteemien johtaja varsinkin teknologia alalla, tästä syystä perehdymmekin nyt syvemmin sen toimintoihin ja rakenteisiin.

 

Ekosysteemi

Applen luoma ekosysteemi on huolellisesti suunniteltu ja toisiinsa yhdistetty laitteisto, ohjelmisto ja palveluverkosto. Ekosysteemi sisältää laajan valikoiman tuotteita ja palveluita aina ikonin asemaan nousseesta IPhonesta MacBookiin, Apple Watchiin ja AirPodeihin, joista jokainen tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen. Seuraavaksi tutustumme syvemmin Applen luomaan ekosysteemiin. Tarkastelemme ekosysteemin ydinelementtejä eli saumatonta integrointia, käyttäjälähtöistä suunnittelua ja innovatiivisia ratkaisuja.

 

  1. Saumaton integrointi

Yksi Applen ekosysteemin erottuvimmista ominaisuuksista on sen saumaton integrointi. Apple on suunnitellut huolella laitteet ja ohjelmistot toimimaan yhdessä mahdollisimman vaivattomasti. Tämä mahdollistaa tietojen siirtämisen iPhonen, iPadin, Macin ja muiden Apple laitteiden välillä mahdollisimman helposti. Esimerkiksi AirDropin avulla käyttäjät voivat siirtää haluamansa tiedoston todella nopeasti ja vaivattomasti Apple laitteiden välillä. (Elalj 2023.)

Applen ekosysteemin kyky yhteensovittaa useita laitteita yhden käyttäjätilin alle on erityisen ainutlaatuinen. Tällä tarkoitetaan, kun käyttäjä on ladannut sovelluksen iPhoneen, se voidaan samalla ladata vaivattomasti MacBookiin tai iPadiin, jolloin esimerkiksi työskentely onnistuu kaikilla laitteilla vaivattomasti ilman ylimääräistä säätämistä.

Applen ekosysteemin suunnittelussa on panostettu erittäin paljon käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun. Apple laitteiden käyttöliittymä tunnetaan parhaiten käyttäjäystävällisestä suunnittelusta, helposta navigoinnista ja johdonmukaisuudesta. Varsinkin johdonmukaisuuden tarkoituksena on yksinkertaistaa käyttäjien oppimiskäyrää, jolloin heidän on huomattavasti helpompi mukautua uusiin Apple laitteisiin.  Apple haluaa korostaa ekosysteeminsä yksityisyyttä ja turvallisuutta. Esimerkiksi iPhonen ja Macbookin ominaisuudet Face ID ja Touch ID, tarjoavat turvallisen ja kätevän tavan avata laitteiden lukitus ja hyväksyä vaikka tilaus.

Applen omassa sovelluskauppa App Storessa on tiukat ohjeet sovelluksen saamiseksi App Storeen sillä Apple haluaa pitää kauppansa mahdollisimman puhtaana haittaohjelmista. Esimerkiksi iPhoneen on lähes mahdotonta ladata sovellusta App Storen ulkopuolelta. Näin pyritään varmistamaan, että iPhoneen ei voida ladata haittaohjelmia. Toisaalta Applen monopoli sovelluskaupassa on saanut aikaan paljon kritiikkiä, sillä jokaisesta sovelluskaupassa tehdystä ostosta Apple ottaa 30 prosentin osuuden. (Linnake 2023.)

 

  1. Innovatiivinen kulttuuri

Innovaatiokulttuuri on yksi Applen menestyksen keskeisistä syistä, sillä yrityksessä vallitsee innovaatioita edistävä yrityskulttuuri. Applen perustaja Steve Jobs sanoi kerran seuraavasti: “Innovation distinguishes between a leader and a follower”.

Applen kulttuuri omaksuu tämän filosofian rohkaisemalla työntekijöitä ajattelemaan laatikon ulkopuolella, ottamaan riskejä ja haastamaan nykyisen tilanteen. Yritys haluaa edistää sinnikästä huippuosaamisen tavoittelua ja auttaa työntekijöitä luomaan tuotteita, jotka eivät ole vain teknisesti edistyksellisiä vaan myös kauniisti suunniteltuja. (Apple.com n.d.)

Innovatiivisuus on yksi Applen ekosysteemin tunnusmerkeistä. Apple kokeilee jatkuvasti teknologian rajoja ja tämä näkyy jatkuvasti uusien ominaisuuksien ja laitteiden lisäämisessä tuotevalikoimaan. Esimerkiksi 2021 Apple vaihtoi Intelin tekemät sirut heidän itsensä kehittämiin M1-siruihin, joka teki kerralla Applen tietokoneista nopeampia, tehokkaampia ja hiljaisempia Intelin-siruihin nähden.

Viime vuosina Apple on myös ottanut huomattavia harppauksia kestävän kehityksen ja yritysvastuun yhdistämisessä innovaatiotoimintaansa. Yhtiö pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeään, jonka lisäksi se on ottanut käyttöönsä uusiutuvia energialähteitä. Lisäksi Applen erilaiset kierrätysohjelmat ja pyrkimykset elektroniikkajätteen vähentämiseen heijastavat sitoutumista vastuulliseen innovaatioon. (Apple.com 2023.)

 

Brändilähtöinen ”vallihauta” menestyksen taustalla

Kuten jo aiemmin todettuna, edustaa Apple teknologian ja kulutuselektroniikan alalla innovaatioita, muotoilun loistoa sekä alan parhaimmistoon kuuluvaa käyttökokemukseen panostamista. Siitä lähtien, kun Steve Jobs, Steve Wozniak ja Ronald Wayne perustivat Applen vuonna 1976, on yhtiö ylittänyt roolinsa pelkkänä teknologiayrityksenä ja kehittynyt maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, joka määrittelee uudelleen teknologian ja elämäntavan yhdistämisen (Faizal 2023). Yritysten ei tarvitse kuitenkaan vain innovoida, vaan myös rakentaa kestäviä etuja, jotka erottavat ne kilpailijoistaan. Apple on onnistuneesti luonut ja ylläpitänyt valtavan kilpailuedun, jota kutsutaan maailmankuulun arvopaperisijoittaja Warren Buffetinkin puolesta sen “vallihaudaksi” (eng. Economic Moat). Seuraavaksi tutkimme Applen luomaa vallihautaa, kuinka se on perustettu, miten se on vahvistunut ajan myötä sekä tämän strategisen etulyöntiaseman vaikutuksia yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. (Gallant 2023.)

 

  1. Brändiuskollisuus ja yhteisö

Applen vallihaudan ytimessä on sen poikkeuksellisen vahva brändi. Vuosien varrella Apple on kasvattanut uskollisen asiakaskunnan, joka on valmis maksamaan tuotteista jopa tuhansia euroja. Apple on luonut ainutlaatuisen ekosysteemin ja kasvattanut kovaa brändiuskollisuutta. Kun käyttäjät ovat olleet osa tätä ekosysteemiä, heidän on haastava poistua laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden saumattoman integroinnin vuoksi. Kuluttajien emotionaalinen yhteys Apple-brändiin luo merkittävän esteen kilpailijoille. Brändi on ylittänyt pelkän tuotevalikoiman luodakseen maailmanlaajuisen yhteisön, tehden Applesta kulttuurisymbolin, joka ulottuu maantieteellisten rajojen ulkopuolelle. Niin sanottu Apple-kulttuuri on yltänyt nykyään jopa pääkilpalija Androidiin kohdistuvaan vihamielisyyteen ja sitä ilmentävään meemikulttuuriin. Varsinkin Tiktokissa sekä muissa lyhyen sisällön sosiaalisen median kanavissa tehdäänkin hauskaa Android-käyttäjistä, muun muassa pilkkaamalla heidän kuvanlaatuaan, FaceTime-ominaisuuden puutetta tai ylipäätään Android-puhelinten laatua. (Elalj 2023.)

 

  1. Innovaatiot

Applen brändi-identiteetin ytimessä on aggressiivinen innovaation tavoittelu. Ikonisesta vuoden 1984 Macintoshista vallankumoukselliseen iPhoneen vuonna 2007, on Apple jatkuvasti asettanut standardin teknologiselle kehitykselle. Yrityksen “Think Different” -periaatteen noudattaminen on johtanut uraauurtaviin tuotteisiin, kuten iPodiin, iPadiin, Apple Watchiin ja viimeisimpänä Apple Vision Proohon, jotka osoittavat sitoutumista teknologian rajojen puskemiseen. (Faizal 2023.)

Yhtiö ohjaa jatkuvasti merkittävän osan budjetistaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen, mikä varmistaa innovatiivisten tuotteiden sarjan. Tämä ei vain pidä Applea teknologisen kehityksen eturintamassa, vaan myös estää kilpailijoita pääsemästä helposti kiinni. Pysymällä edellä teknologian suhteen Apple säilyttää kilpailuetunsa, lisäten täten edelleen sen vallihautaa. (Faizal 2023.) Tämä jatkuva innovointi ei ainoastaan houkuttele uusia asiakkaita uusien tuotteiden pariin, vaan se saa myös olemassa olevat asiakkaat ostamaan uudestaan, tehden vallihaudasta kilpailijoille haastavan kuroa kiinni. (Gallant 2023.)

 

  1. Ensiluokkainen suunnittelu

Applen suunnittelufilosofia on synonyymi yksinkertaisuudelle, eleganssille ja toimivuudelle. Applen tuotteet yhdistävät saumattomasti laitteiston ja ohjelmiston, luoden visuaalisesti houkuttelevia ja käyttäjäystävällisiä laitteita. Tyylikkäät alumiinirungot, Retina-näytöt ja minimalistiset käyttöliittymät tarjoavat vertaansa vailla olevan käyttökokemuksen, ilmentäen kuluttajille arvoa, hienostuneisuutta ja jopa elämäntapaa. (Elalj 2023.)

 

  1. Käyttökokemus ja ekosysteemisynergiat

Apple erottaa itsensä kilpailijoista asettamalla käyttäjäkokemuksen etusijalle. iPhonen intuitiiviset eleet, saumaton integrointi eri laitteiden välillä iCloudin ja AirDropin kautta sekä huolellinen huomio pakkauksen yksityiskohtiin ovat esimerkki tästä sitoutumisesta. Applen brändi-identiteetissä heijastuukin tietty heille ominainen perfektionismi, juuri esimerkiksi pakkauksen avaamisen tunteesta lähtien aina pienimpiä yksityiskohtia myöten. Laitteiden integrointi iCloudin, App Storen ja muiden Applen palveluiden kautta edistää ympäristöä, jossa käyttäjien on kätevää pysyä Applen ekosysteemissä. Tämä synergia parantaa yleistä käyttökokemusta, ja kun käyttäjät investoivat enemmän Applen tuotteisiin ja palveluihin, kilpailijaan vaihtamisen kustannukset kasvavat. Applen ekosysteemin eräänlainen tahmeus on kriittinen osa sen vallihautaa. (Gallant 2023; Elalj 2023.)

 

  1. Strategiset kumppanuudet

Apple muodostaa strategisesti liittoutumia ja kumppanuuksia, jotka vahvistavat entisestään sen kilpailuasemaa. Yhteistyö toimittajien, kehittäjien ja muiden alan toimijoiden kanssa edistää vahvan ekosysteemin rakentamista. Esimerkiksi kumppanuus sovelluskehittäjien kanssa varmistaa monipuolisen ja jatkuvasti päivittyvän App Storen, kun puolestaan taas yhteistyö tärkeimpien toimittajien kanssa varmistaa luotettavan pääsyn tärkeisiin laitteiden vaatimiin komponentteihin. Vastaavien strategisten kumppanuuksien rakentaminen luo lisähaasteita kilpailijoille, jotka yrittävät jäljitellä Applen menestystä, lisäten Applen vallihautaa ja etulyöntiasemaa entisestään. (Gallant 2023; Elalj 2023.)

 

  1. Globaali markkinointi

Applen panostukset markkinointiin ovat myös isossa roolissa vallihaudan ylläpitämisessä. Yhtiö panostaa voimakkaasti globaaleihin markkinointikampanjoihin, jotka eivät ainoastaan mainosta sen tuotteita, vaan vahvistavat myös brändiin liittyviä arvoja. “Think Different” ja “Designed by Apple in California” -kampanjat ovat tästä esimerkkejä. (Apple.com n.d.) Globaali brändäys ei ainoastaan houkuttele uusia asiakkaita, vaan vahvistaa se myös olemassa olevien asiakkaiden uskollisuutta, mikä edistää Applen kilpailuedun pitkäikäisyyttä.

 

Pohdinta

Applen vallihauta on monipuolinen yhdistelmä brändin voimaa, innovaatioita, ekosysteemisynergioita, toiminnan tehokkuutta ja strategisia päätöksiä. Tämä kilpailuetu ei ole vain ajanut Applea teknologiateollisuuden eturintamassa, vaan se on myös auttanut yritystä kestämään alan muutoksia, talouden vaihteluita ja uusien kilpailijoiden ilmaantumista. Teknologian kehittyessä Applen kyky mukautua, innovoida ja vahvistaa jo olemassa olevaa etulyöntiasemaa ovat ratkaisevassa roolissa sen jatkuvalle menestykselle globaaleilla markkinoilla. Yhtiön strategiset investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen, kumppanuussuhteisiin ja globaaliin markkinointiin tekevät siitä toimijan, jonka vallihauta on erittäin vaikea kilpailijoiden rikkoa. (Gallant 2023.) Pohjimmiltaan Applen vallihauta on osoitus yrityksen kyvystä paitsi luoda uraauurtavia tuotteita, myös rakentaa kestävä ja puolustettava kilpailuetu nopeatempoisessa teknologian maailmassa.

Vähäinen tuotevalikoima ja applikaatiokehittäjien kanssa yhteistyö on auttanut Applea nostattamaan heidän puhelimiensa arvon näennäisesti korkeammalle. Esimerkkinä laajasti sosiaalisessa mediassa levinnyt idea siitä, että Android puhelimien kuvanlaatu olisi heikompi on totta, mutta vain sovelluksissa kuten SnapChat tai Instagram. Android puhelimien integroidulla kamerasovelluksella pystyy ottamaan aivan yhtä hyviä kuvia, kuin Applen tuotteilla, puhelimesta riippuen jopa Applea parempia. Ongelma on se, että Android puhelimia on liikaa ja niiden kameroiden optimointi sovelluksissa kuten SnapChat on liian iso projekti. Apple on ratkonut ongelman tekemällä yhteistyötä sovelluskehittäjien kanssa ja valmistamalla pienemmän määrän puhelimia. Tällaiset asiat eivät välttämättä välity ihmisten tietoisuuteen ja idea siitä, että Android puhelimien kamera on huono, leviää nopeasti. Miksi edes ajattelisit jotain muuta, kun ystäväsi laittaa sinulle huonolaatuisia kuvia SnapChatissa Android puhelimellaan. Voimme siis todeta, että Apple on nerokkaasti rakentanut ekosysteeminsä ja pelannut korttinsa monella eri saralla viekkaasti.

 

Lähteet

Apple.com. 2023. Apple and global suppliers expand renewable energy to 13.7 gigawatts. Verkkosivu. Viitattu 16.10.2023 https://www.apple.com/newsroom/2023/04/apple-and-global-suppliers-expand-renewable-energy-to-13-point-7-gigawatts/

Apple.com N.d. Shared Values. Verkkosivu. Viitattu 16.10.2023 https://www.apple.com/careers/us/shared-values.html

Faizal, F. 2023. The History Of Apple. Feedough.com. Verkkosivu. Viitattu 17.10.2023. https://www.feedough.com/the-history-of-apple/

Elaji, S. 2023. The Apple Ecosystem: Is It Really That Good?.  Refurb.me. Verkkosivu. Viitattu 16.10.2023. https://www.refurb.me/blog/apple-ecosystem-everything-you-need-to-know

Gallant, C. 2023. How an Economic Moat Provides a Competitive Advantage. Investopedia. Verkkosivu. Viitattu 17.10.2023. https://www.investopedia.com/ask/answers/05/economicmoat.asp

Isaacson, W. 2015. Steve Jobs. Pokkari. Yhdysvallat: Little Brown.

Jobs, S. 2007. Steve Jobs introduces iPhone in 2007. YouTube-video. Julkaisija John Schroter 9.10.2011. Viitattu 16.10.2023. https://www.youtube.com/watch?v=MnrJzXM7a6o

Linnake, T. 2023. Apple joutuu ahtaalle – EU:n digisopu tuo järisyttävän muutoksen Innovatiiviset ominaisuudet. Ilta-Sanomat. Uutisartikkeli. Viitattu. 16.10.2023. https://www.is.fi/digitoday/art-2000008711977.html

 

 

Kommentoi