Tampere
02 May, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Eikö inspiroi? Kirjoita prosessikaavaa mukaillen



Kirjoittanut: Johanna Sauvula - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Esseepisteet – nuo viime syksyn akilleen kantapää. Niiden kanssa tuskailtiin Eventassa, eikä huhujen mukaan oltu ainoa tiimi, kenellä kirjoittamisen motivaatio oli hukassa. Viime syksynä tehostimme lukemista pikalukupajalla ja Bookbeatin perhetili on helpottanut monella äänikirjojen kuuntelussa. Viime syksystä viisastuneena esseepisteiden seuranta ja rajoissa pysyminen on myös Eventan yksi tämän kevään tavoitteista. Käytännön toimina kirjoittamisen mörön selättämiseksi Tirri piti meille näin vuoden alkuun prosessikirjoittamisen pajan. Eikä mennyt kuin 4 tuntia, niin useammalla tiimiläisellä oli yksilöessee viimeistelyä vaille valmiina.

 

Mitä prosessikirjoittaminen on?

Meillä jokaisella on todennäköisesti jonkinlainen prosessi olemassa kirjoittamista varten. Usein siihen liittyy jonkin lähteen lukeminen/kuuntelu/katsominen, minkä ajatusten pohjalta esseetä lähtee luonnostelemaan. Joku voi käyttää apunaan ajatuskarttaa, kun joku alkaa kirjoittamisen suoraan kursorin vilkkuessa tyhjän worditiedoston yläreunassa. Jos oma prosessi ontuu, voi olla hyvä testata jotain uutta prosessia kirjoittamisen edistämiseksi. Se on helppoa, kun on selkeät ohjeet mitä noudattaa.

 

Prosessikirjoittamisen pajassa tykitettiin esseitä selkeissä tavoiteajoissa, selkein tehtävänannoin. Pölli tästä ohjeet itsellesi käyttöön ja selätä tuskan hetkellä tyhjän paperin dilemma.

  1. Tavoitteen määrittäminen, n. 5 min.
    Tekstillä tulee olla tavoite. Tavoitetta on helppo alkaa lähestyä vastaamalla kysymyksiin
    – Mitä haluan lukijan tuntevan?
    – Mitä haluan lukijan ymmärtävän?
    – Mitä haluan lukijan toimivan? (Verho, 2019.)Olin valmistautunut pajaan Idiootit ympärilläni kirjan lukemalla, aiheesta pajan pitämällä ja kokoamalla edellisenä iltana keskeisimpiä teemoja pajavihkooni ylös. Näistä lähtöasetelmista minulla oli jo aika selkeä kuva siitä, mitä idioottiesseelläni tavoittelen.
  2. Kuka on lukija? N. 10 min.
    Kirjoittamisen yksi tärkeimmistä seikoista on ymmärtää kohdeyleisönsä. Vähän niin kuin bisneksessä. Täytyy tuntea kenelle markkinoit, jotta tiedät miten markkinoit. Lukija vaikuttaa esimerkiksi rooliisi, tekstin tyyliin, rakenteeseen, argumentointiin ja muodollisuusasteen valintaan.
    – Kenelle kirjoitat?
    – Mitä osaamista ja asiantuntemista lukijalla on?
    – Mitä taustaa lukijalla on?
    – Mitä tarpeita ja asenteita lukijalla on? (Verho, 2019.)

    Kohdeyleisökseni rajasin tiimiyrittäjät, joiden mielestä Idiootit ympärilläni -kaltaiset ihmisiä lokeroivat analyysit ovat tyhjänpäiväisiä turhakkeita. Kohdeyleisö on hyvä tarkentaa, koska pelkkä tiimiyrittäjä esimerkiksi voi olla lähes kuka vain. Kaikille kaikkea on ei kenellekään mitään – pätee tässäkin. 
  3. Ideoi paperille kaikki mikä mieleen tulee, n. 10 min.
    Kirjaa, piirrä, tee ajatuskartta, kirjoita post it -lapuille tai kirjoita läppärillä ylös kaikki, mikä mieleesi juolahtaa aiheesta. Kritiikittömyys on ehdotonta ja materiaalin runsaus tavoite. Tarkoitus on saada poukkoilevia ideoita vaan ajatuksista purettua paperille tai näytölle, jotta niiden jäsentely on myöhemmin helpompaa. (Verho, 2019.)Tässä kohtaa piirtelin ajatuskarttaa ja paperin reunaan alkoi muodostua jo esseen rakennetta, sekä aiheen teemoja.
  4. Kerää tietoa ja kehitä ajatusta, n. 15 min.
    Kerää mahdollisimman paljon sisältöä. Millaista teoriatietoa voit hyödyntää, mikä auttaa tarkentamaan näkökulmaasi? (Verho, 2019).Lähteenä esseelle minulla oli jo kirja luettuna. Merkkailin kirjasta tiettyjä kohtia itselleni ylös. Eventan pajassa nousi aihetta liippaavia termejä, joille koitin googlailla lähdetietoja myöskin.
  5. Keskeinen viesti, n. 10 min.
    Keskeisen viestin määrittelyn tarkoitus on kirkastaa sinulle kirjoittajana esseesi keskeistä sanomaa. Mikä on tekstin ydin, mitä haluat sillä lukijalle viestiä?
    – Määrittele sisältö kolmella lauseella itsellesi.
    – Mikä on tärkein asia, jonka pitää vaikuttaa lukijaan? (Verho, 2019.)Keskeinen viesti oli hurmaava. En ollut aiemmin tätä esseitä kirjoittaessa juurikaan ajatellut, mutta helpottaahan se kirjoittamista huomattavasti, kun on selkeä punainen lanka olemassa läpi tekstin. Se helpotti myös idioottiesseen kirjoittamista.
  6. Suoltaminen, n. 30 min.
    Kas kummaa, paperilla alkaa olla jos jonkinmoista ohjenuoraa ja ajatuskarttaa apuna. Ei muuta kuin näppiksen armottomaan hakkaamiseen! Oleellista on kirjoittaa pilkkuvirheistä ja väärin kirjoitetuista sanoista huolimatta ulos kaikki, mitä aiheesta mieleen juolahtaa. Millään loogisella järjestyksellä ei ole merkitystä, vaan pelkästään sillä, että nyt suolletaan kaikki ulos ilman pienintäkään sensuuria (Verho, 2019).Tässä kohtaa asiaa oli ajatuksissa jo niin monesta vinkkelistä, että se oli pelkkää tulvaa, mitä sormet sai kilvan näppiksellä juosta. Tekstiä syntyi helposti parin sivun verran puolessa tunnissa.
  7. Argumentaatio, n. 10 min.
    Hanki faktoja, kuten tutkimuksia tai tilastoja tekstisi tueksi. Pohdi perusteluitasi tunteen, tarpeen, tahdon, toiveen, arvon ja hyödyn kannalta. Monipuolinen perustelu on kaikista uskottavinta. (Verho, 2019.)Pohdin tässä kohtaa sitä, millä tavoin saan Idiootit ympärilläni värijaotteluun skeptisesti suhtautuvan lukijani vakuutettua, ettei ihmisten lokerointi ole välttämättä kirjan pointti, vaan mitä muuta antia vastaavanlaisista teoksista voi tiimille olla. Miten muotoilen sanomani, jotta siitä välittyy, ettei värijaottelu ole keskeinen viestini.
  8. Rakenne, n. 15 min.
    Tekstissä on aina vähintään aloitus, keskikohta ja lopetus. Mukaansa tempaava aloitus ja hyvä rakenne kantaa lukijan lopetukseen saakka, joka painaa asian lukijan mieleen. Pohdi esseetä rakenteen näkökulmasta.
    – Kronologinen, tarinallinen
    – Luettelomainen
    – Vertailu, vastakkainasettelu
    – Syy –seuraus -jäsennys
    – Ongelma –ratkaisu -jäsennys
    – Klassinen draaman kaari: esittely, syventäminen, konflikti, ratkaisu (Verho, 2019).Rakenteen muokkaamisen kohdalla koin rakenteen automaattisesti muodostuneen jo myötäilemään useampaakin yllä mainituista tyypillisimmistä vaihtoehdoista, joten keskityin tekstin muuhun viilaamiseen. Esseen viimeistelyssä uudella lukukerralla tosin huomasin, ettei rakenne ihan niin toimiva ensikirjoittamiselta ollutkaan, eli etäisyys esseeseen välissä saattaa herättää uusia huomioita tuotostaan kohtaan.
  9. Anna teksti jollekin muulle luettavaksi
    Jos mahdollista, luetuta raakileesi jollakin muulla. Pyydä analyyttistä ja tarkkaa palautetta, jotta siitä on sinulle eniten hyötyä. (Verho 2019.)Luimme ja kommentoimme ristiin esseitämme Tuomaksen kanssa. Tuomakselta nousi hyviä huomioita muun muassa kappaleesta toiseen siirtymiseen, kirjoitusvirheistä ja hankalista sanavalinnoista. Osittain samoja kohtia olin pohtinut itsekin, mutta toisen näkemys tässä kohtaa auttoi työstöä kuitenkin paljon. Leani testaus on hyödynnettävissä näemmä esseiden kirjoittamiseenkin.
  10. Deadline
    Päätä kauanko sinulla on aikaa esseen viimeistelyyn ja milloin palautat esseen esseepankkiin valmiina. Pysy valitsemissasi määräajoissa, koska muutoin pilkun paikkaa voi siirrellä vaikka loputtomasti.
  11. Viimeistely
    Prosessin jälkeen on syytä lukea ja hioa essee vielä julkaisukelpoiseksi. Kuuluuko tekstistä keskeinen viestisi, onko teksti sopivaa lukijallesi, miten kävi rakenteen kanssa? (Verho, 2019.) Nyt saa viilata pilkkua, tarkastaa virheet ja viimeistellä essee kokonaisuudessaan, kunhan muistat määrittelemäsi deadlinen. Julkaise valmis tuotos!

Prosessikirjoittaminen oli minulle mieluisa ja tehokas tapa tuottaa tekstiä. Kokonaisuuden valmistelu oli yllättävän simppeliä pala palalta. Hiomisvaiheessa oli kyllä hiottavaa vielä, mutta tekstin tuottamisen kannalta tämä prosessi sopi minulle hyvin. Lopputuotokseni löytyy tästä: http://esseepankki.proakatemia.fi/idioottitesteista-hyotya-tiimille/
Keskustelimme pajan lopussa, että tämänkin prosessin aikamääreitä on helppo muokata itselleen sopivaksi, tai mikseipä vaikka vaihtaa aiheiden paikkoja itselleen parempaan järjestykseen. Suosittelen tekniikan kokeilemista

 

Pari pajassa jaettua protippiä tyhjän paperin ramppikuumeeseen:

  • Kirjoita esseen alku puhelimen muistioon. Puhelimen näyttö on sen verran kapea, että rivejä pukkaa älytöntä tahtia yksi toisensa jälkeen.
  • Kirjoita aluksi isolla fontilla, jolloin paperi näyttää äkkiä täydeltä.

Jos näillä tipseilläkään ei kirjoittaminen ota onnistuakseen, Smartbloggerin blogikirjoituksessa Dustermaat vannoo “writer’s blockin” selättämiseksi kokeilemaan muun muassa itsensä yllättämistä esimerkiksi laskuvarjohypyllä, mielikuvitusystävälle juttelua, kahvin juontia tai kiroilemista. Vaihtoehtoja on siis monia.

Riemukkaita kirjoitushetkiä esseiden parissa!

 

 

Verho, T. 2019. valmentaja. Prosessikirjoittaminen. Paja. 21.1.2019. Proakatemia, Tampereen ammattikorkeakoulu. Tampere.

Duistermaat, H. 16.1.2019. Writer’s Block: 27 Techniques to Overcome It Forever. Luettu: 29.1.2019.
https://smartblogger.com/writers-block/

Kommentit
  • Tanja Verho

    Sen verran lisään, että hyödynsin Oili Valkilan materiaalia koulutuksesta “Kirjoita ilman inspiraatiota”. Erinomainen koulutus, jonne kannattaa itsensä tuupata, jos tulee vastaan. Valkila osaa asiansa, kun puhutaan viestinnästä ja/tai kirjoittamisesta.

    25.3.2019
Kommentoi