Tampere
25 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Dropshipping verkkokauppa vuonna 2024, hit or miss



Kirjoittanut: Sami Uusikumpu - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Dropshipping Shopify E-commerence 2020
Steven Gates
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Dropshipping verkkokauppa vuonna 2024, hit or miss 

Johdanto 

Aloitin dropshippauksen koulun ohella viime vuoden lopulla. Loin verkkokaupan ja ostin tuotteen mitä halusin alkaa myymään. Tämä oli aluksi ajatus päässäni. Kun aloin valmistelemaan kauppaa ja etsimään tuotteita käytin aluksi tunteja tuotteiden etsimiseen, kilpailutukseen ja kilpailijoiden katsastukseen. Hommaa riitti ja opiskelin samalla uusia asiaan liittyviä juttuja YouTubesta. Katsoin monia kymmeniä videoita, joissa puhuttiin erilaisista tavoista harjoittaa dropshippaamista ja paljon markkinoinnista.  

Dropshippaaminen kiinnostaa minua siksi, koska tykkään tehdä koneella töitä ja työ on paikka riippumatonta. Olin myös puhunut noin kolme vuotta sitten kaverini kanssa tästä kyseisestä bisnesmallista. Nyt haluaisin tuoda dropshippaamisen akatemialle ja keksiä tiimin kanssa hyvän tuotteen mitä alkaa myymään ja edistämään asioita. 

 

Mitä on dropshippaus? 

Dropshipping tarkoittaa verkkokauppaa, joka toimii suoratoimitusmallilla. Eli kun asiakas tilaa tuotteen tilaus lähtee verkkokauppasi kautta toimittajalle. Dropshippauksessa myyjällä ei ole tuotteita omassa varastossa. Tästä syystä dropshippaaminen on todella suosittua sekä suhteellisen helppoa ja riskitöntä aloittaa kenen tahansa. Dropshippaamisen aloittaminen ei vaadi myöskään isoa pääomaa. Tämä saattaa olla syy dropshippauksen suosion kasvuun. Dropshippausta on ollut jo pitkään olemassa, mutta se on trendannut vasta noin 10 vuotta. Useat nettisivut ja Youtubettajat ovat sitä mieltä, että dropshippaamisen aloittaminen ei ole vieläkään liian myöhäistä. Parempi aloittaa liian myöhään, kun ne ei koskaan. 

 

Dropshippauksen vahvuudet ja heikkoudet 

Vahvuudet 

Vahvuuksiin kuuluu tuotteiden laaja valikoima. Dropshippaukseen voit valita melkein minkä vain tuotteen internetistä. Kun tuotteita on monia voi tehdä myös isomman verkkokaupan, missä on monia eri kategorioiden tuotteita. Tästä syystä dropshipping bisnes on helposti skaalattavissa. Nykyaikana erilaiset sosiaalisen median alustat mahdollistavat maksettujen mainosten käytön helposti ja mainokset löytävät oikean kohderyhmän. Olen kokeillut tiktokin maksettuja mainoksia ja olen saanut ihan hyvin liikennettä verkkosivuilleni. Vaikka olen saanut asiakkaita verkkosivuillesi, en ole edelleenkään saanut yhtään myyntiä. Pelkästään verkkosivulla kävijät ei tarkoita vielä, että he ostaisivat sinun tuotteitasi. Alalla on kova kilpailu ja jos tuotteesi toimii, voit olla varma, että nousee uusia kilpailijoita myymään samaa tuotetta.  

Heikkoudet 

Dropshippaamisen heikkoudet piilevät toimitusajoissa, luotettavien toimittajien löytämisessä ja tuotteiden palautuksissa. Loppukädessä myyjä on vastuussa tuotteiden palauttamisten vastaanottamisesta. Jos sinulle palautetaan tuote, joudut sen reklamoimaan tai palauttamaan tuottajalle. Tämä tarkoittaa usein turhaa ja lisää työtä. Myös erilaisten asiakas lupauksien pitäminen on vaikeaa, koska toimitusajat varsinkin Kiinasta tuodessa ovat noin kuukauden. Eihän kukaan asiakas halua odottaa tuotettaan kuukautta. Myös jos tuotteesi on todella huonon laatuinen ja saat huonoja arvosteluja, niin kukaan ei halua sen jälkeen ostaa sinun kaupastasi. Nämä ovat dropshippaamisen kompastuskiviä, jotka voivat mutkittaa matkaasi.

Dropshippaamisen yksi isoin heikkous on myös se, että nykyään kauppoja on todella monia. Kilpailu on kova ja hinnalla pystyy pelaamaan aika kovasti. Yhtä samaa tuotetta voi maailmalla myydä 1000 eri kauppaa eri hinnoilla. Siksi kun etsii uutta myytävää tuotetta, on tärkeää tehdä kilpailija analyysi ja katsoa, että onko liikaa myyjiä. Jos on liikaa myyjiä ei ole ehkä kannattavaa alkaa myymään sitä tuotetta.  

 

Onko dropshipping kannattavaa 2024 

Dropshippaus on ollut trendaavaa jo 10 vuotta. Vuonna kaksituhattaneljätoista netissä ostavia asiakkaita oli jo 1,32 miljardia. Nyt vuonna 2023 asiakkaita on jo tuplasti eli 2,64 miljardia. (Yaguara.co) Näiden tietojen pohjalta asiakkaita ainakin netissä riittää. Dropshippauksen markkinan arvo on myös ollut huimassa kasvussa vuodesta 2020 vuoteen 2024 ja jatkaa kasvua. Vuonna 2020 markkinan arvo oli 128,6 miljardia, kun taas vuonna 2024 markkinan arvo on arviotu olevan jo 301,11 miljardia dollaria. (statista.com)  

Kuten varmasti on helposti arvattavissa yli 15 % markkina arvosta on Yhdysvalloista. Tämän prosentin arvioidaan vielä kasvavan parin vuoden sisällä noin kahteenkymmeneen prosenttiin. 

Yaguara.co:n mukaan verkkokauppoja on nykyään maailmassa jo 26,5 miljardia. Kaikista verkkokaupoista noin 33 % toimii dropshipping tyylillä. 

Joten kaikista näistä tiedoista voimme päätellä, että dropshippaus on kannattavaa vielä vuonna 2024. Odotan myös innolla nähdä, mitä seuraavana vuosikymmenellä dropshippaukselle tapahtuu. Jatkaako se vielä kasvuaan vai rauhoittuuko kasvu jossain kohtaa? 

 

Dropshippaus Kiinasta vai Euroopasta ja miksi 

Paljon myös pohdin, että onko dropshippaamista kannattavaa tehdä Kiinasta vai Euroopasta. Kiinasta tuotteiden hinnat ovat todella paljon matalampia, mutta sen huomaa myös laadussa ja toimitusajoissa. Euroopasta tai jenkeistä tilanteessa taas tuotteet ovat laadukkaita ja toimitusajat ovat paljon, paljon parempia. Esimerkiksi tuote, mitä nyt myyn verkkokaupassani, toimitus kesti kuukauden tulla Kiinasta. Juuri tämän takia asiakkaille ei voi luvata nopeita toimituksia.  Tämä syy sai minut ajattelemaan vaihtoehtoisia toimittajia Euroopasta, vaikka myyntikatteesta häviäisi yli puolet. Usein myös eurooppalaiset toimittajat ovat luotettavampia ja pystyy paremmin arvioimaan, onko tuote laadukas ennen kuin on itse sen tilannut. Kyseinen tuote mitä myyn verkkokaupassa on Kiinasta, mutta tulevaisuutta varten olen katsellut eurooppalaisia toimittajia pelkästään.  

 

Kokemus/pohdinta 

Olen samaa mieltä monien youtubettajien ja blogien kirjoittajien kanssa, että dropshippaus ei ole kuolemassa vuonna 2024. Markkinan koko kasvaa ja tulee koko ajan uusia tuotteita ja uusia mahdollisuuksia. Nettibisneksessä on se hyvä puoli ja myös haittapuoli, että netti kehittyy koko ajan ja asiat muuttuvat paljon nopeammalla aikataululla kuin ennen. Esimerkiksi kukaan ei vielä tiedä, miten tekoäly tulee muuttamaan dropshippausta tai verkkokauppoja. Sitä pystyy vaan spekuloimaan ja arvailemaan mitä tuleva tuo. Näen myös tuon nopean muuttumisen hyvänä haasteena. Nopea muutos tarkoittaa nopeita mahdollisuuksia ja uusia tulokulmia dropshippaamiseen.  

Tavoitteenani tulevaisuudessa olisi omistaa hyvä verkkokauppa missä myytäisiin monia eri tuotteita. Rakentaisin verkkokaupan ympärille kestävän brändin, mitä voisi kehittää ja löytäisin suhteellisen edullisen ja luotettavan toimittajan tuotteiden taakse. Tästä jatkan itseni kehittämistä ja lukemista tästä aiheesta. Verkkokaupan ja nettikauppojen alalla on tärkeää pysyä aallonharjalla ja Tiedostaa uudet muutokset ja nähdä uusia mahdollisuuksia muutoksissa. 

 

 

 

Lähteet 

https://www.statista.com/ verkkosivu. viitattu. 16.2.2024. 

https://www.yaguara.co/dropshipping-statistics/ verkkosivu. viitattu. 16.2.2024 

Dropshipping Shopify E-commerence 2020. Gates S. Äänikirja vaatii oikeuden Nextory 

 

Aihetunnisteet:

Opiskelija Proakatemiassa

Kommentoi