Tampere
02 May, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Matokauppiaasta bisnesenkeliksi



Kirjoittanut: Susanna Leinonen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Henkilökohtainen haastattelu
Juha Lehikoinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Essee on julkaistu Y-kampuksen nettisivuilla 12.12.2019: https://www.y-kampus.fi/tarinat/matokauppiaasta-bisnesenkeliksi/

 

Yrittäjä, sijoittaja, bisnesvalmentaja Juha Lehikoinen tituleeraa itseään matokauppiaaksi. Titteli juontaa juurensa Juhan lapsuudesta. Hän oli 12-vuotias, kun hän bongasi urheilukaupan nurkasta jääkaapin. Hän ihmetteli ääneen, että miksi ihmeessä siellä sellainen on. Kauppias vastasi, että siellä on matoja pilkkijöitä varten ja ne pitää säilyttää kylmässä. Juhalla välähti heti, että siinäpä oiva rahantekomahdollisuus. Hän kysyi, että jos hän tuo kauppiaalle matoja niin ostaisiko hän ne. Kauppias lupasi ostaa. Juha paineli kotiin ja käytti syysiltansa siihen, että keräsi matoja. Madoille hän laittoi puulaatikon kellariin täyteen multaa ja muistelee, että ruokkikin matoja jotenkin. Talven tultua kauppias piti lupauksensa ja osti madot myyntiin.

Juha väitteli tohtoriksi vuonna 2002 Tampereen Yliopistosta tietojenkäsittelytieteestä aiheenaan päälle puettavat tietokoneet. Valmistumisensa aikaan hän oli töissä Nokian tutkimuspuolella. Hän ehti olla Nokialla töissä usean vuoden ajan, mutta vuonna 2008 alkoi näyttää siltä, että Nokialle alkaa käydä huonosti. Silloin Nokia julkaisi ensimmäistä kertaa vapaaehtoisen lähtijän paketin, joka käytännössä tarkoitti sitä, että jos työntekijä irtisanoo itsensä niin hän sai vähän tsemppirahaa taskun pohjalle.

Juha tarttui tilaisuuteen, lähti Nokiasta vuonna 2009 ja perusti Leadin Oy:n veljensä Jaakon kanssa. Juhan mukaan Leadinin alkuajat olivat malliesimerkki siitä, että vaikka ajatus on hyvä ja tuotteelle näkee tarvetta, niin se ei vielä riitä kaupantekoon. Veljekset myivät menetelmää isojen yritysten innovaatiotoiminnan kehittämiseen ympäriinsä pää punaisena ja tajusivat, ettei kukaan osta. Muutaman kuukauden jälkeen kassa oli tyhjä.

He olivat käyttäjätutkimuksen ja käyttökokemuksen ammattilaisia, joten he päättivät lähteä myymään omaa osaamistaan. Myyntejä tuli kuitenkin nihkeästi. “Salessa ois kassan paikka auki, haenko sitä, sanoi veli Jaakko. Siihen vastasin, että odotetaan nyt vielä tämä viimeinen tarjous. Ja se tarjous meni sitten läpi ja siitä se oikeastaan lähti”, Juha sanoo. Pian ensimmäisten kauppojen jälkeen he päättivät lähteä kasvattamaan firmaa. Katsotaan mihin rahkeet riittää, he ajattelivat rohkeasti. Lehikoiset palkkasivat Leadiniin lisää väkeä, ennen kuin heille oli edes töitä. Veljekset uskoivat palveluidensa kysyntään.

“Teollisuuteen oli nousemassa sellainen aalto, että käyttökokemuksen täytyy olla hyvä. Siellä haluttiin mukavuutta työhön. Perustimme tytäryhtiön Britteihin vuonna 2013 ja saimme asiakkaita ympäri maailmaa”, Juha summaa.

Sitten oli aika lähteä etsimään rahoittajia ja kumppaneita, koska he halusivat jakaa riskiä. Rahoituspöydän ympärillä istuminen tuli tutuksi, nimenomaan rahan pyytäjän näkökulmasta. Viimein he päätyivät Goforen juttusille. Goforelta todettiin, että Leadin on hieno firma ja se kiinnostaa, mutta he halusivatkin ostaa kaiken. “Piti tuumata, että mitä tehdään kun etsittiin vain kumppania. Olimme kahdeksassa vuodessa kasvaneet kahden miehen yrityksestä sadan hengen yritykseksi, tamperelaisesta yrityksestä kansainväliseksi. Aika nopeasti kuitenkin Goforen ehdotuksen jälkeen päätimme lähteä neuvottelemaan kaupasta”, Juha kertoo.

Nykyisessä yrityksessään Via Nova Partnersissa Juha haluaa jakaa omia kokemuksiaan ja ammentaa niistä oppia muille. Via Novassa hän istuu nyt rahoituspöydän toisella puolella ja haluaa buustata ihmisten yrittäjyyttä. Juha onkin sijoittajan roolissa mukana monessa yrityksessä. Hänelle tärkeää sijoittajana on vastuullinen sijoittaminen ja impact investment eli merkityksellisyys siihen miten me tällä maapallolla eletään ja miten maailma kehittyy.

Kun kysyn, mikä on ollut kaikkein isoin oppi pitkän ja vaiheikkaan yrittäjäuran aikana, vastaus on ihmisten välinen luottamus.

“Kun sen tilanteen kokee, jossa ympärillä on tiimi, jossa kaikki luottaa toisiinsa, niin siitä saa niin paljon energiaa. Toisaalta se, miten paljon se haittaa toimintaa kun luottamusta ei ole. Luottamus on liiketoiminnan ydin”, Juha kertoo.

Kuten edellisessäkin tarinassamme esiintynyt Jussi Kurkela, myös Juha haluaa korostaa mentoreiden merkitystä. Hän mainitsee yhdeksi suureksi käännekohdaksi sen, että yksi esimies Nokialla uskoi Juhaan ja kannusti eteenpäin.

“Etsi ympärillesi niitä ihmisiä, jotka näkevät potentiaalisi.”

LÄHDE: Lehikoinen, J. 21.11.2019. Johdatus yrittäjyyteen – Kannattava liiketoiminta ja rahoitus – Mitä rahoittaja arvostaa pitchauksessa? Mitä rahoittaja hakee tiimistä/ ideasta? Mitä rahoitusta startupille on haettavissa? Luento & henkilökohtainen haastattelu. Y-kampus. Tampereen ammattikorkeakoulu. Tampere.

Kommentoi