Blogiessee: London Calling! – Kansainvälinen projekti loppunäyttönä

Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

Julkaistu Eventa Creativen blogissa: http://www.eventa.fi/2018/11/kansainvalinen-projekti

London Calling!

Kansainvälinen projekti loppunäyttönä

Jälleen lähestytään sitä aikaa vuodesta, kun Eventasta valmistuu yksi vuosikurssi. Tällä kertaa kyseessä on Eventassa syksyllä 2016 aloittaneet tiimiyrittäjät, joita kotoisammin “Eventa 3.0:ksi” kutsutaan.

Proakatemian opetussuunnitelmaan kuuluu kansainvälinen projekti “Final Camp”, jonka jokainen tiimi suorittaa valmistumisensa kynnyksellä, yleensä siis marras-joulukuun taitteessa. Final Campin tarkoituksena on antaa opiskelijoiden osaamisesta viimeiset näytöt. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat toimia sekä soveltaa tietojaan ja taitojaan kansainvälisessä ympäristössä, rakentaa kansainvälisiä verkostoja, sekä arvioida liiketoimintansa kansainvälisiä mahdollisuuksia.

Opiskelijat hankkivat Final Campin toimeksiantajansa sekä vastaavat projektin kustannuksista itse. Ihannetilanteessa projektista maksetaan jonkinlainen kompensaatio joko rahallisesti tai esimerkiksi majoitusjärjestelyiden muodossa, mutta koska kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä, opiskelijat useimmiten kerryttävät Proakatemia-opintojensa aikana toteutetuista projekteista matkakassaa reissua varten.

Kulttuurieroja ja etikettivirheitä

Lukuisten sähköpostien, some-postausten ja puheluiden jälkeen, pienen paniikin jo kolkutellessa ovella, vihdoin tärppäsi. Me, Eventa 3.0, raahaamme matkalaukkumme viikonpäästä lentokentälle ja otamme nokan kohti Lontoota!

Kansainvälinen projektimme toteutetaan suomalaiselle muotialan yritykselle, jonka tuotteille lähdemme etsimään jälleenmyyjiä ja potentiaalisia asiakkaita. Projektimme alkaa ennakkovalmisteluilla jo kotoa käsin, sillä suurten yritysten johtoportaan oven taakse ei ihan noin vain yllättäen marssita.

Eventa 3.0:n Antti Rein perehtyi heti ensimmäisenä Iso-Britannian bisneskulttuuriin, josta hän myös kirjoitti mielenkiintoisen esseen. Antti kiteyttää loistavasti kansainväliseen projektiin tehtävän etukäteisvalmistautumisen merkityksen: “Varsinkin ulkomaille mentäessä voi olla paljon erilaisia kulttuurillisia tapoja, mitä Suomessa ei ole. Näin ollen on syytä valmistautua hyvin tutustumalla kohdemaan liike-elämän kulttuuriin ja etiketteihin. Pahimmassa tapauksessa voi mokata omat kaupat tai yhteistyömahdollisuudet ilman, että edes itse tajuaa tehneensä virheen.”

Koska meillä olemme Lontoossa vain viikon ja suurten yritysten johtohenkilöiden kanssa neuvottelusta ei kannata edes haaveilla vain yllättäen sisään marssimalla, päätimme yhdessä toimeksiantajamme kanssa, että pyrimme sopimaan tapaamiset yrityksiin jo etukäteen. Ennen satojen sähköpostien lähettämistä Antti kuitenkin perehdytti meidät muut tiivistetysti Iso-Britannian etikettiin ja bisneskulttuuriin, ettemme torppaisi mahdollisuuksiamme jo heti kättelyssä.

Valmistautumisella kohti menestystä

Iso-Britanniassa tärkeimpiä kommunikoinnissa huomioon otettavia asioita ovat kohtelias ja virallinen puhuttelutapa. Etenkin itseä vanhempien tai arvovaltaisten henkilöiden sinuttelu on etikettivirhe. Meille suomalaisille hieman vieras “small talk”, eli kevyt jutustelu ennen virallisen asian käsittelyä on Iso-Britanniassa osoitus kohteliaisuudesta sekä kunnioituksesta keskustelukumppania kohtaan.

Sain tehtäväkseni kääntää yritysten kontaktointiin toteutetun sähköpostiviestipohjan englanniksi. Tehtävää varten perehdyin vielä hieman Iso-Britannian etiketin mukaisiin kohteliaisiin ja virallisiin kirjoitusmuotoihin ja fraaseihin. Myös kirjallisessa kommunikoinnissa kunnioittava puhuttelutapa ja viestin loppuun lisätyt small talkia mukailevat kevyet toivotukset ovat tärkeitä. Valmiin käännöksen lähetin vielä varmuuden vuoksi natiivi-britille tarkastettavaksi. Eipähän ainakaan pitäisi jäädä tapaamisten sopiminen ja kansainvälisen projektin onnistuminen etikettivirheistä kiinni!

Tiimimme jaoimme jo taistelupareihin, joista jokaiselle valittiin omat toimialat. Jokainen pari vastaa toimialansa yritysten kontaktoinnista ja niistä syntyneistä tapaamisista. Nyt jäljellä onkin enää maanista “send”-napin rämpyttämistä, viesteihin vastailua ja matkalaukkujen pakkailua.

Eventa 3.0 on valmis valloittamaan maailman!

Terkuin, Juuli / Eventa 3.0

Lähteet:

Explorius. 2018. Vaihto-oppilas ja Iso-Britannian erilaisuudet. Verkkosivut: Kokemuksia. Luettu 16.11.2018. https://www.explorius.fi/Blogs/UK/Iso-Britannia-kulttuurieroja

Rein, A. Business etiketti yleisesti sekä Iso Britanniassa. 12.11.2018. Essee. Proakatemian esseepankki. Luettu 16.11.2018. http://esseepankki.proakatemia.fi/business-etiketti-yleisesti-seka-iso-britanniassa/

Translatum Oy. Kansainvälistä viestintää käännöstoimiston silmin. Sähköpostin kirjoittaminen englanniksi. 20.2.2013. Blogi. Luettu 16.11.2018. http://blogi.translatum.fi/bid/270524/s-hk-postin-kirjoittaminen-englanniksi