Tampere
02 May, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: CRO-prosessi



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

CRO eli conversion rate optimization, suomeksi konversio-optimointi, on tämän päivän liiketoiminnan perustoimintoja. Kun puhutaan konversiosta, tarkoitetaan liiketoiminnan tavoitteiden yhdistämistä asiakkaan tavoitteisiin. Kun nämä tavoitteet kohtaavat, syntyy konversio. Esimerkiksi minä haluan ostaa kengät ja Zalando haluaa myydä sellaiset. Konversio-optimoinnissa taas pyritään tarkastelemaan dataa ja tekemään sen pohjalta muutoksia, jotta saataisiin konversioaste korkeammaksi. Tällaisia muutoksia voivat olla esimerkiksi A/B-testaus, hinnoittelumallin muuttaminen tai ostokokemuksen yhtenäistäminen kivijalka- ja verkkokaupan välillä.

CRO-prosessi kannattaa luoda yrityksellesi sopivaksi, jotta voit nopeasti ja tehokkaasti kasvattaa konversioastetta. Tässä yksi toimiva ratkaisu maailman johtavalta IT-alan optimointiyritykseltä. He käyvät asiakkaan kanssa läpi kaikki nämä kohdat perusteellisesti, jotta saavat selville millaisia muutoksia kannattaa lähteä tekemään.

 

CRO-prosessi:

  1. Liiketoiminnan tarpeet
    • Mikä on liiketoiminnan visio? Mitä halutaan olla?
    • Mitkä ovat myyntitavoitteet? Kuinka suurta kasvua tavoitellaan?
    • Käytössä olevat myynti- ja markkinointikanavat?
    • Mitkä resurssit ovat käytettävissä konversio-optimoinnin tueksi?
    • Muu tieto tai data (CRM jne.)?
  2. Asiakastutkimus
  3. Hypoteesit eli kehitysideat
  4. Optimointi (A/B -testaus tai toteutus suoraan)

CRO-prosessissa onnistumista mittaa KPI eli Key Performance Indicator, joka tarkoittaa yrityksen määrittämää tunnuslukua, joka kertoo yrityksen toiminnasta ja kannattavuudesta. KPI voi olla esimerkiksi verkkokaupalla tilausten määrä, keskiostos tai konversioprosentti. Alla on yksi esimerkki, jolla tällaista muutosprosessia voisi mitata. Mikrokonversiot ovat helposti analysoitavia tapahtumia, kuten esimerkiksi youtube-videon katselukerrat tai tilatut uutiskirjeet. Makrokonversiot taas kertovat liiketoiminnallisesta hyödystä, mm. asiakkuuksien arvosta ja tuloksesta.

Kaikilla on mielipide, mutta kuka tietää ja kenellä on dataa?

 

Lähde: YAMK digitalisaatiopaja

Kommentoi