Tampere
30 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Avaruuden pääkaupungissa



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

AIHE: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit
Luokitus: 3 esseepistettä, Akateeminen essee
Kirjoittajat: Arto Ala-Seppälä ja Santeri Simonen

Avaruuden pääkaupungissa

Taustaa
Kuten hyvin yleisesti tiedetään, että Etelä-Pohjanmaalla sijaitsee kaupunki nimeltä Seinäjoki. Kenties kaikille ei ole kuitenkaan tullut vastaan, että kyseessä on avaruuden pääkaupunki. Tämä ei lopulta viittaa kuitenkaan maapalloa ympäröivään avaruutena tunnettuun tilaan vaan Seinäjoen maantieteelliseen sijaintiin. Kaupunkihan sijaitsee lakeuksien keskellä, kyseessä on avaran alueen merkittävin kaupunki eli avaruuden pääkaupunki (Seinäjoki 2023). Avaruuden pääkaupungissa järjestetään vuosittain MARS festivaali. MARS tarkoittaa atomeiksi purettuna Music, Assembly, Research ja Showbusiness. Avaruuden pääkaupungin eli Seinäjoen kaupunkibrändin sekä MARSsin yhteyttä ei kuitenkaan voida vahvistaa. Sattuma on joskus kohdallaan.

MARS festivaali on saanut alkunsa kahvikupin äärellä, kun Rytmikorjaamon eli Seinäjoella toimivan tapahtuma- ja kulttuurikeskuksen toimijat alkoivat kokoontumaan yhteen sekä alkoivat pohtimaan yhteistä tapahtumaa. Tästä alkunsa sai vuonna 2009 maaliskuussa järjestetty Alkupiste -kulttuurifestivaali sekä kansainvälinen musiikintutkijoiden symposium. Tästä innostuneena alettiin suunnittelemaan yhä suurempaa tapahtumakokonaisuutta, jolle promoottori Juha Koivisto keksi MARS nimen. Tapahtuma näki päivänvalon 2010 alkuvuodesta. Marsissa suuressa osassa on ollut alusta lähtien musiikin tutkimus sekä tapahtumatuotanto. Tapahtuma koostuu keynote puheenvuoroista, työpajoista, paneelikeskusteluista sekä ennen kaikkea vapaasta verkostoitumisesta. Tämän lisäksi merkittävä osa tapahtumaa on MARS Live, joka on erinomainen paikka esitellä suomalaisen musiikkikentän nousevia tähtiä eli bändejä ja artisteja. MARS Live levittäytyy Rytmikorjaamolta ympäri Seinäjoen keskustaa ja herättää myös uinuvan kesäkaupungin eloon keskellä talvea seminaariyleisön sekä paikallisten musiikin ystävien voimin. (MARS 2023.)

Oppimismatkalle
MARS festivaalin liput tulivat myyntiin loppuvuodesta 2022. Yrittäjänä ja erityisesti opiskelijana on ehdottoman tärkeää olla siellä missä tapahtuu etenkin, kun eri alojen ammattilaiset kokoontuvat. Toki siis oman substanssin ja kiinnostuksenkohteiden äärelle. Arto ja Santeri Kipinästä ovat kiinnostuneita musiikki- ja tapahtumabisneksestä. Arto on harrastanut tavoitteellisesti musiikkia erilaisten bändi projektien parissa toistakymmentä vuotta. Santeri on tehnyt nuoresta iästään huolimatta lyhyen työuransa tapahtumien parissa ja toimii yhtenä East Coast Events oy:n yrittäjänä Proakatemialla opiskelun ohessa. Santeri bongasi lippujenmyynnin alkaneen tapahtumaan ja kertoi Artolle tapahtumasta. Arto innostui ideasta ja kaksikko päätti helmikuussa suunnata kohti talvista Seinäjokea.

Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna 16.-18.2. päätapahtumapaikkana Seinäjoen Rytmikorjaamo. Valitettavasti jouduimme jättämään välistä ensimmäisen tapahtumapäivän, mutta suuntasimme Seinäjoelle heti perjantaina aamusta. Saavuimme aamupäivän puolella Seinäjoelle ja kävimme viemässä matkatavarat hotellille. Sen, että tapahtuma on sopivan kokoinen juuri Seinäjoen kaltaiseen kaupunkiin, kertoo paljon se, että ensimmäisiin tuttuihin ihmisiin voi törmätä heti hotelille saapuessa. Hotellilta siirryimme pikimmiten kohti Rytmikorjaamoa ja lounasta. Huomattavissa oli selvästi, että taustalla oli jo ensimmäinen seminaaripäivä ja ennen kaikkea ilta & yö. Ihmisiä alkoi pikkuhiljaa valua kohti Rytmikorjaamoa.

Mitä ohjelmasta opittiin
Kuten aiemmin todettu valitettavasti jouduimme jättämään välistä ensimmäisen seminaaripäivän. Yhtä lailla kuitenkin toisellekin seminaaripäivälle oli merkittävästi mielenkiintoista sisältöä. Päivän ensimmäinen paneelikeskustelu koski festivaalien ja tapahtumien ohjelmistojen rakentamista. Paneeliin osallistuivat Mikko Niemelä (Ruisrock), Pietu Sepponen (Kesärauha, Lost In Music), Janne Tamminen (Nelonen Media Live) sekä Mikkomatti Aro (Live Nation Finland). Paneelissa päästiin hyvin myynnin perusteemojen äärelle. Kauppaa tehdään aina ihmisten välillä. Toisaalta keskustelussa nousi esiin myös se miten epätavallinen asetelma keikkamyynnissä on ja ostaja tuntee usein olevansa tilanteessa todella altavastaaja. Valittavien artistien bookkaamiseen vaikuttaa aina vallitseva markkinatilanne, jota kartoitetaan esimerkiksi markkinatutkimuksilla sekä yhtä lailla intuitiolla. Promoottorin intuitiota vahvistaa tai heikentää usein hänen ympärillään olevat ihmiset olivat ne sitten tiimi tai perheenjäsenet. Merkittävää 2020-luvulla on kokonaisuuksissa ja niiden toimimisessa onnistuminen. Keskustelussa nousi myös esiin promoottorien miesvaltaisuus, paneelin kaikki varsinaiset osallistujat olivat miehiä. Paneelin moderaattori Annakaisa Anttila haastoi panelisteja ja toivoi, että 10-vuoden päästä samassa paneelissa istuisi vähintään puolet naisia. Lopulta tämän toteutuminen on paljon kiinni myös siitä, miten pieniin piireihin pääsee sisälle. (MARS 2023.)

Toinen kuuntelemamme paneelikeskustelu koski sitä millaiselta musiikkibisneksen vuosi 2023 näyttää. Paneelissa keskusteltiin mm. Spotifyn toimintalogiikan muuttumisesta, jotta se palvelisi paremmin isompia artisteja, nopean musiikin trendin hiipumisesta, naisräppäreiden noususta sekä siitä, että TikTok on vuoden A&R eli artist & relations. Ilmassa oli jopa hyvässä hengessä pientä debattia, kun eri toimijat edustivat erilaisia näkemyksiä ja kenties myös sukupolvia. Paneeleissa valtamedioista erityisesti esille nousi kaikkien tuntema Spotify ja sen valtaisa 100 000 ääniraidan kasvuvauhti päivässä. Spotify täyttyy tällä hetkellä pikahiteistä ja onkin odotettavaa, että yleisö kaipaa isompia kokonaisuuksia lähitulevaisuudessa. Tämä tarkoittaa mahdollisesti palaamista takaisin vanhaan albumikulttuuriin tai sen uudistuneeseen muotoon. Pohdinnassa oli myös se, että syntyykö tulevaisuudessa mahdollista vastavirtaa Spotifyita ja muita vastaavia digipalveluja kohtaan. On myös huomattu, että osa artisteista sekä bändeistä ovat alkaneet rakentaa omaa digikanavaa ja tämän kaltainen alustapalvelu voisi hyvinkin olla tulevaisuudessa kysyttyä. (MARS 2023.)

Musiikkitaloudessa vallitsee kuitenkin tietty perinteinen lainalaisuus tänäkin päivänä sillä loppupeleissä yleisö päättää keitä artisteja lähtevät seuraamaan. Sen pohjalta levy-yhtiöt reagoivat yleisön markkina tarpeeseen. Kyse on tässäkin tapauksessa kohtaamisista ja sen vuoksi artisteille sekä tapahtumatuottajille on tärkeää pyrkiä miettimään miltä tämän päivän teos näyttää kymmenen vuoden kuluttua. Olennaisen tärkeä kysymys piilee siinä, että voinko olla ylpeä teoksestani vielä vuosikymmenien jälkeen. Millaisen vaikutuksen jätät uudelle kuulijalle kohdattavaksi vielä vuosien jälkeen. Kohtaamisessa on siis tärkeää rakentaa artistin tai tapahtuman perintö tuleville kuulijoille. Ensin on tärkeä miettiä artistinura tai tapahtuman luonne ja sen jälkeen miettiä kanavat mitä kautta lähteä kohtaamisia tavoittamaan. (MARS 2023.)

Päivän kenties mielenkiintoisinta antia oli pitkän linjan brittiläisen festivaalipromoottori Melvin Benin haastattelu. Hän on promotoi tällä hetkellä Briteissä kymmeniä eri festivaaleja, joiden yhteenlaskettu kävijämäärä on helposti merkittävä osa Suomen väkiluvusta. Benin haastattelussa merkittävin viesti oli, että jos tuotat festivaalia, rakenna sille myös sielu. Hän nauttii edelleen vuosikymmenien jälkeen ihmisten yhteen tuomisesta. Yhtä lailla puheesta oli kuultavissa, että meillä on Suomessa asiat varsin hyvin ja harvemmin joudumme taistelemaan festivaalien tuotannossa yhtä pahoja sääolosuhteita vastaan kuin esimerkiksi Brittein saarilla. Hän näki myös festivaalit oivana tapana vaikuttaa yhteiskuntaan ja asenteisiin. Esimerkiksi paljon esillä olleeseen häirintään Festival Rebublicin tuottamilla festivaaleilla näytetään muun turvallisuusmateriaalin yhteydessä video, jossa Melvin itse esiintyy ja vetoaa yleisöä käyttäytymään oikein, huomaamaan ja puuttumaan epäasialliseen käyttäytymiseen. (MARS 2023.)

Niko Kankaan (Music Finland) haastatellessa Benniä esille nousi, että tapahtumajärjestäjien pitää olla valmiita maksamaan bändille sen mikä bändin arvo on ja olla valmiita tekemään pitkäaikaista yhteistyötä bändien kanssa. Näin jälkeen päin meille kuitenkin heräsi kysymys, että millä tämä arvo tulisi mitata? Esille nousi ajatus keikkamyynnin pelisäännöistä. Artistille ja bändille tietenkin aiheutuu kuluja esiintymisestä ja niiden päälle tulisi jäädä järkevä palkkio, mutta kuitenkin tapahtumajärjestä on riippuvainen riittävästä yleisövirrasta. Uusille artisteille ja bändeille Benn ohjeistaa ensin hankkimaan yleisön ja ystävystymään yleisön kanssa. Näiden kohtaamisten kautta tavoitteena on tuoda tämä yleisö ja heidän ystävänsä tapahtumiin. Ja kun yleisö alkaa ilmaantumaan keikoille on tärkeintä vaan jaksaa soittaa sekä keikkailla ahkerasti keikka keikalta. Rakentaa siis mahdollisuus kohtaamisille tapahtumajärjestäjien, bändien sekä artistien ja heidän yleisönsä välille. (MARS 2023.)

Artolle ja Santerille raskaamman muusikin edustajina oli todella hienoa nähdä, että myös Suomen rock muusikin edustajat Jussi Mäntysaari (Nelonen Media), Riku Pääkkönen (Spinefarm Records ja Ranka Kustannus), Ida Karimaa (Warner Music), Katja Vauhkonen (K. Vauhkosen musiikki ja meiningit & Indie), Laura Vähähyyppä (Radio Rock) ja Juhani Merimaa (Helsingin Rock And Roll) olivat saapuneet myös paikalle ja paneeleihin mukaan. Heidän keskusteluissaan mietittiin artistien sekä bändien uraa ja heidän nykyistä asemaansa valtamedioissa otsikolla ”Mitä jäähyväisten kesän jälkeen?”. (MARS 2023.)

Epävirallisten kohtaamisten ja verkostoitumisen merkitys
Päivän aikana seminaaripuheissa korostui erityisesti hyvät ihmissuhde- sekä verkostoitumistaidot. Erityisesti oman hyvän henkilöbrändin ylläpitäminen on tärkeää tai ainakin pyrkiä olemaan ihmisten kanssa hyvä tyyppi. Tämä koskee alalla jokaista toimijaa, niin tapahtuma-alan tuottajaa, radiojuontajaa tai itse artistia. Joten hyvin tärkeää onkin vain rakentaa itselleen mahdollisuuksia kohtaamisille eli olla paikalla esimerkiksi MARS festivaalin tyyppisissä tapahtumissa.

Itse MARS festivaalien aikana kohtasimme uusia artisteja sekä tapahtuma-alan tekijöitä. Näiden lisäksi oli ilo törmätä vanhoihin tuttuihin aikaisemmista tapahtuma- ja musiikkipiireistä. Sen lisäksi tapasimme mahdollisen opinnäytetyön toimeksiantajan ja saimme sovittua tapaamisen tulevalla viikolle. Lopulta parhaat kohtaamiset tapahtuivat varsinaisen virallisen ohjelman ulkopuolella tauoilla sekä illan aikana. Aiemmin mainitun virallisen seminaariohjelman lisäksi ohjelmaan kuului iltaisin järjestettävä MARS LIVE, jossa esiintyi nousevia artisteja ympäri Seinäjokea. Tutustuimme siis samalla Arton nuoruudenmaisemiin Seinäjoella vieraillen mm. ”Varttibaarissa” (Bar15), Karma yökerhossa ja toki yön pimeinä tunteina myös Seinäjoen ABC:llä. Sen lisäksi tutustuttiin uusin paikkoihin mm. uudenkarheaan OmaSP stadioniin sekä Kalevan navettaan.

Haluamme nostaa kohtaamistamme henkilöistä seuraavia esimerkkejä mukavasta viikonlopusta kiittäen. Tapahtuma-alan toimijoista Master Eventsin tiimi, Stoptelttojen Lassi Lamminpää, Musiikki & Median jengi, Arttu Seppälä, Tiketin tiimi ja monia muita. Musiikialan ja artistien puolelta mm. Peltokurki duon Anna ja Emma, Merran Juhis Kauppinen & Olli Keskinen, Elonkerjuun Osku Ketola, Sara yhtyeen Rami Rissa ja useita muita. Tämän lisäksi haluamme erikseen mainita Varickon erinomaisen lounaan, josta nautimme molempina tapahtumapäivinä.
Mitä jäi käteen?
Reissu oli kokonaisuudessaan antoisa. Asiasisältö ruokkii aina tämänkaltaisissa tapahtumissa omaa ajattelua ja kehittää sitä. Molemmille kirkastui kohtaamisten merkitys ja miten tiimiyrittäjinä olisi tärkeää olla mukana aktiivisesti erilaisissa verkostoitumistapahtumissa. Sen kautta tietoisuus myös Proakatemiasta ja sen paljon potentiaalia täynnä olevista tiimiyrittäjistä leviää. Tämän lisäksi saimme vahvistusta myös aiemmalle yhteiselle ajattelulle siitä, että miten musiikkiala Suomessa toimii ja miten tärkeää on päästä piireihin sisälle. Tapahtumaan on ehdottomasti tärkeää osallistua myös tulevaisuudessa. Osallistumiskulut tapahtumaan olivat kohtuulliset myös opiskelijalle ja koimme, että saamamme ROI täyttyi jo ensimmäisen paneelin aikana. Haluamme haastaa omalla esimerkillämme myös muut tiimiyrittäjät mukaan ammattilais- ja verkostoitumistapahtumiin ja jakamaan kokemuksia yhteisesti esimerkiksi esseiden muodossa.

 

 

Lähteet:

2023. MARS festivaali. Seminaari. 17.-18.2.2023. Rytmikorjaamo. Seinäjoki

Seinäjoen Kaupunki. 2023. Avaruuden pääkaupunki. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023.

Avaruuden pääkaupunki

MARS-Työryhmä. n.d. Tapahtuman historiaa. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023
https://www.marsfestivaali.fi/info/historia

Kommentoi