Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Asiakirja 1



Kirjoittanut: Krista Tikkanen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Rohkea organisaatio – Turvallinen työyhteisö menestyy
Nina Rinne
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Tämä essee sai alkunsa tunteista. Esseepankin tämänhetkinen saldo on 90 esseepistettä, puuttuu enää 10 % kokonaissuorituksesta. Tunne on samaan aikaan huojentunut, ällikällä lyöty ja stressaantunut. Avaan näille tunteilleni taustoja hiukan. Huojentuneella tarkoitan sitä, ettei enää ole paljoa kirjoitustyötä jäljellä. Ällikällä lyöty olen puolestani siksi, etten ole kirjoittaja tai ainakaan en ollut sitä ennen Proakatemialle tuloani. Olen todistanut itselleni, että tekstintuottaminen on itse asiassa ihan hyvä tapa reflektoida mennyttä ja yleensä se myös sujuu melko vaivatta. Ainakin silloin kun on aihe. Stressaavin tunne puolestaan tulee siitä, ettei varsinaista aihetta esseelle ole, tai olisi, muutamiakin, mutta mieltäni kalvaa tunne, ettei niistä asioista voi kirjoittaa. Ainakaan täysin rehellisesti, sillä joku pahoittaa mielensä tai ehkä uskoo, että kyseessä on jonkinlainen vastaisku yhteisöä, tiimiä tai yksilöä kohtaan. Onko Proakatemian yhteisön psykologinen turvallisuus kokenut kolauksen, koska minusta tuntuu tältä?

Nina Rinne luonnehtii kirjassaan Rohkea Organisaatio (2021) psykologisen turvallisuuden tarkoittavan turvallista ilmapiiriä, jossa avoin virheiden käsittely luo sallivaa kulttuuria ja perustaa oppimiselle (Rinne 2121, 66). Turvallisuuden kokemus syntyy luottamuksesta, joka on päivittäisessä työskentelyssä läsnä, kaikkea riskiä ei voida hallita vaan on pakko oppia luottamaan. Luottamuksen kuvataan olevan kuin voiteleva öljy, joka saa päivittäiset ihmissuhteet ja toiminnan sujumaan. Mikäli luottamus on vähäistä tai se puuttuu kokonaan, kuluu turhaa aikaa varovaisuuteen, ennakointiin sekä vaihtoehtojen etsimiseen. (Rinne 2021, 73.)

Mikä on Asiakirja 1?

Asiakirja 1 syntyy, kun avaan Word tekstinkäsittelyohjelman, painan vasemmasta yläpalkista tiedosto, sitten uusi ja tyhjä asiakirja (Microsoft 2023). Tämän jälkeen edessäni on valkoinen, tyhjä tiedosto. On syntynyt asiakirja 1. Mieleeni hiipii lohdullinen ajatus, kuinkahan monta vastaavanlaista asiakirjaa maailmassa syntyy samanaikaisesti? Lohdullinen ajatus on siitä syystä, että samalla hetkellä kanssani, joku muukin mahdollisesti kamppailee saman ongelman kanssa. Miten tuottaa toivottua sisältöä. Mikä edes on toivotun sisällön määritelmä ja kuka sen onnistumista lopulta arvioi. Tunnistatko sinä tämän tyhjän tiedoston tuijottamisen dilemman?

Viime keväänä opinnäytetyötä aloittaessani, tyhjän tiedoston dilemma tuli varsin tutuksi. Jo alkujaan aloin oppia sujuvasti sietämään keskeneräisyyttä, sillä valmista ei tahtonut syntyä millään. Ei kai, kun en ollut päässyt edes kunnolla alkuun. Kun lopulta aloitin, lähti kirjoittaminen rullaamaan, antoi vain mennä ja irrotti otteen käsijarrusta. Käsijarruna toimi tuolloin oma hallintani ja perfektionismi siitä, millaista tuotosta olin synnyttämässä. Nyt samankaltainen prosessi ja hallinta on ottanut minusta otteen. Koen menettäneeni luovan kirjoittajan, joka roiskaisee paperille ajatuksensa ja synnyttää esseen tuossa tuokiossa. On aika herätellä itseä omien maneerien takaa ja synnyttää asiakirja 1, joka reflektoi kuljettua akatemia matkaa myyntipäivien teemalla.

Miltä tuntuu voittaa myyntipäivät Kipinäläisen silmin?

Kipinä. Minulle se on alusta asti edustanut arvojensa (kuvio 1) mukaisesti kiintymystä, kunnioitusta ja kanttia. Kipinän arvot luotiin yhteisesti ensimmäisen vuoden yhteiselon aikana, ja tiukan paikan tullen niitä on palattu tarkastelemaan. Kipinässä on vuosien ajan myrskynnyt, noina hetkinä on voitu tarkastella yhdessä luotuja arvoja ja osuuskunnan sääntöjä. Kipinän Henki (kuvio 1) luo tiimiyrityksen pelikentälle rajaviivat, joiden sisällä tiimin ja sen jäsenten tulisi pysytellä. Arvot oikeuttavat yhteiseen avoimeen keskusteluun ja antavat oikeuden tehdä valintoja tiimin edun mukaisesti, ne ovat hyväksi havaittuja, eikä niiden muokkaamista olla koettu tarpeelliseksi.

KUVIO 1 Kipinän Henki 2021

Ensimmäisen vuoden aikana luotiin myös Kipinän ämpärilista, eli tiimin tavoitelista. Tuolle tavoitelistalle päätyi yhtenä kohtana myyntipäivien voitto, kahdesti. Tämän kappaleen on tarkoitus käsitellä tunteita, miltä kirjoittajasta itsestään tuntuu voittaa kahdet myyntipäivät Kipinäläisenä. Oman tiimin kanssa voittamista on vaikea kuvata sanoin, kun iso yhteinen tavoite on asetettu, siihen pääseminen luo euforian tunteen ja sen tunteen syleilyssä haluaisi leijailla pitkän aikaa.

Myyntipäivät 2021

Ensimmäinen myyntipäivien voitto on Kipinälle suurin yhteinen koitos ja onnistuminen lyhyen yhteisen historian aikana. Työskentelimme yhteisen draivin vallassa ja niitä hetkiä muistellaan lämpimin tuntein. Myyntipäivät 2021 on kuin katapultti, johon keskustelu ohjautuu aina silloin, kun puhutaan yhteisten tavoitteiden asettamisesta sekä niiden saavuttamisesta. Tapahtuman voittaminen vaati kanttia ja arvojen mukaisesti haastoimme toisiamme olemaan sinnikkäitä, rohkeita ja luovia. (kuvio 1). Voitimme niin suurella kaulalla muihin kilpakumppaneihimme nähden, että voitto tuntuu edelleen uskomattomalta yhteiseltä puristukselta. Voiton päälle yhteisö langetti myös harmaita pilviä. Harmailla pilvillä tarkoitan tarinoita Kipinän palkkaamasta 200 lukiolaisen myyntikomppaniasta, joka huhujen mukaan myi suuren osan Kipinän myyntipäivien 2021 voittoon siivittäneestä kassasta. Väite on aika ajoin naurattanut, sillä tämä lukiolaisten ”värvätty ryhmä” tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Rikkoutunut puhelin- efekti synnyttää legendaa, ja haluankin julkisesti korjata todelliseksi lukiolaisten määräksi 10 henkeä, ja saavutetuksi rahahyödyksi noin 2000 euroa. Myyntipäivien myyntitempauksesta hyötyivät molemmat osapuolet, ja lukiolaisista parhaiten myyneet palkittiin lahjakorteilla. Kipinä sai ahkeria ja iloisia lukiolaisia luukuttamaan omaa kalenterituotettaan ovelta ovelle, ja puolestaan lukiolaiset suorittivat myyntikurssiaan osallistumalla Myyntipäivien 2021 myyntiin. Tempaus oli win-win molemmille osapuolille, olimme erittäin kiitollisia yhteistyömahdollisuudesta sekä heidän tekemästä tuloksesta. Kipinä seurasi tuolloin Hurman jalanjäljissä, joka oli aiemmin hyödyntänyt yrittäjyyslinjan lukiolaisia omien myyntipäiviensä organisoinnissa.

Myyntipäivät 2023

Toinen myyntipäivien voitto on Kipinän suurin koitos energioiden johtamisessa, tiimin hyvinvoinnissa sekä yhteisen köyden vetämisessä. Myyntipäivät 2023 on tiimin yhteisen suunnan muodostaja. Tapahtuma, joka jälleen kokosi tiimin yhteen myyntipäivien voittoa tavoittelemaan. Tälläkään kertaa voitto ei tullut helposti, päinvastoin, tiimin hyvinvointi oli myyntipäivien jälkeisten viikkojen ajan koetuksella ja harmaat pilvet alkoivat jälleen kasaantua yhteisön toimesta. Tarinoihin liitettiin myyntipäiväorganisaatio, heidän työtänsä ja motiivejansa Kipinän puolueellisuuden kannalta kyseenalaistettiin.

Kerrottakoon, että tiimimme oli jo varhain myyntipäiviin valmistautuessaan jaettuna kahteen eri osastoon, Kipinän myyntikokoonpanoon sekä Myyntipäivät 2023 organisaatiotiimiin. Jälkimmäisenä mainittu organisaatiotiimi ei osallistunut Kipinän myyntipäivien strategiasuunnittelupajoihin tai viikkopalavereihin tuona aikana, sillä he halusivat toimia alusta asti puolueettomina osapuolina Myyntipäiviin 2023 liittyen. Kipinä arvosti tiimiyrittäjäkollegoiden linjan vetoa ja työskenteli itsenäisenä myyntikokoonpanona Myyntipäivät 2023 valmistautumisen sekä kyseisen tapahtuman ajan. Myyntipäivät tuli, niiden ajan työskenneltiin jälleen erillään muista tiimeistä, jonka avulla pyrittiin keskittymään ainoastaan omaan suoritukseen. Toisin kuitenkin kävi, sillä varausjärjestelmien raportointi alkoi antaa vihiä muiden tiimien myynneistä ja Kipinän keskittyminen tekemiseen alkoi rakoilla. Raportoinnista huolimatta päädyimme yrittämään loppuun saakka ja tavara-aseman julkistustilaisuuteen lähdettiin hyvinä häviäjinä, kunnes olimmekin yhtäkkiä voittajia vai olimmeko?

Epäselväksi jääneen voittotilaisuuden jälkeiset päivät ja viikot tiimin sisällä voitiin huonosti. Tässä kohtaa voidaan jälleen tarkastella Kipinän arvoja, joiden mukaisesti kannamme vastuun tiimimme jäsenistä luomalla turvallisen ja myötätuntoisen ilmapiirin (kuvio 1). Koimme jakautuneemme kolmeen osaan: Myyntipäivät 2023 myyntikokoonpanoon, Myyntipäivät 2023 organisaatiotiimiin ja Myyntipäivien 2023 valmentajaksi. Nämä kolme tiimin osaa eivät keskustelleet keskenään, ja tilanteen ollessa pahimmillaan ainoa asia, joka lohdutti, oli luotto oikeudenmukaisuuteen sekä lupa tuntea kaikenlaisia tunteita. Kipinän hyvinvointi oli tuona aikana heikolla tasolla, tukipilarit puuttuivat myyntikokoonpanolta, myyntiorganisaation jäseniltä sekä valmentajalta. Edes Kipinä tiiminä ei pystynyt yhteisesti tukemaan toisiaan, sillä se halusi pysytellä puolueettomana absurdissa tilanteessa. Tuntui siltä, että koko yhteisö oli yhtäkkiä kääntänyt meille selkänsä. Kipinä voitti, silti minut valtaa edelleen tunne, että sitä ei voi ääneen lausua, ettei kukaan yhteisössä pahoita mieltänsä.

Myyntipäivät 2023 oli osoitus siitä, miten moni asia riskienhallinnan kannalta on tämän kaltaisissa suurissa yhteisön tapahtumissa jäänyt täysin huomioimatta. Jälkeenpäin tarkasteltuna myyntipäivien organisaatiotiimin tulisi koostua jokaisen osallistuvan tiimin yhdestä jäsenestä sekä vastuuvalmentajasta, jolla ei ole tiimiyritystä valmennettavanaan. Tämä selkeyttäisi monia epäselviä tilanteita, joissa yhteisö jakautuu monien eri mielipiteiden riepottelemiksi. Jokainen tiimiyritys ansaitsee tuekseen oman valmentajansa, jonka kanssa käydä läpi reflektointia ja tiimin hyvinvointia tapahtuman aikana sekä sen jälkeen. Valmentaja ei ole superihminen, hänkin tarvitsee ympärilleen turvaverkoston, johon tukeutua.

Myyntitapahtumien merkitys yrittäjyyden opinnoissa tulee vastaisuudessakin olemaan tärkeää, sillä yrittäjinä onnistuminen vaatii ennen kaikkea myyntiä. Myyntipäivien organisaatiotiimi järjesti mahtavia tapahtumia myyntipäiviin valmistautumista varten joista, Shark Tank – pitchtilaisuus, erilaiset myyntivalmennukset sekä Kick Off viikko, jäivät mieleen positiivisina kannustimina tulevaa tapahtumaa varten. Myyntipäivätapahtuman jatkuvuus tavalla tai toisella tulisi huomioida yrittäjyysopinnoissa vastaisuudessakin. Missä muussa tapahtumassa on mahdollista yltää vastaavanlaiseen tiimikokemukseen? Voitit tai et, tällainen tiimikokemus on tiimin matkalla poikkeuksellisen merkittävä.

 

Lähteet

Microsoft. Asiakirjan luominen Wordissa. 2023. Viitattu 9.10.2023. https://support.microsoft.com/fi-fi/office/asiakirjan-luominen-wordissa-aafc163a-3a06-45a9-b451-cb7250dcbaa1

Rinne, N. Rohkea organisaatio. 2021. Helsinki. Alma Talent.

Kommentoi