Asennetta ja sinnikkyyttä, niistä on start up -yrittäjä tehty.

Kirjoittanut: Susanna Leinonen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

Henkilökohtainen haastattelu
Sini Havukainen

Blogi on julkaistu Y-kampuksen nettisivuilla https://www.y-kampus.fi/tarinat/asennetta-ja-sinnikkyytta-niista-on-start-up-yrittaja-tehty/

Hurja määrä energiaa, intohimoa ja asennetta täyttää Y-kampuksen Stagen, kun Sini Havukainen astuu kertomaan omaa yrittäjätaivaltaan Johdatus yrittäjyyteen -kurssilla. Tällä kertaa aiheena on nimenomaan start up -yrittäjyys ja millaisia steppejä se vaatii.

Sini Havukainen on Tampereen ammattikorkeakoulun alumni ja hänet valittiin syksyllä 2019 kaikkien aikojen ensimmäiseksi TAMKin Vuoden alumniksi. Sini on Layetten energinen ja iloinen äiti, toimitusjohtaja ja sielu. Layette on suomalainen äitiysapplikaatio, joka sisältää kaikki tarvittavat neuvot ja tiedot raskauden ensi hetkistä aina lapsen neljänteen ikävuoteen asti.

Sini valmistui kätilöksi TAMKista vuonna 2008. Hän työskenteli vuosia kätilönä ja rakasti jokaista päivää. Hän luultavasti edelleen tekisi sitä työtä, jos elämä ei olisi mennyt toista tietä. Hän muutti perheineen Kaliforniaan Piilaaksoon miehen työkomennuksen myötä vuonna 2012 ja Sinin sanoin hänen “aivonsa napsahtivat”. Kävelymatkan päässä heidän kotoaan oli autotalli, jossa Apple oli perustettu ja toisessa suunnassa Applen pääkonttori. Sini alkoi miettiä, miksi hän ei voisi myös tehdä jotain suurta, tavallinen ihminenhän Steve Jobskin oli.

“Minäkin pystyn muuttamaan maailman. Kuinka pystyn kokeilemaan omia siipiäni? Nyt tai ei koskaan!” Sini ajatteli.

Sini näki sen arvon, mikä Suomen neuvolakulttuurissa on. Suomessa on maailman pienin lapsi- ja äitikuolleisuus ja koko neuvolakulttuuri on täältä kotoisin. Perhe muutti Suomeen takaisin vuonna 2014 ja Sini päätti ryhtyä yrittäjäksi. “Kun päätin perustaa yrityksen, osasin vain terveydenhoitoalan asioita. En tiennyt juurikaan mitään yrittäjyydestä”, Sini kertoo nyt.

Hän opiskeli yrittäjän ammattitutkinnon ja kahlasi vuoden ajan läpi erilaisia kursseja mm. veroasioista. Soitteli, tutki ja luki. Vuonna 2015 hän perusti kaksi osakeyhtiötä, Carelinan ja Layetten. Carelina oli sote-alan yritys, joka oli Tampereen kaupungin suurin yksityinen kotihoidon tuottaja. Sini ei kuitenkaan kauaa pystynyt toimimaan toimitusjohtajana kahdessa eri yrityksessä, joten hän myi Carelinan.

Hän keskitti energiansa Layetteen ja aikamoista haipakkaa on sen matkassa saanut mennäkin. Hän kokosi yhdeksän hengen tiimin viemään Layetteä eteenpäin. Samaan aikaan, kun Sini opiskeli yrittäjän ammattitutkintoa, hän alkoi kirjoittamaan artikkeleita Layettea varten. Layettea alettiin koodaamaan vuonna 2015 niin sanotuksi hybridiversioksi eli sellaiseksi, joka toimii sekä Android- että iOs -laitteilla. Vuoden 2017 alkaessa tiimi ymmärsi, ettei se tule toimimaan niin, joten vuoden aikana ulkonäkö ja käyttöliittymä koodattiin uusiksi kahdelle laitealustalle erikseen. Muun muassa tähän he saivat Business Finlandilta Tempo-rahoituksen, jonka avulla he pystyivät palkkaamaan koodaajan.

Layette lanseerattiin viime vuonna Suomessa ja joka kolmas raskaana oleva on ladannut sen itselleen. Seuraavaksi tavoitteena on valloittaa Japanin markkinat, sillä siellä lanseerataan Suomen esimerkin mukainen neuvolajärjestelmä vuonna 2020. He ovat tehneet kaksi vuotta töitä sen eteen ja se kannatti! Kunhan sovellus on julkaistu isänpäivänä Japanissa, niin sen jälkeen ovat vuorossa Arabiemiraatit ja Kiina.

“Ei kukaan täysjärkinen lähtisi siihen hommaan, jos joku kertoisi etukäteen tunteina työmäärän, mitä tulette tekemään oman ideanne eteen ja ne todennäköisyydet, että se onnistuu. Mutta into, palo ja pilke silmäkulmassa ajaa eteenpäin. Neljä vuotta Layetten perustamisen jälkeen olen vasta nostanut ekan palkkani. Mutta pitää antaa myös armoa itselleen”, Sini sanoo.

Kysyn Siniltä, mitkä olisivat tärkeimpiä start up -yrittäjän ominaisuuksia. “Loputon periksiantamattomuus, loputon stressinsietokyky, avun pyytäminen. Neljässä-viidessä vuodessa stressiin on turtunut. Ennen joka ikinen meili on saanut sydämen hakkaamaan, jokainen ei-vastaus on saanut sydämen hakkaamaan. On tullut lehmän hermot, kun on tapahtunut niin paljon asioita”, Sini naurahtaa.

Sini muistuttaa, että kaiken voi oppia, kun vaan on sisua, periksiantamattomuutta ja intohimoa. Totuuden vuosi on ensi vuosi, to do -listalla on muun muassa tytäryhtiön perustaminen Kiinaan. “Nyt teemme kovasti töitä sen eteen, että löydämme oikeat yhteistyökumppanit, paikalliset lakimiehet, sopivat sijoittajat ja alamme yhteistyössä avaamaan Kiinan markkinoita”, Sini intoilee.

“Jos kokeilet, voit onnistua. Paljon enemmän häviät siinä, jos et ole kokeillut omaa ideaasi”, Sini kannustaa.