Tampere
15 May, Wednesday
19° C

Proakatemian esseepankki

Arvoja, tunnelmaa ja palvelumuotoilua 



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tunnelmamuotoilu
Marjo Rantanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yksilöessee                                                                                                                      4.5.2019 

Emilia Kovanen 

 

 

Arvoja, tunnelmaa ja palvelumuotoilua 

 

 

Koti on minulle älyttömän hyvä paikka olla. Olen tehnyt siihen viime vuoden aikana radikaaleja muutoksia suhtautumiseja tunnelman parissa. Laitoin toriin ilmoituksen ja sain yhteydenoton naiselta, joka tarjosi minulle asuntoa Pispalasta. Voisin sanoa sitä kohtaloksi ja kotia lähestulkoon pyhäksi. Kävelen kaksi minuuttia järven rantaan, minua ympäröi luonto ja pääsen uimaan, kun minua huvittaa. Kotini on täynnä kasveja, kynttilät palavat usein iltaisin ja täällä voi aistia luovuuden sekä energian. Tärkeintä minulle on, että itse viihdyn täällä, mutta saan aina positiivista palautetta ja ihastumisen kommentteja kodistani. Yksi parhaimmista: ”Aivan kuin olisi mökillä”. Parasta. 

Tunnelma ja fiilis merkkaavat ihmisille nykypäivänä enemmän kuin koskaan. Ihmiset haalivat itselleen enemmän kokemuksia merkityksellisyyden parissa. Arvoja mietitään paljon, kuinka niiden mukaan voidaan elää enemmän ja enemmän. Minimalismi on pinnassa, eikä materiaa haluta enää ostaa tai kuluttaa niin paljon. Ihmisten kulutuskäytös on muuttunut. Mielestäni paljon parempaan suuntaan. 

Yksi tärkeimmistä syistä minulle hakea Proakatemialle oli se, että haluan antaa ja luoda ihmisille jotain suurta ja erittäin merkityksellistä. Jotain mikä voi parantaa ihmisten elämänlaatua oman potentiaalin ymmärryksen ja itsetuntemuksen kautta. 

Osuuskunnallemme Apajalle on tarjottu toisen tiimin projektia, palvelukonseptia Inneriä. Inner on muutaman tunnin koulutus, jossa käsitellään omia arvoja ja pelkoja. Koulutukseen osallistuu 10-15 ihmistä kerralla ja se käydään dialogin kautta läpi. Tavoitteena on saada ihmisiä ymmärtämään omaa elämäänsä paremmin ja löytämään sille uutta suuntaa. Haluamme inspiroida ihmisiä ja auttaa heitä elämään täysillä. Olen siitä todella innoissani. Saamme muokata konseptia niin paljon kuin haluamme, ja muutamia erittäin tärkeitä pointteja on jo nostettu ilmoille koko tiimin voimin. 

Luin Marjo Rantasen kirjan Tunnelmamuotoilu, oppiakseni kuinka sen avulla saamme koulutuskokemuksesta vielä merkittävämmän asiakkaalle. Jo ennen kirjan lukemista pohdin paljon, kuinka toivotamme asiakkaan tervetulleeksi, kuinka luomme hänelle turvallisen ja luottamuksellisen tilan. Mikä kaikki siihen vaikuttaa? Voinko saada heille samanlaisen kokemuksen minkä ystäväni saavat kotonani? Kyse on kohtaamisista ja arvon luomisesta asiakkaalle. 

Tästä voi jo päätellä pelkästään maalaisjärjellä, että me koulutuksen luojat ja tulevat asiakkaamme jaamme samoja arvoja. Meitä kiinnostaa itsensä kehittäminen ja haluamme paneutua syvempään itseemme. Pelkästään tämä ei riitä asiakassegmentoinniksi, sitä on kehitettävä vielä paljon lisää ja asiakaskunta täytyy kohdistaa mahdollisimman tarkaksi. 

Aloitamme projektin syksyllä 2019. Tahdomme viedä koulutuksen mahdollisimman pian toteutukseen, mutta emme saa kiirehtiä sen kanssa liikaa. Kaksi tärkeintä asiaa palvelukonseptin toteutuksessa on kärsivällisyys ja kommunikointi. Konseptin tulee sitouttaa meitä projektitiimiläisiä ja asiakkaita. Teemme työtä ihmisten kanssa, ihmisenä ihmiselle. Tulevien projektitiimiläisten tulee olla erittäin motivoituneita ja aidosti kiinnostuneita projektista, sillä meidän henkilökohtainen fiilis tulee välittymään asiakkaalle. Fiilis tarttuu ja hyvällä fiiliksellä luomme loistavia kokemuksia. Asiakkaalle tulee jäädä olo, että hänestä välitetään ja hän on saanut loistavaa palvelua ja sen loistavan kokemuksen. Kuten Maya Angelou toteaa: ”Ihmiset eivät muista, mitä olet sanonut. Ihmiset eivät muista mitä olet tehnyt. Ihmiset muistavat, minkä tunteen olet heissä saanut aikaan” (Rantanen 2016, 57) 

Koulutuksia pidetään Proakatemian tiloissa. Meidän tulee tarkkaan miettiä missä pajatilassa tulemme niitä pitämään. Missä tilassa on parasta olla läsnä, mikä tila on tarpeeksi avoin? Tilan värimaailma on myös tärkeässä osassa, niillä on yksilöllisiä ja universaaleja vaikutuksia. Eri värit jännittävät tai rentouttavia. Tila ei saa todellakaan olla liian toimistomainen, muttei liian laitettukaan. Liiat yksityiskohdat aiheuttavat asiakkaassa stressiä.  

Meitä projektitiimiläisiä tulee koulutuksissa olemaan kaksi. Oma kommunikaatiomme ja elekielemme ovat merkittävässä roolissa. Kuinka saamme asiakkaat rennoiksi ja mukaan tunnelmaan? Huono kommunikaatio pahimmillaan lamaannuttaa ja hyvä puolestaan luo tuottavuutta, motivaatiota, sekä luovuutta. Tunnelma yleisesti on käsinkosketeltavaa, mukana joka hetkessä ja se syntyy, kun olemme vuorovaikutuksessa elämän kanssa. Aistit, tunteet ja ajatukset pyörittävät tunnelmaa, eikä tunnelma aina vaadi vuorovaikutusta. Tilanne on jokaisen yksilöllinen kokemus, koska ihmismieli kattaa myös asioita joihin tapahtumanjärjestäjinä emme voi vaikuttaa, kuten asiakkaan kokemukset, tiedostomaton ajattelu ja geeniperimä.  Onneksi voimme perehtyä näihin yhä syvemmin asiakasprofiloinnissa.  

Ympäristö akatemialla, yhteinen toimintatapa, sekä ihmiset eli vuorovaikutus luovat tunnelman Innerissä. Mieli koittaa jatkuvasti kehitellä tilannetta päässäni, kuinka ja miten koulutus etenee. Mihin ihmiset reagoivat, mistä he pitävät ja voiko jonkun asian käsitteleminen olla heille epämieluisaa? Epäonnistumiset tuovat meille oppia, emmekä voi koskaan ennustaa miten mikäkin tilanne tulee etenemään. Voimme ainoastaan yrittää parhaamme varautua kaikkeen. Koulutus vaatii meiltä järjestäjiltä itsevarmuutta, tilannetajua ja improa. Liika stressi ja epäonnistumisen pelko kasvattaa myös sen todennäköisyyttä. Nauru on herkässä monella meidän tiimissämme ja sen tuominen esille auttaa meitä paljon Innerissä. Haluamme puhua suurista ja merkityksellisistä asioista positiiviseen sävyyn. Huumori on ihmisläheisyys ovat salaisia aseitamme projektissa. Huumori lisää energiaa ja sen vaikutus on merkittävä meille ja asiakkaille. Tilannetaju on tärkeää ottaa huomioon, koska järjestäjinä olemme aina vastuussa siitä, mihin ihmisiä johdatamme. 

Inner on projektina meille todella rakas ja on hienoa, että voimme kasvattaa siitä suuren ja monistettavan konseptin. Parhaillamme voimme luoda Inneristä aistikokemuksen, jossa voimme hyödyntää naurua ja hengitysharjoituksia. Opetamme ihmisiä olemaan läsnä, nauttimaan tilasta ja tutkimaan omia arvoja, sekä elämän suuntaa. 

 

LÄHDE: 

Rantanen, M. 2016. Tunnelmamuotoilu. Helsinki: Talentum Pro 

Kommentoi