Tampere
17 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia markkinoinnin ja myynnin yhteispelistä



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Crazy Townin markkinointitiimissä olemme paljon keskustelleet myynnin ja markkinoinnin yhteispelistä. Ne kulkevat tietenkin vahvasti käsi kädessä, mutta isossa tiimissä tehtäviä pitää kuitenkin pystyä rajaamaan omiin kokonaisuuksiin ja eri ihmisille. Se on hankalaa, koska kaikki on markkinointia ja kaikki on myyntiä nykypäivänä. 

Myynnin kannalta usein tärkeää on tunnettavuuden lisääminen tai esimerkiksi liidien kerääminen. Tunnettavuuden lisääminen kuitenkin tarkoittaa markkinoinnin osalta pitkäjänteistä sisällöntuotantoa ja brändin esiin tuomista. Usein myynnin ajatellaan vaikka somessa olevan sellaisia postauksia, joissa suoraan ohjataan ihmistä ostamaan jotakin. Mutta se ei ole kovin pitkälle kantavaa markkinointia, vaikka myynnillinen kulma tuleekin hyvin esille. Tasapaino näiden välille on löydettävä ja ymmärrettävä, että pitkäjänteinen markkinointi on parasta myyntiä, vaikkei siitä heti syntyisikään euroja tai liidejä. 

Markkinointiakin on niin monenlaista ja erilaisiin tuloksiin tähtäävää, vaikka kaiken pääidea aina onkin tuoda tuotetta tai palvelua esille, jotta saadaan myyntiä. Tuo ylempänä mainittu pitkäjänteinen brändin esiin tuominen on sellaista brändi/sisältömarkkinointia, jonka pääajatus ei ole se, että yhdestä postauksesta kertyy liidejä paljon ja sitten niistä tulee euroja firmaan sisään. Liidien kerääminen on markkinoinnissa erilaista, niin sanottua taktista markkinointia. Tätä voidaan pyrkiä toteuttamaan esimerkiksi lyhytkestoisilla kampanjoilla, joiden osalta seurataan tarkemmin nimenomaan liidien syntymistä. Ainahan liidejä voi tulla ja tuleekin kaikesta markkinoinnista, mutta seuranta ja taktinen oikeanlaisten liidien hankkiminen on eri asia. 

Näiden välillä on hankalaa tasapainotella välillä, koska kuitenkaan resursseja ja aikaa markkinoinnissa ei ole meidän yrityksessä tällä hetkellä niin paljoa, että joku voisi vaikka erikoistua enemmänkin taktiseen markkinointiin, joka tähtää juuri liidien tuottamiseen myyjille. Tai välttämättä edes osaamista.

Miten teillä jaotellaan erilaista sisältöä ja tasapainotellaan myynnin ja markkinnoinnin yhteispeliä? 

Kommentoi