Tampere
28 May, Tuesday
27° C

Proakatemian esseepankki

Graafinen suunnittelu + vinkit canvan käyttöön



Kirjoittanut: Roosa Haaka - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto 

Markkinointi ja sisällöntuotanto on kiinnostanut minua jo ennen opiskeluiden aloittamista, ja opiskeluiden aikana markkinointi on vetänyt vaan vielä enemmän puoleensa. Tämän vuoksi olenkin halunnut opiskella markkinointia käymällä esimerkiksi siihen liittyviä kursseja ja katsomalla opetusvideoita.  

Canva on ehdottomasti minun suosikki graafisen suunnittelun työkalu, mutta haluisin tulevaisuudessa oppia myös käyttämään muita työkaluja. Katsoinkin Eduhousesta Esa Riutan tekemät opetusvideot, joissa perehdyttiin Canvan käyttöön. Opetusvideoiden myötä tuli paljon tuttua asiaa, mutta sain myös jotakin uusia vinkkejä. Tämän pohjalta innostuin tekemään tämän esseen, jossa jaan muutaman minun vinkkini Canvan käyttöön. Lisäksi käydään hieman läpi mitä graafinen suunnittelu on ja mihin sitä tarvitaan.  

 

Mitä graafinen suunnittelija oikein tekee? 

Graafinen suunnittelija on ammattilainen, joka erikoistuu visuaaliseen viestintään ja suunnittelee sekä toteuttaa visuaalisia kokonaisuuksia ja ulkoasuja. Työn tarkoituksena on yleensä luoda painotuotteita tai sähköisen median tuotteita asiakkaan toimeksiannosta yhteistyössä muiden alojen ammattilaisten kanssa. (Duunitori n.d.) 

Graafisen suunnittelijan työ alkaa aina asiakkaan toimeksiannosta. Tässä vaiheessa graafinen suunnittelija tutustuu asiakkaan tarpeisiin ja kuuntelee heidän toiveitaan. Sen jälkeen hän pääsee käyttämään omaa luovuuttaan luodakseen visuaalisen suunnitelman, joka sisältää muun muassa tuotteen formaatin, sommittelun, typografian ja värien käytön. Graafinen suunnittelija voi myös tehdä muita visuaalisia elementtejä, kuten kuvituksia, valokuvia tai grafiikoita. (Duunitori n.d.) Graafisella suunnittelijalla on myös hyvät taidot tehdä esimerkiksi sosiaaliseen mediaan erilaisia visuaalisia ilmeitä tai sisältöä.  

 

Mihin yritys tarvitsee graafista suunnittelua?  

Graafinen suunnittelija auttaa yritystä luomaan visuaalisesti houkuttelevan ja tarkoituksenmukaisen yritysilmeen, joka vastaa yrityksen tarpeita ja tavoitteita. Hyvin suunniteltu yritysilme voi myös auttaa yritystä houkuttelemaan uusia asiakkaita ja pitämään nykyiset asiakkaat tyytyväisinä. Yrittäjän kannattaa siis panostaa graafiseen suunnitteluun, sillä se on tärkeä osa yrityksen menestystä ja kasvua. 

Graafinen suunnittelija auttaa yrityksiä luomaan vahvan, yhtenäisen ja luotettavan näköisen ilmeen. Yrityksen imagoon sopiva logo, käyntikortit, verkkosivut, kivijalkamyymälän sisustus ja autoteippaukset ovat kaikki tärkeitä osia yrityksen visuaalisessa ilmeessä. Lisäksi myös lomakkeisto ja laskutuspohjat on suunniteltava samassa linjassa yrityksen ilmeen kanssa. (Tähkänen n.d.)  

Hyvin suunniteltu yritysilme luo yritykselle luotettavuutta ja laadukkuutta asiakkaan silmissä, mikä voi auttaa yritystä menestymään ja kasvattamaan myyntiään. Graafisen suunnittelun avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan ja saada paremman näkyvyyden markkinoilla. (Tähkänen n.d.) 

 

Minun vinkkini Canvan käyttöön 

Varmasti moni meistä on käyttänyt Canvaa jonkin visuaalisen ilmeen luomiseen. Itse käytän Canvaa viikoittain erilaisiin tarkoituksiin, sillä Canvaa on niin nopeaa ja yksinkertaista käyttää. Useimmiten käytän Canvaa markkinointimateriaalien tekemiseen, mutta joskus hyödynnän sitä myös esimerkiksi CV:n tekoon.  

Seuraavaksi jaankin minun parhaita vinkkejä Canvan käyttöön, joita on tullut opittua itse niin kuin koulutusvideoistakin. Jos et vielä ole Canvan mestarikäyttäjä niin toivottavasti, jokin näistä vinkeistä olisi sinulle hyödyllinen. 

 

1.Brändipaketti 

Tämän työkalun avulla voit rakentaa itsellesi oman brändipaketin Canvaan. Brändityökaluun voit määrittää itsellesi vakio värit, logot ja fontit. Kun olet luonut brändipaketin, niin pystyt käyttämään ja hyödyntämään sitä nopeasti ja näppärästi eri suunnitelmissasi.  

 

2. Tekstien tehosteet 

Pystyt korostamaan tekstiäsi erilaisilla tehosteilla, jotka tulevat tekstin taustalle. Esimerkiksi jos haluat selkeyttää tekstin näkyvyyttä työssäsi, niin silloin voit valita nousu tehosteen tekstin tueksi. Pystyt myös hienosäätämään tekstien tehosteita tarkemmin. Esimerkiksi nousu tehosteessa voit muokata intensiivisyyttä voimakkaammaksi tai vähentää sitä.  

 

3. Kuvien hienosäätö 

Canvassa pystyt tekemään kuvien perusmuokkaamista hyvin itse. Käydään seuraavaksi läpi mitä ja miten voit kuviasi muokata.  

Kirkkaus 

  • Voit säätää kuvan valotusta tummemmaksi tai kirkkaammaksi. Esimerkiksi jos haluat tehdä kuvan päällä olevasta tekstistä näkyvämmän, niin säädä kirkkautta tummemmaksi. 

Kontrasti 

  • Kontrastin avulla voit voimistaa tai heikentää kuvan värieroja. Voimistamalla kontrastia kuvasta tulee dramaattisempi. Jos taas vähennät kuvan kontrastia, niin kuva sulautuu paremmin taustalle.   

Kylläisyys 

  • Kylläisyyden avulla voit tehdä kuvasta eloisamman tai päinvastoin elottomamman, jolloin kuva menee harmaan sävyisemmäksi.  

Sävy 

  • Sävyn avulla voit muuttaa kuvan värimaailmaa. Tämän avulla voit muuttaa kuvan alkuperäiset värit ihan toisenlaisiksi, jos niin haluat.  

Sumennus 

  • Sumennuksella pystyt sumentamaan kuvan jopa kokonaan. Voit myös terävöittää kuvaa, jolloin yksityiskohdat erottuvat paremmin.  

x-prosessi 

  • Tämän avulla voit tehdä filmi tyyliä matkivan kuvan, jolloin kuvan värimaailmasta tulee ruskehtavampi. Jos viet säädön miinuksen puolelle, tulee kuvasta taas sinertävämpi.  

Vinjetti 

  • Vinjetin avulla voit tummentaa kuvan reunoja, jolloin kuvan keskiosa nousee esiin.  

 

 

4. Ryhmittely 

Ryhmittely komennon avulla pystyt tekemään useammasta tekstistä tai elementistä kerralla yhdenmukaisia, jolloin sinun ei tarvitse muokata jokaista erikseen.  

Näin ryhmittelet: 

Valitse ensin yksi elementti tai teksti, jonka jälkeen paina Shift näppäin pohjaan ja valitse loput tekstit, jotka haluat ryhmitellä. Tämän jälkeen komenna yläreunasta ryhmittele, jonka jälkeen valitsemasi tekstit ryhmittäytyy. Ryhmittelemisen jälkeen pystyt siirtelemään ja kääntelemään koko ryhmitystä helposti kerralla. Pääset purkamaan ryhmittelyn samasta napista kuin mistä ryhmittelet tekstit tai elementit. Napissa silloin lukee vain “pura ryhmittely”.  

 

5. Sisältösuunnittelija 

Jos tuotat sisältöä itsellesi tai yritykselle sosiaaliseen mediaan ja käytät paljon Canvaa sisällöntuottamiseen, niin toivottavasti olet jo ottanut tämän työkalun käyttöön! Toinen hyvä ja vastaava työkalu sisällöntuotantoon on Meta Business Suite, mutta siitä lisää ehkä joskus myöhemmin.

Canvan sisältösuunnittelijan avulla pystyt ajastamaan julkaisuja eri sosiaalisen median kanaviin, jolloin pystyt suunnittelemaan ja luomaan sisältöä helposti etukäteen. Sisältösuunnittelija näyttää sinulle aina koko kuukauden kerrallaan, jolloin sinun on helppo suunnitella minä päivänä julkaiset mitäkin. Näin saat hyvän yleiskatsauksen tulevista ja menneistä julkaisuista. Kalenteriin on myös valmiiksi merkattu spesiaalimmat päivät, jolloin voit halutessasi tehdä sisältöä erikoispäivien teemojen mukaan.   

 

Pohdinta 

Yhteenvetona voisi sanoa, että graafinen suunnittelu on merkittävä osa nykyaikaista yhteiskuntaa, ja sillä on keskeinen rooli monilla eri aloilla. Graafisen suunnittelun rooli onkin kasvanut viime vuosina erityisesti digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän yleistymisen myötä. Myös yhä useampi toimiala on siirtynyt digitaaliseen työympäristöön, jolloin graafinen suunnittelu nousee enemmän esille.  

On kuitenkin hyvä muistaa, että graafinen suunnittelu ei ole vain ulkoisia tuotoksia vaan myös sisäistä sisältöä, jolla halutaan viestiä jotakin. Laadukas graafinen suunnittelu edellyttääkin juuri aina ymmärrystä siitä, millaista viestiä halutaan välittää ja kuka vastaanottaja on. Mielestäni graafisen suunnittelun avulla viestiä pystytään välittämään tehokkaammin ja selkeämmin, sillä esimerkiksi kuva tekstin tai puheen tukena luo selkeyttä. Olemmekin usein Empiriassa tehneet erilaisia graafisia tuotoksia esimerkiksi talousmallista, joka auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa paremmin.  

Lopuksi voin vain todeta, että graafista suunnittelua meidän jokaisen kannattaa hyödyntää. Sinun ei tarvitse olla mikään ammattilainen käyttääksesi esimerkiksi Canvaa, joten rohkeasti vain kokeilemaan, jos et ole sitä vielä tehnyt.  

 

Lähteet 

Duunitori. N.d. Graafinen suunnitelija. Verkkosivu. Viitattu 3.5.2023.  https://duunitori.fi/ammattiopas/teollisuus-teknologia/graafikko  

Eduhouse. 2023. Canva – kuvat, julkaisut ja grafiikka. Viitattu 3.5.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://app.eduhouse.fi/palvelu/koulutuskokonaisuudet/67909441-canva-kuvat-julkaisut-ja-grafiikka  

Tähkänen, M. n.d. Miksi graafista suunnittelua tarvitaan? Verkkosivu. Viitattu 3.5.2023.  https://www.millanendesign.fi/miksi-graafista-suunnittelua-tarvitaan/  

Kommentit
  • Lauriina Matilainen

    Tämä essee on kirjoitustyyliltään selkeä. Pidin tämän esseen sisällöstä sekä itse aiheesta. Canvaa olen itse jonkun verran käyttänyt, mutta esimerkiksi ryhmittely komento oli aivan uusi. Mielestäni brändipaketti on aivan huikea työkalu. Sen avulla oma työsi helpottuu eikä aikaa mene oikean fontin etsimiseen. Toisena uutena asiana manitsit Meta Business Suiten. En ole aikaisemmin tästä kuullut, joten oli mielenkiintoista saada uutta tietoa eri tavoista tehdä sisällöntuotantoa. Esseessä oli myös hyödynnetty hyvin useita lähteitä! Pidin erityisesti siitä, että Eduhousen videota oli hyödynnetty.

    Aloin pohtimaan sitä, jääkö microsoftin powerpoint ohjelma tulevaisuudessa esimerkiksi canvan varjoon? Tuntuu, että canva on paljon monipuolisempi ja sisällöltään laajempi kuin mitä pelkkä powerpoint. Toki Microsoft tarjoaa paljon muitakin ohjelmia, mutta canvassa pystyt tekemään samalla sivustolla kaiken. Lisäksi powerpointissa ei ole niin paljon valmisideoita tai muita tehosteita/elementtejä, mitä canvassa taas on. Voisi jopa todeta, että canva on luoville ihmisille käytännöllisempi mitä powerpoint. Voiko siis olla, että tulevaisuuden diat tehdään canvalla eikä enää microsoftin powerpointilla?

    4.5.2023
Kommentoi