Tampere
17 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Free to Play – peliteollisuus ja peliala



Kirjoittanut: Toni Ryöppy - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Free to Play – peliteollisuus ja peliala

Esseen tekijät: Toni Ryöppy

Johdanto

1. Peliala ja sen kehitys
2. Aasiassa ammattipelaajia kohdellaan kuin rocktähtiä
3. FaZe klaani ja stereotypiat
Lähteet

Syyskuu 2021
Proakatemia
Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen koulutu

Johdanto

1970 luvulta lähtien videopelit ovat ollut yksi tapa, miten pelaamme. Pelaamme yksin tai ryhmissä käyttäen älyllistä tai fyysistä toimintaa. Nautimme voitosta tai oppimisesta. Pelit kehittyvät koko ajan. Nykyajan vanhemmilla ja lapsilla on valtavia haasteita maailmassa, jossa Internet on muuttanut tapaamme kommunikoida ja suhtautua toisiimme. Maailma, jossa videopelit muuttavat tapaamme pelata. Siirtymä mekaanisesta ja analogisesta teknologiasta, digitaaliseen elektroniikkaan on saanut aikaan vallankumouksen, joka muuttaa tapaamme elää. Kuin mikään ennen sitä.

Olen koko elämäni pitänyt videopeleistä, pelannut niitä ja elänyt niiden ympärillä. Toki kaikki on ollut tasapainossa muun elämän kanssa, mutta nykypäivänä jotkin tekevät elantonsa sillä ja parhaimmat rikastuvat sillä. Kaksikymmentä vuotta sitten, jos joku olisi sanonut minulle tai vanhemmilleni, että pelaamisella voi rikastua, itse olisin varmasti hymyillyt ja vanhempani nauraneet. Jos toki olisin tiennyt tämän 20-vuotta sitten, olisin ehkä valinnut itselleni yrittäjyyden sijasta toisen polun, ken tietää. Yrittäjän minun ei kuitenkaan ole tarvinnut luopua intohimostani, pelialasta, vaan olen voinut lähteä rakentamaan bisnestä sen ympärille Webberin myötä.

Mitä peliala ja ammattipelaaminen pitää sisällään?

Oli sitten kyse jalkapalloilusta tai e-urheilusta niin fakta on se, että mitä nuorempana aloittaa harjoittelun siinä niin sen parempi mahdollisuus on parantua, pysyä kilpailussa mukana ja menestyä siinä. Jos pelaisin pienestä pitäen harjoitellutta viisitoistavuotiasta jalkapalloilijaa tai e-urheilijaa vastaan niin todennäköisesti häviäisin, vaikka kummassakin lajissa omasta mielestä hyvä olisinkin.

”Vain epäonnistuminen on mahdollista ilman vaivannäköä” – Netflix – Free to play dokumenttielokuva

Tässä esseessä tulemme keskittymään e-urheilun maailmaan ja osittain siihen, kuinka suuri peliala on nykypäivänä mittakaavaltaan.

Peliala ja sen kehitys.

Onlinepelaaminen on muuttanut kaiken ja vei pelaamisen aivan uudelle tasolle. Ei tarvinnut enää pelata naapuruston kavereiden kanssa vaan pystyi pelaamaan koko maailman kanssa.
Elokuussa 2011 Kölnissä järjestettiin Dota 2 -strategiapelin turnaus. Turnauksen palkintopotti oli kaikkien aikojen suurin ja se veti mukaansa ammattilaispelaajia kautta maan. Ja se oli varmasti globaalisti silmiä avaava tapahtuma jokaiselle, joka ei e-urheiluun ollut kiinnittänyt sen enempää huomiota ja sitä kohtaan kuinka suuria ala e-urheilusta oli nousemassa.

Tässä näemme kokonaisuudessaan palkintopottien suuruuden Dota 2 The International turnaukseen asti ja sen kuinka pieniä aikaisemmat potit olivat olleet Dota 2 turnauksen rinnalla.

Dota 2 The International turnauksen pottijakauma sijoituksen mukaan.

Tässä näemme miten palkintopotit ovat nousseet vuoteen 2019 asti Dota 2 turnauksien osalta. Jos vertaamme 2011 turnauksen 1,6 miljoonan dollarin pottia 2019 vuoden reilu 34 mijoonan pottiin niin kasvua on tapahtunut 2045,63%
Dokumentissä keskityttiin hyvin tiiviisti yhteen, Ukrainalaiseen pelaajaan nimeltä Dendi, joka voitti tiiminsä kanssa koko The International Dota 2 turnauksen. Mainittakoon, että hänellä oli tuohon aikaan enemmän Twitter-seuraajia kuin Ukrainan jalkapallomaajoukkueella.

Aasiassa ammattipelaajia kohdellaan kuin rocktähtiä.

Fanien määrä on suunnaton Aasiassa, sen oletetaan olevan jopa isompi mitä länsimaissa yhteensä.
Aasiassa ammattipelaajia kohdellaan kuin rocktähtiä ja itse pelaamista pidetään hyvin kannattavana ja hyväksyttävänä uravaihtoehtona. Ammattipelaajat asuvat pelitaloissa ja tekevät sitä ympäri vuoden. He harjoittelevat pelaamista aivan kuin se olisi ja onkin kokopäivätyötä.
Treenikämpät ovat verrattavissa ja suhteessa sama asia kuin jalkapallokenttä jalkapalloilijalle. Siellä jokainen omistautuu täysin pelille ja muut tiimitoverit voivat huomata sen. Se on paikka, jossa toteutetaan omaa uravalintaansa tai harrastusta, harjoitellaan ja tullaan paremmiksi.
Aasiassa otetaan e-urheilu hyvin vakavasti. Hyvä esimerkki on se, että Korean jalkapallomaajoukkueelle MM-kisoihin tuotiin joukkueen motivaattoriksi Stratcraft: Brood War:in ammattilaispelaajat ja marssitettiin pukuhuoneeseen enne peliä, jotta jalkapalloilijat saivat tavata idolinsa.
Esimerkiksi urheiluministeriö tukee kiinassa e-urheilua ja tunnustaa sen urheiluksi siinä missä tennis, pingis tai muutkin urheilulajit. Ainoa ero on se, että se ei ole olympialaji, ainakaan vielä. Haluna korostaa, että puhumme siis ajasta, joka oli 10 vuotta sitten eli vuonna 2011. Nykypäivänäkään vuonna 2021 länsimaiden on hyvin vaikea tunnustaa e-urheilu urheilulajiksi epävirallisella tasolla, vaikka koulut ja muut instituutit ovatkin alkaneet antaa tunnustusta e-urheilua kohtaan. Elämme vielä yhteiskunnassa, jossa me asetamme tietynlaisia tabuja pelaamista kohtaan ja standardeja tai stereotypioita sitä kohtaan mitä pelaaja on.
Elämme murrosta, vain muutama vuosi sitten kenenkään oli hyvin vaikea verrata e-urheilua ja siitä saatuja tuloja muihin urheilulajeihin. Varmasti monikaan ei tunne montaa tai yhtäkään henkilöä kuka tienaisi rahansa pelaamisella ammatikseen, jos taas verrataan siihen kuka esimerkiksi omista tutuista, lähipiiristä tai edes tiedät henkilön kuka tienaa elantonsa esimerkiksi jalkapallolla.

FaZe klaani ja stereotypiat

FaZe klaani sai alkunsa 30 toukokuuta 2010 Youtube videoilla, jossa klaanin perustajat Eric “CLipZ” Rivera, Jeff “Timid” Emann, and Ben “Resistance” Christensen näyttivät taitojaan Call of Duty videopelissään. FaZe klaani on kasvanut kymmenessä vuodessa yhdeksi suurimmista ja halutuimmista joukkueista e-urheilussa. Forbesin mukaan FaZe klaanin nettoarvo ylittää 305 miljoonan dollarin arvion vuonna 2020. Vuonna 2019 klaanin oletettu arvo oli 240 miljoonaa dollaria. Vuosina 2019-2020 on siis tapahtunut 54% kasvu. Tästä voimmekin vain olettaa miten klaani tulee kasvamaan seuraavien vuosien aikana ja kuinka e-urheilu ja peliteollisuus tulee muuttamaan maailmaa ja maailma kasvamaan sen mukana.
FaZe klaani on ensimmäinen e-urheiluun liittyvä taho, josta tehtiin pääjuttu urheilulehdessä Sports Illustrated. Sports Illustrated lehti on taas brändi, joka tähän päivään asti on hyvin pitkälle keskittynyt ainoastaan perinteisiin urheilulajeihin. Tästä voimmekin huomata mitä muutoksen piirteitä voimme jo havaita e-urheilun ja pelialan sunnalta. FaZe klaani on myös tunnettu siitä, että he draftaavat riveihinsä hyvin atleettisia, lihaksikkaita ja perinteisen pelaajan vastakohdaksi oletettuja henkilöitä, jotka rikkovat tätä stereotyyppistä ajattelutapaa.

FaZe klaani on alkanut myös keskittymään muuhunkin kuin videopeleihin ja täten he yrittävät murtaa stereotyyppistä ajattelutapaa koko pelialaa kohtaan. FaZe klaani järjesti nyrkkeilyottelun 12 kesäkuuta 2021 Hard Rock stadiumilla Miamissa, Floridassa. FaZe klaanin ottelija Jarvis voitti tämän ottelun oteltuaan Michael Le:etä vastaan. Olemme nähneet samantyyppisiä otteluita Youtubettajien kesken tapahtuvan viimevuosina mikä jo itsessään rikkoo tietynlaisia rajoja ammattiurheilun ja viihteen välillä. Esimerkkinä voimme myös mainita ammattinrykkeilijän Floyd Mayweatherin ottelut Youtubettajaa Logan Paulia ja MMA ottelijaa Conor McGregoria vastaan.

Ennen se naapurin hiljainen poika kuka pelasi ainoastaan videopelejä, oli mahdollisesti tulevaisuudessa se kaveri kuka tienaa 250 000 dollaria vuodessa, totuus on kuitenkin se, että Faze klaani on se, joka rikkoo tänä päivänä ja tulee rikkomaan näitä stereotyyppisiä rajoja, joita olemme asettaneet vuosien varrella pelialaa ja pelaajia kohtaan.

Jotta ymmärtäisimme mittakaavan mitä e-urheilu on parhaimmillaan, tässä on 10 isoimmat Forbesin listaamat e-urheilujoukkueiden arvo dollareina.

1. TSM – Value: 410.Milj.
2. Cloud9 – Value: 350.Milj.
3. Team Liquid – Value: 310.Milj.
4. FaZe Clan – Value: 305.Milj.
5. 100 Thieves – Value: 190.Milj.
6. Gen.G – Value: 185.Milj.
7. Enthuasiast Gaming – Value: 180.Milj.
8. G2 Esports – Value: 175.Milj.
9. NRG Esports – Value: 155.Milj.
10. T1 – Value: 150.Milj.

E-urheilun isoimpia sponsoreita

“1. Redbull
In the year 2006, in the month of June, specifically Red Bull signed their 1st esports athlete, the Halo Legend David Walsh. Five years after, they also opened up the ‘Red Bull LAN.’ In previous years they have also sponsored the ‘Dota 2’, ‘ Tempo Storm,’ and ‘Blizzard’s StarCraft 2’ tournaments.
This year, however, they have invested over 578 Million USD into esports. This energy drink producing company has a net worth of over twenty Billion USD. This company has a lot to gain as it was predicted that the esports revenue by the end of 2020 would hit 1.8 Billion USD. And also, they would have much to reinvest in esports this year. This makes Red Bull the best of all the Esports Sponsors so far.

2. Comcast Xfinity
This Is somewhat one of the youngest company on this list to join esports. It is an internet company with a net worth of over eighty-five Billion USD. Comcast joined esports in June 2016 by providing reliable Internet service and training facilities for both ESL and Evil genius.
The world’s biggest electronic sports network and one of the most successful electronic sports organizations, respectively. Evil genius won the international five Dota 2 championship last year. Comcast also sponsors the ESL overwatch league season two playoffs and grand finals. Last year Comcast invested fifty million USD into the commencement of the Philadelphia Fusion Arena for esports training practice. This arena will be opened in 2021.
It has a sitting capacity of over three thousand, electronic gadgets, exclusive suites, flexible lodge boxes, and so on. Xfinity has done all these because of the envisioned profit that the esports industry will turn over.

3. Intel
This world-recognized technology giant with a net worth of over two hundred Billion USD has been sponsoring electronic sport since 2002, by donating computer PCs and 5G to its partners.
Intel has been sponsoring esports through the following means: it sponsors ESL CS: GO, pro league, IEM, ESL 1, overwatch league, Intel masters, and ESL National championship.
Intel also supports LPL, a China-oriented partnership since 2013. Most recently, in the catalogs of intel sponsorship to esports is the investment of over a hundred million USD into IEM.
Intel also aims to provide scholarships to students from the NSE (National Student esports) as a means of encouraging college and high school students who are interested in esports
For intel, like all the other companies on the list, the profit from esports is entirely worth it. That is why it sits comfortably at number 3 on our list of top esports sponsors.” -https://sportytell.com/esports/biggest-esports-sponsors/

Peliala on kasvanut niin suureksi, että siinä ollaan, alettu käyttämään dopingia ja yritetään löytää tapoja huijata. Totuus on se, että siellä missä pyörii isot rahat, niin aina yritetään löytää helpoin tie sen rahan luokse.
Jo Suomessakin on alettu dopingtestaamaan ammatti e-urheilun pelaajia Iltalehden tietojen mukaan ei ole vielä varmaa millä metodein testejä aletaan ottaa. Tällä hetkellä ammattipelaajarekisteriin Suomessa kuuluu satoja pelaajia ja osa niistä on alaikäisiä kuten Ence:n CS-joukkueen 16-vuotias tähtieplaaja Jere ”sergej” Salo. Tähän varmasti liittyy Suomen sisällä juridisia seikkoja alaikäisten kohdalla.
Ammattipelaajien piireissä pelaajat ovat käyttäneet muunmuassa Adderall-keskittymishäiriölääkkeitä ja amphetamiinia. Nämä lääkkeet auttavat pelaajia olemaan pitkiä aikoja vireillä ja keskittymään, joihin ei normaalisti kukaan pystyisi ilman näitä lääkkeitä. Tämä puolestaan antaa suuren etulyöntiaseman.

“Dota 2, a pro gamer with an average age of 22.9 years earned the most money. At CSGO, a pro gamer with an average age of 22.7 years has earned the most money so far. And in the top 10 at Fortnite, a pro gamer with an average age of 17.75 years has earned the most money so far.” – https://raiseyourskillz.com/how-old-are-pro-gamers/

Lähteet:

Netflix – Free to play dokumenttielokuva

Netflix – Vakavaa peliä dokumenttielokuva

FaZe Clan becomes First Gaming Org on Sports Illustrated Cover


Luettu 8.9.2021

Top-10 Biggest Esports Sponsors Ranked In 2021


Luettu 8.9.2021

https://www.forbes.com/sites/christinasettimi/2020/12/05/the-most-valuable-esports-companies-2020/?sh=feed53c73d0c
Luettu 8.9.2021

Age of Pro Gamers | Youngest | Average | Oldest (2021)


Luettu 8.9.2021

https://en.wikipedia.org/wiki/The_International_(Dota_2)
Luettu 8.9.2021

https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005914432.html
Luettu 8.9.2021

https://www.cbr.com/esports-doping-problem/
Luettu 8.9.2021

FaZe Jarvis, “I found a passion for boxing”


Luettu 8.9.2021

https://easycowork.com/influencer/faze-clan-net-worth/
Luettu 8.9.2021

https://www.theverge.com/2020/9/8/21423004/fortnite-party-royale-concert-series-dominic-fike
Luettu 8.9.2021

https://www.esportsearnings.com/tournaments/largest-overall-prize-pools
Luettu 9.9.2021

https://blog.gfuel.com/faze-clan
Luettu 9.9.2021

https://en.wikipedia.org/wiki/Amphetamine
Luettu 9.9.2021

Kommentoi