Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Palvele kuin myisit itsellesi



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Asiakaspalvelun pikku-jättiläinen
Tom Lundberg
Juhani Töytäri
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Kirjaa luettuani aloin kiinnittämään huomiota asiakaspalveluun ja todentotta, koko ostamisen kokemus on täysin erilainen, riippuen palvelun laadusta.

”Palvelu merkitsee sitä, että asetat juuri sillä hetkellä toisen ihmisen edun oman etusi edelle”

Oikeastaan koko kirjan oppi voidaan tiivistää yhteen lauseeseen: Asenne ratkaisee. Koska asiakaspalvelija on se yrityksen osa, jonka asiakas ensimmäisenä näkee ja jää viimeisenä asiana mieleen, joten on sen oltava huippuluokkaa. Vaikka yrityksen markkinointi, logistiikka ja tuotekehittely olisi kuinka hyvää, ainoa asia mitä asiakas näkee ja kokee on palvelutilanne. Jokainen on kokenut niin hyvää kuin huonoakin asiakaspalvelua. Kyse on loppupeleissä yksinkertaisista joka päiväisistä asioista. Miten haluaisit itseäsi kohdeltavan? Mikä saa sinut hyvälle tuulelle toisessa ihmisessä?

Miksi sitten liian usein palvelu on niin luokatonta ja kuinka sitä voidaan kehittää? Kyse on siis suurilta osilta asenteesta. Hyvän myyjän tunnistaa hyvästä asenteesta. Hän on positiivinen, ottaa asiakkaan huomioon ja on kunnioittava. Hän on aidosti kiinnostunut asiakkaastaan ja kuuntelee, eikä puhu asiakkaan päälle. Hänestä välittyy aito lämpö ja halu auttaa asiakasta. Hyvällä myyjällä on korkea itsetunto ja terve ylpeys itsestään, joka välittyy optimistisuutena ja hyväntuulisuutena. Alla listaa hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia, joita jokaisen tulisi omaksua.

  • suhtaudut myönteisesti asiakkaisiin ja työhösi
  • uhkien sijasta näet mahdollisuuksia
  • ajattelet ja toimit ratkaisukeskeisesti
  • kunnioitat asiakastasi ja välität hänestä
  • haluat kehittyä jatkuvasti ja kykenet siihen
  • sitoudut aina ja täydellisesti jokaisen asiakkaasi tarpeisiin

Asenteet ovat opittuja ja niitä kannattaa miettiä. Jos omat asenteet ovat tällä hetkellä huonoja, ei kannata luovuttaa vaan pitää mielessä, että niitä voi muuttaa. Ja pitääkin, jos meinaa menestyä.

”Jos uskot, että onnistut, tai uskot, että epäonnistut, olet kummassakin tapauksessa oikeassa.”

Tärkeimpiä asioita mitä itseni olisi kehitettävä on suhde virheisiin. Itse koen olevani turhan varovainen enkä uskalla tarpeeksi usein repäistä tai kokeilla jotain uutta ja tuntematonta. Tarvitsen vielä lisää rohkeutta hakeutua tuntemattomille alueille, eli epämukavuusalueelleni. Myyntitilanteet ovat usein olleet minulle stressaavia tilanteita ja ovat sitä osittain vieläkin. Proakatemialla on tullut onneksi paljon tilanteita, jolloin olen joutunut pakottamaan itseni kyseisiin tilanteisiin. Järjestään ne ovat menneetkin hyvin, mikä on osoitus siitä että lähes aina syyt jotka rajoittavat toimintaani ovat vain mielikuvitukseni tuotetta.

Seuraavat seitsemän sääntöä otan itse käyttöön tulevaisuudessa:

  • Älä odota, että olosuhteet ovat ihanteelliset
  • Tee se jo tänään
  • Ideat eivät riitä
  • Toiminta parantaa pelon
  • Käynnistä itse inspiraatiosi
  • Elä tässä ja nyt
  • Mene suoraan asiaan

Oma brändi on asia, mitä en ole koskaan pitänyt tärkeänä. En aijo vieläkään alkaa rakentamaan omaa henkilöbrändiä, kirja sai minut tajuamaan oman brändin merkityksen esimerkiksi mahdollisuuksiini työmarkkinoilla. Nykyään verkostot ovat koko ajan tärkeämmässä asemassa, on tärkeätä miettiä minkälaisen kuvan muut minusta saavat. Muilla on oltava hyvä käsitys minusta ja minun toimittava sen mukaan. On keskityttävä miten viestin itsestäni muille, jotta viestini tulisi muille niin kuin olin sen ajatellutkin. Tärkeämpää kuin muiden mielikuvissa itsestäni on kuitenkin tekemisen laatu. Olenko tunnettu ahkeruudestani ja halustani kehittyä, vai kenties jostain muusta? Tulenko ihmisten kanssa toimeen ja mitä tuon tiimiin tai työyhteisöön? Tärkeintä on pyrkiä olemaan paras oma itsensä. Oppia tuntemaan omat vahvuudet ja heikkoudet, sekä vahvistamaan niitä.

Tekeminen edellä ja älä jätä huomiselle sitä, minkä voisit tehdä tänään ja heti!

Kommentoi