Tampere
17 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Yrityksen arvot pohjana toiminnalle



Kirjoittanut: Suna Mikkola - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Arvoilla tarkoitetaan niitä periaatteita ja toimintatapoja, joiden tulisi näkyä kaikessa yrityksen sekä yrityksessä työskentelevien henkilöiden, joka päiväisessä tekemisessä.  Yritys määrittelee yleensä arvot tekemisensä pohjalle ja arvojen tulisi näkyä yrityksen tekemisessä ulos päin.

 

Yrityksen-perustaminen.net sivustolla kerrotaan, että jokainen yritys tietää, että arvot pitää määritellä, mutta totuus on, ettei niillä välttämättä tee yhtään mitään.

Miksi arvot pitäisi sitten määritellä, jos niitä ei edes muistella jokapäiväisessä toiminnassa?

Millaiset olisivat yritykselle hyvä arvot? Miten valita hyvät arvot?

Samalla sivustolla puhutaan siitä, että arvojen pitäisi olla aikaa kestävät. Niiden pitäisi olla huolellisesti valittu, jotta ne varmasti kuvastaisivat realistisesti tekemistä.

 

Roimassa olemme määritelleet arvoiksemme muun muassa ”Mitä jääkarhu sanoo”.

Itse koen, että tämä on hyvinkin selkeä, mutta mielipiteitä ja keskustelua on syntynyt ja kysymys kuuluukin, onko tämä liian monella eri tavalla tulkittavissa?  Vaikka kaikki tiimiyrityksen noin 20 jäsentä ymmärtäisivät mitä kyseinen lause tarkoittaa tulkintoja voi silti tulla 20 erilaista, jos kysytään jokaiselta erikseen. Mikäli näin olisi tämä ei olisi sellaisenaan hyvä lause tiimiyrityksemme arvoksi. Kyseinen lause sopisi paremmin ison tiimiyrityksen arvoksi, jos sitä määriteltäisiin hieman paremmin. Voisimme esimerkiksi tarkentaa paljon sitä, mitä tämä lause juuri meille tiiminä tarkoittaa. Tämä selkeyttäisi kaikille sitä yhteistä arvoa mitä haluamme, että ”Mitä jääkarhu sanoo” tarkoittaa ja miten se tulisi ottaa huomioon päivittäin.

 

Lisäksi olemme määritelleet arvoiksemme adjektiiveja, kuten rohkea, nöyrä, haavoittuvainen ja itsevarma. Nämä ovat kaikki hyviä arvoja, mutta onko ne hyvät juuri Roimalle ja kaikille roimalaisille? Pystyvätkö kaikki roimassa yksilöinä allekirjoittamaan jokaisen arvon ja mikäli näin on niin, miten vaalia sitä, että jokainen yksilö ottaisi arvot huomioon. päivittäin omassa projektitekemisessä. Tämä on vaikea kysymys ja olen viime päivinä pohtinut tätä paljon.

 

Olen myös jäänyt pohtimaan, kun puhetta on ollut paljon yrityksien arvoista, visioista ja missioista ja siitä, miten ne vaikuttavat tekemiseen ja siitä, miten niiden tulisi olla sellaiset, että jokainen yrityksessä työskentelevä henkilö pystyy allekirjoittamaan ne ja toimimaan niiden mukaan sekä menemään jatkuvasti niitä kohti.

 

Olen itsekin aikaisemmissa työpaikoissa ennen Proakatemialle tultuani jo jonkun verran saanut kosketusta eri yritysten arvoista ja siitä, miten niitä toteutetaan työpaikoilla. Eroja on muun muassa siinä, että kuinka hyvin arvoja käydään läpi esimerkiksi työntekijöille ja siinä, kuinka arvot näkyvät jokapäiväisessä kentän tekemissä. Arvot voivat periaatteessa olla mitä vain korulauseita ja sanoja, millä yritys haluaa ulos päin viestittää asiakkailleen omaa paremmuuttaan tai vastuullisuuttaan.

 

Esimerkiksi olin töissä Ikeassa noin kaksi vuotta. Siellä tuotiin todella voimakkaasti Ikea yrityksen arvoja jo työtekijöiden haastattelu ja rekrytointi vaiheessa esille.  Arvoja käytiin läpi jokaisessa työntekijöiden kuukausittaisissa palavereissa ja henkilökunnan yhteisissä tilaisuuksissa. Ikeassa arvot tuotiin todella selkeästi esille ihan rivityöntekijöille.  Varsinainen kysymys on kuitenkin se, että jos työntekijöitä on yhden tavaratalon sisällä paljolti yli sata, niin voiko tosiaan olla mahdollista, että joka ikinen yksilö toteuttaa jatkuvasti yrityksen arvoja omassa tekemisessä tai, että voisi edes allekirjoittaa arvot mitkä on määritelty. Mielestäni tätä on mahdoton seurata ja toteuttaa.

 

 

 

Lähde:

yrityksen-perustaminen.net. Mitä tarkoittavat yrityksen arvot, missio ja visio? nd.luettu 28.8.2022

https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-arvot/#arvot

 

 

 

 

 

Kommentoi