Tampere
17 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Yrittäjyyden Guru



Kirjoittanut: Verneri Halttula - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Antti Merilehto
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Yrittäjyyden guru

 

 

 

Johdanto

 

Katselin hiljattain videon yrittäjyyteen ryhtymisestä, jossa yrittäjyyden guru Antti merilehto kertoi vinkkejä menestyksen neuvoiksi. Päätin esseen muodossa reflektoida videota ja avata keskeisimmät asiat, joita Merilehto pitää hyödyllisenä yrittäjyyteen lähdettäessä. Suurin osa esseen neuvoista ja opeista on Antin videolta, jotka olen omaksunut videota katsoessa myös omiin toimintatapoihini. Antti Merilehto on pitkän linjan yrittäjä joka omalla kokemuksellaan jakaa tällä hetkellä myös muille oppeja omasta yrittäjyystaustoista ja kertoo hyviä mietelauseita ja pykäliä siihen, miten yrityksen saa kaikista parhaalla tavalla toimimaan hänen mielestään. Aion pureutua Antin kertomiin yksityiskohtiin ja verrata sitä omiin kokemuksiini yrittäjyyden polulla. Videossa tuli hyvin ilmi, millaisia virheitä voi yrittäjyyteen lähtemisessä tehdä oman pääkopan sisällä, sekä markkinoinnin ja viestinnän osa-alueilla.

 

 

Liiketoimintasuunnitelma

 

Videossa tuli hyvin ilmi, että liiketoimintasuunnitelma on ensimmäinen asia, mitä tulee tehdä yrityksen perustamisessa. Ilman toimivaa liiketoimintasuunnitelmaa on mahdotonta rakentaa kestävää ja menestyksekästä liiketoimintaa, sillä suunnitelma ja sen osa-alueet pitävät ajatukset kasassa ja yrityksen seuraavat stepit johdonmukaisena. Liiketoimintasuunnitelman keskeisimmät termit ovat: Kuka on asiakas? Kauanko mihinkäkin toimeen menee aikaa? Mitä kaikki maksaa ja millä tehdään voitto?

 

 

Ilman kilpailua, ei ole markkinaa

 

Merilehdon videossa tuli vahvasti ilmi, että kilpailijoita ei sovi pelätä ja ne alat, joilla on paljon kilpailua, takaavat myös hyvän markkinaraon omalle liiketoiminnalle. Esimerkkinä videossa käytettiin asiakasta, joka menee ostamaan porakoneen. Asiakas ei silloin ole porakoneen tarpeessa, vaan hän haluaa porata seinäänsä reiän. Tähän vedoten markkinarako voisi olla jossakin toisessa, käytännöllisemmässä laitteessa, jolla reiän seinään saa, tai vastavuoroisesti tarjota itse hyvää palvelua reiän tekemiseksi asiakkaalle.

Merilehto kertoo, että asiakkaisiin hyvän vaikutuksen saa, kun lupaa jotain rajua, ja pitää oman lupauksensa. Esimerkiksi edellä mainittuun reikien poraamisen palveluun, asiakkaalle voidaan luvata, että poraamme reiät siniisi ja siivoamme kaikki jäljet (Merilehto, 2022).

 

 

Tee sitä mitä osaat, ja arvo asiakkaalle

 

Merilehto painottaa, että kaikki mitä et halua ja osaa tehdä itse, kannattaa ukoistaa, eikä käyttää turhaan aikaresursseja sellaisen asian opetteluun, mitä et esimerkiksi tykkää tehdä. Jokaisen, joka yrittäjäksi ryhtyy, tulee tehdä sitä mihin on intohimo, ja mitä haluaa ja osaa tehdä. Mikään yritys ei voi menestyä, jossa perustajat ja yrityskumppanit eivät pidä tuotteesta/palvelusta tai eivät näe sille tarpeeksi arvoa (Merilehto, 2022).

Seuraavana steppinä tulee miettiä, mikä on arvo asiakkaalle. Asiakkaan saappaisiin astuminen on paras keino päästä jyvälle siitä, mikä on markkinoilla hyödyllistä ja haluttua. Tätä toimintaa voi tehdä kysymällä kohderyhmältä, että miten koet, että tällaisella tuotteella saisi helpotettua elämääsi, ja olisitko valmis maksamaan tällaisesta palvelusta tai tuotteesta.

 

 

Mainonta

 

Älä koskaan väheksy mainonnan eri tapoja. Monesti kartetaan vanhanaikaisia ilmoitustaulu ilmoituksia ja lehtimainoksia, mutta loppujen lopuksi Antti oli löytänyt omalle yritystoiminnalleen paljon lisää asiakasvirtaa yksinkertaisilla mainoksilla. Sosiaalinen media on loistava paikka markkinoida omaa yritystoimintaa, mutta Antin ohjeiden mukaisesti ei kuitenkaan kannata mainostaa joka paikassa. Kannattaa valita omat kanavat, joita pystyy säännöllisesti ylläpitämään, ja päivittämään. Se on tärkeää, että mainonta on jatkuvaa, sen sijaan että se olisi mahdollisimman laajaa. Mainonnan ohjeisiin lukeutui muiden asioiden joukossa myös näkyvillä oleminen, sekä tuotteeseen uskominen (Merilehto, 2022).

Omaan tuotteeseen/palveluun täytyy uskoa, ja Antin mukaan rohkea hinnoittelu on kaiken ydin. Rohkeasti hinnoiteltu tuote antaa itsevarmuutta seistä tuotteen takana ja antaa asiakkaille kuvan tuotteesta, että tämän on oltava hintansa arvoinen, kunhan perustelu on kunnossa.

 

 

Käytännön asiat ja loppukiteytys

 

Keskeisimmät asiat, joita Merilehdon videossa painotettiin loppukiteytyksessä, olivat hyviä ja pitävät kuuntelijalle mielessä keskeisimmät asiat, mitä videossa annettiin.

 

  • Laskuta heti
  • Arvolisävero ei ole yrittäjän rahaa, vaan verotajan
  • Kirjanpitäjä on ensiarvoisen tärkeä
  • Kysy apua

 

 

Lähteet:

Merilehto, A. (2022). The ABC of Entrepreneurship. viitattu 13.11.2023. Saatavilla:

https://tuni.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=6a1381ec-f070-4795-b071-ad1300817f9f

Kommentoi