Yksi Facebook-päivitys ei riitä

Kirjoittanut: Mikko Anttikoski - tiimistä Ei tiimiä.

Markkinointi boksin ulkopuolelta
Laura Ahonen & Sampo Luoto

Yksi Facebook-päivitys ei riitä

1. Johdanto

Aikaisemmassa työpaikassani minulle annettiin valtuudet olla paikan somevastaava. Tämä siksi koska olin nuorin ja osasin tehdä Facebookiin päivityksen. Mietin hetken, että miten helkkarissa näin kilpaillulla alalla ja näin isossa organisaatiossa juuri aloittanut voi vastata näkyvyydestä somessa. Some markkinointivälineenä 2020-luvulla on kovinta kärkeä. Ei sitä tehdä vasemmalla kädellä. Usein sosiaalinen media mielletään ilmaiseksi mediaksi, mutta ei sellaista olekaan. Ilmaisia lounaita ei ole, eikä tule. Someen täytyy antaa resursseja. Somea täytyy johtaa siinä missä muutakin bisnestä, ei sitä luoda tyhjästä saatikka nollan euron budjetilla. Tässä kirjoitelmassa perehdytään sosiaalisen mediaan.

1. Yksi päivitys viikkoon ei riitä

Somen kanssa taistelevat monet yritykset ja usein ensimmäiseksi pöydälle nousee Facebook. Toki some on paljon enemmän kuin vain Facebook, mutta puhutaan nyt siitä.

Kun analysoin miksi yrityksien Facebook-tilit eivät ota tuulta alle, ensimmäiseksi esille voi nousta se, että some ei ole osa yrityskulttuuria. Jokaisen työntekijän täytyy ymmärtää somen tarkoitus ja jokaisella, tai ainakin osalla täytyy olla oma-aloitteisesti tahtotila kehittää yrityksen markkinointiviestintää ja brändikuvaa. Yksinkertaistettuna kuva työntekijästä toivottamassa mukavaa naistenpäivää kiinnostaa enemmän kun teennäinen kuva kukkapuskasta.

Yrityksillä ei ole selkeää tavoitetta Facebookin suhteen. Ei ole mietitty mitä ja miten haluamme viestittää. On epäselvää pyritäänkö Facebookissa ohjaamaan kävijöitä kotisivuille, viestimään ajankohtaisista asioista, viihtymään siellä pitkiä aikoja vai onko tarkoitus tarjota kuluttajalle paikka saada neuvoa ja vastauksia kysymyksiin.

Yrityksissä täytyy olla valmiutta reagoida somessa nopeasti. Ei riitä, että tehdään yksi päivitys viikossa, vaan viestinnän täytyy olla jatkuvaa, kohderyhmää puhuttelevaa. Kiinnostava, puhutteleva sisältö erottaa kilpailijoista ja luo kuvan edelläkävijyydestä.

Tiivistettynä suurimpana haasteena näen, että Facebookissa ollaan vain siksi koska kilpailijatkin ovat ilman sen suurempaa suunnitelmallisuutta. Vaikka somesta puhutaan joka paikassa, hyvin harvat sitä vielä käyttävät oikein. Vahva somekäyttäytyminen luo mielikuvan luotettavasta ja ennen kaikkea tämän päivän toimijasta. Vahva some vaatii kärsivällisyyttä, johtajuutta ja suunnitelmallisuutta.

1. Onnistu

Niin kun aiemmin todettiin, että vaikka monet yritykset vasta opettelevat somen alkeita, on sosiaalinen media voittava keino viestiä ja muokata brändimielikuvaa. Alkeiden jälkeen haastavinta on saada siitä jatkuvaa ja toimintaa tukevaa. Alla muutamia esimerkkejä, mitkä ovat syytä ottaa huomioon somen toimintasuunnitelmassa.

”Onnistunut some-strategia edellyttää selkeiden tavoitteiden asettamista, mittareiden laatimista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Menestyksekäs some-tekeminen ei ole irrallinen palikka vaan osa yrityksen kulttuuria ja muuta liiketoimintaa. Some-palveluiden kunnollinen hyödyntäminen vaatii eri kanavien tuntemista, roolittamista ja riittävää resursointia

Somen avulla yritykset voivat jakaa tarinaansa uusilla tavoilla ja muokata mielikuvaa itsestään niin yrityksenä kuin työnatajana. Läsnäolo mahdollistaa nopean viestinnän, mutta nopeasti leviävät yllättävät tilanteet edellyttävät myös taitoa reagoida oikeaan sävyyn ja oikeaan aikaan

Onko yrityksessä laadittu some-strategia? Millä mittareilla some-tekemistä mitataan ja toimintaa johdetaan? Miten yrityksessäsi on valmistauduttu kriisitilanteisiin somessa?” (Ahonen, Luoto, 2015, 88)

Kirjan mukaan tällä hetkellä eniten Facebook-faneja on Gigantilla. Uskon, että näkyvyys on maksanut todella paljon tuotearvontojen myötä ja se on kannattanut. Gigantilla on varmasti ollut selkeä tavoite saada tykkäyksiä, laittaa rahaa likoon ja sitä kautta saada Suomen suurin Facebook näkyvyys.

Lähteet: Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki: Talentum.

• Arttu Hilli

Asiantuntevaa lähestymistä someen! Yrityksen somet ei ota kyllä aina täyttä potentiaalia irti. Niin kuin esseessä mainitsit, somen kanssa usein tavoitteellisuus uupuu. Somen suurin potentiaali, mutta samalla suurin haaste piilee mielestäni nimenomaan mainitsemassasi asiakkaita kiinnostavan ja puhuttelevan sisällön luomisessa. On yllättävän vaikea keksiä se punainen lanka, minkä parissa ihmiset viihtyisivät someprofiileissa ja mikä loisi tarpeeksi ”arvoa”. Toki usein kivan ja luotettavan näköinen somesisältö riittää mielikuvan luomiseen, mutta tällöin some on nimenomaan vain näyttämässä yrityksen ilmettä. Hyvän arvoa luovan sisällön avulla some toimii myös hyvänä sitouttajana yritykseen. Toki kaikki on omista motiiveista ja liiketoiminnasta kiinni, eihän sitä ole pakko olla somen ollenkaan, mutta silti yritys voi kukoistaa.

4.3.2021