19 May, Sunday

Vuoden 2023 tavoitteet itselleni ja Kipinälle

Kirjoittanut: Aleksi Röyhkiö - tiimistä Kipinä.

Elämäni erikoiskoe
Smoland-Slotten Riikka

Alustus

Akatemia aika on mennyt vähän turhankin liian nopeasti omasta mielestäni. Olemme tiimimme kanssa nyt opiskelleet kaksi ja puoli vuotta proakatemialla ja tammikuussa starttaa viimeinen vuosi. Olemme kokeneet tiimin kanssa ylä- ja alamäkiä, mutta näiden ansiosta olemme todella tiivis ryhmä. En itse voisi olla yhtään tyytyväisempi omaan tiimiini ja jokaiseen sen jäseneen. Olisi hauska päästä kokemaan ensimmäiset pajamme ja päivämme yhdessä tiiminä ja verrata sitä nykyhetkeen. Olimme hyvin kriittisiä omien pajojemme dialogista, mutta haluaisin todella tietää, että onko se parantunut. Joka tapauksessa on aika aloittaa uusi vuosi todellisella ryminällä ja näyttää mihin tiimistämme on.

Henkilökohtaiset tavoitteet

Haluan itse olla vuonna 2023 enemmän tiimin toiminnassa mukana. Olen siinä pisteessä, jossa tulisi tehdä ajallisia uhrauksia poistaen joitain asioita elämästä. Pohdin tätä asiaa vahvasti esseessäni “Liikaa lautasella osa 1”, joten en mene siihen sen syvemmin. Olisi mukavaa olla vaikuttamassa tiimin yhteisiin asioihin vielä enemmän. Ehkä oppimisen näkökulmasta, ehkä huvin näkökulmasta. En ole ollut vielä missään johto roolissa omassa tiimissämme, mutta en usko aikani riittävän mihinkään mittavaan rooliin. HR-rooli toisaalta kiinnostaisi, koska en usko sen vievän yhtä paljon aikaa, kuin esimerkiksi BL-rooli.

Haluan olla henkilökohtaisesti mukana myös yhteisissä tiimimme projekteissa. Tiimillämme on kunnianhimoinen tavoite kerätä suuri summa rahaa final camp- kassaan, johon tarvitaan jokaisen todellista panosta. Olen vahva asioiden myymisessä ja ongelmanratkaisussa, joten aion olla näillä vahvuus alueillani mukana tuomassa omaa korteani kekoon.

Haluaisin, että akatemialta valmistuttuani, voisin todella sanoa, että otin kaiken opin ja hyödyn talteen, mitä otettavissa oli. Monen mielestä yksi vuosi koulua jäljellä voisi tarkoittaa hieman lepsumpaa aikaa ja “jäähdyttelyä”. Mielestäni taas vuosi on hyvin pitkä aika, jonka aikana on mahdollista tehdä vaikka ja mitä.

Mihin tiimin tulisi pyrkiä omasta mielestäni?

Tiimimme ensi sijainen tavoite on varmasti final camp- kassan kerääminen. Summamme on suuri, mutta täysin saavutettavissa, koska olemme täynnä osaamista oleva tiimi. Näytimme jo myyntipäivien aikana suorituskykymme, joten en usko tämän olevan sitä suurempi haaste. Emme välttämättä kaikki omista myöskään opiskelija statusta enää vuoden päästä, joka on vapaalippu moneen paikkaan. Yritysvierailut ovat esimerkiksi huomattavasti helpompi järjestää, koska olemmehan opiskelijoita. Pystymme myös kysymään paljon paremmin neuvoa kokeneemmilta yrittäjiltä, koska he ovat olleet myös joskus nuoria yrittäjiä ja opiskelijoita. Kuitenkin ilman opiskelija-statusta, meidät voidaan nähdä kilpailijoina, joille tuskin annetaan kovinkaan paljoa vinkkejä.

Tiimimme tulisi nauttia viimeisestä vuodesta mahdollisimman paljon. Emme ole tiiminä välttämättä viettäneet niin sanottuja hauskoja päiviä tai iltoja kovinkaan paljoa, joten toivoisin, että niitä tulisi enemmän. Tiimimme jokainen jäsen on aivan mahtava, joten olisi sääli olla tutustumatta kaikkiin vieläkin paremmin.

Riikka Smoland-Slotten kirjoittamassa “Elämäni erikoiskoe” -kirjassa kerrotaan rallilegenda Jari-Matti Latvalan urasta ja siitä, kuinka huipulla on pyrittävä etsimään jatkuvasti uusia keinoja olla parempi (Smoland-Slotten 2021). Tällainen ajatusmaailma olisi hyvä myös tiimiimme, sekä työelämään tulevaisuudessa. On pistettävä tavoitteet korkealle ja olla valmis tekemään töitä tavoitteen eteen. En tarkoita sitä, että tiimimme tulisi yrittää yhtä suuria asioita, kuin Latvala, mutta omistaa mentaliteetti, jolla pyrimme kehittymään jatkuvasti. Kirjassa tietysti käsiteltiin sitä, kuinka raskaasti Latvala otti tappiot, josta en pitänyt juurikaan. Koko kirja tuntui olevan yksi suuri selitys sille, miksi Latvala ei voittanut rallin maailmanmestaruutta uransa aikana.

Lukiessani mieleeni tuli siis sekä hyviä, että huonoja esimerkkejä. Silti kaikki esimerkit ovat omalla tavallaan hyviä, koska usein niiden seuraamuksista huomaa sen suuren opin, joka siitä on otettavissa.

Smoland-Slotten R. 2021. Elämäni erikoiskoe. Otava.

20-vuotias mies kotoisin Ylöjärveltä. Ylioppilas