Tampere
03 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Uuden tuotteen testaus pop uppina Vapputorilla



Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Vuoden lopussa lähestyvä Final Camp on puhututtanut ja liikuttanut Saawaa tänä keväänä toden teolla. Asetimme helmikuussa yhteisen suunnan ja teemme töitä sen saavuttamiseksi. Käytännössä se näkyy tiimissämme puurtavista myyntipareista, joiden tehtävänä on kerryttää yhteistä Final Camp kassaa reilun 6000 euron edestä. Tähän on jokaisella myyntiparilla aikaa marraskuun alkuun ja toteutus on vapaa. Tässä esseessä kerromme me, Julius ja Oona, minkälainen oli meidän ensimmäinen projektimme yhteisen kassan kerryttämiseksi.

Ostohousut jalassa

Tämä projekti lähti yksinkertaisesta ajatuksesta, ”mitä voisimme myydä vapputorilla”, jolloin ihmiset ovat siellä valmiiksi niin sanotut ostohousut jalassa. Saawan ensimmäisenä keväänä toteutimme vapun aikaan donitsi-pop upin, josta oli kultaiset muistot. Ei kuitenkaan niin kultaiset, että olisimme lähteneet samaan uudestaan, mutta halusimme hyödyntää vapun aikaa ja keksiä jotain mitä voisimme myydä torilla. Selvitimme aluksi tietoja myyntipaikasta Tampereen torikauppiasyhdistykseltä ja saimme todella ystävällisen vastaanoton sekä paikan opiskelijahintaan. Tämän jälkeen aloitimme tuotteen ideoinnin ja melko nopeasti vastaan tulivatkin gourmet popcornit. Vastaavanlaista tuotetta ei löydy vielä suomen markkinoilta, mutta Yhdysvalloissa ne ovat suuressa suosiossa. Viime vuosina Suomessa on trendannut överi herkkumunkki, joka myös on saanut inspiraationsa Yhdysvalloista. Niinpä ajattelimme, että myös gourmet popcornit eli herkku popparit voisivat olla täällä mielenkiintoinen uusi tuote.

2000 litraa poppareita

Asetimme vapun pop upin tavoitteeksi sekä uuden tuotteen testaamisen vapputorilla, että 3000 euron tuloksen, mikä olisi puolet meidän Final Camp kassaan kerrytettävästä summasta. Tavoitteenamme oli siis myydä 750 kappaletta yhden litran herkku poppari pussia ja 240 kpl kahden litran suolaisia popcorn bokseja, mistä tulisi myyntiä yhteensä 5700 €. Ennen lopullisen tavoitteen asettamista suunnittelimme valmistavamme yli 2000 pussia herkku popparia, mutta tarkemmin laskettuna meillä ei olisi riittänyt resurssit niin suuren määrän valmistamiseen. Lisäksi niin suuri määrä olisi vaatinut paljon suuremman budjetin. Asetimme tavoitteen myös sen mukaan, kuinka tehokkaasti herkku poppareita olisi mahdollista torilla myydä. Nämä laskelmat olivat kuitenkin vain arvioita, sillä meillä ei ollut aiempaa kokemusta torimyynnistä. Tiesimme kuitenkin, että tuote ei myisi itse itseään ja myynti tulisi olemaan suuressa roolissa tässä projektissa. Kannustimme koko tiimiä osallistumaan projektiin myynnin näkökulmasta ja painotimme että myyntiä pitää tehdä aktiivisesti vappuviikonloppuna. Myyntiosaamisen kehittäminen olikin yksi tämän projektin tavoitteista.

Karamellisuklaa ja vaahtokarkkivalkosuklaa

Projektin alkutaipaleella tietenkin myös testasimme herkku poppareiden valmistusta. Teimme sen kahdella tapaa, joista ensimmäinen osoittautui liian hankalaksi. Kyseessä oli popcorneista valmistettu, golfpalloa hieman suurempi pallo, joka karamellisoitiin sekä uitettiin suklaakastikkeessa, ja jonka päälle ripoteltiin hasselpähkinä rouhetta. Toisen pallon makuna oli tällöin valkosuklaavaahtokarkki- a sen päälle ripoteltiin strösseleitä. Pallon valmistaminen popcorneista olisi ollut liian hidasta, joten päätimme tehdä eri makuisia makeita popcorneja ja pussittaa ne. Lisäksi tämä vaihtoehto osoittautui huomattavasti halvemmaksi. Teimme pienen erän pusseja Proakatemian keittiössä ja maistatimme niitä tiimillemme, sekä muille tiimeille. Saimme pääasiassa positiivista palautetta, joiden perusteella herkku poppareiden lopullisiksi mauiksi valikoitui karamellisuklaa, vaahtokarkkivalkosuklaa sekä Oreo. Näiden testailujen avulla tiimikin innostui projektista, sillä monet pitivät valmistamiamme herkku poppareita herkullisina.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Koska tuote oli uusi, tietotaitoa vähän sekä puutteelliset keittiötilat, projekti vaatii perusteellisen suunnitelman. Etsimme netistä reseptejä, jotka olisivat helposti valmistettavissa, eivätkä vaatisi varsinaista ammattitaitoa tai ammattitason välineitä. Onneksi tiimistämme löytyi henkilö, jonka puoliso on ammatiltaan kokki. Saimme häneltä paljon apua valmistukseen sekä osviittaa siitä, kuinka kauan tuotteiden valmistamiseen kuluisi aikaa sekä mitä kaikkea projekti vaatisi. Suunnittelimme tuotantoviikkoa muutaman viikon aikaisemmin, jotta silloin kaikki sujuisi mahdollisimman mutkattomasti ja mielekkäästi. Laadimme muun muassa tarkan budjetin, listan tarvittavista työvälineistä sekä työvuorolistan vappuviikonlopulle.

Tulosbudjetti
Myyntituotot
Herkkupopparipussit 750 kpl 4 500,00 €
Normi poppari boksit 240 kpl 1 200,00 €
Yhteensä 5 700,00 €
Muuttuvat kustannukset 988,08 €
Myyntikate 4 711,92 €
Kiinteät kustannukset 780,05 €
Käyttökate 3 931,87 €
Verot 700,00 €
Tulos 3 231,87 €

Budjetin laatiminen oli melko haastavaa, kun meillä ei ollut kokemusta kyseisten tuotteiden valmistamisesta. Arvioimme valmistukseen tarvittavien elintarvikkeiden määrän netistä löytyvien pienten reseptien perusteella. Nämä elintarvikkeisiin käytetyt kulut näkyvät yllä olevassa budjetissa muuttuvina kustannuksina. Kiinteät kustannukset sisältävät muun muassa popcorn koneen sekä myyntipaikan maksun. Kuvan budjetti on päivitetty versio ja alkuperäisessä budjetissa muuttuvat kustannukset olivat kolme sataa euroa alhaisemmat. Reseptien lukemisesta huolimatta arvio esimerkiksi tarvittavan suklaan määrästä erosi melko paljon todellisuudesta.

Suurin haaste projektin aikana

Yhdeksi projektin isoimmista haasteista meille muodostui sopivan tuotantotilan löytäminen, koska meidän piti valmistaa seitsemänsataaviisikymmentä litraa popcornia. Kävimme katsomassa 2 eri ammattitason keittiötä mutta toisessa vuokra oli liian suuri ja toinen keittiö TAMK:lla oli varattuna restonomi opiskelijoille. Onneksi kuitenkin TAMK suostui lainaamaan meille kannettavan induktiolieden sekä suuria kahdenkymmenen litran kattiloita ja muita työvälineitä. Lisäksi saimme lainaan yhden keraamisen lieden Proakatemialta ja yhden induktiolieden eräältä alumnilta. Loput tarvikkeet lainattiin tiimiläisten kodeista. Tuotantolinjaston pitkine jähmettymispöytineen rakensimme Proakatemialle. Onneksi Proakatemialla on tiivis yhteisö ja tiimit ovat valmiit auttamaan myös toisiaan. Saimme Kipinältä sekä Motivelta heidän tiimipöytänsä tuotantolinjastoa varten käyttöön.

Punnitsimme alussa eri vaihtoehtoja myös popcornin valmistamisen suhteen. Ajattelimme, että suuri määrä popcornia olisi helpompi tilata valmiina joltain yritykseltä, mutta sellaista yritystä oli hankala löytää. Olimme lopulta yhteydessä Finnkinoon, jolta saimme tarjouksen. Popcornit olivat kuitenkin valmiina liian kalliita, joten päätimme sijoittaa omaan popcornkoneeseen. Sellainen löytyi edullisesti Saksasta ja se saapui Suomeen viikossa. Popcorn kone toimi moitteettomasti ja valmisti popcornia todella nopeasti eli noin 5 kiloa tunnissa.

Maissinjyvien poksauttelu osoittautui tämän projektin helpoimmaksi asiaksi, ja todelliset haasteet tulivat eteen vastaan sen jälkeen. Kaikista vaativin osuus tuotannossa oli sokerin karamellisointi, sillä se otti eniten aikaa. Sokeria piti karamellisoida monta kiloa ja meillä oli karamellisointiin käytössä vain 2 kahdenkymmenen litran kattilaa. Onneksi Pyryn avopuoliso Mimmi, joka on ammatiltaan kokki tuli auttamaan meitä ensimmäisenä päivänä. Saimme häneltä todella hyvät ohjeet siitä, kuinka olisi kaikkein tehokkainta toimia. Olimme valmistaneet popcornia valmiiksi 160 litraa, joten nyt se piti karamellisoida, sekä koristella suklaa raidalla. Suklaan temperointi otti myös oman aikansa mutta se onnistui meiltä hieman helpommin kuin karamellisointi. Kun saimme ensimmäisen erän valmiiksi, teimme vielä samaa makua 90 litraa. Karamellisoitu suklaa -maku vaatii yhteensä 2 työpäivää.

Seuraavaksi valmistimme valkosuklaa-vaahtokarkki ja Oreo maut, jotka oli huomattavasti helpompia valmistaa, sillä niihin ei tarvinnut karamellisoida sokeria. Yllätyimme kuitenkin siitä, kuinka paljon enemmän suklaata kyseiset maut vaativat. Tarvitsimme tuotteisiin kolminkertaisen määrän enemmän suklaata mitä olimme ajatelleet, joten tämä söi heti tuotteiden katetta. Valkosuklaa-vaahtokarkki sekä Oreo maut valmistuivat suhteellisen nopeasti, sillä niissä oli vain yksi hidas työvaihe, suklaan temperointi. Sitä mukaa kun suklaa oli jähmettynyt, tuotetta alettiin pussittaa litran pusseihin. Pussit suljimme ilmatiiviisti kuumasaumaajalla, jotta tuote säilyisi pidempään syötävänä. Jokaista makua meille tuli noin 250 pussia.

Vapputorilla

Tänä vuonna Tampereen vapputori sijaitsi Hämeenpuistossa, jonne kuljetimme pop up pisteen lauantai aamuna. Autolliset henkilöt Saawasta auttoivat tavaroiden kuljettamisessa omilla autoillaan koko viikonlopun. Olimme hakeneet edellisenä päivänä tapahtuma teltan lainaan Rauhaniemen kansankylpylältä ja teettäneet TAMK:in fablab:lla Herkku Poppari kyltin. Lisäksi olimme saaneet lainaan muun muassa pöydät, hyllyt sekä A4 ständejä ja koreja. Vapputorille saapuessamme siellä kävi jo kova kuhina ja parhaimmat myyntipaikat oli täytetty. Saimme myyntipaikkamme aivan vapputorin loppupäästä, Satakunnankadun puolelta.

Myyntipaikan sijainti ei ollut kovin toimiva, sillä ihmiset kääntyivät takaisin jo muutama metri ennen meidän pop up pistettä, kun huomasivat, että siihen tori päättyy. Haitallisempaa oli kuitenkin viikonlopun huono sää, sillä lauantaina ja sunnuntaina satoi vettä, mikä näkyi asiakasmäärässä. Sateesta huolimatta kävijöitä kuitenkin riitti ja saimme pusseja jonkin verran myytyä. Onneksemme meille tarjoutui maanantaille eli vappupäivälle tilaisuus päästä paremmalle paikalle torin keskelle.

Vappupäivä oli aurinkoinen ja kävijöitä oli todella paljon, mikä näkyi heti myynnissä. Asiakkaita riitti jonoksi asti. Teimme maanantaina enemmän kauppaa kuin lauantaina ja sunnuntaina yhteensä. Lisäksi myimme paikan päällä tuoretta popcornia suoraan koneesta, johon sai valita 3:sta eri mausteesta mieluisimman. Vappupäivän myyntiin vaikutti varmasti myös meidän makeiden poppareiden ilmaiset maistiaiset, joita päätimme tarjota, vaikka aluksi emme halunneet jakaa ilmaisia maistiaisia. Jokainen avattu pussi oli pois myynnistä, mutta toisaalta ilman maistatusta emme olisi saaneet Herkku Poppari pusseja samalla tavalla myytyä.

Toteuma
Myyntituotot
Herkkupopparipussit 284 kpl 1 692,85 €
Normi poppari boksit 93 kpl 456,50 €
Yhteensä 2 149,36 €
Muuttuvat kustannukset 988,08 €
Myyntikate 1 161,28 €
Kiinteät kustannukset 780,05 €
Käyttökate 381,23 €
Verot 263,96 €
Tulos 117,27 €

Myimme kolmen päivän aikana yhteensä 284 Herkku Poppari pussia ja 93 suolaista popcorn boksia. Vappupäivän osuus summasta on melkein 2/3 osaa, mikä kertoo paikan, sään ja maistatuksen vaikutuksesta myyntiin. Otimme maanantaina myös paljon aktiivisemmin ja rohkeammin kontaktia ihmisiin, sillä sitä sai tehdä, jos halusi ihmisiä teltalle. Löysimme sunnuntai illan ja maanantai aamun aikana todella hyvin toimivan systeemin, jossa kaikilla oli roolit ja iloinen sekä myyvä asenne! Pikkuhiljaa viikonlopun aikana kehittyi myös toimivat myyntispiikit ja argumentit. Sitä samaa myynti flowta, jos olisi vielä jatkunut pari päivää niin olisimme myyneet Herkku Popparit.

340 pussia Herkku Poppareita

Meille jäi Herkku Poppari pusseja 340 kappaletta, jotka myydään pois MM-kisa kahvilassa. Lisäksi jäljelle jääneet maissinjyvät poksautellaan myyntiin myös siellä.  Alla olevassa taulukossa näet suunnitelman siitä, minkälainen tulos Herkku Poppareista jää, kun loputkin on saatu myytyä.

Loput herkkupopparit tavoite
Herkkupopparipussit 340 kpl 

Vapputorin tulos

1 530,00 € 

117€

Verot 187,89 €
Tulos 1 459,11 €

Herkku Poppari pusseja myytäisiin siis yhteensä 624 kpl eli reilu sata vähemmän, mitä budjettiin oli suunniteltu. Tämä vaikuttaa myyntituottoon huomattavasti. Määrään vaikuttaa paitsi maistatuksien tekeminen myös se, että meidän ensimmäiset karamellisuklaapussimme eivät karamellisoituneet kunnolla, joten ne eivät olet myytäviä. Tavoitteeseen ei siis päästy, mutta nipin napin kuitenkin plussan puolelle. Tästä on hyvä jatkaa myyntiä, kun tietää, että voi tehdä vain lisää tulosta. Herkku Popparit on hyvä elintarvike myös myynnin kannalta, sillä se säilyy hyvin.

Motorola projektista

 

Meillä oli koko projektin ajan vähäiset resurssit, sillä toukokuu on kiireistä aikaa Saawassa ja meillä pyörii moni muukin projekti samanaikaisesti. Suunnittelimme kaksin koko pop upin, sekä tuotannon että toteutuksen. Meillä oli myös mökkipaja, joka hidasti valmisteluja. Tiimistämme vain Pyry oli kokeillut suklaan temperointia ja sokerin karamellisointia, joten tietotaitoa ei tiimistämme juuri löytynyt. Koska kyseessä on myös meidän viimeinen vuotemme, puolella tiimistä on käynnissä opinnäytetyö prosessi ja siitä syystä resurssit ovat myös vähissä. Kaikesta tästä huolimatta me ja koko tiimi suoriuduimme tästä projektista hyvin.

Parasta tässä projektissa oli yhdessä tekeminen ja se, kuinka muutkin tiimiläiset innostuivat ajatuksesta, kun idea esitettiin. Lisäksi uskon, että kehityimme tiiminä ja ykilöinä myynnin tekemisessä. Lauantaista maanantaihin oli havaittavissa selkeä kehityskaari ja vappupäivänä tiimiläiset loisivat rooleissaan. Toivoisimme, että vapputori olisi ollut vielä pari päivää auki. Uuden myyntihaasteen edessä se tuntuu vaativan hetken aikaa ennen kuin löytyy oikeanlainen flow tekemiseen.

Mikäli tekisimme tällaisen pop upin toisen kerran, niin panostaisimme vielä enemmän myynnin valmisteluun. Selvittäisimme paremmin mikä toimii ja konsultoisimme useita henkilöitä sekä valmistautuisimme itse paremmin myynnin tekemiseen. Lisäksi pitäisi tuoda myynnin johtaminen osaksi projektin johtamista, sillä kokeneemmatkin myyjät tarvitsevat kannustamista, sisäistä motivaatiota ja omistajuuden tunnetta myydäkseen. Myynnin varasuunnitelma vapputorin jälkeiselle ajalle olisi myös hyvä ollut tehdä etukäteen.

Tästä esseestäkin löytyviä laskelmia tarkastellessa on hyvä muistaa, ettei kuluihin ole laskettu työtunteja mukaan. Tämän projektin kannattavuus olisi isolla miinuksella, mikäli ne laskettaisiin mukaan. Meillä ei ole resursseja tehdä tällaisia projekteja aina, mutta siitä huolimatta olemme tyytyväisiä, että teimme tämän nyt.

Opimme projektista hyvin paljon. Torimyynti ei ollut meille entuudestaan tuttua vaikkakin olemme vuosien varrella muutamia pop uppeja järjestäneet. Lisäksi suklaan temperointi sekä sokerin karamellisointi on taitoja, jotka ovat toisinaan myös leipureillekin hankalia. Opimme myös taas lisää roolituksesta aikataulutuksesta sekä budjetoinnista kaikki nämä taidot ovat todella tärkeitä ja nämä asiat on hyvä hoitaa tarkasti ja huolellisesti. Opimme myös sen, että vaikka tuote olisi kuinka hyvä tahansa se vaatii vierelleen aina aktiivisen myyjän. Vapputorilla oli monia hyviä tuotteita, mutta torimyyjät vain istuivat telttojensa sisällä eivätkä ole ottaneet kontaktia potentiaalisiin asiakkaisiin, jolloin tuotetta ei mennyt kaupaksi. Kyseenalaistimme toisinaan sitä, että voimmeko onnistua näin haastavassa projektissa, josta meillä ei ollut mitään hajua, kuinka se toteutetaan. Uskoimme kuitenkin loppujen lopuksi siihen, että vähäisistä resursseista huolimatta ja tiimimme avulla pystymme mihin vaan.

Projektista viemme käytäntöön suunnitelmallisuuden sekä rohkeuden kokeilla uusia asioita. Myynti on myös semmoinen asia, jota meidän tiimissämme kammoksutaan. Tässä projektissa myynti näytteli kuitenkin pääosaa ja koitimme motivoida tiimiläisiämme myymään aktiivisesti vapputorilla. Aikataulutus ja sen seuraaminen oli myös avainasemassa onnistumisen kannalta. Roolitus on myös tärkeää ja perehdytimme kaikille tiimiläisille omat tehtävät tuotantovaiheessa. Olemme puhuneet tiimissämme aikaisemminkin, että roolitusta pitäisi tehdä enemmän sillä se uupuu meiltä monesti. Näin saamme jokaisen oikeaan tehtävään ja suoriudumme tiiminä paremmin. Tämä projekti oli jälleen esimerkki siitä, kuinka tärkeää on laatia tarkka ja yksityiskohtainen budjetti. Seurasimme budjettia projektin aikana tarkasti ja olimme koko ajan kärryillä siitä mihin rahalliset resurssimme riittäisi ja kuinka paljon meidän tulisi tehdä myyntiä joo tekisimme mahdollisimman hyvän tuloksen.

Kommentoi