Tampere
03 May, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Urheilucast – mikä on suosion salaisuus?



Kirjoittanut: Kasimir Vuorinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Rework
Jason Fried
 David Heinemeier Hansson
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Urheilucast – mikä on suosion salaisuus?

 

Yksilöessee, 2ep

Kasimir Vuorinen

 

Alustus

 

Olen tänä syksynä innostunut taas uudelleen kuuntelemaan aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin ilmestyvää yhtä Suomen suosituinta podcastia nimeltään Urheilucast. Isäntä urheilutoimittaja Esko Seppänen vetää Urheilucast -podcastia aivan omalla tyylillään ja ehkäpä juuri siksi se on yksi Suomen suosituimmista podcasteistä.

 

Urheilucastin äänenä toimii siis Esko Seppänen, hän on toiminut media-alalla erilaisissa tehtävissä jo vuodesta 2006 lähtien. Urheilumaailmassa hänet on tunnettu ennen kaikkea urheilutoimittajana, joka kirjoittaa jääkiekosta. (audioland.fi)

 

Tyyli ja yleisösuosion salaisuus

 

Esko Seppänen on pitkän mediauransa aikana sen verran marinoitunut, että hän ei pienistä hätkähdä. Hänen suorasukainen tyylinsä vetoaa kuulijoihin ja on yksi Urheilucast podcastin suosion salaisuuksista. Seppänen osaa olla väitteissään ja mielipiteissään niin suora, että ei jää kuulijoilta huomaamatta mille kannalle hän mielipiteessään asettuu. Lisäksi jaksoissa käytetään runsaasti itseironiaa ja nimitetään esimerkiksi omaa toimintaa mikrofonin takana ’’hevonpaskateatteriksi’’ tai ’’suomen turhimmaksi podcastiksi’’.

 

Yksi syy miksi ohjelmaa kuunnellaan urheilun kuluttajien keskuudessa laajalti, on laadukkaat vieraat urheilumaailmasta. Esimerkiksi juuri tänä syksynä Urheilucastissa ovat ehtineet vierailla rallin tuore MM-kultamitalisti Kalle Rovanperä, lentopallouransa viime kevääseen päättänyt ex-lentopalloilija Olli-Pekka ’’Lelu’’ Ojansivu ja hiihtäjä, olympiakultamitalisti Iivo Niskanen.

 

Urheilucast on onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa alati kasvavassa podcast kentässä. Ohjelmalla on runsaasti vakiokuuntelijoita, joita Seppänen kutsuu ylpeästi ’’kummikuuntelijoiksi’’. Kirjassa Rework – tee työsi toisin puhutaan oman yleisön luomisesta sen sijaan, että yleisön huomio tarvitsisi ostaa esimerkiksi lehti-, radio- tai suoramainonnalla. Pikkuhiljaa, kun tuottaa riittävän kiinnostavaa sisältöä niin yleisöllä on tapana palata takaisin selvittämään mitä sanottavaa yrityksellä on tällä kertaa. (Fried & Hansson, 2011, 170–171) Juuri tuossa kyseisessä oman yleisön luonnissa Urheilucast on onnistunut ja vannoutuneet kuulijat palaavat linjoille yhä uudestaan ja uudestaan jakso toisensa jälkeen. Seppänen osaa jaksojensa ulkopuolella luoda sopivaa sisältöä myös sosiaaliseen mediaan ja siellä hän myös vastailee melko nopeasti niin sanottuihin DM-viesteihin.

 

Kumppanuudet

 

On päivänselvää, että nykypäivänä Suomen palkituimman podcastin tekeminen vaatii paljon yhteistyökumppanuuksia. Jos Urheilucast on muutenkin kärkevä sanainen niin se on sitä samaa myös mainonnan suhteen eli kaupallisten yhteistöiden kanssa. Mielestäni mainonnat tulee hyvissä väleissä ja niitä ei ole kuitenkaan liikaa. Lisäksi ne toteutetaan intohimoiseen sävyyn ja voi suoraan kuvitella sen tosiasian, että Urheilucast isäntä Seppänen ei mainostaisi kovin helposti sellaista tuotetta, mitä hän ei olisi itse testannut tai käyttänyt omassa elämässään.

 

’’Huippunopea kaupallinen tiedote’’ kuten Seppänen asian itse jaksoissaan ilmaisee, on kuuntelijoille tuttu lausahdus. Mainoksissa Seppänen kertoo tuotteista monipuolisesti ja saa tarjoukset tuntumaan kuuntelijan korvaan merkityksellisiltä ja tarpeellisilta hankinnoilta. Hyvin usein mainostettavat tuotteet liittyvät tavalla tai toisella aktiivisen liikkujan tai urheilijan arkeen.

 

Urheilucastilla on ollut kumppanuuksia esimerkiksi Elisan, Kuntokeskus Liikun ja Osheen eli Evoke Oy:n kanssa vain muutamia mainitakseni. (urheilucast.com)

 

Verkkokauppa

 

Laajan ja onnistuneen kaupallistamisen jatkoksi Urheilucastilla on myös verkkokauppa. Tuotteiden lanseeraus on erityisen nopeaa ja tuotteita syntyy esimerkiksi juuri jaksoissa kuulluista sanonnoista tai lentävistä lauseista. (hikipanta.fi)

 

Verkkokauppa on oivallinen tapa lisätä myyntiä ja Urheilucast on ottanut tämän yksityiskohdan huomioon. Nopea reagointi jaksoissa kuultuihin sisältöihin on omiaan kerryttämään ison kysynnän hittituotteille. Korkeaan kysyntään, kun vastaa maltillisella tarjonnalla saadaan kuluttajissa aikaan seuraavalla kerralla entistä nopeampaa kulutus toimintaa, mikä luo hyvän pohjan verkkokauppa liiketoiminnalle.

 

Urheilucastin jaksot on viihdyttävän urheilusisällön lisäksi siis myös oivallisia pieniä oppitunteja siitä, kuinka nykypäivänä tehdään kaupallisesti kannattavaa liiketoimintaa. Vaikket siis urheilusta niin paljoa aina välittäisikään suosittelen kuuntelemaan yhden jakson puhtaasti tästä bisnesnäkökulmasta.

 

Lähteet

 

Fried, J. & Hansson, D. 2011. Rework – tee työsi toisin. Porvoo: Bookwell Oy.

 

Audioland. 2022. Viitattu 8.12.2022

https://www.audioland.fi/awards-2022-voittajat

 

Urheilucast. 2022. Viitattu 8.12.2022

https://urheilucast.com/

 

Hikipanta. 2022. Viitattu 8.12.2022

https://hikipanta.fi/vendor/urheilucast

 

 

Kommentoi