Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Urheilija markkinoinnin työkaluna



Kirjoittanut: Eetu Latvala - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille
Petteri Lillberg
Riku Mattila
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto 

Markkinointia tapahtuu ympärillämme ehkä enemmän kuin osaamme edes ajatella. Osa markkinoinnista on selkää ja hyvin havaittavaa, mutta on myös paljon markkinointia, jonka osaa havaita vasta myöhemmin. Internet ja kaikki muu digitalisoituminen on merkittävä osa nykyajan markkinointia. 

Markkinoinnilla yritykset pyrkivät edistämään tuotteitaan tai palveluita, mutta jotkut tekevät sen ovelammin ja paremmin kuin toiset. Tässä esseessä tutkitaan yksittäisen urheilijan hyötyjä markkinoinnin työkaluna.  

 

Ammattiurheilija markkinoinnin työkaluna 

Urheilija, joka urheilee työkseen, on usein lajinsa huippuja ja tunnettu kasvo monien ihmisten mielissä. Urheilijat herättävät kunnioitusta, sekä he ovat esikuvia monille nuorille ja lapsille. Urheilijan sosiaaliset mediat, ovat jo valmiiksi suosittuja ja urheilijat ovat pinnalla uutispalstoilla kuin myös erilaisissa uutisohjelmissa. 

  Eniten yritys hyötyy urheilijan kautta markkinoinnissa valmiista kohderyhmästä. Esimerkiksi Kilpajuoksija on otollisempi markkinoimaan uusia juoksukenkiä, kuin synteettisiä moottoriöljyjä.  (n.d, 2015, Sponsorointi)

 

  

 

 

 

Urheilija markkinoinnin työkaluna ruohojuuritasolla 

 

Itse painin asian kanssa muutama vuosi sitten ralliharrastuksen parissa, kun yritin saada jalkaa oven väliin eri yrityksiin siinä toivossa, että saisin sponsoritukea. Tämä olikin hyvin vaikeaa, jos ei ollut mitään linkkiä uuteen yritykseen. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui yrittäjien vakuuttaminen omasta toiminnasta ja yrityksen mahdollisesta hyötymisestä. Nykyään ei enää anneta niin paljon arvoa, jos yrityksen logo näkyy esimerkiksi kilpa-autossa tai urheilijan vaatetuksessa. Urheilijasta tulee usein myös yrityksen pr-kasvot, ja on esillä erilaisilla messuilla ja mainosvidoilla kertomassa yrityksen tuotteista.  

 

Yritin antaa erilaisia vastapalveluksia näkyvyyden lisäksi, esimerkiksi ralliauto- kyydityksiä ja kilpa-auton hyödyntämisen mahdollisuuden erilaisissa tapahtumissa. Jotkut yritykset antoivat tällaiselle enemmän arvoa  

Suomessa vain harva ralliautoilija on onnistunut luomaan merkittävän ja myyvän brändin itselleen, jolla on oikeaa markkina-arvoa.  Moottoriurheilussa se tarkoittaa usein kilpa-auton, huoltoauton, mekaanikkojen ja kuljettajaparin yhtenäistä väritystä kilpailupaikoilla, usean sosiaalisen median aktiivista ylläpitoa ja tavoitteellista etenemistä uralla. Tälläistä balettia, ei kukaan pysty pyörittämään yksin, vaan se vaatii usean ihmisen tiimin, joka on aidosti kiinnostunut tukemaan urheilijaa ja ovat valmiita laittamaan oman panoksensa yhteiseen hyvään. 

 

 

Markkinointia kestävästi 

Kestävien tuotteiden ja palveluiden markkinointi on nyt nostanut suosiotaan, koska ilmastohysteriaa on kylvetty nyt muutaman vuoden ajan. Tämä on kuitenkin tuonut uusia ongelmia esiin, sillä vastuullisuutta on käytetty markkinoinnin apuna, vaikka tuote olisi kaikkea muuta kuin vastuullinen. Tämä vaatii itse kuluttajalta entistä enemmän tarkkaavaisuutta tuotteen ostopäätöstä tehdessä. 

Kuluttajat selkeästi haluavat yhä enemmän käyttää ympäristövastuullisia tuotteita ja palveluita. Tämä on ajanut yhä useampia yrityksiä tekemään vastuullisempia ratkaisuja toiminnassaan. Urheilijan merkitys vastuullisen tuotteen markkinoinnissa on myös tarkka prosessi, sillä urheilijan omilla arvoillakin on yhä enemmän merkitystä ja yritysten tulee tarkastella niitä huolellisemmin. (Lillberg & Mattila 2020, 12-43)

 

 

Pohdinta 

Markkinointi on muuttunut internetin myötä valtavasti, ja sen tuomat hyödyt ovat muuttaneet markkinoinnin suunnan, kohderyhmät ovat helpompi tavoittaa ja palvelut ja tuotteet ovat muutaman klikkauksen päässä käden ulottuvilla. Tämä on luonut myös paljon kilpailua, ja yritysten tulee tehdä yhä enemmän markkinointia erottuakseen joukosta. Urheilijan näkökulmasta digitalisoituminen on myös hyvä asia, koska he saavat myös enemmän näkyvyyttä ja täten markkina-arvoa.  

Kestävien tuotteiden markkinointi, ja niiden valvonta on ollut toistaiseksi suuressa murroksessa ja uskon, että siihen tullaan puuttumaan yhä enemmän ja tiukemmin, joka tulee johtamaan luotettavaan kaupankäyntiin kuluttajan ja yrityksen välillä.  

Markkinointia on jokaisen yrityksen tehtävä jollain muotoa, jos haaveena on kasvu ja vakaus. Jos markkinointi ei tule luonnostaan yritykseltä, on siihen onneksi tarjolla lukuisia tätä palvelua harjoittavia yrityksiä. (Lillberg & Mattila 2020, 50)

 

 

 

 Lähteet:

 

Sponsoroinnin ongelmat. n.d. viitattu 16.4.2023

Sponsorointi ja sen perusongelma Suomessa (tovari.fi) 

Sponsorointi. n.d. viitattu 16.4.2023

Sponsorointi – Urheillaan

Mattila, R. & Lillberg, P. 2020. Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille. Storytel. Viitattu 16.4.2023 Vaatii käyttöoikeuden. Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille – Äänikirja & E-kirja – Riku Mattila, Petteri Lillberg – Storytel

 

Kommentoi