Tampere
02 May, Thursday
18° C

Proakatemian esseepankki

Tuutorina toimiminen 



Kirjoittanut: Siiri Eronen - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Osaava tuutori
Noora Paakki & Emmi Lehtinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kuka on tuutori ja mitä on tutorointi? Juuri noihin kysymyksiin en olisi osannut vastata vuosi sitten. Nyt osaan vastata niihin ja moneen muuhunkin kysymykseen, kiitos tutoroinnin. No mikä tai kuka on tuutori? Tuutori on korkeakouluyhteisön luottopelaaja, joka on erittäin keskeisessä roolissa etenkin uusien opiskelijoiden vastaanottamisessa, uuteen yhteisöön kiinnittymisessä ja opiskelijakulttuuriin perehdyttämisessä. Siihen taas, mitä on tutorointi on vastaus on jokseenkin pidempi, lähes tulkoon vaatii oman esseensä.  

Reilu vuosi sitten aloitin taipaleeni Proakatemialla. Muistan vieläkin kirkkaasti kuinka jännittävää ja uutta kaikki oli. Paljon uusia ihmisiä, uusi ympäristö ja paljon uutta opittavaa, eikä loppupeleissä kenelläkään tietoa mihin olemme oikeasti tulleet. No, tänä vuonna sain kokea kaiken tuon uudestaan. Kuitenkin hieman eri perspektiivistä, tuutorin perspektiivistä. Tuntuu kuin olisin elänyt viime syksyn uudestaan. Sitä ei pysty sanoin kuvailemaan kuinka kaikki tuntui samalla tavalla niin uudelta ja mahtavalta kuin vuosi sitten.  

Palataan ajassa taaksepäin, hetkeen milloin hain tuutoriksi, viime talveen. Olin päättänyt heti syksyn jälkeen, että haluan toimia ensi vuonna tuutorina. Se olisi ainutlaatuinen tilaisuus minkä haluan kokea. Tein hakemuksen, varasin haastatteluajan ja menin haastatteluun. Haastatteluiden kuului olla pareittain, mutta olinkin siellä yksin. Haastattelu meni mielestäni hyvin ja olin aika varma, että minut valitaan. Näin ei käynytkään, minua ei valittu. Olin harmissani, mutta yritin unohtaa asian. Kuukausi myöhemmin sain viestin, että Proakatemian englanninkieliselle puolelle haetaan vielä tutoreita. Sen enempää en asiaa miettinyt vaan pistin hakemuksen ja sain paikan. Jälkeenpäin aloin miettimään mihinkä olen taas itseni pistänyt, englannin puhuminen ei nimittäin todellakaan ollut vahvuuteni. No, kai sitä itseään pitää joskus haastaa ja ajattelin, että tämä oli oiva tilaisuus siihen. 

Ensimmäiset viikot eli orientoivat menivät hirmu nopeasti. Tapahtumia oli toinen toisensa perään ja kysymyksiä tuli joka suunnasta. Välillä tuntui, ettei kaikkiin kysymyksiin edes ehtinytt vastaamaan. Teams, Whatsapp, puhelin, kaikki soivat, oli kello sitten mitä tahansa. Tämä oli täysin ymmärrettävää, samalla lailla mekin kyselimme tuutoreiltamme edellisenä syksynä. Juuri sitä vartenhan me tuutorit olimme. Vaikka kuinka kokoajan jakoi informaatiota ja tietoa eteenpäin, uutta tuli täysin samaa tahtia lisää. Kaikki informaatio piti muistaa pistää useaan eri ryhmään ja kahdella kielellä. Mitään ei kuitenkaan tarvinnut tehdä yksin. Vastuun ja erinäiset tehtävät pystyi aina jakamaan muiden tutoreiden kanssa. Eihän tuosta kukaan olisi yksin selvinnyt.  

Se kuinka paljon voit oppia ja löytää uusia puolia itsestäsi pienessä ajassa on uskomatonta. Olen aina tiennyt, että olen hyvä ihmisten kanssa ja tulen toimeen erilaisten persoonien kanssa, mutta siinä hetkessä kun olet huoneessa, joka on täynnä ihmisiä eri kulttuureista ja alat puhumaan englantia, kyseenalaistat hetken, että mihin olet taas ryhtynyt. Kuitenkin nopeasti toteat, että tästä pidän ja tämä kehittää minua ihmisenä. Itsensä vieminen pois omalta mukavuusalueelta kannattaa. Eniten oppii itselleen epämukavissa tilanteissa.  

Tuutorointi kokemuksena kuitenkin opetti paljon. Miten organisoida ja jakaa tehtäviä. Omat esiintymis- ja ryhmänohjaustaidot kehittyivät. Ylipäätään asioiden suunnittelu ja kokonaisuuden hallinta olivat isossa osassa orientoivia viikkoja. Alkusyksystä jäi paljon mahtavia muistoja käteen, päällimmäisenä ehdottomasti Tamkin pihalla telttailu puolijoukkueteltassa muiden tuutoreiden kanssa. En kadu hetkeäkään sitä, että hain tuutoriksi. Ja kaikille, jotka tuutoriksi hakua miettivät, en voi muuta sanoa kuin, suosittelen! Saat siitä huippu kokemusta ryhmänohjaamisesta, organisoinnista, joita molempia tulet varmasti hyödyntämään tulevaisuudessa. 

 

Lähteet: 

Paakki, N. Lehtinen, E. Tuutorin opas. 2020. KUPLA-hanke. https://www.nyyti.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kupla_Tuutorin_opas_A4.pdf 

Nyyti.fi. Vinkkejä ja ohjeita tuutorille. Artikkeli. Nd. Luettu 29.10.2023. https://www.nyyti.fi/vinkkeja-tuutorille/ 

Kommentoi