Tampere
28 May, Tuesday
28° C

Proakatemian esseepankki

Tuplatimantti apuna palvelumuotoilussa



Kirjoittanut: Eero Karjanlahti - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Moodle materiaalit
Tutta Tanttari
Tanja Verho
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Palvelumuotoilukurssin alkaessa kysyttiin, mitä kyseisestä sanasta tulee mieleen. En osannut sanoa oikein mitään. Nyt kurssin jälkeen tiedän hieman enemmän ja pyrin käymään esseessäni läpi kohta kohdalta palvelumuotoilun prosessia. Mitä palvelumuotoilu sitten on? Palvelumuotoilu lyhykäisyydessään tarkoittaa palvelun tai tuotteen suunnittelua, usein palvelun käyttäjää apuna käyttäen. Tärkeintä on, että asiakas on aina keskiössä ja asiakasta käytetään mahdollisimman paljon apuna koko prosessin ajan. Palvelumuotoilua voidaan käyttää kaikkialla, alasta riippumatta. Alla oleva tuplatimantti kiteyttää prosessin neljä eri vaihetta hyvin

Prosessia aloitettaessa tutkitaan mikä on ongelma ja mitä halutaan saavuttaa. Itse ongelmaan perehtyminen on varmasti tärkein asia prosesseista. Kun ongelma tiedetään mahdollisimman hyvin, on siitä helpompi lähteä miettimään ratkaisua. Aluksi siis kiinnitetään huomiota koko aihealueeseen ja pyritään etsimään paljon tietoa siitä. Apuna voidaan käyttää kyselyitä ja haastatteluita, joilla päästään laajentamaan asiakasymmärrystä. Tehtyjä tutkimuksia ja esimerkiksi opinnäytetöitä on myös hyvä hyödyntää aihetta tutkiessa. Keksimässäni esimerkki ongelmassa jääkiekkoseura ei saa tarpeeksi lippuja myytyä kotiotteluihinsa. Mietin kohta kohdalta minkä takia lippuja ei mene kaupaksi. Olen kuvitteellisesti haastatellut pelissä kävijöitä ja seuraorganisaatiota. Syitä voi olla seuran huono menestyminen, mikä karkottaa katsojat, kalliit lipun hinnat, huono halli ja esimerkiksi tylsä ottelutapahtuma. (Tanttarin ja Verhon moodlen verkkomateriaalit)

Vielä seuraavassakin vaiheessa keskitytään itse ongelmaan ja aletaan määrittämään, mikä on ydinongelma. Tässä kohtaa hyödynnetään jo aikaisemmin tutkittua tietoa ja aletaan koostaa asiakasymmärrystä. Tuplatimantti visuaalisesti kuvastaa määrittele- kohtaa hyvin, sillä edellisessä vaiheessa levennyt timantti alkaa supistua, kun ongelmaa aletaan rajaamaan. Löysin esimerkki tapauksessani monia ongelmia ja nyt tarkoitus rajata ydin ongelma. Palvelumuotoilussa tärkeää rajata ongelma sellaiseksi, johon voidaan seuran kanssa parhaiten vaikuttaa. Joukkueen huonoon menestymiseen on vaikea seuran ulkopuolelta vaikuttaa, eikä myöskään hallin huonouteen budjetista johtuen. Alamme keskittyä ottelutapahtumaan ja miten siitä saataisiin viihtyisämpi ja näin ollen enemmän katsojia peleihin.

Kolmannessa vaiheessa aletaan innovoida ja kehittää useita ratkaisuja. Tässä kohtaa ongelmat tiedetään laajasti, tiedetään mitä asiakkaat haluavat ja on mietitty ydin ongelma. Nyt aletaan asiakkaan kanssa yhteistyössä heittämään erilaisia ratkaisuideoita kehiin. Kaikki mahdolliset ideat ovat tärkeitä ja ideoita miettiessä ei saa olla kynnystä sanoa kaikkea mahdollista ääneen. Esimerkki ongelmaan saatiin paljon ideoita, miten ottelutapahtumasta saataisiin viihdyttävämpi. Väliaika showsta, lasten leikkipaikkaan ja erilaisiin tarjottaviin.

Tuplatimantin viimeisessä vaiheessa timantti alkaa taas kaventua ja päästään toimita vaiheeseen. Tässä vaiheessa äskettäin ideoidut eri ratkaisuvaihtoehdot, rajataan ja pyritään löytämään niistä paras testaamalla ja tuotteistamalla se. Näin päästään toivon mukaan ratkaisuun. Esimerkissäni päädyimme keskittymään ottelutapahtumaan ja siihen, että teemme siitä hieman enemmän show tyylisen ja sillä toivomme saavan lisää katsojia otteluun. Otamme hieman mallia ulkomailta ja pyrimme rakentamaan tapahtuman, jossa viihtyvät niin lapset kuin aikuiset. Ideaamme kuuluu erilaisia erätauko esiintyjiä taitoluistelijoista bändeihin. Myös lapsille palkataan leikittäjiä, joilla toivomme enemmän lapsiperheitä otteluihin. Saamme myös tiputettua lippupakettien hintoja hieman, jolla saadaan vielä enemmän perheitä katsomaan otteluita.

Nyt on käyty läpi palvelumuotoiluprosessi päällisin puolin tuplatimantin avulla. Täytyy silti muistaa, että palvelumuotoilussa ei saa juuttua liikaa tuplatimantin järjestykseen vaan joskus on hyväkin palata asioissa taaksepäin sekä pohtia aikaisempia päätelmiä prosessissa. Vielä loppuun haluan painottaa mikä omasta mielestä on tärkeintä onnistuneessa palvelumuotoilussa. Ongelmaan täytyy syventyä niin hyvin, kun pystyy. Sen avulla saadaan asiakasymmärrystä, jolla saadaan lopputuloksesta paljon parempi kuin siten, että oltaisiin heti rakastuttu omaan ratkaisuun ja keskitytty ainoastaan siihen.

Kommentoi