Tampere
18 May, Saturday
25° C

Proakatemian esseepankki

Tiktok



Kirjoittanut: Jenna Korpi - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Kun jouduin karanteeniin kuvittelin sivistäväni itseäni kahdenviikon ajan jollakin ennenkuulumattomalla tavalla. Kuten lukemalla kirjoja. Tarina menikin toisin. Heräsin kolmantena karanteenipäivänä perjantaina sillä fiiliksellä että ”tänään mä repäsen ja teen tiktokin”. Ja niin minä tein ja tein muuten useamman videon saman päivän aikana. Olin jo melkein unohtanut koko videoideni olemassaolon kunnes tiimikaverini ällisteli yhteisessä korona livessämme zoomissa ” Jenna sulla on 25 tuhatta näyttökertaa”. Siinä vaiheessa meinasin tippua tuolilta, olinhan tehnyt koko käyttäjän lähinnä tiimikavereitani viihdyttääkseni. Saman päivän aikana noin 8 tuntia videon lataamisesta videossa oli yli 50 tuhatta näyttökertaa.

 

En kerro tämän enempää minusta vaan haluan kertoa tekemistäni havainnoista. Mikäli päivän aikana saa videoon yli 50 tuhatta näyttökertaa ottaen huomioon sen että video ei ole kovin suunnitelmallinen, käsikirjoitettu tai muutenkaan mietitty. En voi kuvitellakkaan tämän sovelluksen  kaupallisia hyötyjä.

 

Tiktok on videoiden lataus sovellus johon ladataan 15-60 sekunnin videoita. Sovelluksen suosio alkoi kasvamaan tammikuussa 2018 jonka jälkeen sovellus on ollut koko maailman kohtaamispaikka. Tiktok sovellusta ladattiin vuonna 2019 yli 700 miljoonaa kertaa joka kertoo sovelluksen suosiosta. Sovelluksen käyttäjät ovat keskimäärin 18-34 vuotiaita joka tulee ottaa huomioon mm. yrityksen tuotteita tai palveluita markkinoidessa. Maksettu tiktok mainonta yrityksille on vielä lapsen kengissä mutta markkinointia toteutetaan paljon ihmisten yksityistilien kautta sekä yhteistöillä.

 

Päivä 1. Lataan juuri luomalleni tilille hampaidenpesu videon jossa hauska piiloviesti. Käytän videossa vähän aika sitten trendannutta ääntä. Tähän videoon sain kahden päivän aikana n. 30 tuhatta näyttökertaa ja 1050 tykkäystä. Latasin myös videon missä hauska viittaus korona karanteeniin ja täten yhteiskunnallisesti ajankohtaiseen aiheeseen. Videossa kahden päivän jälkeen n. 80 tuhatta näyttöä sekä 1200 tykkäystä

 

Päivä 2. Lataan tililleni kauneusaiheisen videon ja käytän hastagia beautyhack. Videossa koitin panostaa eritysesti ulkonäköön ja lisäsin testimielessä efektitarran lisäämäni tekstin alle. Huomasin että tiktok videoon saa helposti näyttävämmän ilmeen. Videoon käytin trendaavaa kappaletta jota tiktok sovellus suositteli. Video sain n. 779 näyttökertaa sekä vain muutaman tykkäyksen.

 

Jo tässä vaiheessa huomasin kuinka vaikeaa on löytää avaimia näyttökertoihin. Huomasin että trendaavaa ääntä käyttämällä  voi joko saada paljon nättöjä tai olla saamatta. Tiktok itse sanoo että ihmisten for you page perustuu mm. omaan aktiivisuuteen tietyillä tileillä, yksityiskohtiin kuten hastageihin ja musiikkiin, valitsemaasi kieleen sekä maa alueeseen ja laitteen tyyppiin.

Jatkoin videoiden lataamista fiilis pohjalla mutta kuitenkin kokeillen uutta. Lopputuloksena oli videoideni näyttökertoja jotaki 21-99,5K välillä. Voinkin siis todeta tiktokin olevan epävarma mutta mahdollisuuksia täynnä oleva markkinointi alusta nimenomaan yksityiskäyttäjän näkökulmasta.

 

Tästä aiheesta tutkin mielelläni lisää ja aihe on erittäin mielenkiintoinen muuttuvassa digimarkkinoinnin ympäristössä. Toivoisin pääseväni kokeilemaan markkinointia yrityksen kautta tiktok sovelluksessa kesän aikana. Sovelluksessa voi siis mainostaa yritystilin kautta mutta esimerkiksi Soossi oli saanut paljon näkyvyyttä yksityishenkilön tilin avulla. Harmikseni joudun toteamaan että en ratkaissut tiktokin mysteeriä, löysin vain enemmän kysymyksiä.

Kommentoi