Tampere
14 Jun, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

”The (Martial) art of the Winner´s Mindset”



Kirjoittanut: Petra Kokko - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Winner's Mindset
Erik Seversen
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Knowing is not enough, we must apply. Willing is not enough, we must do.

Näin on sanonut Bruce Lee. Tämän lauseen luin Winner´s Mindset kirjasta, jonka on luonut Erik Seversen yhdessä 33 yrittäjän, urheilijan ja valmentajan kanssa. Jokainen henkilö kertoo oman tarinansa ja jakaa neuvonsa, jotta voisit olla se paras versio itsestäsi.

Tutustun esseessä tarkemmin Aslak De Silvan kertomukseen. Nykyisin hän toimii Selfy Storen toimitusjohtajana ja sitä ennen hän oli 4 vuoden ajan Nordic Business Forumin toimitusjohtaja. Olen ollut Aslakin kanssa useammassa palaverissa, kun hän on auttanut ja sparrannut meitä Sport and Business Seminaaria varten. Hän oli myös vuoden 2022 tapahtumassamme yksi pääpuhujista. Siellä hänen puheenvuoronsa käsitteli samaa aihetta, kun tässä kirjassa hänen kappaleensa.

De Silvan osuus kirjassa kulkee nimellä ”The (Martial) art of the Winner´s Mindset”.       Aslakin ensirakkaus oli kamppailulajit. Häntä kiehtoi taistelulajien itseluottamus ja voima, ja hän oli oppinut ymmärtämään kilpailuiden taustalla olevaa strategiaa. Aslak ei oppinut pelkästään taistelutekniikoita vaan harjoitti myös henkistä ja fyysistä puolta parantaakseen kehoa ja mieltä. Kamppailulajikoulutuksessa hän ymmärsi itsensä kehittämisen tärkeyden ja kuinka mikään virhe tai yksityiskohta ei ollut liian pieni ohitettavaksi. Virheet, jotka korjataan ja korjataan välittömästi, oli ne sitten kuinka pieniä tai tuntuivatpa ne kuinka mitättömiltä, maksavat itsensä pitkällä aikavälillä itsensä takuuvarmasti takaisin. (De Silva, 191–192).

Kultaisten mitalien, monien maiden ja kymmenien otteluiden jälkeen Aslakin ura sai kuitenkin täyskäännöksen. Valinta painopisteen siirtämisestä kamppailulajeista liike-elämän uralle oli tehty ja siellä hommat alkoivat nollasta. Muiden myyjien joukossa Aslak teki kaikkensa erottuakseen joukosta yrittäessään menestyä. Pian hän kuitenkin tajusi, että 15-vuoden harjoittelu tekniikoiden ja -periaatteiden käyttö oli erottuva tekijä. Piti vain saada ahkeruus, huippuosaaminen ja kurinalaisuus toimimaa yhdessä. Tämä kaikki on johtanut siihen missä tänä päivänä Aslak on. Hän itse sanoo, että ei silti ole vielä läheskään valmis.    Erinomaisuus ja kunnianhimo ovat kaksi eri asiaa. Kunnianhimoa tarvitaan menestyäkseen, mutta erinomaisuus – tai kuten Aslak sen sanoo, voittajan ajattelutapa – on se, mikä on avain kaikkeen. (De Silva, 192).

Neljä oppituntia voittajan ajattelutavasta

#1: Tee asiat oikein

Aslakin ollessa tai chi- harjoittelussa opettaja kiinnitti hänen hajamielisyyteensä  huomiota. Opettaja – mentori kertoi kuinka keskittymisen tai keskittymisen puute estää meitä olemasta tietoisia liikkeistämme. Varoitusmerkki siitä, että kun huomiomme on muualla, olemme avoimia heikkoudelle.

Kuinka kauan kestää, että kehomme solu uusiutuu? Sanotaanko, vaikka että 10 vuotta. Opettaja kysyi Aslakilta, että loiko hän kehoonsa ”pahan solun” häiriöhetkellä, kun hän ei täysin keskittynyt jalkatyöhönsä ja asentoonsa. Tällä vertauskuvalla tarkoitetaan, että tuolle pahalle solulle annettiin lupa hallita kehoa, mikä antoi mahdollisuuden keskittymisen menettämiselle. Näin ollen häiriön ja haavoittuvuuden mahdollisuus säilyisi kehossa sisällä 10 vuotta. Olisiko parempi keskittyä nyt kuin katua sitä seuraavat kymmenen vuotta? Häiriötekijöiden ja huolimattomuuden hinta oli riski siitä, että tästä voisi tulla tapa ja heikkouden tapa on vastoin taistelulajien perusperiaatteita.  (De Silva, 193).

Meillä on tapana unohtaa, että teoillamme on pitkän aikavälin vaikutus. Voisimme kiinnittää paljon enemmän huomiota jokaiseen hetkeen ja keskittyisimme tekemään asiat oikein ensimmäisellä kerralla. Aslak kertoo esimerkillä, kuinka hän joutui myyntiuran alkupuolella irtisanomaan ihmisiä yrityksen olosuhteiden vuoksi. Ainoa tapa, jolla hän pystyi suorittamaan kyseisen tehtävän, hänen oli sammutettava tunteensa ja käsitellä päätös hillitysti. Koska hän oli tuolloin vielä uusi ja kokematon oli hänen todella vaikea kohdata tiimin jäseniä ja päättää, kenestä pitäisi päästää irti. Hän keskittyi vain numeroihin ja liiketoimintaan, eikä tiimille välittynyt ollenkaan tunnetta siitä, että hän välittäisi heistä. Häntä pidettiin kylmänä ja välinpitämättömänä henkilönä. Kesti kauan ansaita tiimin luottamus, ennekuin he uskoivat, että heistä todella pidettiin ja heidän ammattitaitoansa arvostettiin. Tässäkin esimerkissä keskittyminen menetettiin. Ammatillisissa olosuhteissa vaikeita asioita kannattaa opetella kohtaamaan rehellisesti ja läpinäkyvästi. Myöskin empatian priorisointi ja itsensä asettaminen muiden näkökulmaan kannattaa opetella. Ehkä tämä onkin oppitunti nöyryydestä. (De Silva, 194)

Asioiden saaminen ”oikein” johtajuudessa ei ole helppo – yksiselitteinen ratkaisu, koska kaikki on kyse ihmisistä. Meillä ei ole varaa menettää tiimin luottamusta, koska vaikeidenkin päätösten aikana, tiimin luottamuksella pääsee jatkamaan ja se kantaa eteenpäin.

Tee niitä asioita joita pidät mielessäsi oikeina. Ole tietoinen mahdollisista sudenkuopista ja tunnista ne – ei ole mitään tekosyitä, kun sinulla on kaikki tiedot. Me kaikki pelataan todella pitkää peliä ja jatkuva menestys on saavutettavissa vain, kun yritämme tehdä asiat johdonmukaisesti. Lihaksistasi (myös aivoista) tulee sitä, mitä harjoitat niitä olemaan. Doing things right pays off. (De Silva, 194)

#2 Noudata tekojasi

Taistelulajien peruselementti on ”tehdä” – tätä ei pidä sekoittaa englannin sanaan ”do”, se on aasialainen käsite, joka tarkoittaa ”tapaa, tahtia”. Se tarkoittaa, että olet elämän tiellä, joka kutsuu sinua työskentelemään itsesi kanssa joka päivä, jatkuvasti. Siitä huolimatta kuinka hyvä olet tänään, sinun on keskityttävä olemaan huomenna parempi. (De Silva, 194)

Vuonna 2000 Aslak voitti täyskontaktin maailmanmestaruuskilpailun. Se oli monen vuoden jälkeen unelmien täyttymys. Hänen opettajansa kuitenkin palautti hänet kilpailun jälkeen nopeasti maan pinnalle, kun oli aika käsitellä ja korjata taistelussa tehdyt virheet. Tällaisten kilpailuiden suorituksesta riippumatta, on jatkettava harjoittelua heti tulosten jälkeen. Aina on oppitunti, tekniikka parannettavana ja taito kehitettävänä, koska täydellisyyttä ei ole olemassa. Voittajan mielentilalla meidän ei pitäisi määritellä itseämme menestyksellä, vaan sillä halullamme tehdä kovasti töitä tullaksemme paremmiksi joka päivä. (De Silva, 195)

Onnistumista esimerkiksi ensimmäisessä työpaikassa ei kukaan takaa. Se voi tuntua vaikealta, jos ei ole vielä kokemusta. Aslak ei myöskään onnistunut ensimmäisessä myyntityössään, mutta hän tiesi sisimmissään, että hänellä on tahtoa menestyä myynnissä. (Jos kestää kipua ja lyöntejä kehässä, voi myös muutaman osuman ottaa myös myynnissä.) Mitä enemmän kuuntelee potentiaalisia asiakkaita, sitä paremmin pärjää jokaisessa keskustelussa. Ja mitä enemmän kontakteja joka päivä, sitä enemmän keskusteluja. Oppimisen mahdollisuuksia kannattaa etsiä, osallistua eri kursseille, lukea aiheesta ja ottaa oppia oman tiimin kokemuksista ja menetyksistä. Aslak noudatti näitä asioita ja hänen tuloksensa kasvoivat eksponentiaalisesti. Hänelle tarjottiin työpaikkoja suuremmilla panoksilla ja isommilla asiakkailla. Tämä kaikki siksi, että hän sovelsi liiketoiminnassa samoja oppitunteja kuin kamppailulajeissa. (De Silva 195)

Sanotaan, että hyvät johtajat ovat hyviä oppijoita. Kuuntele tiimiäsi, ympäröiviä ihmisiä, muita johtajia, ota oppia kirjoista ja kursseista; käytä kaikki tilaisuudet parantaaksesi itseäsi ja oppiaksesi. Keskustele ja kysy. Palautteen saaminen liiketoimintaan ja johtajuuteen liittyvistä ajatuksista on korvaamatonta.

#3 Vastaanota palautetta (Kaikilta ja kaikkialla)

 

Helposti sanotaan, että ollaan avoimia palautteelle, mutta ollaanko sitä todella? Monilla negatiiviseen palautteeseen reagointi saattaa olla haastavaa, tai se ei ainakaan toteudu kovin kummoisesti, koska otamme sen henkilökohtaisesti. Kuka nyt haluaa kuulla kollegalta (tai pahempaa, esimieheltämme) tekemistämme virheistä tai mitä teimme väärin tai mitä meidän pitäisi tehdä paremmin. Välillä, jos palaute välitetään väärin, se saattaa tuntua hyökkäykseltä kaikkia epävarmuuksiamme vastaan.  Varsinkin silloin, jos joku huomauttaa siitä, että virheen syy oli se, että et ole tarpeeksi hyvä.

Palautteessa on yleensä pala totuutta, josta on paljon hyötyä omalla kehitysmatkallasi. Ulkopuolisen silmin saatat pystyä tunnistamaan asioita, joita sinun olisi vaikea nähdä – tai jopa myöntää – itse. Vinkki: Lisää ”vielä” sana palautteeseen. ”En ole tarpeeksi hyvä? Tarkoitatko, en ole vielä tarpeeksi hyvä. ”

Aslak kertoo esimerkin, jossa tapahtumayhtiön toimitusjohtajana hän joutui yhtäkkiä pandemian takia virtuaalisten tapahtumien maailmaan. Aslakin oli vaikea pitää webinaarien aikana hänen katsettaan kurissa. Silmät vaeltelivat ja heilahtelivat edestakaisin ja tämä saattoi kameran zoomatessa vaikuttaa hieman epäammattimaiselta ja häiritsevältä. Hän ei vaikuttanut ihmiseltä, joka nauttisi kameran edessä olemisesta. Häntä ei myöskään sen enempään ajatellut pukeutumistaan. Jälkikäteen hän ei pitänyt näkemästään tuloksesta, hän keksi tekosyitä ulkonäölleen, sen sijaan, että olisi kantanut vastuun itse. (De Silva, 195)

Ajan myötä tiimi auttoi häntä huomaamaan ja korjaamaan pienet yksityiskohdat, jotka saivat hänet näyttämään paremmalta kamerassa. Hän sai pukeutumisvinkkejä ja oppi puhumaan kameralle kuin ihmisille ja näin pitämään vakaata katsekontaktia siihen. Kun kerran antaudut palautteelle – olet täynnä sitä. Vinkkejä kameran käyttöön ja edessä olemiseen Aslak sai kaikkialta – vertaisiltaan, asiantuntijoilta ja jopa ihmisiltä, jotka katsoivat häntä ruudun toiselta puolelta. (De Silva, 195)

Kamppailulajeissa palaute ja sen tarkoitus on yleensä hyvin yksinkertaista ymmärtää. Jos joku sanoo sinulle, että kätesi ovat liian alhaalla ja todennäköisesti tulet putoamaan pian, et kyseenalaista sitä. Hyväksyt sen ja muistat sen seuraavalla oppitunnilla. Jos esiintyy tai tässä tapauksessa taistelee tuhansien ihmisten edessä, on heillä taipumus nähdä asioita, joita et itse välttämättä näe. Jokainen neuvo voi – kirjaimellisesti – muuttaa pelin. Olipa kyseessä opettaja, valmentaja, tiimiläinen tai ystävä, kommentti ja palaute suorituksestasi voivat säästää sinut monelta tuskalta ja auttaa sinua voittamaan. Sama pätee liiketoiminnassa. (De Silva, 196)

 

#4 Löydä Zen

 

Meillä kaikilla on elämässämme hetkiä, jolloin kaikki asiat ovat mukavasti ja hallinnassa. Tällöin olomme on seesteinen ja pystymme löytämään rauhan helpommin. Rauhallisuuden tunteen pystyy löytämään myös haastavista hetkistä, silloin kun tunnelma on epävarma. Tätä tunnetta de Silva kuvaa kirjassaan nimellä “zen”.

 

On olemassa kaksi tapaa saavuttaa “zen” tila. Ensimmäisessä tavassa “ hiljennetään keskittymisharjoituksella, esimerkiksi yogalla tai meditoimalla. Tarkoituksena hävittää mielestä kaikki se, mikä vaivaa tai mietityttää sinua juuri sillä hetkellä. Näin voit päästä kohti sisäistä rauhaa ja navigoida läpi stressaavan tilanteen.

 

Toisessa tavassa vaikea tilanne selvitetään vahvalla kurinalaisuudella ja selkeällä itse tietoisuudella. Näitä taitoja kehittämällä pystyt selviytymään mistä vain arvaamattomasta tilanteesta, säilyttäen samalla rauhallisuuden. On tärkeää, että pystyt kasvattamaan resilienssiä epävarmoja tilanteita kohtaan. Ei ole merkitystä, että kuinka fiksu olet, saatat silti jäätyä uudessa ikävässä tilanteessa. Sinun pitää oppia tuntemaan itsesi ja kehittää rutkasti kurinalaisuutta, vain näin pystyt vastaamaan illuusioihin pärjäämättömyydestä, jota korvien välisi sinulle syöttää. 

 

Ole se henkilö, joka on rento ja rauhallinen, mutta se joka astuu kehään valmiina voittamaan. Ole oman tarinasi mestari voittajan ajattelutavan avulla. 

 

Kirjoitettu yhdessä Markus Tervon kanssa.

 

Lähteet:

Seversen, E. 2021. Winner´s Mindset

Kommentoi