Tampere
22 May, Wednesday
13° C

Proakatemian esseepankki

Tapoja, kuinka luoda parempaa arkea



Kirjoittanut: Sandra Hyttinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The 5 AM Club: Own Your Morning. Elevate Your Life.
Robin Sharma
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Robin Sharman kirja 5 AM CLUB esittelee lukijalle tapoja omistaa aamut itselleen ja kohottaa elämänlaatua. 5 AM CLUB on kanadalaisen gurun Robin Sharman luoma menetelmä. Se perustuu ajatukseen herätä joka aamu klo 5 ja aloittaa päiväsi tehokkaimmalla tavalla.

Sharma esittelee idean 5 AM CLUB: sta tarinalla. Tarina kertoo yrittäjästä ja taiteilijasta, jotka kamppailevat läpi elämän ja tapaavat toisiaan seminaarissa. He tapaavat menestyvän miehen, gurun, joka antaa heille mahdollisuuden muuttaa elämäänsä ja liittyä klo 5.00 klubiin. Heistä tulee hänen oppilaitaan ja matkustavat yhdessä ympäri maailmaa oppien menestyvien ihmisten parhaita tapoja. Kaikki nämä tavat johtavat siihen, että niistä tulee paras versio itsestäsi.

Sharman pääajatus on, että jos haluat tulla suureksi, paremmaksi kuin muut, sinun on aloitettava päiväsi parhaalla mahdollisella tavalla.

Saadaksesi parhaan alun päivällesi, herättyäsi klo 5 sinun pitäisi viettää ensimmäinen tunti, “voittotunti” näin:

20 minuuttia minkä tahansa urheilulajin kanssa, joka saa sinut hikoilemaan.

Heti herättyäsi sinun pitäisi tehdä mitä tahansa liikuntaa, josta pidät, ja se saa sinut hikoilemaan. Se voi olla esimerkiksi juoksua, pyöräilyä tai salitreeni. Aloittamalla päiväsi hikisellä liikkeellä lasket kortisolitasosi, dopamiinisi nousee ja aineenvaihduntasi nousee. Jälkeenpäin sinulla on enemmän energiaa ja tunnet olevasi keskittyneempi ja valmis aloittamaan päivätoimintasi. Guru selittää, että tämä osa päivittäistä rutiinia on välttämätön.

Seuraavat 20 minuuttia kuuluu käyttää pohtimiseen ja reflektoimiseen.

Voit esimerkiksi kirjoittaa, meditoida, suunnitella päiväsi tai vain ottaa aikaa ajatella. Meditointi ja kirjoittaminen auttavat sinua olemaan tietoinen omista ajatuksistasi ja tunteistasi sinä aamuna. Antamalla itsellesi aikaa pohtia tunteitasi ja ajatuksiasi auttaa sinua olemaan luovampi, positiivisempi ja suoriutumaan vahvemmin. Tämä tapa lisää myös onneasi ja kiitollisuuttasi sekä itsetietoisuutta.

Voittotunnin viimeiset 20 minuuttia sinun pitäisi viettää oppien. 

Jälleen voit valita sinulle parhaan tavan. Voit lukea kirjoja, kuunnella podcastia, katsoa dokumenttia tai opiskella. Tämä terävöittää aivojasi ja valmistelee niitä päivää varten. Hallinnan tunne kasvaa ja tietysti opit uusia asioita joka päivä.

Mitä sen jälkeen? 

Kaikki nämä aamutoimet ja herääminen ennen auringonlaskua antavat päivällesi tärkeän energian lisäyksen ja voit keskittyä tehokkaasti päivällesi. Mutta tämä on vasta alkua. Sharma kirjoittaa myös siitä, miten sinun pitäisi viettää loppupäivä. Kun olet saanut voitontuntisi päätökseen, sinun pitäisi ottaa jonkin aikaa olla perheesi kanssa. Ennen kahdeksaa sinun ei pitäisi koskettaa digitaalisia laitteitasi. Vietettyäsi aikaa rakkaidesi kanssa, voit keskittyä täysin tulemaan parhaaksi siinä, mitä teet. Sharma esittelee kirjassaan muita pienempiä menetelmiä pitääkseen sinut keskittyneenä päivän aikana. Yksi esimerkki näistä menetelmistä ovat 90/90/1-sääntö ja 5 päivän konsepti.

90/90/1-sääntö ehdottaa, että vietät joka päivä seuraavat 90 päivää 90 minuuttia tehdäksesi yhden asian, jossa haluat olla paras. Keskity siihen 90 minuuttiin ja tule sen parhaaksi.

5 päivän konseptissa on kyse aamujen suunnittelusta. Tarkoituksena on aamulla kehittää 5 pienempää tavoitetta, jotka sinun on saavutettava päivän aikana. Nämä pienet voitot voivat olla mitä haluat. Jo kuukaudessa saavutat 150 voittoa ja vuodessa se tarkoittaa 1825 saavutettua suurta tavoitetta. Tärkeintä on löytää ne aktiviteetit, jotka toimivat sinulle. Miten voit parantua joka päivä?

Mukavuusalueen ulkopuolella 

“Jos haluat olla ylimmässä 5 prosentissa, sinun on lakattava käyttäytymästä kuin muut 95%”

Useimmille ihmisille aamuviideltä nouseminen ei ole helppoa. Ihmisillä on tapana nauttia ja mukautua siihen hyvään, tuttuun ja turvalliseen. Useimmat meistä haluavat nukkua ja ehkä maata sängyssä tunnin ajan hälytyksen jälkeen. Liian kauan torkuttamisen seurauksena, tulee perinteinen kiire ja hoppu. Kiirehtiminen saa meidät stressaantumaan ja päivän aloittaminen stressaaminen ei kuulosta tehokkaalta tai älykkäältä. Jos haluat olla ylimmässä 5 prosentissa, sinun on lakattava käyttäytymästä kuten muutkin. Sinun on astuttava pois mukavuusalueeltasi. Näin luot ja rutiinit eliitin.

Sharma korostaa, että jos et koskaan haasta itseäsi, pysyt tavallisena. Sotilaat luodaan tekemällä epämiellyttävimpiä asioita, mutta tärkeitä asioita säännöllisesti. Sharma kirjoittaa, että hän ei halua helppoa elämää, koska se ei tuo hänen parhaita puolia esiin. Se ei haasta häntä eikä kasvata häntä ihmisenä. Haasteet luovat tahdonvoimaa ja voittamatonta persoonallisuutta. Uuden tavan luominen vie Sharman mukaan 66 päivää. Sinun ei tarvitse haastaa itseäsi juoksemaan maratonia joka päivä, voit aloittaa pienestä. Luo hitaasti parempia tapoja elämääsi.

Palautuminen

Tämän kirjan tarkoitus ei ole, että sinun pitäisi työskennellä unen turmeltuneena saavuttaaksesi suuria asioita. Suuri osa menestyksekästä elämää on palautuminen. Sinun on huolehdittava itsestäsi, koska olet itsesi suurin voimavara. Ota aikaa rentoutuaksesi tavalla, jolla nautit eniten. Mene lomille ja pidä vapaapäiviä viikon aikana. Vaikka olisit intohimoinen työstäsi ja elämäntyylistäsi, on hyvä idea joskus ottaa vapaata. Jos poltat itsesi loppuun, et esiinny parhaimmillaan. Päinvastoin toimintakyky heikkenee olemattomiin.

Olet todennäköisesti kuullut, että sinulla pitäisi olla lepopäiviä treenaamisesta, koska lihaksesi kasvavat, kun lepäät. Sharman mukaan tämä koskee myös aivojasi. Aivosi tarvitsevat aikaa levätä ja tulevat jälkeenpäin hienoiksi vielä paremmiksi tuloksiksi.

Tässä kirjassa Sharma selittää, miten nukkua paremmin ja miten rentoutua illalla aloittaakseen seuraavan päivän oikein. Tämäkin sisältää digitaalisten laitteiden pois laittamisen paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sinun pitäisi viettää enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa, ehkä mennä ulos luonnossa kävelylle. Yritä rentoutua tavalla, joka tuntuu sinulle mukavimmalta. Ennen nukkumaanmenoa suunnittele seuraava päiväsi ja valmistele treenivaatteet aamuksi. Sharma sanoo, että hyvä aamu alkaa jo edellisenä iltana. Mene nukkumaan riittävän aikaisin ollaksesi valmis ja hyvin levännyt klo 5.

Digitaaliset laitteet 

Kirjassaan Sharma kirjoittaa paljon puhelimien ja median vaikutuksesta meihin. Hänen mielestään ihmisten pitäisi viettää enemmän aikaa reagoimalla maailman kauneuteen kuin asioihin puhelimissaan. “Erinomainen päivä” -kaavio ehdottaa, että sinun ei pitäisi käyttää digitaalisia laitteitasi ennen klo 8.00 eikä klo 18 jälkeen. Sharma ehdottaa, että päivän aikana tulisi ottaa niin sanottu ”sometauko”. Sen avulla voisi päivässä irrottautua hetkeksi lukemaan sosiaalista mediaa eikä tarvitsisi olla jatkuvasti puhelimesta tulevien ilmoitusten saatavilla. Jos tunnet hukkuvasi huonoihin uutisiin ympäri maailmaa, on ok olla lukematta uutisia. Huonot uutiset voivat vaikuttaa koko päivän mielialaan sekä vaikuttaa ajattelutapaan.

Digitaalisten laitteiden käytöllä on merkitystä. Sharma toteaa, että nämä laitteet ovat hyödyllisiä jollakin tavalla. Voit oppia paljon kuuntelemalla podcastia tai katsomalla dokumenttia Netflixissä. Täytyy vain valita viisaasti, miten käytät sitä.

Johtopäätös 

Sharma opettaa kirjassaan tehokkaita menetelmiä, joilla voit parantaa päiviäsi. Lopuksi on tärkeää tarkastella päivärakennettasi. Jos näytät tuhlaavan potentiaaliasi ja energiaasi johonkin, joka ei ole tarpeen, kannattaa harkita parempien tapojen luomista.

On ymmärrettävää, että kaikki eivät voi nousta klo 5.00. Elämäntilanteet ovat erilaisia, ja joillekin herääminen klo 5.00 ei olisi optimaalinen valinta. Tässä kirjassa on kyse siitä, että mitenkä saat parhaiten itse irti päivistäsi. Voit lisätä erilaisia tapoja rutiiniisi, sellaisia, jotka sopivat parhaiten sinulle. Tee parhaasi. Yritä päästä pois mukavuusalueeltasi.

 

Kommentoi