Tampere
03 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalisen median eri kanavat yrityksen markkinoinnissa



Kirjoittanut: Aaron Taivalsalmi - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Social Media Mastery
Randy Fishman
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Yksilöessee Aaron Taivalsalmi
Lähteet: Randy Fishman: Social Media Mastery

Sosiaalisen median eri kanavat yrityksen markkinoinnissa

Teknologian kehityttyä ja palvelujen sähköistyessä, hyvin moni asia on digitalisoitunut. Kaikki tarvittava tuntuu löytyvän meidän käsiemme ulottuvilta: kännyköistämme. Kun kuljet kadulla tai istut bussissa, saattaa nykyään hyvinkin olla, että lähes jokaisella vastaantulijalla on kännykkä kädessään, jota ankarasti tuijotetaan ja josta selaillaan uusia Facebook ja Instagram päivityksiä. Sosiaalinen media ja sen käyttö on suorastaan räjähtänyt viime vuosien aikana, eikä sille näytä olevan loppua.
Lähes kaikki tuntuu tapahtuvan nykyään tässä paljon puhutussa ”somessa”, eli sosiaalisessa mediassa ja lähes kaikki tuntuu siellä myös olevan; poliitikoista maalaisjusseihin. Ja siellä missä ihmiset, siellä myös potentiaaliset asiakkaatkin. Yritykset ovat vasta hiljattain heränneet tähän uuteen todellisuuteen ja ovat tajunneet hypätä somemarkkinoinnin junaan, mikä kiitääkin jo kovaa vauhtia, yritysten tajutessa sen valtavan potentiaalin ja mahdollisuudet.
Mutta mitä kaikkia näitä sosiaalisen median kanavia ylipäätänsä edes on? Mitkä niistä ovat ne suosituimmat, joita yritysten kannattaisi hyödyntää markkinoinnissaan ja mainostuksissaan, ja miten? Aloitetaan itse someviidakon kuninkaalla: Facebookilla. Facebookin suosio on hiljattain hieman laskenut, erityisesti nuorien käyttäjien keskuudessa, mutta se on silti edelleen ylivoimaisesti suurin sosiaalisen median kanava. Facebookin yksi isoimpia etuja on ehdottomasti sen valtava datamäärä ihmisistä ja heidän intresseistään. Tämän avulla esimerkiksi kohdennettu mainonta ja markkinointi on helpompaa, ja mainoksia voidaan yksilöidä hyvin juuri tietylle kohderyhmälle. Lisäksi erityisesti vanhemmat ikäpolvet pitävät Facebookia tavallaan turvallisena alustana, eivätkä välttämättä halua siirtyä sen huomasta pois muille alustoille. Yrityksen somemarkkinoinnissa on siis tärkeää huomioida myös tämä ja tuottaa myös Facebookiin sisältöä, eikä pelkästään käyttää sitä esimerkiksi linkkialustana muihin somekanaviin. Koska Facebook on niin valtava ja koska siellä on vaikeampaa erottautua, kuin esimerkiksi Instagramissa ”tagien” avulla, on olemassa aina riski, että yrityksesi sivut hukkuvat monien muiden miljoonien sivujen joukkoon.
Seuraavaksi listassa on LinkedIn. LinkedIn on vähintäänkin erilainen somealusta verrattuna moniin muihin alustoihin. Sen pääkäyttäjäryhmä koostuu erilaisista ammattilaisista ja heille se on myös suunniteltu. Täten se soveltuu erinomaisesti ”business to business” -markkinointiin. LinkedIn on ideaali somealusta kertomaan sinun ja sinun yrityksesi taidoista, tiedoista ja kokemuksista. LinkedIn on somealusta, joka on vasta hiljattain lähtenyt avaruusrakettimaiseen nousuun. Siellä on myös valtava käyttäjämäärä, joiden seassa on hyvin paljon erilaisten yritysten päättäjiä. Tätä kannattaa siis ehdottomasti hyödyntää yrityksen liiketoiminnassa. Mikäs sen parempaa, kuin saavuttaa jonkin ison yrityksen huomio – mieluiten hyvässä. Ja saada tästä vaikka tuleva yhteistyökumppani.
Seuraavaksi lavalle astuu somealusta, joka tuntuu olevan nykyään kaikkien huulilla: Instagram. Instagram on erittäin suosittu somealusta, erityisesti nuorten käyttäjien keskuudessa. Sen käyttäjäkunta on myös heti Facebookin jälkeen aktiivisin. Instagramissa esimerkiksi tuotteiden esittely käy helposti sen visuaalispainotteisuuden takia. Lisäksi myös Instagramin ”tarinat” ja live-videot ovat saavuttaneet valtavan suosion ja niiden käyttö on moninkertaistunut viime vuosien aikana. Tämä on hyvä ja trendikäs väylä yrityksille osallistaa ja brändätä yritystä ja tuotetta sen asiakkaille, sekä esimerkiksi kerätä erilaista dataa luomalla kyselyitä. Instagramissa myös kommunikointi on helppoa kommenttiketjujen tai ”direct messagesin” avulla.
Yrityksillä on valtavat mahdollisuudet vaikuttaa ja markkinoida sosiaalisen median kautta. Ja kuten huomata saattaa, someväyliä on monia. On vain tärkeää osata erotella ne ja punnita, mitkä somealustat ovat oikeat ja kannattavimmat juuri sinun liiketoiminnallesi ja yrityksellesi.

Kommentoi