Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinoinnin työkirja aloittelijoille



Kirjoittanut: Emilia Joki - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Salla Virtasen Somemarkkinoinnin työkirja (2020) on juuri mitä voi nimen perusteella olettaa eli vähän kuten puuhakirjat lapsille, mutta tämä on tarkoitettu somen parissa puuhastelua aloittaville. Itsellä oli ajatuksena, että tätä olisi tehty Kipinän markkinoinnin ja viestinnän tiimin kesken, mutta aikataulujen takia se jäi ainakin toistaiseksi toteutumatta. Itselle kynnykseksi muodostui myös somemarkkinoinnin tavoitteiden asettaminen. Mitä oikein edes siltä haluttaisiin?

Somemarkkinoinnin harjoittelu

Voisin väittää olevani itse keskivertoa surkeampi somemarkkinoinnissa ja en näe tästä syystä itseäni työskentelemässä sen parissa suoraan tulevaisuudessa. Jotain visuaalisia sisältöjä voisin tilauksesta tehdä, mutta ei hajuakaan mistään algoritmeista tai markkinointistrategioista somea koskien. Somemarkkinoinnin työkirja (2020) jakaa kuitenkin somehommat selkeiksi harjoituksiksi ja vähän kankeampikin somettelija ymmärtää näitä varmasti. Näkisin kirjan sopivan hyvin henkilölle, joka muun toiminnan ohella haluaa hyödyttää somen mahdollisuuksia markkinoinnissa. Harjoitukset soveltuvat joko itselle tehtäviksi tai ihan suoraan someen toteutettaviksi.

Panostus ja kohdeyleisön määrittely

Somemarkkinoinnilla ei tarkoiteta pelkkää mainontaa vaan se koostuu kaikesta näkyvyydestä ja yrityksen läsnäolosta sosiaalisissa medioissa (Virtanen 2020). Tätä voi tietenkin tehdä ihan maksutta tai laittaa aika runsaastikin rahaa esimerkiksi ostamalla näkyvyyttä tai sisällöntuotantoa. Virtanen suosittelee käyttämään somenäkyvyyteen hiukan rahaa. Näitä hommia ei myöskään tehdä pari kertaa vuodessa hetken mielijohteesta, vaan pitkäjänteinen kiinnostavan sisällön jatkuva tuottaminen palkitsee.

Hommat lähtevät kirjassa käyntiin tavoitteiden ja kohdeyleisön pohtimisesta. Kohderyhmän rajaaminen kannattaa kaikenlaisessa markkinoinnissa ja myös somemarkkinointia ajatellen voit luoda itsellesi useampia kohderyhmiä, joihin kohdistat vain erilaista markkinointia. Alkuun voi olla järkevä valita myös mihin sosiaalisen median kanaviin panostetaan ja mitkä ovat niistä yritykselle olennaisimmat, resursseja nimittäin tarvitaan älyttömästi jos meinaa olla kaikkialla.

Somealustat

Virtanen esittelee lyhyesti Facebookin, Instagramin, Twitterin, YouTuben, Pinterestin, LinkedInin ja mainitsee Snapchatin sekä TikTokin. Kaksi viimeiseksi mainittua tulee varmasti kasvamaan merkittävinä markkinoinnin kanavina entisestää ja Somemarkkinoinnin työkirja (2020) onkin jo joiltain osiltaan vanhentunut, sillä sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti kovalla vauhdilla. Esimerkiksi Instagramin Reels-toimintoa ei mainita työkirjassa ollenkaan, vaikka se on Instagramissa markkinoinnin yksi olennaisimmista osista juuri nyt. Sen verran itsekin olen sentään perillä. Kanavia pohtiessa on tärkeää miettiä, tavoitatko valitsemasi kohdeyleisön ja vievätkö valitut kanavat asettamiisi tavoitteisiin.

Profiilit kuntoon ennen sisällöntuottoa

Valintojen jälkeen on syytä laittaa profiilit kuntoon näissä, ennen kuin aloitetaan sisällöntuotanto. Oman visuaalisen ilmeen valitseminen, kuvat ja videot ovat tärkeitä. Jos olet luonut tai hankkinut jo kattavan brändikirjan niin se helpottaa kummasti. Seuraavana voikin siirtyä sisällöntuotantoon ja siitä löytyykin useampi harjoitus. Sisältöä ei kannata kumminkaan tuottaa sokkona, vaan lukuja eli onnistumisia on syytä seurata. Näin näet mikä toimii ja mikä ei niin hyvin (Virtanen 2020). Suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon ja profiilien ylläpitämiseen tuo sometekemisen kalenteri.

Somemarkkinoinnin työkirja tarjoaa hyvän aloituspaketin yritykselle tai yhteisölle, jolla on somet ihan alkutekijöissä. Vaikka suunnittelisitkin somen tuotannon ostamista, ei ole hyvä lähteä siihenkään aivan tietämättä mitä someilta haluaa ja mikä on kohderyhmä. Selvittämällä nämä kirjan tarjoamat perusjutut luot jo hyvän pohjan yrityksesi tai yhteisösi somelle.

 

Lähteet:

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. E-kirja. Helsinki: Kauppakamari. Viitattu 16.2.2022. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/somemarkkinoinnin-tyokirja-238146

Kommentoi